Memperlekehkan Kibar Bendera Putih Tanda Hati Telah Hitam


 
Mengibar bendera putih sebagai tanda seseorang itu memerlukan bantuan akibat kesusahan hidup disebabkan Covid19 yang melanda negara sekarang seolah-olah sudah menjadi suatu fenomena.
Sudah ramai yang mengibarkannya dan serentak dengan itu, bantuan yang diperlukan pun tiba dengan segera.
Mengibar bendera putih atau apa-apa saja yang berwarna putih di luar rumah sebagai isyarat mereka sedang dalam kesusahan atau putus makanan dan memerlukan bantuan adalah idea yang cukup bernas dan berkesan, walaupun agak simple.
Sehingga ini bukan saja sudah ramai yang telah mendapat manfaat atau bantuan daripada tindakan mengibarkan bendera putih, bahkan beberapa syarikat besar dan pasaraya ternama juga turut tampil memberi sokongan dengan menyediakan bantuan makanan yang diperlukan.
Sebilangan besar wakil rakyat, baik Ahli Parlimen dan Adun juga menyokong penuh idea mengibar bendera putih ini dengan meminta sesiapa saja yang ternampaknya agar segera memaklumkan kepada pusat khidmat atau pejabat mereka agar bakul makanan dapat dihantar dengan segera.
Selebihnya, kibaran bendera putih ini juga dapat merangsang sesiapa saja di kawasan kejiranan masing-masing untuk lebih peka dan ambil tahu kesusahan di persekitaran mereka.
Selain mereka boleh memaklumkannya kepada pusat khidmat wakil rakyat yang berdekatan kiranya ternampak ada bendera putih dikibarkan, seseorang itu juga boleh menghulurkan bantuan peribadi secara langsung jika mereka berkemampuan berbuat demikian.
Pokoknya, kalau tiada bendera putih dikibarkan, susah untuk mengetahui kesusahan yang dialami orang lain.
Di musim pandemik ini, selain wakil rakyat, banyak NGO, hampir semua masjid, surau tertentu dan rumah ibadat bukan Islam juga tidak lupa memainkan peranan mereka menghulurkan bantuan kepada rakyat yang dalam kesusahan dan tidak cukup bekalan makanan.
Makanya, dengan bendera putih dikibarkan sebagai isyarat bantuan diperlukan, mudah-mudahan tiada yang kelaparan atau mati tak makan dapat segera dibantu.


Harus kita sedar, bukan semua orang tahu di mana untuk meminta bantuan ketika mereka dalam kedaaan susah dan tak cukup makan.


Sesetengah masyarakat kita pula masih tebal perasaan malu untuk meminta-minta atau pergi ke pejabat wakil rakyat memaklumkan mereka perlukan bantuan makanan dan sedang dalam kesusahan.


Mereka ini lebih sanggup menggadai barang kemas atau menjual perabot serta hiasan di rumah dan berhutang bagi memperolehi wang untuk membeli makanan.


Sejak pandemik ini melanda lebih setahun yang lalu, bukan saja ramai di antara kita yang jadi susah, hilang pendapatan dan tiada pendapatan, malah jumlah golongan B40 juga turut telah bertambah.


Sebab itu, semalam Anwar Ibrahim tidak lagi menyebut golongan miskin di negara ini sebagai B40 iaitu mewakili 40 peratus penduduk negara seperti yang biasa disebut banyak pihak sejak sekian lama, tetapi mengubahnya kepada B60.


Hakikat yang mungkin kita terlepas pandang, dengan sebahagian besar daripada golongan pertengahan yang mewakili 40 peratus dalam masyarakat atau M40 sudah jadi B40 akibat kejatuhan ekonomi, kemerosotan pelanggan, pengurangan pendapatan dan tutup perniagaan, peratusan golongan tersebut sebenarnya sudah pun mengecil.


Daripada 40 peratus ia hanya tinggal mungkin 20 peratus saja di mana 20 peratus lagi telah berubah menjadi B40 yang menjadikan kedudukan terkini golongan miskin ialah 60 peratus atau dikenali sebagai B60.


Apa yang disuarakan Anwar itu adalah sesuatu yang realistik di waktu yang berlarutan sejak lebih setahun dan kerana itu, beliau menuntut bantuan tunai harus dipertingkatkan lagi kepada golongan B60 agar mereka tidak terperangkap ke jurang kemiskinan yang menyakitkan.


Lantaran itu, melalui kaedah mengibar bendera putih ini ia mampu menyelesaikan masalah mereka yang malu atau tidak tahu ke mana untuk meminta bantuan.


Dengan hanya mengibarkan bendera putih, kain putih, baju T putih atau apa-apa saja yang berwarna putih di luar, orang yang lalu-lalang atau jiran persekitaran dengan sendirinya akan tahu ada yang sedang memerlukan bantuan.


Bukankah ia kaedah yang cukup berkesan untuk membantu mereka yang memerlukan?


Dengan itu, tanpa keraguan bahawa mereka yang menolak, memperlekeh dan mempersenda idea mengibar bendera putih termasuk dengan mengatakan lebih baik mengangkat tangan berdoa kepada Tuhan daripada mengangkat bendera putih yang ditafsirkan sebagai lambang kegagalan atau mengaku kalah, juga mendakwa ini adalah agenda pembangkang dan macam-macam lagi, semuanya adalah golongan yant hatinya telah hitam.


Mereka tidak melihat bahawa apabila ada kesusahan atau orang memerlukan bantuan, ia bukanlah semata-mata ujian kepada golongan terbabit, tetapi ia juga adalah ujian kepada mereka yang kaya dan berkemampuan.


Jangan sesekali menolak, mempersenda dan memperlekeh idea mereka yang sedang berusaha mahu menolong dan membantu, sedangkan mereka sendiri tiada usaha lebih baik daripadanya.


Dalam memberi bantuan atau menolong orang dalam kesusahan juga, agenda politik mestilah diketepikan dan tidak seharusnya dijadikan keutamaan.


Seterusnya, dengan mengibar bendera putih bukanlah bermakna tidak berdoa kepada Tuhan, tetapi ia sebahagian daripada usaha atau ikhtiar yang sememangnya dituntut untuk sesiapa pun juga melakukannya.


Kalau hanya berdoa semata-mata dan tidak membawa tin milo ke merata-rata tempat ceramah sambil menjerit “derma jihad”, “derma jihad”, “derma jihad”, tin tersebut tidak berisi buat selama-lamanya.


Begitu juga, jika waktu pilihanraya tidak dikibarkan bendera parti, sebaliknya hanya dengan berdoa saja, tentulah nama calon dan parti diwakili tidak dikenali oleh pengundi.


Maknanya, mengibar bendera putih adalah salah satu usaha untuk meminta pertolongan dan memudahkan pihak yang mahu memberi pertolongan menyampaikan bantuan.


Hanya golongan berhati hitam saja yang tergamak menolak, memperlekeh dan mempersenda idea kibar bendera putih yang sebenarnya bermatlamat suci murni, lebih buruk lagi imej yang kelihatan jika yang mempertikaikan itu adalah golongan yang sentiasa mengaku berjuang atas nama agama, syurga dan ketuhanan. 
(ShahbudinHusin 01/07/2021)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/memperlekehkan-kibar-bendera-putih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sokong Bendera Putih Tanda Hati Tidak Hitam Kibar Bendera Hitam Bukti Hati Sentiasa Putih

Sokong Bendera Putih Tanda Hati Tidak Hitam Kibar Bendera Hitam Bukti Hati Sentiasa Putih

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 240 hits
Sementara kibaran bendera putih telah banyak berbakti di merata pelusuk negara sejak ia dijadikan tanda seseorang itu perlukan bantuan semalam pula media sosial hampir sarat dengan kibaran bendera hitam yang menghitamkan alam maya Jika bend...
Makan Gaji Buta Sembang Ja Lebih Kibar Bendera Putih Ada Yang Membantu Kibar Bendera Pas Kebulur Dalam Rumah

Makan Gaji Buta Sembang Ja Lebih Kibar Bendera Putih Ada Yang Membantu Kibar Bendera Pas Kebulur Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 224 hits
BAHASA MELAYU GAGAL MENJELASKAN MAKSUD SEBENAR GAGALISTROSE ARIESBila dah ramai terkesan ada ke dari pejabat adun yang turun rumah ke rumah untuk bertanyakan masalah penduduk sekeluarga Dah semestinya setiap solat umat Islam berdoa Bila ber...
Awas Tidak Semua Tempat Boleh Kibar Bendera Putih

Awas Tidak Semua Tempat Boleh Kibar Bendera Putih

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 285 hits
Semua rakyat Malaysia sedia maklum apa yang sedang berlaku sekarang Covid19 yang melanda dunia memberi kesan yang amat besar Lebih lebih lagi kita terhadap menghadap perintah kawalan pergerakan yang berpanjangan membuatkan ramai yang terjej...
Hukum Kibar Bendera Putih Untuk Meminta Bantuan

Hukum Kibar Bendera Putih Untuk Meminta Bantuan

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 249 hits
Soalan Salam saya nak minta penjelasan tuan mufti berkenaan isu kibar bendera putih baru baru ini Isu ni asalnya pasang bendera putih sebagai isyarat untuk minta bantuan jika ada yang dalam kesusahan era pkp namun ada yang mengatakan tidak ...
Hanya Makan Bubur Penghuni Pusat Oku Di Tuaran Terpaksa Kibar Bendera Putih

Hanya Makan Bubur Penghuni Pusat Oku Di Tuaran Terpaksa Kibar Bendera Putih

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 240 hits
Pusat Latihan dan Amali OKU di Tuaran terpaksa mengibarkan bendera putih sebagai isyarat memohon bantuan berikutan hilang punca pendapatan akibat perintah kawalan pergerakan KOTA KINABALU Kami sangat tertekan dan hilang arah jika kami tidak...
Amk Sediakan Bantuan Rakyat Kibar Bendera Putih

Amk Sediakan Bantuan Rakyat Kibar Bendera Putih

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 342 hits
Kempen kibar bendera putih andainya bekalan keperluan harian terputus yang dianjurkan oleh beberapa NGO turut disertai Angkatan Muda KEADILAN Malaysia Menurut Setiausaha AMK Malaysia Syukri Razab sebagai tanda solidariti sayap pemuda itu tu...
Terpaksa Kibar Bendera Putih Ketepikan Malu Untuk Anak Isteri

Terpaksa Kibar Bendera Putih Ketepikan Malu Untuk Anak Isteri

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 194 hits
KALAU TANYA LEBAI BODOH DIA SOH DOA KAH KAH KAH PUNYA BODO PIANG BUKAN DIA NAK BANTU DIA TAK FAHAM MAKSUD TU LA BODOH NAMANYA LAIN ORANG SEMBANG LAIN DIA NAK CAMPUR JUGAK June 29 2021 Jurukimpal Zulkifli Samsuddin 39 berkata dia mengibarkan...
Kibar Bendera Putih Maknanya Kerajaan Gagal Total

Kibar Bendera Putih Maknanya Kerajaan Gagal Total

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 264 hits
Biar pun beberapa NGO yang menerajui kempen menolong rakyat dihimpit kesukaran ekoran pandemik Covid 19 tidak bersetuju mempolitikkan kempen Kibar Bendera Putih namun hakikatnya kempen itu merupakan kegagalan total kerajaan Perikatan Nasion...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11