Masalah Tadika Islam Dan Tamil


 

Hari Buruh lepas seorang guru pra-sekolah di sekolah kebangsaan datang beraya ke rumah saya. Ketika makan minum, bertegur sapa dan menukar cerita; beliau memberitahu cabaran sebagai guru tadika di sekolah kebangsaan. Perihal kekurangan guru, perihal anak-anak yang lambat membaca, perihal ibu-bapa tidak mampu dan tidak sedar hal-hal dalam talian, perihal perhatian kurang, perihal fasiliti nan uzur, dan beraneka keluh lagi.
Salah satu cerita guru ini ialah betapa beliau memuji – saya tidak tahu benar atau tidak kisah ini – peruntukan untuk bekalan makanan anak-anak pra dinaikkan oleh Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek dari hanya RM2 sehari kepada RM3. Maka dapatlah pembekal dan juga guru bernafas. Ini kerana dahulu porsi makanan sedia ada seperti buah-buahan sangat bersukat. Kali ini dapatlah sedikit bertambah.
Saya difahamkan Januari lalu, Kementerian Pendidikan (KPM) mencadangkan supaya kadar bantuan makanan pra-sekolah (BMP) di Semenanjung dinaikkan. Mungkin kadar RM yang disebut oleh guru tersebut sedikit kurang tepat. Kerana terdapat laporan ia dinaikkan kepada RM2.50 daripada RM2, manakala RM2.75 di Sabah dan Sarawak berbanding RM2.25. Usaha terpuji ini lantaran Fadhlina Sidek risau murid tidak mendapat nutrisi mencukupi untuk tumbesaran.
Sebetulnya saya agak terkejut mendengar angka RM2 itu. Memang kebanyakan anak-anak pra-sekolah di sekolah kebangsaan terdiri daripada kalangan B40 yang tidak berkemampuan. Justeru anak-anak ini memang datang berlapar ke sekolah, dan pulang pula dengan harapan untuk makan lagi. Angka yang disebutkan di atas pun masih kecil.
Terlepas dari kisah di atas, ada macam-macam kisah lain mengenai guru tadika. Ketika saya turun padang melakukan kerja lapangan di Perak, Februari lalu; saya difahamkan guru Pasti antara yang paling tertindas. Pada 1980-an gaji mereka hanyalah RM50 sebulan, dan anehnya jumlah itu menjadi kebanggaan Parti Islam Semalaysia. Hari ini terdapat pula dakwaan yang guru-guru Pasti hanya menerima gaji bulanan sebanyak antara RM400 dan RM600 sahaja, jauh lebih rendah dari amaun gaji minimum RM1,100 sebulan.
Terdapat juga dakwaan oleh Hak Pasti, bahawa tenaga kerja tidak mencarum di KWSP dan Perkeso yang menjadi satu kesalahan majikan yang amat serius di sisi undang-undang. Akan tetapi, di lapangan juga saya diberitahu yang guru-guru Pasti malas berbuat bising, kerana menganggap penindasan mereka itu sebagai harga pengorbanan jihad dan sebagainya.
Akan tetapi, barang diingat gaji guru-guru tadika di sekolah pra yang tersohor juga tidak selumayan disangkakan. Saya tidak berdaya menyebut jenama-jenama mereka ini. Rata-rata mereka berdepan gaji suntuk dan kecil, manakala beban kerja sangat besar. Terdapat pendedahan yang gaji mereka ada hanya RM450 sebulan. Selalunya kadar gaji yang ditetapkan oleh pengusaha untuk guru tadika ini bergantung kepada yuran bulanan daripada ibu bapa yang menempatkan anak-anak. Ada dalam kalangan guru-guru tadika swasta ini merupakan graduan pendidikan yang asalnya bersemangat untuk menjadi pengasuh dan pendidik anak bangsa. Kisah sedih ini memang pun dimaklumi oleh pihak berkuasa sejak 2017 yang lalu tetapi masih terabai dan belum diselesaikan.
Kisah guru tadika yang datang beraya ke rumah saya itu kisah guru tadika di bandar. Rata-rata anak-anak yang diajari berbangsa Melayu. Juga anak-anak migran dan imigran yang lahir di sini. Sekarang bayangkan pula anak-anak bukan berbangsa Melayu seperti India di pedalaman.
Ads by KioskedMasyarakat India merupakan etnik terkecil dan juga termiskin, yang banyak mendiami kawasan estet dan ladang. Menurut bancian 2000, berdasarkan kajian Shaila Koshy dalam “Membesar Menjadi Kuat: Masa Depan Yang Lebih Cerah Untuk Kanak-Kanak dan Wanita di Estet” pada 2007; hanya 39.6% kanak-kanak India memasuki pra-sekolah dan kebanyakan itu yang menetap di bandar. Lebih buruk masyarakat India tidak mendapat manfaat program pembangunan luar bandar dalam tahun-tahun 1970-an dan 1980-an kerana ladang, termasuk kuarters tempat tinggal pekerja itu diklasifikasikan sebagai harta persendirian milik syarikat perladangan.
Hal ini tidak enteng, ia menjelaskan kepada kita mengapa kaum India terperuk dan sukar keluar dari lubang jahanam kemelaratan itu.
Pada 1988, sekumpulan masyarakat India yang berpelajaran diketuai Francis Xavier menubuhkan Persatuan Guru Tadika yang mencuba untuk membina rangkaian prasekolah untuk kanak-kanak pekerja estet Tamil. Ini diharapkan dapat meningkatkan sosio-ekonomi mereka.
Dalam masa sama, ia dapat membantu kaum wanita kerana mereka akan dilibatkan dalam pembinaan dan pembangunan tadika ini; ya sebagai guru. Malangnya tumpuan mereka hanyalah di kawasan utara Semenanjung iaitu di Kedah dan Perak. Padahal murid India yang tercicir ini ada di seluruh pelusuk negara.
Pun, usaha Persatuan Guru Tadika ini akhirnya terbantut dan tidak berpanjangan lantaran kekurangan dana, ketidakpedulian terhadap masyarakat India; dan tiada keiltizaman politik untuk membaiki sistem secara menyeluruh.
Memahami puluh macam rungutan guru tadika yang datang beraya itu, dapatlah dikatakan pendidikan pra-sekolah kita baik yang Islami dan yang Tamil itu sering bermasalah. Masalahnya pula beraneka jenis kerana tiadanya pelan yang berkesan untuk menyeragamkan, atau membaiki keadaan khusus buat para guru, mahupun kanak-kanak. Kerajaan berganti kerajaan tetapi kesialan untuk guru tadika dan anak-anak tetaplah kesialan sama.
Ads by KioskedDalam era istilah Madani dikembalikan setelah dipopularkan pada 1990-an, diharapkan pembangunan pra-sekolah ini diberi perhatian lebih jelas dan berkualiti. Untuk tadika Islami, silibus kepartian dan benih-benih ekstremisme mesti dibanteras. Manakala untuk tadika Tamil, rangkaian ini mesti dibantu dan didanai agar anak-anak India dapat bersaing bersama-sama etnik lain. Barulah sama bahu membahu kelak membina nusa bangsa.
Betul; harga makanan anak-anak sudah naik sedikit, tetapi ada banyak lagi yang perlu diperbaiki. Terlalu banyak. Tetapi mesti dilakukan. Soalnya berapa pantas masalah-masalah ini dapat diredakan supaya negara kita kembali berada di dalam senarai negara berpeluang-berkembang dan gilang. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/05/masalah-tadika-islam-dan-tamil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beri Pengampunan Kepada Najib Lebih Dekat Dengan Kaedah Islam Kata Pemimpin Pas

Beri Pengampunan Kepada Najib Lebih Dekat Dengan Kaedah Islam Kata Pemimpin Pas

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 133 hits
freemalaysiatoday com 29 Apr 2023 3 12pmZaharuddin Muhammad berkata perbicaraan Najib tidak mengikut garis panduan Islam memandangkan timbulnya dakwaan konflik kepentingan berkaitan Hakim Nazlan Ghazali Ketua PAS Kawasan Subang Zaharuddin M...
Aktiviti Perjumpaan Khas Ppim Bersama Ngo Ngo Islam Ppim 03 05 2023

Aktiviti Perjumpaan Khas Ppim Bersama Ngo Ngo Islam Ppim 03 05 2023

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 149 hits
PPIM hari ini mengadakan perjumpaan khas bersama NGO NGO Islam bagi membincangkan isu penghinaan dan kezaliman pelampau ahli politik India terhadap umat Islam di negara India
Jawatan Kosong Di Institut Tadbiran Islam Perak Mei 2023

Jawatan Kosong Di Institut Tadbiran Islam Perak Mei 2023

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 247 hits
Jawatan Kosong di Institut Tadbiran Islam Perak Mei 2023 Terkini Institut Tadbiran Islam Perak telah membuka peluang kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk memohon tawaran yang ditawarkan Mohon untuk baca dan fahami dengan teliti kehend...
Peluk Islam Selepas Mengadu Solat Aidilfitri Terlalu Bising

Peluk Islam Selepas Mengadu Solat Aidilfitri Terlalu Bising

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 247 hits
KOSMO Seorang lelaki warga Australia dikenali sebagai Brian memeluk Islam selepas dia pergi ke masjid untuk mengadu tentang bunyi bising solat sunat Hari Raya Aidilfitri di Masjid Gold Coast pada Sabtu lalu Foto Doha NewsMELBOURNE Seorang w...
Pas Berubah Tiada Lagi Kasih Sayang Sesama Islam

Pas Berubah Tiada Lagi Kasih Sayang Sesama Islam

papar berkaitan - pada 28/4/2023 - jumlah : 285 hits
Pas mepromosikan konon parti itu memperjuangkan Islam yang syumul namun rakyat melihat Pas seolah olah cenderung ke arah asabiyah Bagi Ketua Pengarah Jabatan Komunikasi Komuniti Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff beliau yang berasal dan dibesark...
Guna Nama Islam Tapi Bab Fitnah No Wahid

Guna Nama Islam Tapi Bab Fitnah No Wahid

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 229 hits
Tengok cara walaun berfikir Dia tak faham maksud yang orang nak sampaikan Atau dia sengaja putar belit sebab nak tutup kejahatan ulama su mereka Hakikatnya bukan kita malu nama Islam dilekatkan pada sesebuah parti tapi Islam dimalukan denga...
Guna Bayaran Youtube Sedia Makanan Halal Untuk Pelajar Islam Di As

Guna Bayaran Youtube Sedia Makanan Halal Untuk Pelajar Islam Di As

papar berkaitan - pada 8/5/2023 - jumlah : 394 hits
Huzaifah Baharuddin dan isteri Samantha Baharuddin simpati apabila tiada makanan halal di kafeteria sekolahnya untuk dimakan pelajar muslim kecuali roti PETALING JAYA Berbekalkan bayaran diterima hasil tontonan kandungan disediakannya di Yo...
Islamik Kah Sistem Perbankan Islam Kat Malaysia Aa Tv News 07 05 2023

Islamik Kah Sistem Perbankan Islam Kat Malaysia Aa Tv News 07 05 2023

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 205 hits
PPIM yang mempunya pengalaman 20 tahun berhadapan dengan pelbagai aduan diterima pelanggan pelanggan bank Bank yang menjalankan Perbankan Islam harus merujuk kepada mahkamah yang mempunyai jurisdiksi keatas perundangan yang selari dengan sh...
Ngo Islam Gesa Kerajaan India Hentikan Serangan Ke Atas Muslim Tv Pertiwi 08 05 2023

Ngo Islam Gesa Kerajaan India Hentikan Serangan Ke Atas Muslim Tv Pertiwi 08 05 2023

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 261 hits
BANGI Isnin Serangan demi serangan telah dilakukan ke atas saudara Islam di India oleh fanatik penganut Hindu Golongan fanatik berkenaan dikenali sebagai Hindutva yang sering menyebabkan puluhan ribu umat Islam di negara itu sering mengalam...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid