Hari 1 Percutian Ke Jakarta 26 29 Disember 2019

Percutian saya ke Jakarta kali ini memang percutian paling santai. Pertamanya kerana saya tidak sihat. 5 hari sebelumnya, saya hanya terbaring di rumah sepanjang hari. Saya agak risau juga jika sehingga hari berangkat, saya masih belum kuat untuk bangun. Namun Hubby memberitahu supaya menganggap percutian ini sebagai rehat sahaja.

Keduanya, percutian ini hanya percutian untuk makan makan dan sedikit shopping sahaja. Tiada sightseeing dsb. Shopping pun secara spesifik, nak cari beberapa pasang kain di  Pasar Mayestik sahaja.

Saya hanya mulai bangun dan mulai keluar rumah hanya pada hari berangkat ke airport sahaja. Memang bila demam sekarang ini, agak teruk. Faktor usia pun menyebabkan pemulihan lebih lambat dan memakan masa.

Boy, Mia dan Medina menghantar kami bertiga ke airport. Nelly bertolak selepas waktu pejabat hari Jumaat. Kami keluar rumah sebelum pukul 7.00 pagi kerana mahu mengelak kesesakan jalanraya. Kami mengambil penerbangan MAS MH717 pukul 10.30 pagi.

Penerbangan memakan masa 1 jam 50 minit. Kami tiba di Soekarno Hatta International Airport pukul 11.20 waktu tempatan. Airport ini sangat besar dan perlu berjalan agak jauh. Saya berjalan dalam keadaan badan lemah seolah masih melayang layang setelah beberapa hari langsung tidak keluar rumah.

Kami berjalan keluar untuk mengambil grab car yang menunggu di tempat parking khas untuk grab car di west lobby. Kami memilih untuk menginap di Ascott Jakarta, hotel sama dengan yang kami duduk semasa ke sini tahun 2018. Jarak airport dan hotel adalah sejauh 40 km.

Kedudukan hotel ini sangat strategik di mana ianya terletak di antara Thamrin City Mall dan Grand Indonesia Mall serta berdekatan dengan Plaza Indonesia Mall yang banyak butik butik mewah ternama. Bilik kami 1803 sangat luas dengan ruang tamu dan bilik air yang sangat besar, terletak menghadap Thamrin City Mall.

Sampai sahaja di hotel, saya terus tidur dan berehat. Hanya sebelah petang, baru saya bangun dan berjalan kaki untuk makan nasi padang di Restoran Sederhana.

Restoran ini hanya terletak berdekatan dengan hadapan pintu masuk Ascott Jakarta sahaja. Hanya perlu berjalan ke arah Thamrin City Mall dan kemudian belok ke kanan.

Semasa berjalan balik, saya mengajak Hubby singgah di Thamrin City Mall. Saya ingin mencari buah salak pondoh sebagai kudapan. Semasa hendak ke supermarket yang terletak di tingkat 2, singgah membeli baju batik untuk Hubby dan anak menantu. Beli juga baju batik untuk Ammar. Cuma kedai menjual baju batik untuk anak perempuan tidak banyak. Terpaksa berpusing pusing mencari baju untuk Medina. Balik dari Thamrin, saya terus tidur. Badan terasa panas mungkin kerana kurang minum air.
Sebelah malam, Aween mengajak keluar makan. Kali ini kami memilih Restoran Garuda yang dibuka 24 jam. Perjalanan ke sana yang melalui jalan pintas sendiri memakan masa lebih 1 jam. Jalan sangat jam. Saya agak risau, maklum keadaan saya yang tidak sihat.

Oleh kerana saya tiada selera makan, makanan di restoran ini hanya biasa biasa sahaja pada saya. Harganya pula sangat mahal berbanding dengan harga makanan di Restoran Sederhana.

Selesai makan, sementara menunggu grab car, saya melihat suasana malam di Jakarta yang nampak sangat happening dengan pelbagai aktiviti. Memang sangat ramai penduduk Jakarta yang sibuk dengan aktiviti masing masing.

Ada juga buskers yang menghiburkan pengunjung yang sedang menikmati makan malam di gerai gerai makanan di hadapan restoran Garuda. Balik dari sana, saya masuk tidur awal untuk berehat.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Big Bang Jakarta 2019 Meriahkan Malam Tahun Baru Dengan Musisi Terbaik Indonesia

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 306 hits
Pameran Cuci Gudang Terbesar dan Festival Musik Akhir Tahun BIG BANG JAKARTA 2019 dibuka secara resmi Wakil Walikota Jakarta Pusat Irwandi di JIExpo Kemayoran kemarin Pameran ini berlangsung sejak 21 Desember lalu hingga 1 Januari 2020
Google Search Perfomance Bulan Disember 2019

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 227 hits
Baru baru ni dapat e mail dari Google pencapaian blog k fiezz untuk Bulan Disember 2019 Ramai blogger lain pun dapat e mail yang sama Masing masing kongsi di sosial media hasil pencapaian blog di sosial media So k fiezz nak share kat blog B...
Progam Jelajah Sassh Hari Aids Sedunia 2019

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 402 hits
Assalamualaikum fellos Kesinambungan dengan Entri i sebelum ini satu mini konsert amal juga telah diadakan dengan meriahnya dengan kehadiran artis tempatan Sabah kita Bukan setakat itu malah ada aktiviti membeli sambil beramal Palm Square C...
Pesan Uskup Dari Keuskupan Agung Jakarta Di Natal 2019

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 114 hits
Pesan Uskup dari Keuskupan Agung Jakarta di Natal 2019 Menurutnya dengan bantuan dari para pendiri bangsa saat merumuskan Pancasila sebagai ideologi negara masyarakat bisa kembali bersatu
Hari Terakhir 2019

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 268 hits
Hi korang Hari terakhir 2019 SA berada di sekolah kakak Dania last minute terpaksa uruskan pendaftaran form 4 Dania Ada urusan yang perlu diselesaikan bab pilihan aliran semalam Dania call bagi tau cikgu masukka dia kelas pertama which is k...
Hari Terakhir Di Tahun 2019

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 462 hits
Hai semua Harini merupakan hari terakhir dalam tahun 2019 Fuh tak sangka cepat betul masa berlalu Sekejap je dah nak masuk tahun 2020 Banyak yang jadi dalam tahun 2019 ni Suka duka semua Juju lalui Tahun 2019 menyaksikan Juju kehilangan 2 o...
Hari Terakhir 2019 Harga Daging Ayam Dan Telur Meroket

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 198 hits
Jelang akhir tahun harga sejumlah komoditas pangan seperti daging ayam dan telur di Pasar Baru Bekasi mengalami lonjakan Rata rata para pedagang menjual kedua komoditas tersebut di atas harga daging ayam dan telur saat normal
Berakhir 365 Hari 2019

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 245 hits
Assalammualaikum wbtBERAKHIR 365 HARI 2019 SubhanaAllah Syukur masih Allah izinkan bernafas Melihat keindahan setiap ciptaanNYA Allahuakbar Tiada satu nikmat mampu didustakan Semuanya sangat nyata Hari demi hari Detik demi detik Siang malam...
Flashback Disember 2019

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 147 hits
Bulan Disember Tak banyak hal yang berlaku dalam bulan ni Banyak masa saya habiskan di Kelantan untuk kelas lesen motor saya Tapi memandangkan pada awal bulan Disember lepas saya ada di Kuala Lumpur maka adalah beberapa event yang sempat sa...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria