Masalah Pendengaran Pertuturan Saling Berkait Peka Perkembangan Anak Agar Boleh Dikesan Rawat Dari Awal


Keupayaan pendengaran adalah penting untuk kanak-kanak untuk mengembangkan kemahiran pertuturan dan bahasa apabila mereka membesar.
Dalam kebanyakan kes, kecacatan pendengaran di kalangan kanak-kanak sering tidak dapat dikesan sehingga kanak-kanak berusia sekitar dua tahun kerana masih belum boleh bercakap.
Kira-kira 1.4 bayi bagi setiap 1,000 bayi baru lahir mengalami masalah pendengaran. Penyelidikan dari Penyiasatan Kesihatan Nasional 2005 yang dijalankan Amerika Syarikat oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) menunjukkan lima daripada setiap 1,000 kanak-kanak dipengaruhi oleh kehilangan pendengaran, dengan kes-kes yang didiagnosis antara usia tiga dan 17 tahun.

Namun pada tahun 2013, CDC menganggarkan sekurang-kurangnya 12.5 peratus kanak-kanak dan remaja berusia enam hingga 19 telah mengalami kerosakan kekal pada pendengaran mereka akibat pendedahan kepada bunyi yang berlebihan.

PUNCA KANAK-KANAK ALAMI MASALAH PENDENGARAN
Terdapat beberapa kemungkinan penyebab kehilangan pendengaran di kalangan kanak-kanak, sama ada ia kongenital.
Adalah penting untuk ibu bapa, penjaga, doktor, guru dan orang lain mengetahui tanda-tanda dan menangani kehilangan pendengaran di kalangan kanak-kanak kerana kehilangan pendengaran awal terutamanya yang tidak didiagnosis. Ini boleh menyebabkan masalah yang signifikan dan masalah emosi bagi kanak-kanak yang mempunyai kesan jangka panjang.
KECACATAN PENDENGARAN KONGENITAL
Kecacatan pendengaran kongenital bermakna ia hadir pada bayi sejak lahir. Terdapat pelbagai punca kehilangan pendengaran kongenital, walaupun mereka tidak mudah dikenal pasti.
Terdapat kedua-dua faktor genetik dan genetik yang mungkin menyebabkan kehilangan pendengaran.

FAKTOR BUKAN GENETIK
Komplikasi kelahiran, termasuk kehadiran herpes, rubella sitomegalovirus, toksoplasmosis atau satu lagi jangkitan serius, kekurangan oksigen atau keperluan transfusi darah untuk beberapa sebab. Kelahiran pramatang. Bayi yang mempunyai berat badan kelahiran kurang dari 3 paun atau yang memerlukan ubat-ubatan yang dapat mengekalkan nyawa tertentu untuk pernafasan akibat pramatang berisiko kehilangan pendengaran. Sistem saraf atau gangguan otak. Penggunaan ubat ototoksik oleh ibu semasa kehamilan. Ubat-ubatan ototoksik biasanya tidak mengandungi bahan-bahan terlarang – ubat-ubatan seperti pelbagai antibiotik dan NSAIDS berpotensi menyebabkan kerosakan pada saraf pendengaran atau struktur pendengaran janin yang lain. Ibu mempunyai jangkitan semasa kehamilan, termasuk perkara seperti toxoplasmosis, sitomegolavirus, herpes simplex atau campak Jerman. Kencing manis semasa hamil. Penyalahgunaan dadah atau alkohol oleh ibu atau ibu merokok semasa kehamilan. Faktor bukan genetik hanya melibatkan kira-kira 25 peratus masalah pendengaran kongenital. Pakar bersetuju bahawa faktor genetik yang bermaksud masalah pendengaran adalah keturunan dimana ia menyebabkan lebih daripada 50 peratus daripada masalah kehilangan pendengaran di kalangan kanak-kanak.
 FAKTOR GENETIK
Faktor genetik menyebabkan lebih daripada 50 peratus daripada semua kehilangan pendengaran di kalangan kanak-kanak, sama ada ketika lahir atau berlaku kemudian selepas lahir. Faktor genetik yang mungkin menyebabkan kehilangan pendengaran kongenital termasuk:
 Kehilangan pendengaran autosomal – Ini adalah jenis kehilangan pendengaran kongenital yang paling biasa – akaun resesif autosom untuk sekitar 70 peratus kes kes pendengaran genetik. Ini bermakna bahawa ibu bapa tidak mempunyai gangguan pendengaran, tetapi setiap ibu membawa gen resesif yang akan diturunkan kepada anak.
Ibu bapa biasanya terkejut apabila anak mereka dilahirkan dengan jenis kehilangan pendengaran ini kerana orang biasanya tidak menyedari mereka mempunyai gen resesif.
 Kehilangan pendengaran autosomal yang dominan – Menurut Persatuan Pendengaran Bahasa-Pendengaran Amerika (ASHA) jenis pendengaran jenis ini menyumbang sekitar 15 peratus kehilangan pendengaran genetic.
Dalam kehilangan pendengaran autosomal yang dominan, seorang ibu bapa yang membawa gen dominan untuk kehilangan pendengaran melaluinya kepada keturunan. Ibu bapa  mungkin tidak mengalami gangguan pendengaran, tetapi dia mungkin mempunyai gejala atau tanda-tanda lain dari sindrom genetik.
Sindrom genetik ini termasuk Sindrom Usher, sindrom Treacher Collins, sindrom Waardenburg, Sindrom Down, sindrom Crouzon dan Sindrom Alport.
Namun dalam sesetengah kes, doktor tidak pasti mengapa bayi dilahirkan dengan kehilangan pendengaran.

KAITAN MASALAH PENDENGARAN & MASALAH PERTUTURAN
Bayi yang bermasalah kurang pendengaran juga akan membuat bunyi-bunyian . Ini kerana pada peringkat permulaan, semua bayi, sama ada bermasalah pendengaran atau tidak, mula mengeksplorasi peti suara dan bahagian mulut.
Tetapi, bagi bayi yang mengalami masalah pendengaran, peringkat membuat bunyi (membebel) ini singkat dan seterusnya, bayi akan berhenti membebel kerana mereka tidak dapat mendengar bunyi suara sendiri dan bunyi persekitaran dengan jelas. Perkataan pertama yang selalunya muncul apabila si kecil berumur antara 12 – 18 bulan tidak akan muncul.

Salah satu tanda si kecil mungkin mengalami masalah kelambatan pertuturan dan bahasa ialah apabila tiada perkataan pertama yang bermakna muncul apabila anak berumur antara 12 hingga 18 bulan. Ujian pendengaran ke atas kanak-kanak yang menunjukkan tanda-tanda lambat bercakap adalah sangat penting.
INFO PERTUTURAN BAYI DAN KANAK-KANAK
Kebanyakan kanak-kanak berumur 18 bulan biasanya boleh ikut arahan menunjuk anggota badan seperti “tunjuk mata” dan “tunjuk hidung” apabila telah diajar. Perkataan yang boleh disebut juga meningkat di antara 10 hingga 25 perkataan.
Pada umur 18-24 bulan, mereka sudah boleh mengenal objek harian seperti permainannya dan mencantum dua perkataan contohnya ‘nak susu’. Manakala antara umur 24-36 bulan, perbendaharaan kata bertambah dan kanak-kanak mula menggunakan ayat yang panjang.

Kanak-kanak yang mengalami masalah pendengaran perlu dilatih dan dididik kebolehannya. Ikuti info lanjut dan perkongsian daripada pakar & ibu bapa berkaitan topik ini dalam rancangan TV Pa&Ma.

Anak yang mengalami pekak dan bisu boleh dididik kebolehannya. Bagaimana caranya? Ikuti perkongsian daripada pakar & ibu bapa dalam rancangan TV Pa&Ma yang bertajuk “Mendidik Kebolehan Anak Pekak & Bisu” jam 12 tengah hari & ulangan 9 malam di slot Dewi (Astro Prima [105] & Astro Maya HD [135]) pada Selasa, 18 Disember 2018.
The post Masalah Pendengaran & Pertuturan Saling Berkait. Peka Perkembangan Anak Agar Boleh Dikesan & Rawat Dari Awal appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/masalah-pendengaran-pertuturan-saling-berkait-peka-perkembangan-anak-agar-boleh-dikesan-rawat-dari-awal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kena Kenal Pasti Jenis Intelligences Anak Barulah Boleh Tackle Perangai Anak

Kena Kenal Pasti Jenis Intelligences Anak Barulah Boleh Tackle Perangai Anak

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 346 hits
Anak kita memang berbeza beza Ada anak yang lebih suka matematik mahir dalam semua angka namun ada juga anak yang lebih gemarkan alam Fokus dengan alam Sebagai ibu bapa kita kenalah kenal pasti kecenderungan dan kebijakan anak kita Masing m...
Anak Boleh Jadi Manja Sampai Besar Bila Asyik Menghalangnya Meneroka Beri Kebebasan Tapi Bersyarat

Anak Boleh Jadi Manja Sampai Besar Bila Asyik Menghalangnya Meneroka Beri Kebebasan Tapi Bersyarat

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 395 hits
Mengajar kebebasan sejak awal pada anak sangatlah penting Bermanja manja boleh saja tapi jangan sampai melampaui batas Melatih anak bebas mendorong perkembangan otak fizikal dan sosial emosi anak dengan lebih baik sehingga dewasa kelak dia ...
Pa Ma Tv Tidak Terkejut Bila Dengar Bunyi Kuat Mercun Rupa Rupanya Ibu Kongsi Pengalaman Anak Bermasalah Pendengaran

Pa Ma Tv Tidak Terkejut Bila Dengar Bunyi Kuat Mercun Rupa Rupanya Ibu Kongsi Pengalaman Anak Bermasalah Pendengaran

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 399 hits
Dalam rancangan TV Pa Ma ibu berkongsi info tentang saat awal anaknya didiagnosis masalah pendengaran Tidak terkejut apabila menengar bunyi kuat mercun serta beberapa simpton lain menjadi tanda tanda awal yang dikenalpasti Puan Noor Liza bi...
Ibu Hamil Lagi Awal Buka Buku Pink Lagi Baik Jangan Anggap Leceh Tapi Fikir Untuk Diri Anak

Ibu Hamil Lagi Awal Buka Buku Pink Lagi Baik Jangan Anggap Leceh Tapi Fikir Untuk Diri Anak

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 543 hits
Masih ada lagi ibu yang baru disahkan hamil seolah olah tak berapa kisah nak buka buku pink awal sebagai persediaan untuk buat pemeriksaan doktor ikut prosedur Alasannya kandungan masih baru malas nak menunggu lama di klinik dan sebagainya ...
Setahun Ke Bawah Anak Menangis Boleh Lagi Pujuk Lepas Setahun Tak Perlu Susah Hati Nak Diamkan

Setahun Ke Bawah Anak Menangis Boleh Lagi Pujuk Lepas Setahun Tak Perlu Susah Hati Nak Diamkan

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 470 hits
Biarkan je anak menangis Tapi masalahnya ramai ibu bapa yang risau dan tak boleh dengar anak menangis Bila keadaan ini berlaku macam mana nak hadapinya Menurut Konsultan Tangisan Bayi Pertama Malaysia beliau berpendapat biarkan je anak tu n...
Anak Demam Terlebih Bagi Ubat Boleh Rosakkan Hati Terkurang Dos Suhu Badan Tak Turun

Anak Demam Terlebih Bagi Ubat Boleh Rosakkan Hati Terkurang Dos Suhu Badan Tak Turun

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 720 hits
Sila ambil perhatian ibu dan ayah Anak Demam semua biasa bagi ubat demam kan Sebelum beli ubat demam untuk anak sila baca panduan ini dulu Ubat demam ialah ubat over the counter yakni boleh di beli tanpa prescription doktor Post ini bertuju...
Mahu Anak Kembar Doktor Pakar Sakit Puan Ini Kongsi Beberapa Tips Untuk Suami Isteri Supaya Boleh Dapatkan Anak Kembar

Mahu Anak Kembar Doktor Pakar Sakit Puan Ini Kongsi Beberapa Tips Untuk Suami Isteri Supaya Boleh Dapatkan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 513 hits
Mahu anak kembar Doktor pakar sakit puan ini kongsi beberapa tips untuk suami isteri supaya boleh dapatkan anak kembar Melihat telatah comel pasangan kembar pasti akan mencairkan hati siapa pun sehingga membuatkan ramai pasangan suami ister...
Hikmah Tunai Zakat Ganjarannya Boleh Datang Pelbagai Bentuk Anak Soleh Keluarga Harmoni Tidak Mustahil Dicapai

Hikmah Tunai Zakat Ganjarannya Boleh Datang Pelbagai Bentuk Anak Soleh Keluarga Harmoni Tidak Mustahil Dicapai

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 350 hits
Zakat adalah kewajipan kepada semua pemilik harta yang beragama Islam Mama papa juga tidak terkecuali berdasarkan syarat pemilikan harta secara sah sepanjang haulnya Hikmah berzakat mampu membuang sifat kedekut dan unsur unsur bakhil Hakika...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang