Masa Lahir Beratnya Ibarat Sekilo Gula Czer Usia 32 Minggu Adriana Sihat Membesar


Mengandung dan melahirkan anak adalah fasa yang bukan mudah buat seorang wanita. Namun dalam tempoh ini, demi zuriat yang dikandung, semua itu dilalui dengan penuh ketabahan demi memastikan semuanya selamat.
Sepanjang mengandung juga, risiko penyakit darah tinggi, kencing manis, anemia atau beberapa masalah lain biasanya lebih mudah berlaku. Seperti kisah perjuangan ibu ini, Umi Rusyaida bt Ariffin yang berkongsi kelahiran anak sulungnya yang lahir pada usia kandungan 32 minggu kerana mengalami preeclampsia sehingga hampir sawan dan nyaris meragut nyawanya dan bayi.

Trimester ke-3 berat naik mendadak 
Saya masa mengandung check up bulanan, BP ok normal. Cuma saya ada (kencing manis masa mengandung) GDM on metformin. Itu pun sebab kena GDM pun border line saja. Jika diikutkan, masa awal mengandung risiko tinggi saya cuma BMI lebih sahaja. Sakit-sakit lain alhamdulillah ok.

Bagaimanapun, apabila masuk 3rd trimester, selalu rasa badan berangin. Kaki pun bengkak. Awal pula kaki bengkak sebab selalunya masa dekat tarikh bersalin baru bengkak.
Apabila kandungan masuk 30 minggu, pergi klinik check up, berat naik 2kg dalam 2 minggu. Nurse cakap minggu depan, datang periksa BP sebab berat naik.

Tekanan darah tinggi
Kiranya masa minggu ke 31 tu pergi klinik, buat pemeriksaan BP terus tinggi, 160/100. Jururawat bagi saya rehat dulu 30 minit, periksa lagi BP masih tinggi. Lepas tu jururawat telefon doktor dan minta rujuk ke hospital untuk pemerhatian. 
Masa admit di hospital, 6 kali sehari nurse check BP. Pagi-pagi check urine, BP normal tapi urine abnormal, kencing kotor.
Bacaan asid urik tinggi
Biasanya kalau kencing kotor, bila kencing, kita akqn rasa sakit tapi saya biasa je. Sebenarnya kencing kotor saya ni disebabkan asid urik terlampau tinggi dalam darah (bacaan 600).

Bila pakar datang check, dia cakap saya macam ada simptom nak jadi preeclampsia. Tapi saya tidak pula rasa pening atau loya.
Hari ke 4 dalam wad, saya complete injek dexa untuk matangkan paru-paru. Doktor plan nak czer saya masa kandungan masuk 34 minggu. Tetapi pada hari ke 5 dalam wad, doktor ada scan.

Baby sihat tapi berat baby dianggarkan dalam berat 1.5kg. Doktor ada cakap jika bacaan asid urik dalam darah saya menurun, dia nak bagi saya balik dulu.
Kena serangan preeklampsia
Tapi hari ke 6 warded, saya dah nak jadi preeklampsia. Pagi tu check BSP gula 3.0 saja bacaan. Saya jadi pening macam nak demam. Lepas tu makin petang kaki dah ketar-ketar. Saya beritahu jururawat saya macam nak demam. Jururawat periksa suhu tapi ok. Bila malam, masa check BP, tiba-tiba BP naik tinggi (160/110).
Mata pun dah pinar-pinar, terus saya kena hantar ke intensive ward. Drip 3 jenis ubat termasuk ubat anti sawan. Malam tu setiap 30 minit check BP. Malam tu pukul 2 pagi puasa, esok 9.30 pagi saya tolak masuk bilik operation, emergency czer.

Berat bayi hanya 1.31kg
Ketika dilahirkan bayi berat 1.31kg. Memang doktor langsung tak tunjuk baby dekat saya, terus bawa bayi ke NICU. Hari ke 2 baru dapat tengik baby. Baby on oksigen satu hari saja, lepas tu baby bernafas sendiri.
Masa dalam NICU tengok baby, doktor ada terangkan keadaan baby. Semua ujian untuk tengok jantung dan  paru-paru semua ok. Kiranya baby tak ada masalah lain kecuali tak cukup berat. Cuma doktor ada cakap, masa operation, baby kena forcep sebab dia lari-lari sikit masa nak tarik keluar. Mungkin ada risiko untuk tengkorak retak.

34 hari berkampung di hospital
Baby dekat NICU cuma 10 hari. Kemudian transfer ke wad biasa, tinggal lagi 24 hari. Jadinya selama 34 hari baby duduk di hospital. Saya selang 2 hari hantar susu ibu ke wad untuk baby.
Cuma masa berat baby dah 1.6kg, nurse call saya untuk datang duduk sebilik dengan bayi. Masa ini saya diajar cara uruskan baby. Baby ada waktu menyusu, 3 jam sekali.
Lepas discaj, saya beli susu similac neosure khas untuk pramatang, sebab susu saya memang tak cukup. 
Selepas sebulan buat pemeriksaan di klinik, saya tanya doktor boleh ke nak tukar susu baby biasa. Doktor cakap ok sebab waktu itu berat baby dah 3.4kg. Jadi, saya bagi baby minum Dutch Baby sampai sekarang. Susu ibu dan susu formula, dua-dua baby minum.

Follow up mata, telinga
Bila lahirkan bayi pramatang ni, kena check up mata dan telinga. Ini kerana selalunya ada masalah sebab urat mata belum matang. Baby saya pergi 2 kali untuk check up dan syukur semuanya normal. Cuma kena datang lagi masa umurnya setahun
Keretakan dekat kepala yang doktor cakap masa bersalin pun semua ok. Sekarang ni juga baby makan vitamin yang hospital bekalkan iaitu uphavit, maltofer & acid folic.

Alhamdulillah ibu dan bayi sihat
Macam serangan preeclampsia tu, lepas saya discaj wad, nurse datang rumah check selama 20 hari untuk check BP dan urin. Alhamdulilah, semua ok. Doktor cakap prosedur ni kena buat sebab serangan preeklampsia ni boleh juga berlaku sepanjang 6 minggu lepas melahirkan baby.
Kiranya lepas saya bersalin, saya kena on ubat darah tinggi tapi hari ke 44 pantang, saya dah tak ambil ubat ni dan kencing manis pun dah tak ada lepas bersalin.
Baby pula, setakat ni tak pernah lagi demam. Kena suntikan vaksin dekat klinik pun semua ok. Harapnya Adriana Ufairah akan sihat membesar dan menjadi anak solehah.
Kredit: Umi Rusyaida bt Ariffin
**Ingin dapatkan barangan bayi pada harga yang berbaloi, klik di sini untuk ketahui lebih lanjut.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Masa Lahir Beratnya Ibarat Sekilo Gula, Czer Usia 32 Minggu, Adriana Sihat Membesar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masa-lahir-beratnya-ibarat-sekilo-gula-czer-usia-32-minggu-adriana-sihat-membesar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pop Anytime Doakan Saya Baby Sihat Tunggu Masa Nak Lahir Scha Alyahya Mohon Doa Dipermudahkan

Pop Anytime Doakan Saya Baby Sihat Tunggu Masa Nak Lahir Scha Alyahya Mohon Doa Dipermudahkan

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 336 hits
Setelah sembilan bulan menanti dan melalui tempoh kehamilan yang mencabar kini pelakon dan pengacara Scha Alyahya sedang menunggu saat kelahiran cahaya mata keduanya yang dijangka bila bila masa sahaja Menerusi satu hantarannya di instagram...
Keliru Nak Azan Iqamahkan Anak Masa Lahir Ustaz Don Daniyal Kongsikan Panduan Buat Suami

Keliru Nak Azan Iqamahkan Anak Masa Lahir Ustaz Don Daniyal Kongsikan Panduan Buat Suami

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 384 hits
Kelahiran anak sememangnya cukup membahagiakan semua ibu bapa Pun begitu ketika detik kelahirannya ada diantara kita yang terlupa melakukan perkara yang cukup penting bagi menyambut kelahiran mereka iaitu mengazankan dan juga melakukan tahn...
Genap 24 Minggu Adik Lahir Terima Kasih Kuat Untuk Mummy Walaupun Tak Lama

Genap 24 Minggu Adik Lahir Terima Kasih Kuat Untuk Mummy Walaupun Tak Lama

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 233 hits
Dah sehabis baik mummy jaga kandungan kali ini namun Allah juga lebih mengetahuinya Mummy reda sayang Walaupun dah hampir sebulan pemergian anak syurga ketika usia kandungan 24 minggu Puan Shahirah Ruslan akui masih sukar untuk lupakan sega...
Luo Han Guo Pengganti Gula Sihat Semula Jadi

Luo Han Guo Pengganti Gula Sihat Semula Jadi

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 291 hits
Oleh Pavitra Indrajothy Prof Madya Dr Roslee Rajikan Fakulti Sains Kesihatan Universiti Kebangsaan Malaysia Kadar peningkatan penyakit kencing manis dan obesiti yang ketara di seluruh dunia sejak beberapa dekad lalu sudah tidak asing lagi I...
Kisah Inspiratif Whitney Wolfe Pendiri Bumble Yang Berhasil Jadi Miliarder Di Usia 28 Tahun

Kisah Inspiratif Whitney Wolfe Pendiri Bumble Yang Berhasil Jadi Miliarder Di Usia 28 Tahun

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 158 hits
Dia membuktikan bahwa perempuan bisa jadi ibu bisa jadi CEO bisa jadi miliarder dan bisa memberikan dampak yang positif terlepas dari traumanya
Adik Ainun Berjaya Khatam 30 Juzuk Al Quran Pada Usia Lima Tahun

Adik Ainun Berjaya Khatam 30 Juzuk Al Quran Pada Usia Lima Tahun

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 245 hits
Ainun membaca al Quran sebanyak dua muka surat sehari secara istiqamah sejak Oktober 2019 kata Mohd Hafizuddin Senawi bapa kepada Ainun Mardhiah Gambar Ainun Mardhiah 5 dari Kampung Kubang Besar Bukit Payong di media sosial sejak semalam se...
Sidekick Stephen Chow Ng Man Tat Meninggal Dunia Pada Usia 70 Tahun

Sidekick Stephen Chow Ng Man Tat Meninggal Dunia Pada Usia 70 Tahun

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 373 hits
Pelakon veteran Hong Kong Ng Man tat yang terkenal dengan watak jurulatih dalam filem Shaolin Soccer telah meninggal dunia pada usia 70 tahun akibat barah hati Menurut salah seorang rakan baiknya Tin Kai man berkata Ng meninggal The post ap...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas