Mat Sabu Kata Pm Angkuh Perlu Letak Jawatan Segera



Mat Sabu kata PM angkuh, perlu letak jawatan segera. Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan Kabinet Perikatan Nasional (PN) perlu segera letak jawatan, menurut Amanah susulan kenyataan Pejabat Perdana Menteri (PMO) semalam yang mempertahan keputusan untuk tidak membatalkan ordinan darurat menerusi undian di Parlimen.
Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata, kenyataan PMO itu mempamerkan “keangkuhan” Muhyiddin dan jemaah menteri terhadap titah Yang di-Pertuan Agong seperti yang dinyatakan dalam kenyataan Istana Negara semalam.
“Amanah menuntut Muhyiddin untuk bertanggungjawab terhadap tindakan penderhakaan Yang Di-Pertuan Agong dan atas segala kecurangan jemaah menteri terhadap keluhuran Perlembagaan Persekutuan dan institusi Parlimen.
“Oleh itu, Amanah menuntut Muhyiddin dan seluruh anggota Kabinetnya untuk letak jawatan serta-merta dan memohon sembah ampun daripada Yang di-Pertuan Agong,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Mohamad membangkitkan kenyataan PMO semalam yang antara lain mempertahankan keputusan Muhyiddin sebagai teratur dan selaras dengan peruntukan undang-undang serta perlembagaan negara.
“Muhyiddin dan kabinetnya cuba menegakkan benang yang basah dengan mendakwa mereka menjalankan tugas dengan teratur dalam soal pembatalan Ordinan Darurat yang menjadi pertikaian sekarang.
“Kenyataan (PMO) membayangkan bahawa Yang Di-Pertuan Agong tidak memahami keadaan sebenarnya dan tersilap apabila menyatakan baginda amat dukacita dengan tindakan jemaah menteri.
“Ia seterusnya cuba menyalahkan pembangkang pula seolah-olah kami semua menimbulkan kekeliruan dalam persoalan ini,” katanya lagi.
Istana Negara semalam antara lain berkata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Takiyuddin Hassan dan Peguam Negara Idrus Harun tidak membawa isu pembatalan ordinan darurat untuk dibahaskan di Dewan Rakyat, seperti yang diperkenankan Sultan Abdullah.
Kata Istana Negara lagi, Sultan Abdullah “amat dukacita” dan menyifatkan permohonan pembatalan ordinan darurat dilakukan secara tergesa-gesa dan kenyataan berkenaannya yang bercanggah di parlimen buka saja gagal menghormati prinsip kedaulatan undang-undang, tetapi membelakangi fungsi dan kuasa baginda selaku Ketua Umum Negara.
Antara pihak yang telah menggesa peletakan jawatan Muhyiddin dan Kabinet adalah Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, bekas menteri Rafidah Aziz dan peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla.
Dalam pada itu, ahli jawatankuasa Biro Undang-undang Amanah Wan Anwar Wan Ibrahim menyangkal kenyataan PMO semalam bahawa Yang di-Pertuan Agong perlu menerima dan bertindak mengikut nasihat jemaah menteri.
“Pendirian PMO bahawa Agong tertakluk sepenuhnya untuk mengikut nasihat jemaah menteri adalah jelas tersasar sama sekali dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
“Saya ingin menegaskan bahawa di bawah prinsip Perlembagaan, Agong hanya akan mengikut nasihat jemaah menteri hanya apabila nasihat yang diberikan itu adalah selari dengan kehendak Perlembagaan,” katanya dalam kenyataan.
Mat Sabu kata PM angkuh, perlu letak jawatan segera
Baca Artikel Menarik :
Beza antara pembatalan Proklamasi Darurat dengan Ordinan Darurat – Prof Shamrahayu Permansuhan Darurat. Kuasa siapa ? [Video] Sumbat belut dalam anu mahu ubati sembelit Tiara lepas ‘gian’ selepas 17 tahun tidak berlakon Fara Fauzana kembali ke Hot FM Resepi mushroom soup garlic bread memukau Layari Laman Facebook MYKMU
Eksekutif langkau kuasa Agong suatu perkara serius – Presiden Persatuan Peguam Muslim

 
The post Mat Sabu kata PM angkuh, perlu letak jawatan segera appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/30/mat-sabu-kata-pm-angkuh-perlu-letak-jawatan-segera/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Plus Tuntut Mahiaddin Letak Jawatan Segera

Ph Plus Tuntut Mahiaddin Letak Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 256 hits
Parti parti pembangkang Malaysia bersetuju dengan Yang di Pertuan Agong bahawa kabinet Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin telah bertindak di luar kerangka pemerintahan dan Perlembagaan yang sewajarnya berhubung kemelut mengungkai Ordi...
Tok Mat Akhirnya Mengalah Letak Jawatan

Tok Mat Akhirnya Mengalah Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 231 hits
TOK MAT AKHIRNYA MENGALAH LETAK JAWATAN KUALA LUMPUR Selepas 18 tahun menerajui Persatuan Sepak Takraw Malaysia Datuk Seri Ahmad Ismail akhirnya mengumumkan peletakan jawatan sebagai presiden badan induk itu berkuatkuasa 12 tengah malam ini...
Pemimpin Umno Gesa Menteri Umno Letak Jawatan Segera Jangan Terpalit Dengan Penderhakaan Kepada Agong

Pemimpin Umno Gesa Menteri Umno Letak Jawatan Segera Jangan Terpalit Dengan Penderhakaan Kepada Agong

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 300 hits
July 31 2021PM LETAK JAWATAN SEGERA MENTERI UMNO JUGA LETAK JAWATANSemalam YDP Agong menulis warkah empat muka surat yang baginda sendiri tanda tangan Ia menjelaskan kronologi sebenar kenapa baginda tidak memperkenankan pembatalan ordinan d...
Selepas Shamsul Ramai Lagi Timbalan Menteri Umno Akan Letak Jawatan Kata Ahli Mkt

Selepas Shamsul Ramai Lagi Timbalan Menteri Umno Akan Letak Jawatan Kata Ahli Mkt

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 165 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Keputusan Shamsul Anuar Nasarah meletak jawatan sebagai Menteri Tenaga dan Sumber Asli selaras arahan dibuat pucuk pimpinan Umno Ahli Majlis Kerja Tertinggi Razlan Muhamad Rafi berkata beliau yakin Ahli Parlimen U...
Muhyiddin Tak Boleh Lepas Tangan Mesti Letak Jawatan Kata Najib

Muhyiddin Tak Boleh Lepas Tangan Mesti Letak Jawatan Kata Najib

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 239 hits
Najib Razak berkata sebagai Ahli Parlimen adalah tanggungjawabnya untuk mempertahankan Perlembagaan KUALA LUMPUR Muhyiddin Yassin mesti bertanggungjawab atas tindakan kerajaannya dan meletak jawatan sebagai perdana menteri kata Najib Razak ...
Derhaka Kepada Agong Pemuda Umno Desak Muhyiddin Letak Jawatan Segera

Derhaka Kepada Agong Pemuda Umno Desak Muhyiddin Letak Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 280 hits
Derhaka kepada Agong Pemuda Umno desak Muhyiddin letak jawatan segera Pemuda Umno mendesak Perdana Menteri Muhyiddin Yassin segera meletak jawatan kerana jelas melanggar sumpah untuk sentiasa taat kepada Yang di Pertuan Agong dan mempertaha...
Doktor Letak Jawatan Beri Notis 24 Jam Kata Kumpulan

Doktor Letak Jawatan Beri Notis 24 Jam Kata Kumpulan

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 256 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Kumpulan Hartal Doktor Kontrak berkata doktor memberi notis 24 jam kerana kepenatan dan kecewa dengan kekurangan peluang kerjaya Dalam satu kempen media sosial Hartal Doktor Kontrak menggesa doktor kontrak bermogo...
Ridzwan Nasihat Menteri Agama Letak Jawatan Segera Ada Pun Macam Tak Ada Saja

Ridzwan Nasihat Menteri Agama Letak Jawatan Segera Ada Pun Macam Tak Ada Saja

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 222 hits
July 31 2021 Saya menasihatkan YB Senator DS Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri untuk meletakkan jawatan dengan kadar SEGERA Peliharalah sedikit penghormatan yang masih berbaki baliklah bergulat dengan dunia keilmuan Tuan tidak kuat untuk kerja p...
Tular Surat Umno Kepada Menteri Timbalan Menteri Tuntut Letak Jawatan Segera

Tular Surat Umno Kepada Menteri Timbalan Menteri Tuntut Letak Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 447 hits
agendadaily comSurat yang sedang tular dalam media sosial Sepucuk surat dikeluarkan pejabat Setiausaha Agung UMNO sedang tular dalam media sosial yang dihantar kepada semua Ahli ahli Parlimen parti itu termasuk Menteri dan Timbalan Menteri ...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau