Mat Kilau Mat Indera Dan Mat Sabu Kecelaruan Masyarakat Mengenali Identiti


 
MAT KILAU, MAT INDERA DAN MAT SABU.

(Kecelaruan masyarakat kenal identiti)

Sejak ramai bani Melayu terpana menonton filem Mat Kilau ni..Tiba tiba saja watak seperti Mat Kilau jadi Hero.. Tiba tiba orang Melayu cukup benci dengan Bristish..

Sedangkan dulu Mat Kilau, Tokku Paloh, Tok Jangggut ni dikatakan sebagai Pemberontak oleh British dan dalam buku Sejarah kita.. Malah Tok Janggut diisytiharkan oleh Sultan kelantan sebagai Penderhaka dari hasutan pembesar British..sama lah mcm kisah Mat Indera..

Dulu ingat lagi..Sebab iktiraf Mat Indera sebagai pejuang Kemerdekaan.. Mat Sabu sampai kena dakwa..Ucapan Mat Sabu tu sempena hari kemerdekaan..Mat Sabu sampai kena tangkap Polis..Siap kena hina hari hari di media media Perdana, Bukan takat tu jer.. Siap Mat Sabu berulang alik ke Mahkamah semata mata bercakap benar tentang Sejarah....

Apa Dosa Mat Indera ? Sebab dikaitkan dengan serangan Balai Polis Bukit Kepong.. lepas tu cuba kaitkan Mat Indera dengan Komunis.. Masa tu, Seolah olah.. Askar dan Polis British tu lah Hero bani Melayu..Bani Melayu yang kerja jadi Gurkha British semua jadi Hero..

Kalau Ikut Mat Kilau dan Mat Indera.. Mat Indera Lebih Alim.. Mat Indera ni Guru Agama, Bukan takat Guru Agama..Tapi Hafiz Quran.. anak guru kepada Ayah Mahiaddin yasin tokoh Agama masa tu..Dia pun terpaksa lari ke Hutan sama seperti Mat Kilau.. Tu sebab dia terpaksa bekerjasama dengan Komunis lawan British..

Akhirnya Mat Indera ditangkap dan dihukum Gantung di Taiping.. macam mana Mat Indera kena tangkap ? Sebab kena khianat dengan kawan sendiri jugak..kawan sama Melayu..Bukan Komunis..

Bila Mat Kilau Jerit Allahuakhbar.. Bunuh Askar British, Kita pun pakat Bersemangat, Bila Mat Indera Bunuh askar British.. Dikata pro Komunis.. Tu belum sentuh Chin Peng hat bunuh Henry Gurney.. British Henry Gurney bukan Penjajah ?

Di Pulau Pinang siap abadikan nama Henry Gurney kat Jalan.. Kat Sekolah, siap ada Gurney Drive.. dok bangga dengan Gurney tu hangpa tau sapa Henry Gurney..?

Dia lah artkitek Penubuhan Negara Zionis Israel sebelum datang ke Tanah Melayu.. Dia bertanggung jawab membawa pendatang Yahudi dan menduduki Tanah Palestine.. Peristiwa pembunuhan beramai ramai di perkampungan Dier Yassin, Kerja dia lah..

Tapi sebab yang Bunuh Henry Gurney tu Chin Peng..Nampak buruk lah.. Cuba Chin Peng tu Melayu.. lain jalan cerita dia.. Henry Gurney dibuat Tugu Peringatan..Chin Peng , Abu mayat dia pun tak boleh bawa balik.. Punya takut dengan bayang bayang..

Patutnya kita bangga lah Chin Peng Bunuh arkitek yang Siksa Rakyat Palestine sampai hari ini.. besar jugak jasa dia..Tu sebab ada kata kata dari Winston Churchill, Bekas PM Britain sendiri... Sejarah ni Ditulis oleh orang yang Menang..“Sejarah ditulis oleh pemenang”, Orang yg Kalah.. Sentiasa jadi orang Yang Salah..

Macam cerita Sarjan Hassan, Ye lah..Sarjan Hassan tu Jadi Hero.. Yang Bersama Jepun jadi Jahat..Sedangkan Sarjan Hassan kerjasama dengan British..

Apapun penceritaan Sejarah, Samada yang bekerja dengan Bristih.. Yang Kerja dengan Jepun.. ada watak Pengkhianat kalangan Bani Melayu.. Kadang kadang yang Khianat tu datang dari pembesar sendiri..Sejarahnya Dari watak bertengkolok atau Bertanjak dan Pandai berpura pura baik.. hatta masa nak Merdeka..ada kayangan yang tak setuju.. sebab sedap makan ufti dari British..

..Rupanya Watak Khianat itu masih wujud dalam Politik Melayu hari ini.. Ada Kayangan, Ada Bangsawan hatta ada Ulama' ..malah ada Mufti yang bawa watak Khianat hari ini dalam perjuangan Rakyat Membebaskan negara dari Penindasan dan Politik Ashabiyah..

Tak payah bersemangat sangat lah bertanjak.. bertengkolok.. Tu bukan pakaian Pejuang, Silap silap tersilap pakai costume pengkhianat..!

Ipohmali

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/07/mat-kilau-mat-indera-dan-mat-sabu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Kilau Patriot Or Traitor

Mat Kilau Patriot Or Traitor

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 305 hits
All great Empires eventually disappear The vast Malay Empire disappeared when the Portuguese Dutch Spanish and British came to the Asian shores centuries ago Today the Malays cannot even keep the country together Today the Malays are prepar...
Filem Mat Kilau Laku Keras Cecah 11 Juta Dalam Masa 4 Hari

Filem Mat Kilau Laku Keras Cecah 11 Juta Dalam Masa 4 Hari

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 177 hits
Filem Mat Kilau yang menjadi bualan hangat kini telah pun berjaya mengutip RM11 juta pada hari keempat tayangannya di pawagam Sebuah filem arahan pengarah berbakat besar Syamsul Yusof ini sememangnya sesuatu yang sudah lama tiada seumpamany...
Persembahan Awang Dalam Mat Kilau Letakkan Fattah Amin Di Aras Baru Sebagai Pelakon Fazura

Persembahan Awang Dalam Mat Kilau Letakkan Fattah Amin Di Aras Baru Sebagai Pelakon Fazura

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 391 hits
Isteri kepada pelakon Fattah Amin Nur Fazura tidak juga ketinggalan memuji filem Mat Kilau yang juga turut dilakonkan oleh suaminya itu Filem Mat Kilau kini mendapat kutipan di luar jangkaan apabila sudah melepasi aras RM10 juta dalam masa ...
Filem Mat Kilau Berjaya Menduduki Carta Box Office Selepas Mengutip Rm23 3 Juta Dalam Masa Seminggu

Filem Mat Kilau Berjaya Menduduki Carta Box Office Selepas Mengutip Rm23 3 Juta Dalam Masa Seminggu

papar berkaitan - pada 1/7/2022 - jumlah : 164 hits
Filem Mat Kilau berjaya menduduki carta box office selepas mengutip RM23 3 Juta dalam masa seminggu Kini berada di tempat pertama Malaysia mengatasi filem Minions Jurassic World Elvis dan Top Gun Mavericks
Mat Sabu Pejuang Melayu Jadi Broker Tanah Melayu Di Kg Sungai Baru Kual

Mat Sabu Pejuang Melayu Jadi Broker Tanah Melayu Di Kg Sungai Baru Kual

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 494 hits
Himpunan Solidariti Bersama Penduduk Kampung Sungai Baru di Masjid Jamek Kuala Lumpur aaaaa masa ni la para broker nak cari makan Melayu tipu Melayu kemudian hidup Melayu Pejuang agama dan bangsa mula menikus diam walaun yang dulunya hentam...
Mat Kilau Is An Ethnonationalism Film

Mat Kilau Is An Ethnonationalism Film

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 145 hits
Recently my friends and I watched Mat Kilau in theatres For those of you who have no idea what Mat Kilau is it is an action film loosely based on Mat Kilau a Malay anti British independence fighter The tipping point for his band of rebels w...
Mutiara Kata Sepanjang Hayat Mat Kilau

Mutiara Kata Sepanjang Hayat Mat Kilau

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 557 hits
MUTIARA KATA SEPANJANG HAYAT MAT KILAU1 Kalau pecah seluruh kulitku luruh seluruh dagingku putus seluruh uratku hancur seluruh tulangku tak akan dapat menahan semangatku untuk membebaskan tanah ini 2 Kalau beragama jangan sekadar pakaian bi...
Ulasan Filem Mat Kilau

Ulasan Filem Mat Kilau

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 128 hits
AZHAN UTHMAN MAT KILAU YANG SERBA KACAU Skrip Mat Kilau ditulis Shahruddin Dali yang juga penerbit Studio Kembara dengan mendapat olahan pengarah Syamsul Yusof Dalam satu sembang podcast aku dengar awal lagi penulis beritahu skrip Mat Kilau...
Tiba2 Muncul Sebab Filem Meletup Waris Mat Kilau Bukan Mahu Populariti

Tiba2 Muncul Sebab Filem Meletup Waris Mat Kilau Bukan Mahu Populariti

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 214 hits
Hampir memasuki tempoh dua minggu fenomena filem Mat Kilau terus mencatat sejarah tersendiri dengan meraih kutipan sebanyak RM47 juta setakat semalam Namun di sebalik kejayaan filem arahan Syamsul Yusof itu terdapat sisi berbeza yang menari...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover