Mencari Cara Terbaik Untuk Hantar Terapi Gen Bagi Merawat Penyakit




Pemberian terapi gen secara langsung ke sistem saraf pusat (CNS) — seperti yang dilakukan oleh Upstaza (eladocagene exuparvovec), terapi gen yang kini sedang ditinjau di AS untuk merawat kekurangan aromatik l-amino acid decarboxylase (AADC) — mempunyai beberapa kelebihan berbanding jika terapi gen diberikan melalui aliran darah untuk merawat gangguan neurologi.
Ini semua berdasarkan sebuah kajian baru dari sekumpulan penyelidik di University of Massachusetts yang ingin mencari kaedah penyampaian terapi gen terbaik untuk merawat penyakit yang mempengaruhi sistem saraf.
Walaupun CNS, yang terdiri daripada otak dan saraf tunjang, mungkin lebih dilindungi daripada reaksi imun tertentu yang boleh menjejaskan keberkesanan terapi gen, mereka juga menekankan bahawa pengantaran ke otak tidak tanpa risiko. Oleh itu, lebih banyak kajian diperlukan untuk memahami sepenuhnya kesan terapi gen yang dihantar ke CNS terhadap fungsi imun di otak, kata penyelidik tersebut.
“Persekitaran unik CNS mempunyai cabaran dan kelebihan tersendiri, namun ia masih menjadi sasaran penting untuk… penyampaian terapi,” tulis mereka.
Kajian mereka yang bertajuk “Tindak balas imun terhadap terapi gen virus yang berkaitan dengan adeno yang disasarkan kepada sistem saraf pusat: Adakah penghantaran langsung ke CNS memberikan perbezaan?” diterbitkan dalam jurnal Neurotherapeutics.
Bacaan Disyorkan Kaedah penghantaran terapi gen berkaitan dengan reaksi imun Terapi gen, yang memperkenalkan bahan genetik ke dalam badan untuk merawat penyakit, sering kali dikemas dalam pembawa virus yang tidak menyebabkan penyakit dan membantu terapi ini untuk diserap oleh sel manusia. Virus yang berkaitan dengan adeno (AAV) sering digunakan untuk maksud ini.
Upstaza, yang telah diluluskan di Kesatuan Eropah dan UK, menyampaikan salinan gen DDC yang sihat kepada sel pesakit — mutasi dalam gen ini menjadi punca kekurangan AADC. Gen ini dibungkus dalam pembawa virus AAV2 dan disuntik secara langsung ke otak melalui prosedur pembedahan.
Keputusan pematuhan dari pihak berkuasa AS mengenai terapi gen ini dijadualkan pada 13 November.
Salah satu risiko terapi gen berasaskan AAV adalah pesakit mungkin mengalami reaksi imun terhadap virus yang mengurangkan keberkesanan dan keselamatan rawatan. Evidens menunjukkan bahawa kaedah penghantaran terapi gen ini mungkin mempengaruhi reaksi imun ini.
“Dengan semakin banyak kajian yang menggunakan AAV, terutamanya untuk sasaran CNS, adalah penting kita memahami lebih baik tindak balas imun terhadap vektor ini dan peranan yang dimainkan dalam keselamatan dan hasil terapeutik,” kata penyelidik tersebut.
Untuk itu, pasukan ini melakukan tinjauan tentang pengetahuan semasa berkaitan dengan tindak balas imun terhadap AAV. Mereka memberi tumpuan kepada pelbagai kaedah penghantaran terapi gen untuk penyakit otak.
Dalam usaha ini, adalah penting untuk kita memahami respons imun terhadap vektor AAV dan peranannya dalam keselamatan serta hasil terapeutik.
Karena virus AAV wujud secara semula jadi dalam persekitaran, individu mungkin sudah mempunyai antibodi penetraktis virus dalam badan mereka akibat pendedahan sebelumnya yang mungkin mengurangkan keberkesanan rawatan. Pesakit juga boleh mengembangkan antibodi ini setelah dos diberikan.
Biasanya, terapi gen yang diluluskan memerlukan pesakit diuji untuk antibodi AAV sebelum rawatan, dan kehadiran antibodi ini sering menjadikan seseorang tidak layak untuk menjalani terapi. Dalam ujian klinikal Upstaza, pesakit yang mempunyai tahap antibodi anti-AAV2 yang tinggi dikecualikan.
Bacaan Disyorkan Penghantaran langsung ke otak mungkin mengelakkan reaksi imun yang merugikan Dalam terapi gen, penghantaran ke CNS boleh dilakukan dengan suntikan langsung ke tisu otak, yang dikenali sebagai intraparenkimal, atau melalui suntikan ke dalam cecair serebrospinal yang mengalir dalam CNS. Menurut penyelidik, penghantaran ke CNS mungkin mengurangkan risiko respons imun yang merosakkan keberkesanan rawatan berbanding dengan rawatan yang diberikan secara intravena, atau dicampurkan ke dalam aliran darah.
Ini mungkin kerana CNS mempunyai perlindungan yang kuat daripada penceroboh dari badan lain. Komponen imun yang beredar dalam darah, termasuk antibodi penetraktis dan sel-sel imun yang meradangkan, mempunyai akses terbatas ke dalam otak.
Malahan, bukti dari ujian klinikal menunjukkan bahawa walaupun terdapat respons imun yang ringan, ia biasanya tidak mengganggu keberkesanan terapeutik terapi intraparenkimal seperti Upstaza, walaupun pesakit tidak mendapatkan rawatan imunosupresif sebelumnya.
Akhirnya, ini bermakna pesakit dengan antibodi sedia ada tidak semestinya dikecualikan daripada rawatan.
“Oleh itu, satu kelebihan unik untuk menghantar ke parenkim adalah keupayaan untuk mengatasi imuniti sedia ada dan merawat lebih banyak kumpulan pesakit,” tulis penyelidik.
Antara kelebihan lain termasuk kemampuan untuk mencapai penetrasi otak yang lebih tinggi dengan dos yang lebih rendah, yang diharapkan dapat mengelakkan kesan sampingan sistemik kepada organ lain yang mungkin berlaku jika rawatan dicampurkan ke dalam aliran darah.
Namun, meskipun terdapat manfaat ini, penghantaran ke otak adalah pendekatan yang lebih berisiko berbanding penghantaran sistemik kerana tisu otak boleh rosak, walaupun bukti secara keseluruhannya mendapati ia selamat.
Penyelidik juga menekankan bahawa lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami dengan lebih baik penggunaan terapi gen yang diarahkan kepada CNS dan respons imun yang dihasilkan, terutamanya yang berkaitan dengan kumpulan sel imun yang kurang diteliti di dalam otak.
“Masih terdapat banyak yang tidak diketahui tentang bagaimana sistem imun mengenali dan memberi respons terhadap terapi gen AAV yang disasarkan kepada CNS,” tambah mereka, menunjukkan perlunya perkembangan kaedah pemantauan respons imun di dalam otak yang lebih minimum invasive.


Source link
The post Mencari Cara Terbaik Untuk Hantar Terapi Gen Bagi Merawat Penyakit appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/mencari-cara-terbaik-untuk-hantar-terapi-gen-bagi-merawat-penyakit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Terbaik Perangi Jerawat Jangan Biar Jerawat Mengambil Alih Wajahmu

Cara Terbaik Perangi Jerawat Jangan Biar Jerawat Mengambil Alih Wajahmu

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 121 hits
Jerawat musuh ketat kita sejak zaman remaja Kalau boleh nak aje kita buat perjanjian damai tapi sayangnya jerawat tak reti bahasa Jadi kita kena perangi dia dengan cara paling bijak dan tak stres sangat Jom tengok cara cara terbaik untuk ka...
Posisi Terbaik Cara Tidur Pesakit Slip Disc Dan Jenis Bantal Untuk Pesakit Slip Disc

Posisi Terbaik Cara Tidur Pesakit Slip Disc Dan Jenis Bantal Untuk Pesakit Slip Disc

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 43 hits
Ketahui posisi terbaik cara tidur pesakit slip disc Slip disc atau cakera tergelincir adalah keadaan yang menyebabkan rasa sakit yang ketara pada tulang belakang khususnya di bahagian pinggang Pesakit yang mengalami slip disc memerlukan per...
Jika Anda Mencari Yang Sempurna Maka Anda Akan Kehilangan Yang Terbaik

Jika Anda Mencari Yang Sempurna Maka Anda Akan Kehilangan Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 68 hits
Pasangan berkahwin sedang makan malam isteri membuka perbualan Isteri Suamiku sayang bolehkah aku melamar Suami Boleh tak isteriku sayang Isteri Saya nak kita tulis kekurangan pasangan kita di atas kertas kosong supaya kita boleh saling int...
5 Petua Cara Cepat Haid Datang Bagi Perempuan Yang Sedang Merancang

5 Petua Cara Cepat Haid Datang Bagi Perempuan Yang Sedang Merancang

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 107 hits
Ketahui cara cepat haid datang bagi perempuan Kitaran haid yang tidak teratur atau kelewatan haid sering menjadi kebimbangan bagi ramai wanita Selain menjadi petanda penting bagi kesihatan reproduktif haid yang teratur juga mempengaruhi kes...
3 Petua Cara Guna Gambir Emas Bagi Lelaki Dan Cara Beli Gambir Emas

3 Petua Cara Guna Gambir Emas Bagi Lelaki Dan Cara Beli Gambir Emas

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 88 hits
Ketahui 3 petua cara guna gambir emas bagi lelaki Gambir Emas merupakan produk yang semakin popular dalam kalangan lelaki dewasa terutama untuk meningkatkan prestasi dan keyakinan ketika bersama pasangan Menggunakan Gambir Emas secara betul...
5 Petua Cara Hilangkan Covid Dalam Badan Dengan Cepat

5 Petua Cara Hilangkan Covid Dalam Badan Dengan Cepat

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 81 hits
Cara Hilangkan Covid Dalam Badan Dengan Cepat Ketahui cara hilangkan covid dalam badan dengan cepat Covid 19 telah menjadi endemik global yang mempengaruhi kehidupan ramai individu di seluruh dunia Walaupun vaksin telah diperkenalkan langka...
Cara Allah Mahu Menunjukkan Amalan Kita

Cara Allah Mahu Menunjukkan Amalan Kita

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 117 hits
Cara Allah Mahu Menunjukkan Amalan Kita Setiap orang ada amalan masing masing samada yang baik atau sebaliknya Semua di dalam genggaman Allah Sebab itu apa yang hendak kita lakukan biarlah berpada pada kerana semuanya adalah bergantung kepa...
Panduan Dan Contoh Karangan Cara Cara Menjaga Kesihatan Diri

Panduan Dan Contoh Karangan Cara Cara Menjaga Kesihatan Diri

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 73 hits
Karangan mengenai cara cara menjaga kesihatan diri sering menjadi tajuk yang diberikan kepada pelajar untuk menguji pengetahuan mereka tentang pentingnya kesihatan dalam kehidupan seharian karangan cara cara menjaga kesihatan diri ini boleh...
Struggle Nak Simpan Duit Untuk Bercuti Ini Cara Lebih Displin

Struggle Nak Simpan Duit Untuk Bercuti Ini Cara Lebih Displin

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 137 hits
Kita perlu ingat bahawa melancong memerlukan peruntukan kewangan yang cukup Tanpa perancangan yang teliti anda mungkin terpaksa mengganggu dana tabungan kecemasan Jadi bagi memastikan percutian keluarga tidak mengganggu kewangan anda apa ka...
When Are The New 2025 Cars Coming Out Check Out The Upcoming Models

Panduan Cara Pengiraan Faraid Wang Tunai Yang Betul

Children S Day Festival 2024 At Royale Chulan Seremban Grand Events Curated For The Young Ones

Jom Sertai Ensany Global Peace Dalam Penganjuran Majlis Makan Malam Amal Bagi Membantu Insan Insan Yang Memerlukan

Where Do I Save Money Safely

Resepi Lala Masak Tumis Tomyam

Iwan Fals Feat Noah Yang Terlupakan Chord

Roll Up Wrap Pagi Ni


echo '';
Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First

Resepi Cheese Tart Paling Gebu dan Kemas Senang Dimakan Bila Separuh Montok

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Calar Cinta Slot Samarinda TV3

ABPBH 2024 Tarikh Kategori Calon Undian Hadiah Persembahan Penyampai Trofi Tiket Dan Segala Info Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36

Mr Hiiragi s Homeroom Info Dan Sinopsis Siri Jepun Kini Diadaptasi Sebagai Drama Berepisod Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Di Astro Ria Sooka


Masjid Tertua Di China Masjid Huaisheng Guangzhou

Bursa Jyprx Meluncurkan Sistem Keuangan Digital Menciptakan Pengalaman Trading Yang Unik

Pulut Kuning

Gambar Anggota Polis Merokok Di Restoran Tular

Kanak Kanak Perempuan Berusia 12 Tahun Hilang Selepas Turun Ambil Makanan Dari Kereta

Kongsi Foto Di Mahkamah Syariah Idzham Ismail Hanya Minta Doa Buat Keluarganya