Masalah Sakit Lutut Dan Sendi Ini Makanan Yang Perlu Dielakkan Dan Cara Merawatnya


Masalah Sakit Lutut Dan Sendi? Ini Makanan Yang Perlu Dielakkan Dan Cara Merawatnya. Sakit lutut membuatkan kita sukar untuk bergerak secara agresif. Nak duduk pun sakit apatah lagi nak berjalan dalam tempoh yang lama kan. Sebenarnya sakit lutut ini menjadi lebih teruk jika kita tidak menjaga pemakanan kita.
Pemakanan yang perlu di elakan bagi pesakit lutut dan sendi:
1) Toksin A.G.E
Ramai yang masih tidak tahu mengenai toksin A.G.E (Advanced Glycation End Produk).Toksin ini akan terjadi apabila kita panaskan , panggang , Goreng makanan. Protein dalam badan boleh rosak akibat AGE. Jadi kita perlu mengambil langkah kurangkan pengambilan makanan yang berunsurkan munculnya AGE. Jadi kita perlu kurangkan makanan yang digoreng dalam suhu terlampau tinggi
2) Kurangkan Pengambilan Makanan Bergoreng yang diproses
Seperti kita sedia maklum, banyak penyakit disebabkan amalan pemakanan kita. Kita boleh perbanyakan amalan memakan sayuran dan buahan dalam diet .Dalam Kajian , bila kita betul-betul kurangkan makanan bergoreng dan yang telah diproses – sejuk beku, memang membantu memulihkan sistem pertahanan badan.
3) Makanan berunsur Tenusu
Elakkan pengambilan berlebihan makanan berbentuk tenusu, ini kerana terdapat sejenis protein yang boleh menyebabkan sakit sendi.
4) Karbohidrat dan Gula yang tinggi
Karbohidrat yang tinggi boleh menyebabkan peningkatan toksin A.G.E yang akan buatkan kita alami radang sendi. Jadi bagi yang sukakan makanan berunsurkan karbohidrat dan juga manisan, perlu sangat kita kurangkan. contohnya kurangkan manis dalam minuman , dalam kuih muih . bagi karbohidrat pula boleh kurangkan pengambilan nasi yang tinggi kanji.
5) Bahan Pengawet dan garam .
Kebiasaanya , makanan yang dalma tin mempunyai bahan pengawet yang tertentu , ada yang bahan pengawetnya tinggi dan tidak untuk menjaga tahap kesempurnaan makanan supaya lebih tahan lama . jadi sebelum kita membeli makanan dalam tin, wajib kiranya kita melihat isi kandungan bahan pengawet . begitu juga dengan isi kandungan garam .
6) Alkohol dan Rokok.
Alkohol dan rokok boleh menyebabkan kita berisiko tinggi mendapat pelbagai penyakit termasuk penyakit kronik. tetapi masih ramai yang tidak tahu , ia juga boleh menyebabkan kerosakan sendi.Bagi yang pengemar rokok yang tegar , anda berpeluang mendapt risiko sakit sendi rheumatoid.
manakala bagi yang suka akan alkohol, anda berisiko mendapat gout .
Jadi amat penting kita , berhenti sahaja mengambil rokok dan alkohol yang berterusan dan berlebihan. 7) Penggunaan Minyak jagung
Penggunaan minyak jagung dalam masakan sebenarnya boleh menyebabkan kedarangan sakit sendi . jadi kita boleh menukarkan minyak jagung ini dengan minyak zaitun .
beberapa kajian pula, Asid lemak Omega 3 boleh melegakan pesakit sendi. jadi kita bolehlah menukarkan omega-6 kepada omega-3 seperti minyak zaitun , kacang dan sebagainya.
Sebenarnya banyak cara-cara atau kaedah yang boleh dilakukan untuk menghapuskan sakit lutut dan sendi ni. Salah satu cara yang mungkin korang tak tahu adalah dengan minum minuman ini. Jom tengok kat bawah ni:
Bahan-bahan:
1 cawan (250ml) air, 1 cawan oatmeal segera, 2 cawan nenas ketulan, 1 cawan jus oren semulajadi mentah, Badam 4 oz. (40g) yang dihancurkan, Madu mentah 5 oz. (40g), g 7 kulit kayu manis.
Arahan:
Masak oat, Masukkan oat dimasak dalam pengisar, Memerah jus dari nenas dalam mesin pengisar, Menambah jus oren, crushed badam, madu mentah, Sebati segala-galanya, Tambah kiub ais (pilihan), Dalam masa 2 minggu, insyaallah masalah sakit lutut dan sendi korang akan hilang.. Selamat mencuba.
10 Petanda Rahim Tidak Sihat Dan 9 Cara Mengatasinya! Jangan Ambil Mudah Sakit Pinggang Dan Sakit Tumit.. 10 Petanda Rahim Tidak Sihat Dan 9 Cara Mengatasinya! Bila tubuh terasa sangat berat dan susah untuk bergerak, wanita harus tahu ia bukanlah masalah kegemukan.” Wanita walaupun di tempat kerja, mereka bertungkus lumus memerah idea dan menyiapkan tuntutan kerja yang bukan sedikit. Sarat dengan tugasan daripada pagi hinggalah ke petang.
Ini 10 Petanda Rahim Tidak Sihat
Keluar sahaja daripada pintu pejabat, otak serta merta bertukar untuk menyambung tugasan pada keluarga di rumah. Namun pada kesibukan itu, usah lupa pada kesihatan sendiri. Menjaga dalaman wanita adalah satu kepentingan yang penting. Bila tubuh terasa sangat berat dan susah untuk bergerak, wanita harus tahu ia bukanlah masalah kegemukan. Mungkin ada kena mengena pada masalah rahim yang tidak sihat. Kenal pasti tujuh petanda ini dan lakukanlah sesuatu. Bukan itu sesiapa, tetapi untuk diri anda sendiri wahai wanita.
1. Sakit Pinggang
Setiap kali duduk dan bangun semula, badan terasa berat untuk di angkat dan pinggang akan terasa sakit. Sakit di sekeliling pinggang membawa ke pinggul, juga urat belikat di belakang tubuh.
2. Sakit Tumit
Ada sesetengah daripada kita langsung tidak boleh memijak dengan sempurna. Terasa sakit dan menyucuk-nyucuk. Inilah petanda rahim anda tidak sihat. Malah tumit juga terasa sakit dan berdenyut serta menyucuk-nyucuk. Apabila berdiri terlalu lama atau berjalan pada tempoh yang lama, kesakitannya lebih ketara.
3. Sakit Ari-ari
Sakit di bahagian bawah perut hingga ke pangkal faraj seterusnya peha dan lutut. Rasa lenguh dan sengal-sengal. Ia mungkin petanda peranakan anda telah jatuh.
4. Kerap Kencing atau Tak Lawas
Setiap kali kencing terasa tidak puas dan ingin kencing lagi dan lagi. Selain itu ketika bersin, batuk atau ketawa juga mudah terkencing. Ada juga sesetengah kes yang terasa ngilu di bahagian ari-ari ketika bersin, batuk atau ketawa.
5. Sakit Ketika Bersetubuh
Setiap kali melakukan hubungan kelamin bersama suami, terasa sakit dan senak di bahagian ari-ari. Ini juga merupakan petanda rahim tidak sihat malah juga petanda peranakkan telah jatuh. Perlu berhati-hati dan berurutlah segera.
The post Masalah Sakit Lutut Dan Sendi? Ini Makanan Yang Perlu Dielakkan Dan Cara Merawatnya. appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/masalah-sakit-lutut-dan-sendi-ini-makanan-yang-perlu-dielakkan-dan-cara-merawatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sakit Ketika Kencing Masalah Selepas Bersalin Yang Tidak Boleh Anda Abaikan

Sakit Ketika Kencing Masalah Selepas Bersalin Yang Tidak Boleh Anda Abaikan

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 587 hits
Jika anda mengalami sakit ketika kencing anda mungkin menghidap kencing kotor Masalah kencing kotor sering dikaitkan dengan ibu hamil Namun sebenarnya wanita juga lebih mudah diserang kencing kotor atau urinary tract infection selepas melah...
Menghilangkan Sakit Kaki Dalam Beberapa Minit Dengan 6 Cara Ini

Menghilangkan Sakit Kaki Dalam Beberapa Minit Dengan 6 Cara Ini

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 630 hits
Menghilangkan Sakit Kaki Dalam Beberapa Minit Dengan 6 Cara Ini Semua menyedari hakikat bahawa tulang tulang kita disambungkan antara satu sama lain di dalam badan dan oleh itu kesakitan di satu kawasan boleh membawa kepada isu isu pada ora...
Masalah Puting Tenggelam Menyebabkan Ibu Sukar Nak Menyusukan Bayi 10 Cara Ini Boleh Menyusukan Tanpa Masalah

Masalah Puting Tenggelam Menyebabkan Ibu Sukar Nak Menyusukan Bayi 10 Cara Ini Boleh Menyusukan Tanpa Masalah

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 597 hits
Saiz dan bentuk puting payudara berbeza mengikut individu Ibu yang memiliki puting tenggelam sering menghadapi masalah kerana kesukaran bayi untuk melekap pada payudara Kaunselor laktasi Noor Fazilah Abdul Rahman memberikan informasi mengen...
Haid Tak Teratur Sebab Masalah Pcos Bakal Ibu Kena Ubah Cara Hidup Doktor Kongsikan Caranya

Haid Tak Teratur Sebab Masalah Pcos Bakal Ibu Kena Ubah Cara Hidup Doktor Kongsikan Caranya

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 360 hits
Selepas berkahwin barulah kita semua sedar ada macam macam masalah yang membuatkan kita sukar hamil Sebelum ini rata rata wanita kurang ambil berat dan tak pernah ambil kisah pun bila haid tak teratur atau tak datang dalam tempoh yang lama ...
Dah Mula Sakit Sakit Tumit Wajib Cuba 4 Cara Ni Serentak Confirm Lega

Dah Mula Sakit Sakit Tumit Wajib Cuba 4 Cara Ni Serentak Confirm Lega

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 347 hits
Informasi By rencah7 Sakit tumit bukan hanya dialami oleh wanita berusia sahaja tetapi ada sesetengah golongan muda mengalami masalah ini Sakit sebelum waktunya ini pasti buat kita rasa tertekan Masalah berat badan merupakan punca terbesar ...
Punca Sakit Lutut Knee Pad Vken Boleh Membantu

Punca Sakit Lutut Knee Pad Vken Boleh Membantu

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 1309 hits
Punca sakit lutut selalu terjadi pada seseorang yang aktif sukan faktor berat badan berlebihan Berdiri lama banyak gunakan lutut sewaktu berkerja dan faktor usia Tanda awal sakit lutut anda mula rasa sengal lutut lipat kaki terasa sakit lut...
Nak Jaga Badan Elakkan Makan Makanan Berat Pada Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama

Nak Jaga Badan Elakkan Makan Makanan Berat Pada Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 525 hits
Nak kurus tapi bila malam makan tak ingat Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet Sebabnya bila dah pulang kebanyakan wanita akan masak untuk suami dan anak Waktu ini perut pun mula rasa lapar kerana banyak tenaga yang dah habis selepas s...
Simptom Kemurungan Cara Merawatnya

Simptom Kemurungan Cara Merawatnya

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 201 hits
Kesedihan adalah respon biasa bagi dugaan mendatang dikecewakan dan kesusahan dalam menempuh arus kehidupan Kemurungan bukanlah kesedihan tetapi lebih daripada itu Dalam kemurungan boleh jadi seseorang merasai tidak sedih langsung Ada yang ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia