Mengapa Ayat Al Qadr Diturunkan Hikmah Lailatul Qadar Di Penghujung Ramadhan


Kenapa Ayat Al-Qadr Diturunkan?. Hari ini, saya nak kongsikan sedikit ilmu dan pengetahuan yang dipinjamkan kepada saya. Apabila berada di dalam bulan Ramadhan, terdapat satu malam yang dicari oleh seluruh umat Islam di dunia. Tak kira di mana anda berada, Lailatul Qadar dicari. Dan Allah S.W.T telah memberitahu mengenainya di dalam Al Quran.

Lailatul Qadar bukan mitos. Ia satu nikmat dan anugerah yang dicipta dan dikurniakan kepada umat Islam supaya mendapatkannya. Ia malam yang mempuyai kelebihan daripada bulan-bulan Islam yang lain. Dan ia dikenali sebagai Malam Seribu Bulan.
Mengapa Ayat Al-Qadr Diturunkan? Hikmah Lailatul Qadar Di Penghujung Ramadhan Umum umat Islam dah tahu, apa itu Lailatul Qadar Malam Seribu Bulan; firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Qadr.; yang bermaksud:
"Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatul Qadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatul Qadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar". Lailatul Qadar mempunyai kelebihan yang begitu besar. Ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain.

Sebab diturunkan ayat tersebut diriwayatkan daripada Mujahid dikatakan sebab turun ayat tersebut ialah Nabi S.A.W. telah menyebut tentang seorang lelaki daripada Bani Israel yang telah menggunakan alat senjatanya untuk berperang pada jalan Allah maka orang Islam pun kagum di atas perbuatan itu lalu Allah menurunkan ayat di atas.


Riwayat yang lain pula dari Ali bin Aurah pada satu hari Rasulullah S.A.W telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikitpun tidak derhaka kepada Allah lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu.

Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah bahawa Allah S.W.T. menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka.

Jibril pun membaca surah Al Qadr dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah S.A.W. dan para sahabat amat gembira.

Daripada ayat di atas dapatlah kita ketahui bagaimana besar kelebihan orang yang beribadah pada malam Lailatul Qadar. Ianya satu malam menyamai beramal 1000 bulan.

Sumber: Al Azim
Mengapa 10 Malam Terakhir? Hikmahnya? Kenapa agaknya malam Lailatul Qadar dianugerahkan Allah di malam-malam terakhir?

Hikmat dalam pemikiran serba marhain ini, saya merasakan itulah hakikat diri manusia yang selalunya akan mudah terpedaya dengan nafsu nak menyambut ketibaan Syawal. Di waktu inilah, ramai antara kita lebih meluangkan masa untuk berhias rumah, bershopping sakan dan melakukan secara tidak sedar satu pembaziran, baik pembaziran masa dan juga wang.


Tarikan nafsu di malam-malam terakhir amat kuat sehinggakan ada di antara kita mengabaikan perkara lain hanya untuk menyediakan persiapan bagi 1 Syawal.

Serius, saya sendiri melakukannya .... leka dengan kuih muih, leka dengan baju baru, yang semuanya akan lebih hebat diambil berat di hujung-hujung Ramadhan.

Semoga ianya menjadi satu peringatan buat saya, keluarga dan rakan-rakan pembaca semua.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.hasrulhassan.com/2011/08/mengapa-ayat-al-qadr-diturunkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Ulama Cara Mencari Malam Lailatul Qadar

Tips Ulama Cara Mencari Malam Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 82 hits
Tips Ulama Mencari Malam Lailatul Qadar Kalau difikirkan agak malang umat Islam zaman masa kini sebab nyawa dan umur amat pendek jika nak dibandingkan dengan umat umat zaman terdahulu Umat akhir zaman seperti pernah dinyatakan Rasulullah S ...
Ada Di Mana Mana Untuk Tarik Orang Muslim Diana Danielle Persoal Restoran Guna Ayat Muslim Friendly

Ada Di Mana Mana Untuk Tarik Orang Muslim Diana Danielle Persoal Restoran Guna Ayat Muslim Friendly

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 88 hits
Baru baru ini pelakon Diana Danielle mempersoalkan tentang kegunaan 8216 muslim friendly 8217 yang boleh kita lihat digunakan oleh beberapa kafe serta restoran yang ada di Malaysia Istilah 8216 muslim friendly 8217 digunakan Kata Diana mela...
Cerita Ni Sampai Penghujung Dah Didakwa Tak Ikhlas Mohon Maaf Ruhainies Penat Ingin Ulas Tuduhan Netizen

Cerita Ni Sampai Penghujung Dah Didakwa Tak Ikhlas Mohon Maaf Ruhainies Penat Ingin Ulas Tuduhan Netizen

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 90 hits
Disangka tidak ikhlas pelakon sensasi Ruhainies menerima kritikan daripada netizen setelah permohonan maaf secara terbuka kepada Bella Astillah itu dibuat dan disiarkan pada orang ramai Tak boleh cakap apa apa Segelintir netizen berkata per...
3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 135 hits
Olive Oil ni dah lama suami minta amalkan Tapi tu lah Saya ni jenis kalau tak tahu kelebihan suplemen memang saya abaikan jer Bagi saya semuanya sama Mungkin suami tak macam penjual kot yang sering digunakan oleh peniaga peniaga online lain...
Hiburan Saya Cakap Elok Elok Saya Kena Kecam Semula Siti Nurhaliza Kesal Ayat Interview Diputar Belit

Hiburan Saya Cakap Elok Elok Saya Kena Kecam Semula Siti Nurhaliza Kesal Ayat Interview Diputar Belit

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 116 hits
Baru baru ini penyanyi tersohor tahah air Datuk Siti Nurhaliza telah diwawancara oleh satu portal hiburan yang dikenali ramai untuk mengulas isu Blockout2024 di mana ramai selebriti diboikot oleh netizen susulan promosi produk pro Israel Ay...
Ayat Kursi Arab Latin Arti Keutamaan

Ayat Kursi Arab Latin Arti Keutamaan

papar berkaitan - pada 9/5/2024 - jumlah : 122 hits
Ayat kursi adalah firman Allah dalam Surat Al Baqarah ayat 255 Ia merupakan ayat paling agung dalam Al Qur an yang memiliki banyak keutamaan luar biasa Umumnya kaum muslimin mengenalnya sebagai ayat perlindungan dari sihir gangguan jin dan ...
Check Alat Tulis Anak

Blackrock Umno Dua Kepala

Zaid Hits Out At Ministry S Muslim Friendly Tourism Idea For Langkawi

10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Roche Partners With Healthcare Experts To Introduce Accessible Diabetes Care

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Kopi Terbaik Di Cafe Area Utara Aroma Yang Berbeza

Penjelasan Isu Blackrock Oleh Pm Diterima Baik



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Jangan Bersangka Sudah Beriman

Cara Terbaik Mengemas Barangan Berat Apabila Pindah Rumah

Cara Menetap Di Negeri Belanda Terdapat 4 Jalur Yang Bisa Digunakan

Restoran Line Clear Penang

Only Flirts Your Ticket To Anonymous And Exciting Dates

Sultan Murka Kes Curi Tabung Masjid