Ph Plus Tuntut Mahiaddin Letak Jawatan Segera



Parti-parti pembangkang Malaysia bersetuju dengan Yang di-Pertuan Agong bahawa kabinet Perdana Menteri (PM) Tan Sri Mahiaddin Yassin telah bertindak di luar kerangka pemerintahan dan Perlembagaan yang sewajarnya berhubung kemelut mengungkai Ordinan Darurat.
Menurut kenyataan Pakatan Harapan dan parti-parti pembangkang lain, perbuatan kabinet Mahiaddin memansuhkan Ordinan Darurat tanpa perkenan Yang di-Pertuan Agong adalah kesalahan pentadbiran yang besar dan memerlukan seluruh Jemaah Menteri dipertanggungjawabkan.
“Kami menjunjung kasih ke atas titah pandangan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong seperti yang terkandung di dalam kenyataan media Istana Negara pada 29 Julai lalu.
“Kami amat terkejut Seri Paduka Baginda telah menzahirkan rasa amat dukacita kerana apa yang telah diperkenan dan dititahkan kepada Datuk Seri Takiyuddin Hassan dan Tan Sri Idrus bin Harun semasa majlis menghadap secara maya pada 24 Julai, bahawa cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan diungkaikan telah tidak dilaksanakan.
“Kami juga amat terkejut Seri Paduka Baginda telah menegaskan bahawa kenyataan Datuk Seri Takiyuddin di Parlimen pada 26 Julai lalu tidak tepat dan telah mengelirukan Ahli-ahli Dewan Rakyat,” kata mereka dalam satu kenyataan.
Sehubungan itu, parti-parti pembangkang Malaysia mendesak sebulat suara agar kabinet Mahiaddin meletak jawatan secara bermai-ramai bagi membolehkan Yang di-Pertuan Agong membentuk kerajaan baharu yang lebih berwibawa mentadbir negara.
“Memandangkan keputusan untuk tidak membentang dan membahas semua Ordinan Darurat seperti dititahkan Seri Paduka Baginda merupakan keputusan Jemaah Menteri maka berdasarkan Perkara 43(3) Perlembagaan Persekutuan, seluruh Jemaah Menteri bertanggungjawab secara bersama ke atas krisis Perlembagaan ini.
“Kami merakamkan kekesalan dan bantahan keras terhadap keputusan PM kemudiannya mengarahkan pengangguhan sidang khas Parlimen Isnin 2 Ogos, walaupun jumlah kes positif membabitkan Parlimen hanya 0.9% setakat 29 Julai. Tindakan penangguhan ini langsung tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan, proses demokrasi berparlimen dan terus membelakangi kenyataan media Istana Negara.
“Oleh yang demikian, kami bersependapat bahawa Tan Sri Mahiaddin dan seluruh Jemaah Menteri mesti meletakkan jawatan secara terhormat sekarang,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim (KEADILAN), Mohamad Sabu (Amanah), Lim Guan Eng (DAP), Datuk Seri Panglima Wilfred Madius Tangau (UPKO), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Muda), Baru Bian (PSB) dan Dr Maszlee Malik (Bebas).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32704

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tular Surat Umno Kepada Menteri Timbalan Menteri Tuntut Letak Jawatan Segera

Tular Surat Umno Kepada Menteri Timbalan Menteri Tuntut Letak Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 442 hits
agendadaily comSurat yang sedang tular dalam media sosial Sepucuk surat dikeluarkan pejabat Setiausaha Agung UMNO sedang tular dalam media sosial yang dihantar kepada semua Ahli ahli Parlimen parti itu termasuk Menteri dan Timbalan Menteri ...
Derhaka Kepada Agong Pemuda Umno Desak Muhyiddin Letak Jawatan Segera

Derhaka Kepada Agong Pemuda Umno Desak Muhyiddin Letak Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 278 hits
Derhaka kepada Agong Pemuda Umno desak Muhyiddin letak jawatan segera Pemuda Umno mendesak Perdana Menteri Muhyiddin Yassin segera meletak jawatan kerana jelas melanggar sumpah untuk sentiasa taat kepada Yang di Pertuan Agong dan mempertaha...
Agong Dukacita Ketua Pembangkang Tuntut Pm Letak Jawatan

Agong Dukacita Ketua Pembangkang Tuntut Pm Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 225 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan susulan kenyataan dikeluarkan Istana Negara berhubung isu Proklamasi Darurat Ini menunjukkan Kabinet yang diketuai Tan...
Jika Mahiaddin Enggan Letak Jawatan Agong Boleh Pecat Pm

Jika Mahiaddin Enggan Letak Jawatan Agong Boleh Pecat Pm

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 450 hits
Krisis politik yang berpunca daripada kehilangan kredibiliti kerajaan Perikatan Nasional mentadbir negara boleh diselesaikan dengan Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin meletak jawatan secara terhormat Bagaimanapun sekiranya beliau berd...
Mat Sabu Kata Pm Angkuh Perlu Letak Jawatan Segera

Mat Sabu Kata Pm Angkuh Perlu Letak Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 216 hits
Mat Sabu kata PM angkuh perlu letak jawatan segera Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan Kabinet Perikatan Nasional perlu segera letak jawatan menurut Amanah susulan kenyataan Pejabat Perdana Menteri semalam yang mempertahan keputusan untuk ...
Ridzwan Nasihat Menteri Agama Letak Jawatan Segera Ada Pun Macam Tak Ada Saja

Ridzwan Nasihat Menteri Agama Letak Jawatan Segera Ada Pun Macam Tak Ada Saja

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 220 hits
July 31 2021 Saya menasihatkan YB Senator DS Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri untuk meletakkan jawatan dengan kadar SEGERA Peliharalah sedikit penghormatan yang masih berbaki baliklah bergulat dengan dunia keilmuan Tuan tidak kuat untuk kerja p...
Surat Umno Tular Tuntut Ahli Parlimen Tarik Sokongan Letak Jawatan

Surat Umno Tular Tuntut Ahli Parlimen Tarik Sokongan Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 294 hits
Oleh ASLINDA NASIR KUALA LUMPUR Surat yang dipercayai dikeluarkan pejabat Setiausaha Agung UMNO kini tersebar dalam media sosial malam ini Surat bertarikh 5 Ogos itu difahamkan sudah dihantar kepada semua Ahli Parlimen UMNO dengan membangki...
Pemimpin Umno Gesa Menteri Umno Letak Jawatan Segera Jangan Terpalit Dengan Penderhakaan Kepada Agong

Pemimpin Umno Gesa Menteri Umno Letak Jawatan Segera Jangan Terpalit Dengan Penderhakaan Kepada Agong

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 299 hits
July 31 2021PM LETAK JAWATAN SEGERA MENTERI UMNO JUGA LETAK JAWATANSemalam YDP Agong menulis warkah empat muka surat yang baginda sendiri tanda tangan Ia menjelaskan kronologi sebenar kenapa baginda tidak memperkenankan pembatalan ordinan d...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na