Pemimpin Mesti Fasih Berbahasa Melayu Menjalankan Tugas Rasmi



Pemimpin perlu mengutamakan penggunaan bahasa Melayu dalam segala urusan rasmi masing-masing bagi memartabatkan kembali kedudukan bahasa kebangsaan seperti termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan.

Sudah jelas termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, bahasa rasmi digunakan dalam urusan kerajaan ialah bahasa Melayu.

Adalah tidak patut dan perlu dielakkan sekiranya ada dalam kalangan Menteri Kabinet menggunakan bahasa rojak atau bahasa lain dalam urusan rasmi mereka termasuk sidang media dan kenyataan rasmi mereka.

Perkara ini perlu diperbaiki dari semasa ke semasa. Kalau menteri tidak fasih berbahasa Melayu, cuba belajar untuk menguasai bahasa kebangsaan itu. Jangan anggap ini perkara mudah dan boleh dipandang ringan.

Diperhatikan beberapa Menteri Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang dilihat sering menggunakan bahasa rojak atau bahasa Inggeris ketika berucap di majlis rasmi kerajaan dan sidang media.

Semua menteri tertakluk pada Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan yang mengkehendaki mereka menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam urusan rasmi.

Perkara 152 (6) mentakrifkan 'maksud rasmi' ertinya apa-apa maksud Kerajaan, sama ada Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri dan termasuklah apa-apa maksud sesuatu pihak berkuasa awam.

Perkara 152 (1a) yang mana tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi) atau daripada mengajarkan atau belajar apa-apa bahasa lain.

Sebagai menteri, semua tertakluk kepada Perkara 160 yang mana semua menteri adalah pihak berkuasa awam yang juga tertakluk kepada perkara 152 (6).
Semua menteri perlu faham bahasa tugas mereka tertakluk kepada payung perlembagaan.

Kita sedar ada ruang dalam Perkara 152 yang memperuntukkan tiada larangan dan halangan untuk menggunakan selain bahasa Melayu, namun melihat kepada Perkara 152 (6), hal rasmi mestilah dalam bahasa kebangsaan.

Kita tidak mahu negara ini menjadi seperti negara jiran Singapura yang meletakkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam perlembagaan, tetapi dalam urusan pentadbiran menggunakan bahasa lain.

Kita tidak mahu perkara ini terjadi di Malaysia. Kita sepatutnya mendaulatkan bahasa kebangsaan dan bukannya ingkar kepada kedaulatan undang-undang yang terkandung dalam rukun negara.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/10/huz.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasangan Gay Terharu Dapat Anak Melayu Liberal Mesti Tumpang Gembira Kan

Pasangan Gay Terharu Dapat Anak Melayu Liberal Mesti Tumpang Gembira Kan

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 1325 hits
Pasangan gay terharu melihat anak mereka BJ Barone dan Frankie Nelson merasa gembira dan terharu yang bersangatan dengan kelahiran anak mereka yang kemudiannya diberi nama sebagai Milo Kegembiraan yang tidak dapat dibendung itu terserlah ap...
Masjid Khutbah Berbahasa Melayu Di Satun

Masjid Khutbah Berbahasa Melayu Di Satun

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 288 hits
Bila Melawat Satun ada yang cari masjid yang masih berkhutbah Bahasa Melayu di sekitar Satun Ada juga yang berhajat nak buat program ramadhan bersama orang orang kampung dan mencari yang mudah Lawati Blog Cikgu Joe Satun Untuk Info Satun Le...
Melayu Berbahasa Pejuang Isis Datang Bersama Sama Di Bawah Unit Baru Laporan Mengatakan

Melayu Berbahasa Pejuang Isis Datang Bersama Sama Di Bawah Unit Baru Laporan Mengatakan

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 380 hits
Militan dari Indonesia dan Malaysia berperang di Syria telah bersama sama pada bahasa yang sama dan budaya membentuk unit tentera mereka sendiri dan mendorong kebimbangan Negara Islam di Iraq dan perkembangan Syria di Asia Tenggara Jakarta ...
Melayu Berpuak Memang Gampang

Melayu Berpuak Memang Gampang

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 344 hits
Melayu bukan sahaja berpecah kepada dua malah lebih daripada itu Piliharaya hampir serentak di Rompin Permatang telah menyaksikan segala macam tohmahan yang muntah dari isi perut pengamal politik yang bakal menjadi korban masa depan hanya r...
Ada Pihak Lain Yang Cuba Menghapuskan Kuasa Orang Melayu

Ada Pihak Lain Yang Cuba Menghapuskan Kuasa Orang Melayu

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 294 hits
Tindakan Perdana Menteri menerima kembali Bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Mohd Taib kembali ke pangkuan UMNO adalah satu tindakan yang tepat kerana selama 5 tahun beliau berada dalam Pakatan Harapan ternyata mereka tidak perna...
Seminar Nusantara Malang Sungguh Melayu Singapura

Seminar Nusantara Malang Sungguh Melayu Singapura

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 319 hits
SEMINAR Nusantara Islam di Asia Tenggara yang sedang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra sekarang ini membuka mata penulis terhadap banyak perkembangan Melayu dan Islam di negara lain sekitar negara kita Selain mendapat maklumat lebih...
Pondan Melayu Mati Di Tolak Kekasih Warga Kenya

Pondan Melayu Mati Di Tolak Kekasih Warga Kenya

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 422 hits
Petaling JAYA Seorang pondan ditemui mati terjatuh dari tingkat tiga balkoni kondominium Su bang Park Homes di SS19 1 di Subang Jaya semalam selepas dia dipercayai ditolak oleh kekasihnya lelaki warga Kenya Mayat lelaki malang Zhukran 20 be...
Kena Gangguan Seksual Oleh Lelaki Melayu Selebriti Media Sosial Ini Nafi Serik Ke Malaysia

Kena Gangguan Seksual Oleh Lelaki Melayu Selebriti Media Sosial Ini Nafi Serik Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 858 hits
Semalam seorang selebriti media sosial Jade anh luah rasa kecewa di Insta Story terhadap gangguan seksual yang diterima dari rakyat Malaysia Menurutnya dia agak terkejut menerima komen berbaur lucah ketika membuat live di Instagram miliknya...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Flanders House By Saota In Belgium



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Cara Untuk Mendapat Rezeki Yang Melimpah Ruah

Itinerary Percutian 2 Hari 1 Malam Ke Kuantan Pahang

Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah