Mcmc Kekalkan Monopoli Oligopoli Orang Kaya Mesti Baca Must Read Thank You


 Tuan-tuan berita berikut ini adalah antara akibat Dasar Ekonomi Bebal dan Dasar Ekonomi Basi.  Ikut Dasar Ekonomi Bebal ini Penjawat Awam atau Civil Servants yang tak faham apa pun pasal bisnes, kewangan atau ekonomi diberi tanggungjawab putuskan perjalanan, pergerakan, mundur dan maju keadaan pasaran. 
Civil Servants who dont know anything about business or economics make decisions about how the market should operate.
Saya sudah cakap berkali-kali dan akan ulangi sekali lagi - dalam berjuta buku teks ekonomi dalam dunia ini (economic textbooks)  tidak ada satu pun teori ekonomi yang sebut bahawa campurtangan kerajaan atau pemerintah dalam urusan pasaran (market movement) termasuk dalam fahaman ilmu ekonomi.  
Maksudnya apabila pihak Kerajaan mengambil alih tanggungjawab hadkan atau bekukan bilangan lesen syarikat kurier dalam pasaran (contohnya), kemungkinan besar tindakan itu berdasarkan teori ekonomi poo kanan poo kiri yang diajar oleh bomoh rokok daun di Sungai Cawat. You cannot find this type of economic theory in any economic textbooks.   
Perbuatan pemerintah atau kerajaan 'hijack' tanggungjawab pasaran dikenali sebagai 'command economy' yang kebetulannya adalah tunjang fahaman sistem komunis.
1. Command economy:  the economy is planned by central government authority where decisions regarding production output are decided by civil servants
2. A communist economic system is a state-driven authoritarian economy which benefits élites who are not accountable to the people
Tahun sudah (2020) MCMC atau SKMM telah membuat keputusan yang pelik. MCMC membuat keputusan bekukan atau control lesen syarikat kurier. Mereka kata mereka telah bekukan atau 'freeze' lesen syarikat kurier untuk tempoh DUA tahun. Limited to 200 courier companies(??) 
Jadi saya ada sedikit soalan. Bolehkah MCMC juga menetapkan harga ikan tenggiri di Somalia? Kalau lah tak boleh, habis apakah lojik atau teori ekonomi yang membenarkan MCMC hadkan atau bekukan lesen syarikat kurier dalam negara kita? Dua kali sebelum ini saya pernah sebut saya ingin mengulas tindakan MCMC untuk hadkan / bekukan lesen kurier. Rupanya sekarang "events have overtaken my comments".  
Sekarang sudah berlaku kekecohan dan bantahan di kalangan pekerja kurier. 
Semalam video yang viral menunjukkan pekerja syarikat kurier baling kotak dan koyakkan bungkusan untuk membantah 'gaji dan working conditions' mereka.
Inilah yang akan terjadi apabila kita ikut sistem ekonomi poo kanan poo kiri yang tidak termasuk dalam sebarang kerangka ilmu ekonomi.
First the news :






viral videos workers protesting at being “shortchanged” by courier  stealing food and drinks from customers’ packagesY'day, J&T issued apology after protesting workers tossed parcels in Ipohcomplaints about food and drinks stolen from customers’ parcelstemporary workers hired to handle increased volume of parcels 

(OSTB : Zahid Hamidi pula tak faham bisnes, tak faham ekonomi) 
P'jaya urged to lift 2-year moratorium on courier licences to meet demandZahid Hamidi called for rethink of moratoriumdemand has exceeded supply in courier industry following Covid-19 govt imposed freeze on courier licences when people depended on industry mostMore courier companies should be allowed to provide greater options to peopleZahid said it would create healthy competition, generate more job opportunities“I hope govt not solely listen to courier companiesvoice of people must be heard as well
Waah!  Jahid cakap pasal supply and demand dah. There are two issues here. Pertama sekali memang bisnes kurier sekarang dok meloncat ke langit. Covid19 dan MCO / PKP telah memaksa ramai orang, syarikat niaga, rumahtangga dan individu untuk menggunakan perkhidmatan kurier untuk hantar surat, beli barang, hantar bungkusan, menerima bungkusan dsbnya. 
Jadi syarikat kurier perlukan lesen kurier, mereka perlukan premis / warehouse untuk jadi pusat pengumpulan / pengedaran, mereka perlu mengambil pekerja baru, beli motorsikal baru dsbnya. Bisnes mereka maju.
So betul-lah demand for courier services has increased tremendously. 
Tetapi pada masa yang sama, negara kita sekarang mempunyai TIGA JUTA penganggur, majoriti besarnya bebudak Melayu yang lepasan SPM dan graduan universiti IPTA. 
Jadi walaupun terdapat banyak peluang pekerjaan dengan syarikat kurier tetapi bilangan penganggur yang ingin rebut jawatan kosong itu jauh lagi ramai. 
Penganggur SPM minta kerja, Boss itu kata 'Saya bayar gaji minima'. Dia ambil.Penganggur graduate minta kerja, Boss itu kata 'Saya bayar gaji minima'. Dia ambil.Serupa juga dengan bebudak Food Delivery (Food Panda, Grab Food), pemandu teksi e-hailing (Grab Car) dan penjual nasi lemak di tepi jalan. Walaupun terdapat banyak juga peluang pekerjaan food delivery, teksi e-hailing dan menjual nasi lemak di tepi jalan bilangan penganggur dalam negara kita jauh lagi ramai. TIGA JUTA unemployed. 
They have no choice. Sekarang ini sudah tidak cukup peluang pekerjaan dalam negara kita. Boss majikan boleh pilih pemohon yang rela bekerja untuk gaji minima, untuk benefits yang paling sedikit, dan working conditions yang paling murah. Sebab ada TIGA JUTA penganggur dalam negara kita yang ready untuk rebut peluang pekerjaan. Itulah 'supply and demand' yang sebenarnya. 
Dan setiap hari kita melihat orang yang menganggur "cuba try" nasib mereka menjual nasi lemak di tepi jalan, menjual asam boi, menjual car wiper, menjual 'susu entah apa' daripada belakang bonet kereta. 
Cuba bayangkan datang pula seorang Dato Seri Bebal, Ketua Pengarah Jabatan Nasi Lemak dan dia meletakkan syarat bahawa Kerajaan telah bekukan lesen warong nasi lemak untuk dua tahun!! Atau untuk tempoh dua tahun, lima bulan dan tiga minggu sahaja. Contoh sahaja lah. 
Pasal apa pula? Pasal 25 restoran-restoran terbesar (contohnya) dalam negara kita suruh kerajaan bekukan lesen nasi lemak untuk beri mereka ruang "to formulate new plans to strengthen sector" !!  Does this sound stupid? Tetapi inilah juga lojik MCMC.
3. Cerita tiada-lojik MCMC pula

Last year MCMC announced 2-year moratorium on new courier licences 
to allow govt, post, courier industry to formulate new plans to strengthen sector
MCMC said move in line with call made in Aug by courier Association 
which represents 25 major courier companies in the country
Banyak cantik. Jadi the top 25 courier companies angkat telefon, depa call Ketua Pengarah MCMC dan kata, 'I say Dato, tolong freeze lesen kurier untuk DUA tahun. Kita nak pikir macam mana nak strengthen sector lah'.
So Dato Pengarah pun bekukan lesen kurier untuk DUA tahun. Saya nak tanya sikit kepada Dato Ketua Pengarah MCMC - How do you decide to freeze exactly for two years? 
Why not  freeze for  dua tahun, lima bulan dan tiga minggu sahaja ?  
Or  satu tahun, 10 bulan, dua minggu dan tiga hari sahaja? 
Where or how did you get exactly TWO years? 
Tetapi yang pelik sekali MCMC kata mereka telah dengar 'call' atau 'seruan' yang telah dibuat oleh :
represents 25 major courier companies in the country

Habis hak beratus lagi syarikat kurier kecil macam mana pula? Hak TIGA JUTA penganggur yang tak cukup peluang pekerjaan macam mana?Hak 32 juta rakyat negara yang perlukan courier services yang lebih efficient macam mana? 
On what basis did you listen to the "call" made by 25 major courier companies in the country to freeze courier licenses for two years? 
Why is the MCMC protecting the interests of 25 major courier companies? 
Major courier companies maksudnya syarikat orang kaya lah. 
Kenapa MCMC pentingkan syarikat orang kaya dulu?
Depa tak cukup kaya kah?  
Tuan-tuan here is the real story.
Apa yang berlaku sebenarnya ialah competition makin sengit dalam industri kurier ini. Dan lion's share of the business adalah hantar surat dan parcel dalam kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Syarikat kurier sekarang ambil upah RM6.00 sahaja (lebih kurang) untuk hantar surat dan parcel (ikut berat maksimum yang ditetapkan). Dan mereka boleh deliver surat dan parcel dalam masa 24 jam. Very efficient.  Tambah lagi syarikat kurier ini datang ambil surat dan parcel daripada lokasi kita. Kita tak payah pergi ke pejabat atau pusat depa.  Fantastic. Jimat tol, jimat driving, jimat minyak, jimat parking dan jimat time.
Tetapi majoriti besar syarikat kurier yang boleh compete ini adalah syarikat bukan bumiputera. Depa kena compete to survive.


Masalahnya ada sebuah lagi syarikat kurier gergasi pula yang sekarang sudah slow. Syarikat ini kepunyaan bumiputera. 
Upah dia pula lagi mahal daripada syarikat kurier lain. Upah dia untuk surat biasa RM7.00 atau lebih. Tambah lagi dia seringkali lambat hantar surat dan parcel. Kadang berhari-hari pun surat belum sampai ke destination.  And then kita kena pergi ke pejabat dia untuk hantar surat dan parcel. Bukan dia datang ambil pun. 
So of course sekarang ini syarikat gergasi kepunyaan bumiputera itu mengalami persaingan yang hebat daripada syarikat kurier yang lain. Especially dalam kawasan Kuala Lumpur. 
So kalau MCMC bekukan lesen kurier baru, maka yang akan benefit dulu adalah syarikat bumiputera gergasi itu juga. Coincidence ke, bukan coincidence ke, that is what will happen.
Jadi syarikat gergasi bumiputera akan cuba kekalkan marketshare mereka. Mereka boleh ambil upah yang lagi mahal daripada syarikat lain (so pengguna kena bayar lebih) walaupun mereka lebih slow daripada kurier lain. 
Ikut Law of Economics (walaupun economics jarang ada law, selalunya setakat teori sahaja) producer yang lebih efisien patut mengganti producer yang kurang efisien. 
Maka 'efficiency' akan bertambah dalam ekonomi sesebuah negara. Peluang pekerjaan akan tambah, peluang hidup bagi semua orang akan tambah.
Tetapi kalaulah tiba-tiba ada seorang Ketua Pengarah Jabatan Kerajaan yang ingin menjadi pemenang Nobel Prize in Economics dan tonggang-terbalikkan Laws of Economics di mana syarikat yang kurang efisien pula di "bantu" survive mengatasi syarikat yang lebih efisien maka apa pula yang akan berlaku?
Apa yang berlaku ialah TIGA JUTA anak muda akan menganggur. Dan ekonomi negara akan ke belakang. This is what will happen.
This is what is already happening. 
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://feedproxy.google.com/~r/MalaysiansMustKnowTheTruth/~3/0ZUapkh1B3E/mcmc-skmm-kekalkan-monopoli-oligopoli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berita Bahaya Dan Mengancam Tuan Tuan Mesti Baca Amerika Eropah Australia Jepun Mula Pulaukan Minyak Sawit Glc

Berita Bahaya Dan Mengancam Tuan Tuan Mesti Baca Amerika Eropah Australia Jepun Mula Pulaukan Minyak Sawit Glc

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 145 hits
Saya tak tahu lah jika media Melayu ambil berat berita berikut atau bangkitkan isu ini yang bakal mengancam kewangan syarikat GLC dan seterusnya mengancam kutipan hasil kerajaan sekali Setelah hasil minyak jatuh setelah ekonomi meleset dan ...
Speed Read 7 February 2021

Speed Read 7 February 2021

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 333 hits
Good news for muscle bike fans there s a new Suzuki Hayabusa coming We ve also got details of a stunning new custom from inspired by NASA an electric off roader with big name backers and a wild custom R nineT from a pair of Californian BMW ...
Tak Perlu Tunggu Umur Anak Setahun 3 Bulan Ke Bawah Dah Boleh Mulakan Read Aloud Kesannya Hebat

Tak Perlu Tunggu Umur Anak Setahun 3 Bulan Ke Bawah Dah Boleh Mulakan Read Aloud Kesannya Hebat

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 289 hits
Anak anak kecil kita makin berkembang dengan baik pemikirannya jika dirangsang dengan cara tepat Membacakan buku pada anak misalnya perlu dilakukan lebih awal Malah menggunakan kad imbas di awal usia di bawah 3 bulan adalah sangat disaranka...
Profiting From A National Health Crisis Must Be Condemned

Profiting From A National Health Crisis Must Be Condemned

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 127 hits
The latest news report on a live streamed dialogue session on the Facebook page of Anwar Ibrahim is extremely worrying The dialogue where former deputy prime minister Dr Wan Azizah Wan Ismail and former health minister Dzulkefly Ahmad were ...
Pejuang Must Get Ph S Blessing To Use Amanah Logo Says Mahfuz

Pejuang Must Get Ph S Blessing To Use Amanah Logo Says Mahfuz

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 250 hits
Amanah vice president Mahfuz Omar said his party had not received any official request to use its logo from Pejuang PETALING JAYA Amanah vice president Mahfuz Omar says his party s logo cannot be used by Pejuang in the 15th general election...
10 Day You Challenge

10 Day You Challenge

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 172 hits
Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua sahabat sahabat Agar lama tak menulis entri di dalam blog ini Baru sahaja dua hari tak menulis kerana tidak ada idea untuk menulis ini menjadi satu masalah jua kepada seorang blogger Jika endak...
Charming Living Rooms You Would Never Want To Leave

Charming Living Rooms You Would Never Want To Leave

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 207 hits
Whether due to the materials the furniture or the colors that predominate in them these living rooms are unique and exude a charm that is hard to beat Do you dare 1 A MODERN LIVING The post appeared first on
Dolla Make You Wanna

Dolla Make You Wanna

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 170 hits
DOLLA MAKE YOU WANNALihat oh lihat Ku cuba mendapat perhatianmuJerat terjerat 315 sudah lama ku tungguKan dah dengar khabar kata ooh ooh oohSemua kenal nama tapi tak tahuJangan salah sangka hidup bukan dalam filemGayaku berangkaDolla make y...
15 Wonderful Diy Wall Clock Projects You Will Enjoy Creating

15 Wonderful Diy Wall Clock Projects You Will Enjoy Creating

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 205 hits
A wall clock might not be as useful nowadays as it used to be before the age of cell phones and all the other electronic devices that we ve got laying around our homes but that The post appeared first on
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong