Masuk Usia 3 Tahun Belum Cakap Baru Tahu Anak Bermasalah Ambil Masa 4 Tahun Pulih


Dalam tempoh usia berapa ibu ayah kena risau kalau anak lambat bercakap. Kadang tu apabila orang mula membandingkan anak kita yang belum cakap dengan anak orang lain, kita mula keliru dan tertanya-tertanya betulkah anak kita lambat bercakap atau memang sengaja tak nak bercakap.
Perlu difahami jika anak dah cecah dua tahun tapi ibu bapa rasa macam ada kelainan pada anak, jangan pandai-pandai sedapkan hati. Tak salah sebenarnya jika kita bertindak awal dengan berjumpa pakar untuk pengesahan.
Rujuk pakar tak bermakna anak kita ada masalah besar tapi setidaknya kita tahu apa perlu dilakukan sebelum terlambat.

Kisah yang dikongsikan oleh seorang ibu, Puan Norizaidah Sohefudin mengenai anak sulungnya, Megat Iman Zikry Megat Ilham Bani yang disahkan mengalami masalah lambat bercakap ketika usianya 2 tahun setengah boleh beri panduan untuk ibu-ibu lain.
Sebagai ibu kita ada satu ‘rasa’ dan bila ada tak kena jangan terlalu nak sedapkan hati hingga perkembangan anak terjejas.
Dalam tempoh 4 Tahun
Anak lambat bercakap? Ibu ayah tolong bertindak sekarang! Alhamdulillah, Megat Iman bakal discharge daripada terapi pertuturan. Normal ke anak lambat bercakap?
Megat Iman ni masa umur dia 2 tahun setengah, baru cikda perasan dia tak bercakap. Dia takda komunikasi 2 hala. Dia kuat tantrum. Dia pandai sebut 123, ABC, Warna, animal, tapi dia takda soal jawab. Dia tak bertanya dan tak menjawab.

Kuat tantrum
Bab tantrum memang no.1. Bila-bila masa dan kat mana-mana pun dia boleh tantrum. Mana tak tantrum, kita tak faham apa yang dia nak dan dia pun tak reti nak bagitahu apa yang dia nak. Bila dah jadi macam tu, mengamuk laa jawapan dia. 😢
Banyak kali cikda zahirkan rasa risau ni pada orang samada kawan kawan atau ahli keluarga. Dan ada kalangan mereka yang kata,
“budak lelaki memang lambat bercakap”
“Nanti masuk sekolah, pandai la dia bercakap”
“Anak si polan tu pun umur 7 tahun baru bercakap elok lancar”
Tu antara jawapan yang selalu cikda dapat. Tapi, kita mak. Kita boleh rasa ada yang tak kena pada anak kita. Jadi cikda start mencari jalan hingga bertemu pakar.
Benda ni renyah sikit sebab kena ikut step by step, makan masa yang agak lama untuk dapat satu satu date appointment, tapi bersabarlah. Demi anak tersayang.
Bila dah jumpa pakar, ujian demi ujian dilakukan, soalan demi soalan diutarakan, nahhh pakar mengesahkan Megat Iman ada masalah lambat bertutur (speech delayed), dan suspek mild autism. Dan dia perlu mulakan terapi (Speech theraphy & Occupational theraphy).
Setiap bulan terapi. Swasta dan kerajaan. Tidak hanya terapi di pusat terapi, kat rumah pun kami praktis. Ikut apa yang therapist ajar. Cara bertutur dengan betul. Cara bertanya dengan betul. Aktiviti apa yang perlu dibuat. Banyak lagi yang diajar.
Perubahan positif selepas 4 tahun terapi 
Akhirnya, setelah hampir 4 tahun menjalani terapi, Alhamdulillah akhirnya therapist mengesahkan Megat Iman dah capai level pertuturan mengikut umur dia yang betul dan bakal discharge dari menjalani terapi.
Yes memang dia banyak bercakap sekarang.
Dia benti bercakap time dia tidur je. Dia celik je mata, mulut dia non stop pot pet pot pet. Kita pulak yang penat nak layan kadang kadang. 😂
Jadi pesan cikda pada ibubapa yang punyai anak lambat bercakap. Bawa anak berjumpa pakar. Jangan dengar apa orang lain cakap, dengar laa apa yang pakar cakap tentang anak kita.
Tolonglah jangan biarkan. Anak kita bakal bersekolah. Nak ke kita tengok anak kita tak boleh belajar bila dia masuk sekolah nanti? Nak ke kita tengok anak kita ketinggalan pelajaran sebab masalah pertuturan ni?
Anak kita perlukan bantuan dan orang yang kena bantu dia adalah kita. Ibu bapa dia sendiri.
Tak sedih ke kita tengok anak kita bercakap bahasa alien sedangkan kanak-kanak lain sebaya dia elok bercakap. Tolong mulakan dari sekarang. Anak bercakap lambat tu TAK NORMAL.
Ibu ayah jangan nafikan kalau kita rasa anak kita bermasalah. Jangan sedapkan hati sendiri dan tunggu tunggu sampai anak bercakap. Kita yang kena bantu sebab itu anak kita.

Tanda-tanda anak lambat bercakap 
✅ Anak umur setahun boleh sebut 1 patah perkataan. Anak umur 2 tahun boleh sebut 2-3 patah perkataan yang digabungkan. Contoh : Nak makan / nak makan nasi.
Kalau anak masih tidak bercakap, bercakap perkataan yang sukar difahami, menunjuk dengan jari jika dia mahukan sesuatu, tiada eye contact, sila rujuk langkah seterusnya.
Langkah-langkah mendapatkan rawatan pakar di Hospital Kerajaan
✅ Bawa buku pink/biru anak ke Klinik Kesihatan terdekat dan minta Doktor/Nurse buatkan surat untuk berjumpa PAKAR KANAK-KANAK, AUDIO TEST DAN PAKAR PSIKIATRI KANAK-KANAK.
✅ Surat akan diberikan beserta tarikh temujanji. Sila pergi temujanji, bawa anak sekali sebab beberapa test (assessment) akan dibuat pada anak. Ibuayah juga akan di interview berkaitan masalah perkembangan anak.
✅ Pakar akan diagnose anak berdasarkan keputusan test dan interview. Samada cuma speech delayed sahaja atau autism. Dan terapi akan dimulakan. Samada TERAPI PERTUTURAN atau TERAPI CARA KERJA, atau kedua-duanya sekali.
✅ Tolong bawa anak ke terapi mengikut jadual. Dan buat juga terapi dirumah. Tak susah pun terapi, lebih pada belajar sambil bermain. Boleh tanya therapist nanti apa aktiviti yang bagus untuk dibuat dirumah.
Ramai tanya terapi tu macam mana? Kena duduk wad ke? Kena makan ubat ke? Kena masuk dalam mesin ke?

Takkkk, terapi tu macam belajar sambil bermain. Setiap aktiviti tu ada kebaikan dia iaitu merangsang saraf dan menajamkan skill motor halus anak. Tak menyakitkan pun malah anak-anak pun seronok nanti.
Walaupun anak-anak di hantar ke terapi, ibu ayah pun memainkan peranan penting dirumah. Ajarlah anak dan bermain bersama-sama. Bercakap dan berceritalah dengan mereka biarpun mereka tak memberi respon. Teruskan, jangan putus asa.
Semoga anak-anak kita semua diberikan kesembuhan dan dapat membesar dengan sihat sempurna seperti kanak-kanak lain. Insya’Allah
Sumber: Eida Ilham


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/masuk-usia-3-tahun-belum-cakap-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perghh Umur 64 Tahun Baru Merasa Masuk Mall Wanita Ini Enggan Keluar Kereta Alasannya Buat Ramai Bergenang Air Mata

Perghh Umur 64 Tahun Baru Merasa Masuk Mall Wanita Ini Enggan Keluar Kereta Alasannya Buat Ramai Bergenang Air Mata

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 764 hits
Umur 64 tahun baru merasa masuk mall wanita ini enggan keluar kereta alasannya buat ramai bergenang air mata Intan dan ibu kesayangan Foto ihsan Intan Maisharah Husiani Pusat beli belah Aeon Mall Ipoh Klebang Foto Emily2u com TIADA detik ya...
Baru Usia 4 Bulan Berat Dah 8 7kg Dr Say Teruja Anak Sudah Boleh Makan

Baru Usia 4 Bulan Berat Dah 8 7kg Dr Say Teruja Anak Sudah Boleh Makan

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 492 hits
Umum mengetahui pemberian makanan pejal kepada bayi adalah pada usianya 6 bulan Namun lain pula kisahnya dengan anak kesayangan Dr Say Shazril Shaharuddin dan Dr Azura Abas yang kini sudah pun dibenarkan untuk memulakan makanan pejalnya ole...
Cegah Perceraian Dan Perkawinan Anak Batas Usia Nikah Cewek Bakal Naik Jadi 19 Tahun

Cegah Perceraian Dan Perkawinan Anak Batas Usia Nikah Cewek Bakal Naik Jadi 19 Tahun

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 420 hits
Tinggal selangkah lagi revisi undang undang ini diharapkan mampu menyejahterakan perempuan di Indonesia
Sejuk Perut Ibu Mengandung Tiga Orang Anak Berjaya Hafaz Al Quran Sebelum Usia Lima Tahun

Sejuk Perut Ibu Mengandung Tiga Orang Anak Berjaya Hafaz Al Quran Sebelum Usia Lima Tahun

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 266 hits
Dalam mendidik anak anak papa dan mama pastinya dambakan yang terbaik Dapat melahirkan hafiz atau hafizah di usia muda bukan calang calang orangnya Kejayaan tiga adik beradik anak kepada pasangan Dr Kamil El Laboody dan isteri menghafal Al ...
Usia Baru Setahun Lebih Tapi Gigi Anak Mereput Dan Patah Bapa Jaga Gigi Anak Kedua Untuk Tebus Kesilapan

Usia Baru Setahun Lebih Tapi Gigi Anak Mereput Dan Patah Bapa Jaga Gigi Anak Kedua Untuk Tebus Kesilapan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 575 hits
Bila bercerita mengenai anak bukan soal makan dan sakit anak sahaja ibu bapa perlu titik beratkan Gigi juga amanah Allah yang perlu dijaga oleh kita Anak tak pernah tahu mengenai giginya kita sebagai ibu bapalah yang bertindak menjaga dan m...
Mama Tidur Luah Anak Usia 2 Tahun Isteri Meninggal Selepas Melahirkan Anak Ke 3

Mama Tidur Luah Anak Usia 2 Tahun Isteri Meninggal Selepas Melahirkan Anak Ke 3

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 486 hits
Rezaki setiap orang tak sama Tidak semua mampu hidup dalam keadaan senang Ada direzekikan dengan anak ramai Ada pula tiada anak tetapi diberikan rezeki duit banyak Tak kurang juga yang hidup sederhana dengan dikurniakan anak dan masih mampu...
Kerja Lanjut Usia Tingkat Pengangguran Anak Muda

Kerja Lanjut Usia Tingkat Pengangguran Anak Muda

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 322 hits
Kerja lanjut usia tingkat pengangguran anak mudaOleh September 04 2019Cadangan pelanjutan had umur persaraan kepada 65 tahun seperti dicadangkan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia hanya akan meningkatkan kadar pengangguran golongan muda di n...
Sudah Berjalan 5 Tahun Proyek Pembangkit 35 000 Mw Baru Selesai 11 Persen

Sudah Berjalan 5 Tahun Proyek Pembangkit 35 000 Mw Baru Selesai 11 Persen

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 188 hits
Direktur Jenderal Ketenagalistrikan Rida Mulyana mengatakan total kapasitas pembangkit program 35 000 MW sampai Juli 2019 yang sudah mencapai 3 768 MW atau 11 persen dari target
Dikenal Di The Voice Jerman Claudia Emmanuela Berlatih Vokal Sejak Usia 4 Tahun

Dikenal Di The Voice Jerman Claudia Emmanuela Berlatih Vokal Sejak Usia 4 Tahun

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 300 hits
Penampilan Claudia yang mengharumkan nama Indonesia di Jerman sontak menjadi perbincangan di dunia maya Hal ini setelah video penampilannya di ajang The Voice Jerman viral di dunia maya
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan