Melayu Berbahasa Pejuang Isis Datang Bersama Sama Di Bawah Unit Baru Laporan Mengatakan





Militan dari Indonesia dan Malaysia berperang di Syria telah bersama-sama pada bahasa yang sama dan budaya, membentuk unit tentera mereka sendiri dan mendorong kebimbangan Negara Islam di Iraq dan (Isis) perkembangan Syria di Asia Tenggara, Jakarta pemikir amaran.

Dipetik oleh Singapura The Straits Times (ST), Institut Analisis Dasar Konflik (Ipac) berkata 22 ahli telah membentuk "Katibah Nusantara Tudung Daulah Islamiyyah" (unit kepulauan Melayu bagi Negeri Islam) dalam Al-Shadadi, Syria, sebagai muncul dalam video yang dipaparkan di halaman Facebook yang sejak tertutup.

Harian itu berkata berhadapan dengan halangan bahasa, unit baru akan menjadikan ia lebih mudah untuk merekrut rakyat Indonesia yang tidak dapat berkomunikasi dalam bahasa Inggeris atau Bahasa Arab.

"Kumpulan ini telah ditubuhkan dengan matlamat untuk melatih dan memudahkan orang-orang yang mahu pergi ke Syria untuk mempertahankan pemerintahan Islam, dan juga melakukan serangan balas terhadap kerajaan yang menindas penyokong khalifah," akhbar itu memetik Robi Sugara daripada Barometer Institut sebagai berkata .

ST juga memetik Ipac ini Sidney Jones sebagai berkata bahawa tidak seperti Jemaah Islamiyah, bab wilayah al-Qaeda dipersalahkan kerana beberapa siri serangan pengganas di Indonesia, pejuang Isis mempunyai pengalaman pertempuran.

"Bon balas serantau yang ditubuhkan juga boleh menjadi yang paling kuat yang kita lihat dalam masa yang lama," Jones memberitahu harian.

Beliau berkata pemeriksaan di Facebook mendedahkan bahawa pro-Isis Indonesia dan Malaysia telah menghubungkan, dan memberi amaran bahawa Katibah yang baru ditubuhkan "boleh menjadi pelopor untuk angkatan pertempuran yang akan mencapai ke dalam Indonesia, Malaysia dan Filipina."

Turunnya Al-kumpulan baru datang sebagai polis Malaysia dilaporkan menahan tiga lelaki yang dikatakan dalam perjalanan ke Istanbul melalui Doha untuk bekerjasama Isis.

Pegawai-pegawai di Indonesia dan Malaysia telah mengesan skor rakyat mereka berjuang untuk Isis di Syria.

22 rakyat Malaysia setakat ini telah ditangkap kerana pautan kepada Isis, dan polis kini mengesan lima militan dipercayai berkaitan dengan Isis dan Abu Sayyaf, kumpulan pengganas yang berpangkalan di Filipina.

Pada 24 September, Ketua Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin memberi amaran bahawa Isis adalah ancaman sebenar, sambil menambah bahawa pihak berkuasa seharusnya mengambil tindakan untuk mencegahnya daripada menjadi satu masalah besar.

Merujuk kepada rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti militan di Syria dan Iraq, katanya kepada Bernama beliau "bimbang bahawa apabila mereka kembali ke Malaysia, mereka akan melakukan sesuatu yang boleh mengancam keselamatan negara, terutamanya selepas mereka menubuhkan satu rangkaian di negara-negara jiran dari Syria atau Iraq ".

Sementara itu, seorang pegawai perisikan kanan Malaysia kepada The Malaysian Insider pada 22 September bahawa pasukan Isis telah menggunakan platform media sosial seperti Facebook untuk mendapatkan pejuang dari seluruh dunia, sambil menambah bahawa kira-kira 40 rakyat Malaysia itu telah diambil.

"Kumpulan pengganas yang menyesuaikan taktik mereka dan berkembang daripada keperluan kerana meluas, multinasional operasi memerangi keganasan di luar negara," kata pegawai itu.

"Strategi untuk membawa orang-orang seperti yang berfikiran bersama-sama melalui media perbualan meningkatkan radikalisme golongan Jihad."

Pada 14 September, bekas ahli PAS Lotfi Ariffin meninggal dunia di Syria selepas tunduk kepada kecederaan yang dialami ketika berjuang bersama tentera Isis.

Lotfi telah dilaporkan telah bersama sekumpulan pejuang Isis Malaysia apabila mereka terperangkap dalam serang hendap oleh pasukan yang setia kepada Presiden Syria Bashar Al-Assad.

Bulan lepas, The Malaysian Insider melaporkan bahawa wanita Malaysia dipercayai telah bergabung Isis untuk menawarkan apa yang dipanggil "Jihad al-Nikah" atau "jihad suami isteri".

Pegawai-pegawai perisikan kanan kemudian mengesahkan bahawa tiga wanita Malaysia telah mengembara ke Tengah

ulasan asal berita Subscribe to RSS headline updates from:
Powered by FeedBurner


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mencapaiinspirasi.blogspot.com/2014/09/melayu-berbahasa-pejuang-isis-datang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Hukum Jutaan Melayu Bernaung Bawah Umno Mohamad

Jangan Hukum Jutaan Melayu Bernaung Bawah Umno Mohamad

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 274 hits
Oleh Tuty Haryanti Ahmad RodziDATUK Seri Mohamad Hasan Foto NSTPSEREMBAN Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan yakin dapat memulihkan semula UMNO dan menjadikan parti itu kembali relevan di Malaysia Beliau berkata kenyataan Tun Dr...
Cukai Baru Harga Barang Masuk Sidang Kedua Parlimen Gaya Dolak Dalih Kerajaan Masih Sama

Cukai Baru Harga Barang Masuk Sidang Kedua Parlimen Gaya Dolak Dalih Kerajaan Masih Sama

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 312 hits
Walaupun sudah menjadi Kerajaan namun sikap Ahli Parlimen Pakatan Harapan masih lagi seperti pembangkang Sikap berdolak dalih dan sering menuding jari masih terus menjadi permainan pemimpin PH Ini jelas dapat dilihat di dalam sidang kedua D...
Baju Melayu Baru Tahun Ni Tak Beli Baju Melayu Baru

Baju Melayu Baru Tahun Ni Tak Beli Baju Melayu Baru

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 278 hits
Baju melayu tuk aku selalunya baju melayu yang ditempah satu sebab problem pada size badan aku yang kecik even size xs pun still nampak macam pakai kain langsir kat bahagian tangan dan kaki mesti mengelebeh yang kedua aku suka pilih sendiri...
Pemimpin Malaysia Baru Tidak Sepatutnya Sama Kemaruk Dengan Bintang Pingat Dan Gelaran

Pemimpin Malaysia Baru Tidak Sepatutnya Sama Kemaruk Dengan Bintang Pingat Dan Gelaran

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 361 hits
Berikutan beberapa menteri timbalan menteri dan exco kerajaan negeri yang baru memegang jawatan dalam kerajaan selepas Pakatan Harapan menang dalam pilihanraya umum lalu didapati menerima pingat dan bintang sempena hari ulang tahun kelahira...
Garis Baru Pada Cell Yang Sama Pada Excel

Garis Baru Pada Cell Yang Sama Pada Excel

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 238 hits
Secara default ketika menekan tombol enter di Microsoft Excel maka kita akan dipindahkan ke cell di bawahnya namun adakalanya kita ingin menambah garis baru pada cell yang sama nah kali ini saya akan coba membahas hal tersebut Sebenarnya ca...
Pemimpin Mesti Fasih Berbahasa Melayu Menjalankan Tugas Rasmi

Pemimpin Mesti Fasih Berbahasa Melayu Menjalankan Tugas Rasmi

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 255 hits
Pemimpin perlu mengutamakan penggunaan bahasa Melayu dalam segala urusan rasmi masing masing bagi memartabatkan kembali kedudukan bahasa kebangsaan seperti termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Sudah jelas termaktub dalam Per...
Melayu Tak Seberani Mereka Hati Garing Mereka Hanya Ketawa Sambil Kata Kitorang Ni Buat Dulu Baru Fikir 8475

Melayu Tak Seberani Mereka Hati Garing Mereka Hanya Ketawa Sambil Kata Kitorang Ni Buat Dulu Baru Fikir 8475

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 565 hits
Innalillahiwainnailaihirojiun 10 bentuk kekejaman Komunis ke atas etnik Melayu Champa Sejarah yang sukar dilupakan oleh umat Islam khususnya di alam Melayu Kekejaman rejim Komunis Khmer Rouge pimpinan Pol Pot di Kemboja di era 1970an menyak...
Bangkitlah Puteri Bangkitlah Pejuang Umno Sejati Bersama Sama Kita Bersolidariti Zahida

Bangkitlah Puteri Bangkitlah Pejuang Umno Sejati Bersama Sama Kita Bersolidariti Zahida

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 267 hits
KUALA LUMPUR 18 Okt 8211 Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia Datuk Zahida Zarik Khan menyeru seluruh ahli khususnya sayap parti berkenaan agar bersama sama menunjukkan solidariti dan sokongan tidak berbelah bahagi kepada institusi kepresi...
Laporan Aktiviti Minggu Bahasa Melayu

Laporan Aktiviti Minggu Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 540 hits
Pertandingan Menulis Esei dan Cerpen Pertandingan Bahas Ala Parlimen Deklamasi Puisi dan Pementasan Drama Komsas antara aktiviti yang dijalankan sempena Minggu Bahasa di sekolah anda Sebagai Setiausaha Persatuan Bahasa Melayu tersebut anda ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu