Matanya Kadang Kadang Juling Silap Kami Beri Anak Main Handphone Sejak Dari Kecil


'Matanya kadang-kadang juling, silap kami beri anak main handphone sejak dari kecil'


Adalah berbahaya jika ibu bapa mendedahkan penggunaan gajet kepada anak kecil kerana ia boleh menjejaskan deria penglihatannya. Lebih teruk lagi apabila mereka menjadi ketagihan dan menggunakan gajet sepanjang hari untuk setiap hari juga berisiko menghadapi masalah lain yang amat menakutkan.

Dalam perkongsian Juliana Aziz, mata kanan anak sulungnya mengalami simptom 'lazy eye' akibat kerap menggunakan gajet. Melihat keadaan mata anaknya seperti itu, Juliana mahu berpesan kepada ibu bapa lain yang mempunyai anak kecil tidak mengulangi kesilapannya dan mengambil langkah segera menangani masalah itu sekiranya anak-anak mereka punyai simptom ketagihan pada gajet.

SEMOGA menjadi iktibar kepada kalian. Jangan bagi anak kecil bermain handphone, tab, iPad atau apa-apa jua jenis gajet. 
Dhiya sudah berjaya dipisahkan dari gajet sejak hampir dua tahun lalu, tetapi mata kanan yang dibuka itu sampai ke hari ini kadang-kadang juling sikit. 
Dulu dia banyak menatap skrin handphone atau tab sejak usia setahun lebih sehingga usia dua tahun lebih. ia mengambil masa beberapa bulan juga dan saya bersepakat dengan suami, Arif, untuk sorok segala gajet, sedaya upaya elakkan menggunakan handphone di depan dia. Kami struggle pisahkan dan rawat keinginan dan ketagihan dia pada handphone. 

Alhamdulillah dia sekarang sudah tidak peduli pun kalau kita menggunakan handphone di depan dia melainkan kalau dia nak tengok video yang menarik perhatian telinganya, pantas dia akan bertanya "Apa tu? Dhiya nak tengok juga boleh tak?". Kini dia lebih peka dan pantas memberikan respon kalau dipanggil atau meminta dia buat sesuatu. 
Bulan lalu dah jumpa ibu saudara kami, Makcik Mastura Mustaffa (pemilik Optometris Siti Mastura) dan meminta dia periksa mata Dhiya, betul ke tidak itu simptom 'lazy eye' seperti yang saya baca di internet. 
Kebetulan masa itu kami jumpa semasa pulang ke kampung di rumah mertua saja dan tak ada alat kelengkapan untuk melakukan pemeriksaan secara terperinci. Dia hanya periksa dengan beberapa langkah dan menyarankan kami beli patching atau topeng mata lanun untuk menutup matanya yang tidak terjejas itu dan biarkan mata kanan yang kadang-kadang julit itu 'bekerja'. 
Ini sebab mata Dhiya ini lazy eye di tahap mild, belum betul-betul teruk. Tetapi kalau selepas amalkan pemakaian patching mata kiri itu pun masih juga tiada menunjukkan sebarang perubahan positif, dia akan bawa Dhiya untuk dapatakan rawatan dengan doktor pakar mata di Klinik Mata UIA Kuantan. 

Katanya kalau di United Kingdom (UK), perkara biasa nampak budak-budak pakai patching eye seperti ini kerana kebanyakan mereka tahu cara merawat mata kanak-kanak yang mengalami 'lazy eye' dengan cara itu. 
Kemudian, tiga minggu selepas bawa Dhiya buat pemeriksaan mata dengan rakan saya, Ab Adamia, di kedai optikal Focus Point di East Coast Mall Kuantan untuk periksa matanya rabun atau tidak, rupanya mata kiri rabun ±50, manakala mata kanan yang bermasalah itu rabun silau ±100! 
Dia kata, result's accuracy dari alat pemeriksaan mata berkomputer itu cuma 80% saja. Jadi, lebih baik bawa Dhiya berjumpa dengan doktor pakar mata untuk mengesahkan tahap rabun matanya menggunakan alatan-alatan yang lebih baik dan menjalani beberapa prosedur sebab Dhiya masih kecil dan muda. 
Mama dan papa minta maaf sebab kurang bijak dan tersilap langkah bila bagi Dhiya bermain handphone, tab masa Dhiya masih kecil dulu. Kami masih mencuba sedaya upaya untuk merawat semula mata Dhiya. Semoga mata Dhiya kembali pulih. Aamiiinnn

Untuk pengetahuan kalian, Dhiya ini dulu tak adalah main handphone sepanjang masa setiap hari. Dia memang jenis budak yang sejak dari kecil suka melayan buku-buku dan flash cards ABC, nombor, baca muqaddam etc dan setiap hari berlambak-lambak mainan yang dia selalu main serta tak pernah lupa untuk sepahkan rumah. 
Bukanlah dia menghadap handphone saja setiap masa. Dulu mama dia ini ada buat online business untuk beberapa tahun, jadi memang mamalah yang lagi banya kmenggunakan handphone berbanding Dhiya. 
Apa pun, kesilapan telah pun terjadi apabila kami memberi dia bermain handphone semasa dia berumur setahun lebih, kononnya bagi sekejap di kala kami rasa perlu pada masa itu. Contohnya waktu nak mengelakkan dia mengacau saya memasak di dapur. Tetapi dia dah tak nak main mainan kononnya untuk memastikan dia duduk diam sekejap waktu nak suapkan dia makan, atau waktu dia meragam di dalam carseat bila travel ke mana-mana dan sebagainya. 
Apabila dia semakin besar, dia dah mula pandai ambil dan buka sendiri handphone saya dan suami. Apabila kami mula lock dengan password, dia akan menangis-nangis meminta handphone itu dibuka dan dia nak tengok video kartun.


Tindakan yang kononnya bagi dia main handphone di waktu yang perlu itu sahaja akhirnya meninggalkan kesan buruk kepada anak sulung kesayangan kami ini. Kami mula berkeras melarang dan tidak membenarkan dia bermain handphone hampir dua tahun lalu bila perasan dia mula ada simptom ketagihan untuk bermain handphone.

Dalam masa yang sama, dia semakin kerap mengadu pening, sakit kepala dan mengosok-gosok mata. Masa itu mata kanan dia masih belum kerap juling seperti sekarang dan kami terbaca artikel-artikel tentang bahayanya kesan pendedahan gajet pada mata, minda dan emosi kanak-kanak.

Dalam tempoh beberapa bulan kami suami isteri dan juga Dhiya sendiri struggling untuk pisahkan dia dari handphone, rawat rasa keinginan atau ketagihan dia pada handphone itu dan kebetulan mata kanan dia baru mula juling-juling sekejap.

Hampir dua tahun Dhiya dipisahkan dengan handphone. Hujung bulan ini dia akan menyambut ulang tahun kelahirannya yang keempat dan tahun depan dia akan mula masuk prasekolah.

Semoga mata Dhiya cepat sembuh dan pulih semula supaya tidak perlu memakai topeng mata lanun itu lagi bila dah belajar di prasekolah dengan kawan-kawan.

Untuk ibu bapa di luar sana yang kini dalam dilema dan kerumitan bab anak yang 'jatuh hati jatuh cinta' dengan gajet, pisahkanlah, ceraikanlah sepenuhnya anak dari gajet secepat mungkin terutamanya yang berusia bawah tujuh tahun. Rawatlah ketagihan mereka pada gajet sebelum terlambat.

Saya tak kata ianya mudah, tetapi ambil masa, stress dan usahakan sehingga berjaya dan ianya pasti berbaloi. Semoga perkongsian panjang berjela ini dapat memberi sedikit sebanyak manfaat dan peringatan buat anda semua yan gada anak kecil, baik anak sendiri mahupun anak saudara waima cucu sekalipun.

Sumber: Juliana Aziz

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ceberita.blogspot.com/2018/12/matanya-kadang-kadang-juling-silap-kami.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rahim Perlu Dijaga Sejak Kecil Dr Hamid Arshat Mohon Berikan Anak Perempuan 3 Makanan Ni

Rahim Perlu Dijaga Sejak Kecil Dr Hamid Arshat Mohon Berikan Anak Perempuan 3 Makanan Ni

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 429 hits
Sebagai wanita kita sebenarnya perlu mengamalkan penjagaan kesihatan dalaman daripada awal lagi dan wajib mengamalkan penjagaan awal ini kepada anak anak perempuan walaupun mereka masih kecil Begitu juga yang disarankan oleh Dr Hamid Arshat...
Smiggle Dan At Takathur Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan Sejak Kecil Ni Tanggungjawab Kita

Smiggle Dan At Takathur Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan Sejak Kecil Ni Tanggungjawab Kita

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 342 hits
Hari ni mama berlumba lumba nak penuhi permintaan anak Belikan beg bekas air bekas pensil dan pelbagai aksesori berjenama Tak salah pun jika berkemampuan namun janganlah didik anak kita untuk bermegah megah dengan orang lain yang tidak mamp...
Bukan Permen Roti Adalah Biang Kerok Masalah Gigi Pada Anak Kecil

Bukan Permen Roti Adalah Biang Kerok Masalah Gigi Pada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 251 hits
Roti itu kan lengket Sehingga dia akan melekat pada gigi Setelah melekat akan difermentasi oleh kuman diolah sampai menghasilkan asam kata Dokter gigi spesialis konservasi gigi Bambang Nursasongko
Lumrah Anak Suka Sepahkan Rumah Tapi Lagi Hebat Jika Kita Ajar Kemas Lepas Main

Lumrah Anak Suka Sepahkan Rumah Tapi Lagi Hebat Jika Kita Ajar Kemas Lepas Main

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 522 hits
Lumrah bagi kanak kanak suka sepahkan rumah dengan pelbagai mainan Belum habis lagi dah bawa berbakul bakul mainan lain pula untuk dituang depannya Masa ni antara nak marah dan sabar sama banyak dalam diri ibu bapa Memang benar banyak penda...
Terima Kasihlah Perokok Kerana Aniaya Anak Kecil Ini

Terima Kasihlah Perokok Kerana Aniaya Anak Kecil Ini

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 381 hits
The ReporterSudah banyak kali ditegur sudah banyak kali juga kes kes penganiayaan golongan perokok terhadap bayi diviralkan sampai bila masalah pencemaran udara dari golongan ini akan berhenti sepenuhnya Anak kecil yang baru nak merasa hidu...
Video Unik Minat Mendalam Anak Anak Kecil Berusia 3 Bulan Ini Dengan Penyanyi Jalanan Yang Bersuara Lunak

Video Unik Minat Mendalam Anak Anak Kecil Berusia 3 Bulan Ini Dengan Penyanyi Jalanan Yang Bersuara Lunak

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 419 hits
Rabu 19 Disember 2018 justsomething co Menjadi buskers tidaklah selalu gembira sepermana dilihat orang Apa tah lagi menyanyi di depan orang ramai tiap hari Ia memerlukan bakat serta keyakinan diri yang tinggi Diabaikan penonton adalah perka...
Jokowi Tanamkan Nilai Agama Sejak Dini Pada Anak Dan Cucu

Jokowi Tanamkan Nilai Agama Sejak Dini Pada Anak Dan Cucu

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 219 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengaku selalu menanamkan nilai nilai agama kepada anak anaknya Termasuk kepada sang cucu Jan Ethes Srinarendra Menurut dia nilai agama harus diajarkan sejak dini
Yatt Kongsi 6 Tip Tawaf Saie Dengan Anak Anak Kecil Just Takes Your Time Enjoy Ibadah

Yatt Kongsi 6 Tip Tawaf Saie Dengan Anak Anak Kecil Just Takes Your Time Enjoy Ibadah

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 706 hits
Yatt telah berkongsi tip untuk mengerjakan rukun umrah iaitu tawaf saie dengan anak anak Kecil 6 tips ini sangat praktikal dan boleh membantu ibu bapa yang membawa anak kecil ketika umrah Terdapat lima perkara dalam Rukun Umrah yang mesti d...
Jika Anak Di Didik Dengan Al Qur An Sejak Di Dalam Kandungan Begini Reaksinya

Jika Anak Di Didik Dengan Al Qur An Sejak Di Dalam Kandungan Begini Reaksinya

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 274 hits
Banyak orangtua yang sudah tahu jika bayi yang didengarkan ayat Al Quran akan bereaksi yang mengejutkan seperti sedang bersujud Tetapi kenapa banyak orangtua yang tidak melakukannya Justru malah lebih mempercayai dengan musik klasik daripad...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars