Memory 2019 Mak


Memory 2019 , eMak
Belum habis cerita ayah ,, kini Mak pula diuji kesihatannya .10 July 2019 , Mak Baring Tak Respon Mak baring , kepala di utara , tangan mendekap di dada dan berselimut , mata terpejam tak berikan respon . Allahuakhbar.. hanya kepada-MU aku meminta pertolongan .

Masa ayah sakit lepas operation , kakak no.2 yang jaga ayah dirumahnya . Jadi mak aku tinggal seorang , selama ni ayah yang jaga mak . Makan minum semua , uang aku yang bagi setiap bulan jadi mereka duduk dua orang .... menikmati hari tua . Sebab ayah sakit , maka aku upah penjaga untuk mak ..temankan tidur tapi masa pagi tu pulang kerumahnya sendiri sebab nak masak dan kerja lain .  Nanti tengah hari datang semula datang teman mak. . Nak buat macam mana,, cucu jauh dan sekolah jadi tak boleh nak temankan mak .  Hujung minggu sahaja boleh temankan mak .  
Kakak ipar yang hantar makanan untuk sarapan atau makan tengah hari. Mak susah sikit nak makan , makan sesuap dua dah kenyang .. nasi pon dia tak makan dah ,, makan lauk je . Oh ya...  aku  anak bongsu dari 5 bersaudara. Semua duduk jauh , hanya akak no 2 dan isteri abang no 3 yang duduk berdekatan . Kenapa mak taknak duduk rumah mereka ? Sebab mak lebih selesa dirumah sendiri tu dicakapnya .

Masa hari kejadian , Zaky 12tahun dan Danish adik dia 7 tahun cucu mak dapat giliran hantar makanan , masa tengah hantar Danish nampak nenek ( mak ) terbaring , padahal awal lagi .. baru jam 9 pagi . Mungkin tidur jadi tak kejutkan.. tapi dia nampak disekitar mulut mak dah ada semut dan tolong sapu2 je . . Budak kecik.. mana la tahu sangat..

Pukul 10 pagi July 2019   , Penjaga mak datang dan panggil2 tapi mak tak menyahut.. dia masuk dan cuba bangunkan mak tapi tak berespon . Terus panik dan panggil jiran minta tolong serta panggil kakak. Jiran pon terkejut sebab masa pagi pukul 7 masih berbual elok dengan jiran sebelah dan main2 dengan anaknya . Sedara mara semua datang dengan akak tu . Baju mak dah basah lecun , sebab dah kencing di tempat dia baring tu . Masa tu panggil doctor datang.. mak tak respon .. darah naik ke 200 , doctor cakap gelaja stroke dan kena cepat larikan ke hospital .  Aku ditempat kerja dapat panggilan ,, menangis aku dibuatnya . Hati sapa yang tak luluh tengok mak tak bergerak macam tu ..

Sampai di Hospital , terus masuk emergency .. Scan Xray kepala mak takut jatuh terhantuk ke apa.  seperti ayah , wayar terpasang disana sini seluruh tubuh mak . Masih tak respon dan tak buka mata. Doc bagitau kena tunggu 48 jam untuk keputusan dari imbasan kepala tu . Lepas 48 jam .. Doc panggil seluruh keluarga untuk masuk , dan bagitahu .. ada pendarahan teruk di kepala mak . Bukan dari kesan jatuh .. tapi mungkin terlalu berfikir sampai pembuluh darah pecah dan harapan 50:50 untuk hidup. Kalau hidup pon mak akan lumpuh , apepun doc minta kami sekeluarga untuk banyak-banyak berdoa .

Sudah jatuh tertimpa tanggah , itulah yang aku rasa masa tu . Semua anak kena balik  tu nasihat doctor sebab semua anak2 mak duduk jauh , paling jauh akak no 4 sebab duduk di Hongkong . Abang no 1 terus flight balik jaga mak , jadi boleh bergilir dengan akak no2 yang kena jaga ayah dirumah . Kami tak beritahu keadaan mak kat ayah ,... kami just cakap mak OK . ayah focus jaga kesihatan je . Jantung ayah masih lemah lepas operate tu , kesihatan dia pon kejap ok kejap tak jadi kami taknak ayah terlalu berfikir .

14/07/2019 Mak dah buka mata ..
15/07/2019 Mak dah boleh bercakap...

Masa abang jaga mak , mak dah buka mata. Dan bagi respon , tangan dah boleh bergerak .. abang tanya .. mak kenal saya tak ? mak mengangguk dan cakap kenal . Time tu kami nampak ada cahaya mak akan sembuh .. stroke ? insyaallah pulih slow slow kemo ... kami sedikit gembira mak masih terselamat . Lepas makan ubat melalui tiub tu .. Mak ada kekuatan sikit.. dah boleh buka dan pejam mata. Makan ? masih tak makan... masih muntah kalau nurse suapkan susu.

Makcik adik2 mak bergilir jaga mak ... dekat 3 4 orang juga. Dulu masa kecil mak yang jaga diorang diorang dan sekarang mak sakit ,, mereka yang jaga mak di hospital . Masa tu mereka cakap-cakap la dengan mak .. walaupun mak tak respon. tapi mak buka mata, mak paham .

16/07/2019  petang tu akak no 4 Yang dari Hongkong tu sampai hospital dalam pukul 3 .  Peluk cium , bagi kata-kata dengan mak. Cakap mak ... cepatla sembuh nanti saya basuhkan rambut mak ye esok ... bagi mak wangi-wangi biar badan fresh dan nanti kita boleh jalan-jalan mak . Mak senyum dan dalam mata tu seolah-olah meng-iyakan kata-kata akak . borak panjang.... lepas maghrib tu ... makcik berbisik .. cakap banyak-banyak apa yang nak dicakapkan dengan mak apa yang nak diluahkan dengan mak  . Bagi dia tetap sedar .. dia dah kosong pandangan mata masa tu .... dan tak lupa ajar mak mengucap.. :'( 




16 /07/2019 Mak menghembuskan nafas ... rehat dengan tenang untuk selama-lamanya .. Masa mak boleh bercakap dan tersedar dari tidurnya 15/07/2019.. doc ada bagitahu yang dalam beberapa hari lagi mak boleh dibawa pulang . Kami video call dengan ayah dirumah , bagitahu ayah yang emak dah sedar dan esok boleh bawa pulang kerumah . Ayah tersenyum gembira .. bagitau nanti nak kemas rumah sambil tengok-tengokkan anting emak yang hilang sebelah . Mungkin jatuh masa di hospital.. anting kesayangan mak dah 50 tahun mak pakai dan tak pernah tukar . 

AL-FATIHAH MAK
Tak sangka ayat yang dimaksudkan doc sebenarnya 50/50 .. 50 bahwa mak meninggal selama-lamanya . tu lepas Isya'  , tekanan jantung mak drop , nurse dan doc berlari bawa mak ke ICU tapi ... Allah lebih sayangkan arwah Mak .. Mak menghembuskan nafasnya . Alhamdulillah dipermudahkan urusan kepergian mak , masih sempat mengucap sebelum pergi walaupun terdengar pelan .. 
Urusan pemakaman mak pun Allah permudahkan .

THE BIG LOST  2019 Ayah sakit perlukan 3 kali pembedahan dalam masa sehari.. 50/50 antara hidup dan mati . Alhamdulillah ayah selamat dan dipanjangkan usia sampai kehari ini masih bernafas lagi .

Kehilangan seorang MAK , kehilangan besar dalam hidup aku . Putusnya doa tanpa hijab seorang ibu.. tiada lagi kawan tidur , tiada lagi sesorang untuk bermanja.. tiada lagi seseorang untuk aku luahkan masalah aku , rindu nasihat mak .. rindu cerita-cerita mak .. Sampai hari ini aku masih rasa lost , bukan tak redha tapi kehilangan tu masih jadi parut dalam hidup ini . secara tiba-tiba mak dah takda... Biasanya di tempat kerja akan call dengan mak walaupun cerita hal yang sama berulang-ulang .

2019 ... aku keluarkan semua simpananku , so aku bermula dari 0 . sehelai sepinggang masa lepas mak dah takde. Uang untuk pengebumian mak , untuk nazar mak.. urusan hospital dan lain-lain ( rahsia ) ... Ya semua aku tanggung sorang je . 


Semoga aku tetap diberikan kekuatan untuk hari yang akan datang.. ,,
Sayangi parents korang selama masih hidup .. walaupun dah berubah sifat ke kanak-kanakan... tetaplah layan mereka dengan kasih sayang . Jangan tinggi suara ,..





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ciksepet.com/2020/01/memory-2019-mak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berkat Rokok Kinerja Penerimaan Bea Cukai 2019 Tembus Rp 213 Triliun

Berkat Rokok Kinerja Penerimaan Bea Cukai 2019 Tembus Rp 213 Triliun

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 111 hits
Menteri Keuangan Sri Mulyani Indrawati mengapresiasi kinerja jajaran Direktorat Jenderal Bea Cukai yang cukup baik sepanjang 2019 Di mana penerimaan bea dan cukai hingga akhir 2019 berhasil tembus Rp 213 1 triliun atau melampaui target yang...
Desember 2019 Utang Pemerintah Turun Menjadi Rp 4 778 Triliun

Desember 2019 Utang Pemerintah Turun Menjadi Rp 4 778 Triliun

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 165 hits
Direktur Jenderal Pengelolaan Pembiayaan dan Risiko Kementerian Keuangan Luky Alfirman mencatat utang pemerintah hingga akhir Desember 2019 menyentuh Rp 4 778 triliun Angka ini menurun dibandingkan November yang tercatat sebesar Rp 4 814 tr...
Kempen Komuniti Penyayang Ayam Brand 2019 Mesej Nutrisi Seimbang Di Seluruh Negara Untuk Melawan Obesiti Kanak Kanak

Kempen Komuniti Penyayang Ayam Brand 2019 Mesej Nutrisi Seimbang Di Seluruh Negara Untuk Melawan Obesiti Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 247 hits
Kempen Komuniti Penyayang Ayam Brand 2019 Mesej Nutrisi Seimbang Di Seluruh Negara Untuk Melawan Obesiti Kanak Kanak Pernah tak dengar atau tahu apa itu Suku Suku Separuh Kementerian Kesihatan Malaysia menggalakkan Suku Suku Separuh pembaha...
Realisasi Belanja Negara Sepanjang 2019 Capai Rp 2 310 Triliun

Realisasi Belanja Negara Sepanjang 2019 Capai Rp 2 310 Triliun

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 140 hits
Kementerian Keuangan mencatat realisasi belanja negara pemerintah sepanjang 2019 mencapai sebesar Rp 2 310 2 triliun Realisasi belanja tersebut sekitar 93 9 persen dari target APBN 2019 sebesar Rp 2 461 1 triliun
Tak Capai Target Penerimaan Pajak 2019 Hanya Rp 1 332 Triliun

Tak Capai Target Penerimaan Pajak 2019 Hanya Rp 1 332 Triliun

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 196 hits
Kementerian Keuangan mencatat realisasi penerimaan pajak sepanjang 2019 mencapai Rp 1 332 1 triliun Angka ini baru sekitar 84 4 persen dari target dalam Anggaran Pendapatan dan Belanja Negara 2019 sebesar Rp 1 577 6 triliun
Hari 1 Percutian Ke Jakarta 26 29 Disember 2019

Hari 1 Percutian Ke Jakarta 26 29 Disember 2019

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 262 hits
Percutian saya ke Jakarta kali ini memang percutian paling santai Pertamanya kerana saya tidak sihat 5 hari sebelumnya saya hanya terbaring di rumah sepanjang hari Saya agak risau juga jika sehingga hari berangkat saya masih belum kuat untu...
Ada Tekanan Global Pendapatan Negara Di 2019 Tak Capai Target

Ada Tekanan Global Pendapatan Negara Di 2019 Tak Capai Target

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 158 hits
Kementerian Keuangan mencatat pendapatan negara sementara sepanjang 2019 mencapai Rp 1 957 2 triliun atau 90 4 persen dari target APBN 2019 sebesar Rp 2 165 1 triliun Angka ini naik sebesar 0 7 persen dibandingkan periode yang sama tahun 20...
Southville City Fun Run 2019

Southville City Fun Run 2019

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 258 hits
Assalamualaikum Salam Sejahtera buat semua Tarikh 15 Dec 2019Tempat Soutville City KL South BangiJarak Larian 5 KMFun Run terakhir untuk Tahun 2019 So last event ni kita lari dalam hujan siap pakej tahi lembu lagi huhu Nasib baik masa tenga...
5630 Aktiviti Majlis Doa Selamat Dan Tahlil Tengku Panglima Perang Pahang Ppim 05 01 2019

5630 Aktiviti Majlis Doa Selamat Dan Tahlil Tengku Panglima Perang Pahang Ppim 05 01 2019

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 376 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi menghadiri Majlis Doa Selamat Dan Tahlil Almarhum YAM Tengku Abdul Aziz Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar bersama anaknya YM Tengku Badry Hassanal Ibni Almarhum YAM Tengku Abdul Aziz dan juga sepupunya DYM...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools