Pa Ma Tv Tidak Terkejut Bila Dengar Bunyi Kuat Mercun Rupa Rupanya Ibu Kongsi Pengalaman Anak Bermasalah Pendengaran


Dalam rancangan TV Pa&Ma, ibu berkongsi info tentang saat awal anaknya didiagnosis masalah pendengaran. Tidak terkejut apabila menengar bunyi kuat mercun serta beberapa simpton lain menjadi tanda-tanda awal yang dikenalpasti.
Puan Noor Liza binti Ishak, ibu kepada adik Noor Yasmeen binti Shahar, 9 tahun mengalami masalah pendengaran sejak lahir, dengan keadaan telinga kanan profound, manakala telinga kiri severe.

Liza yang tampil dalam rancangan TV Pa&Ma episod Mendidik Anak Pekak & Bisu berkata  sejak berumur 3 bulan, Yasmin telah membuat tiga kali saringan di Hospital Klang dan disahkan mempunyai masalah pendengaran pada umur 9 bula. Bukan itu sahaja, Yasmeen juga mempunyai Leukodistrophy pada bahagian otaknya.
BUNYI KUAT MERCUN TIDAK MEMBUATNYA TERKEJUT

“Pada mulanya kami suspect, yasmeen ada masalah pendengaran bila dia tidak menunjukkan respon terkejut bila bunyi kuat seperti mercun, sedangkan orang lain menutup telinga, tetapi Yasmeen biasa-biasa saja Apakah tanda-tanda yang ditunjukkan Yasmin?
Pada umur 4 bulan, semasa follow up dengan Klinik Ibu & Anak, mereka Membuat saringan pendengaran, tetapi Yasmeen tidak memberikan respon positif.
Pada umur 9 bulan, Yasmeen masih belum boleh meniru sebutan “da… ma…. ba…” lalu ini menyebabkan anak kecil ini perlu dirujuk ke Hospital Besar.

PENDIDIKAN DITERUSKAN 
Pada awal persekolahan, masa berumur 5 tahun,  Liza dan suami memasukkan Yasmin ke Tabika Kemas dan kemudian menukarkannya ke Prasekolah Khas sehingga kini bersekolah di di Sek. Keb. Pendidikan Khas  Selangor, Shah Alam. Kini Yasmeen menuntut di tahun 2.
ALAMI GROSS MOTOR DELAY
Sejak dilahirkan, Yasmeen mempunyai bebeberapa  appoinmen di klinik pakar hospital, antaranya Klinik Kanak-Kanak dimana perkembangan beliau dipantau kerana masalah gross motor delay, Yasmeen tidak seperti anak normal lain yang mengikut step perkembangan biasa.
Yasmeen tidak meniarap, pada umur 4 bln, tidak boleh duduk sendiri pada umur 10 bln, tidak merangkak, dan benar2 boleh berjalan pada umur 1 thn 7 bln selepas menghadiri fisioterapi dan terapi carakerja di Hospital Klang.

Yasmeen juga mempunyai appoimen untuk  mata, kerana mengidap silau rendah. Tapi sekarang sudah didiscaj dari klinik Mata. Masih lagi mempunyai temujanji dengan ENT, terapi pertuturan dan juga Audiology untuk masalah pendengaran dan pertuturannya. Pernah dirujuk ke Pusat perkembangan kanak2 di HUKM untuk menilai kognitifnya dan sekarang telah di discaj.

IBU BAPA PERLU PEKA PERKEMBANGAN ANAK 
Liza turut berkongsi tip penting. “Sebagai ibu bapa, kita harus tahu carta perkembangan dan peka terhadap perkembangan anak kerana dari situ barulah kita dapat membuat pengesanan ketidaknormalan dan rawatan serta rehablitasi dapat diberikan dengan awal.
“Pada masa kami menerima berita Yasmeen tidak boleh mendengar, kami telah meredhakannya, kami kena kuat dan tabah, sebab kalau kita tak kuat, anak akan lebih terkena kesan, mungkin pengabaian.
“Saya banyak membaca dan mencari informasi di internet mengenai pekak. Mengikuti saranan doktor, kerana mereka lebih tahu alat-alat yang boleh bantu pendengaran. Kini terdapat teknologi moden seperti koklea implan untuk membantu anak2 masalah pendengaran mendengar.

JANGAN SEGAN BERTANYA
Jangan segan untuk bertanya dengan ibubapa yang lebih senior yang mempunyai anak pekak. Boleh bertanya kan tips dan pengalaman mereka menjaga dan membesarkan anak-anak istimewa ini.
GILAP BAKAT ANAK
Sertai persatuan atau kelab-kelab NGO yang ada. Seperti Persatuan Hear Me , Persatuan Orang-Orang Pekak. Walaupun anak pekak, mereka juga ada bakat dan kelebihan lain, yang ibu bapa kena cari dan gilap, kanak-kanak pekak juga boleh berjaya dan bersosial seperti kanak-kanak normal,

Anak yang mengalami pekak dan bisu boleh dididik kebolehannya. Bagaimana caranya? Ikuti perkongsian daripada pakar & ibu bapa dalam rancangan TV Pa&Ma yang bertajuk “Mendidik Kebolehan Anak Pekak & Bisu” jam 12 tengah hari & ulangan 9 malam di slot Dewi (Astro Prima [105] & Astro Maya HD [135]) pada Selasa, 18 Disember 2018.
 
The post Pa&Ma TV: “Tidak Terkejut Bila Dengar Bunyi Kuat Mercun, Rupa-Rupanya…” Ibu Kongsi Pengalaman Anak Bermasalah Pendengaran appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/pama-tv-tidak-terkejut-bila-dengar-bunyi-kuat-mercun-rupa-rupanya-ibu-kongsi-pengalaman-anak-bermasalah-pendengaran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kongsi Pengalaman Anak Hadir Ujian Kelayakan Tingkatan 1 Ke Smka Dato Haji Abu Hassan Haji Sail

Kongsi Pengalaman Anak Hadir Ujian Kelayakan Tingkatan 1 Ke Smka Dato Haji Abu Hassan Haji Sail

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 757 hits
As Salam Kongsi Pengalaman Anak Hadiri Temuduga Ke Ujian Kelayakan Tingkatan 1 Ke SMKA Dato Haji Abu Hassan Haji Sail Alhamdulillah Dua hari lepas saya dan Encik Suami baru sahaja selesai urusan menghantar puteri kedua kami Eqin ke Ujian Ke...
Sedar Sedar Saya Atas Katil Dengan Dia Rupanya Suami Orang Tebuk Saya Gadis Menyesal Tak Dengar Kata Ibu

Sedar Sedar Saya Atas Katil Dengan Dia Rupanya Suami Orang Tebuk Saya Gadis Menyesal Tak Dengar Kata Ibu

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 648 hits
Assalamualaikum pembaca semua maaf kalau kisah saya tak menarik untuk dibaca Ini hanya pengajaran kepada wanita dulu saya ada b kenalan dgn sorang lelaki sejujurnye awal pengenalan saya tak tahu yg dia dah kawin dan dah ade anak setahun say...
Awalnya Disangka Burung Para Petani Terkejut Saat Melihat Dengan Teliti Rupa Rupanya Ialah

Awalnya Disangka Burung Para Petani Terkejut Saat Melihat Dengan Teliti Rupa Rupanya Ialah

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 1297 hits
Sebelum kita melihat apakah haiwan yang membahayakan ini sampai bomba juga perlu datang mari kita lihat dahulu kesihatan dan keselamatan pekerjaan bomba Untuk membenarkan perlindungan daripada risiko risiko yang sedia ada untuk melawan keba...
Tahan Kencing Dari Siang Bila Doktor Periksa Rupa Rupanya Ia Bersebab Ibu Ayah Hati Hati 5 Cara Grooming Ini

Tahan Kencing Dari Siang Bila Doktor Periksa Rupa Rupanya Ia Bersebab Ibu Ayah Hati Hati 5 Cara Grooming Ini

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 695 hits
Kanak kanak yang masih kecil dan naif sebenarnya boleh menjadi mangsa 5 proses grooming ini ibu ayah jangan pandang remeh Kisah benar yang dikongsikan doktor ini wajar dijadikan pengajaran peringatan telah berkongsi pengalamannya mengendali...
Doktor Sahkan Hayat Anak Dikandung Tidak Akan Lama Ibu Ni Kongsi Pengalamannya

Doktor Sahkan Hayat Anak Dikandung Tidak Akan Lama Ibu Ni Kongsi Pengalamannya

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 443 hits
Doktor Sahkan Hayat Anak Dikandung Tidak Akan Lama Ibu Ni Kongsi Pengalamannya Sungguh pilu membaca perkongsian dari seorang ibu ini Hanya diberi peluang 24 jam untuk dapat bersama anak sulongnya sebelum kembali ke negeri abadi Ayuh kita se...
Bodoh Menyusahkan Orang Netizen Bengang Ibu Bapa Tak Awasi Anak Anak Sehingga Terperangkap Dalam Mesin Basuh

Bodoh Menyusahkan Orang Netizen Bengang Ibu Bapa Tak Awasi Anak Anak Sehingga Terperangkap Dalam Mesin Basuh

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 298 hits
Bodoh menyusahkan orang Netizen bengang ibu bapa tak awasi anak anak sehingga terperangkap dalam mesin basuhViral di media sosial video seorang kanak kanak lelaki terperangkap dalam mesin basuh di dobi layan diri Berdasarkan video berdurasi...
2 000 Anak Yatim Piatu Di Bogor Dapat Santunan Peringati Hari Ibu

2 000 Anak Yatim Piatu Di Bogor Dapat Santunan Peringati Hari Ibu

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 268 hits
Kemudian di era kabinet kerja pemerintahan Jokowi ada 7 menteri dari perempuan Kabinet kerja juga mencetak sejarah dengan mengalokasikan 7 perempuan tangguh jadi menteri Jokowi
Saya Nak Tengok Muka Orang Yang Sanggup Bunuh Anak Saya Ibu Adib

Saya Nak Tengok Muka Orang Yang Sanggup Bunuh Anak Saya Ibu Adib

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 318 hits
Saya nak tengok muka orang yang sanggup buat macam itu sampai bunuh anak saya demikian luah Asma Aziz 51 ibu kepada arwah Muhammad Adib Mohd Kassim 24 yang maut akibat dibelasah sekumpulan perusuh dalam kejadian rusuhan di Kuil Sri Maha Mar...
Mahu Pembunuh Anak Saya Diheret Ke Muka Pengadilan Ibu Adib

Mahu Pembunuh Anak Saya Diheret Ke Muka Pengadilan Ibu Adib

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 267 hits
ALOR SETAR Saya nak tengok muka orang yang sanggup buat macam itu sampai bunuh anak saya demikian luahan Asma Aziz 51 iaitu ibu kepada anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim 24 yang maut akibat insiden rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman di...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte