Masa Berpantang Untuk Ibu Berehat Kalau Baby Tidur Jangan Kejutkan Bagi Masa Ibu Sembuh


Tempoh berpantang adalah tempoh yang sangat penting untuk si ibu berehat sepenuhnya selepas bertarung nyawa melahirkan si comel. Namun tak semua yang dapat berpantang ataupun berehat dengan baik.
Ada yang terpaksa ulang alik ke hospital menemani si kecil di wad akibat penyakit kuning atau penyakit lain yang mempunyai pelbagai komplikasi. Ada pula bayi yang jenis “High needs”, menangis lebih dari 3 jam sehari. Sudah tentu si ibu dan si bapa keletihan sepanjang hari semata untuk menjaga bayi.
Tak semua ibu bertuah dapat merasai waktu berpantang seperti ibu lain yang bertuah. Setiap ibu berbeza situasinya & berbeza perasaan (hormon). Ikuti perkongsian dari ibu ini.

Masa pantang
Pantang ni 1 tempoh yang ibu tak suka. Kalau orang tanya pantang vs sakit bersalin, ibu pilih sakit bersalin.
Sebab kalau sakit bersalin, yang tanggung sakitnya ibu sorang. Tapi kalau berpantang, sometimes I may hurt someone else. My husband, my parents, my child or other people.
Ada orang tanya, apa yang tak best masa pantang. Bukan tentang makannya. That’s fine with me. Ikan bakar, sayur. I can eat that everyday without any excuse.
Kalau pasal jalan2, i don’t even mind. Sebab ibu bukan kaki jalan. Kecuali kalau en suami pergi jalan luar dr terengganu/kelantan, YES! I DO MIND. #kakiikutsuami.
Tapi yang tak best masa pantang, mentally, physically and emotionally exhausted. Yang tak ramai yang faham. Lain orang lain kesannya.
Mula dari day 1 of confinement, non stop visiting to clinic for jaundice check up every morning, sometimes need to wait till afternoon. And jm visiting in the evening. Badan yang lemah tak cukup rehat, luka belum sembuh, tidur yang tak cukup. Terpaksa gagahkan diri berjalan ke sana ke mari. Bertungku dan mengurut ke laut. Lagi horror bila anak prolonged jaundice.
Orang melawat. Untuk saranan, dari hari 3-5 hari pertama bersalin adalah least favourable waktu untuk melawat. Give the mother time to heal, to rest. Lagi2 kalau ibu2 yang bersalin ceaser.
Anak tidur. Tak kira la masa pantang atau tak. Please, kalau baby tidur, biarkan dia tidur. That’s the only time yang ibu2 ada untuk rehat. Kita tak tahu kalau ibu2 ni dah berjaga sepanjang malam sebab anak meragam. Yang datang sekejap2 nak main dengan baby. Bila baby menangis, siapa yang kena jaga? Ibu dia jugak. So, please be more considerate.
Kerja. Nama pun maternity leave. Tapi ada jugak jenis orang yang tak faham. Call mesej tak kira masa. Kalau sekali dua takpe. Ni kalau berhari2 siap bagi tugas tambahan, nak jugak #^#&$*@¥@,@£#,@*@& #ytjt
Postpartum depression. I guess tak semua orang faham. It’s sort of medical condition. Mental health problem. Ia adalah penyakit. So, if you can’t help, at least try to understand. Don’t judge.
Ibu2 lepas bersalin tak semua sama. Perubahan hormon yang ada. Perubahan bentuk badan. Perubahan rutin harian. Masalah penyusuan. Anak meragam tanpa sebab.
They’re trying really hard to cope. They’re trying really hard to be a great mother. But sometimes, things may not be as easy as they want to. So they need support. Especially from their husband, and those around them.
So instead of judging, please ask. If you see something is wrong with the mother, don’t judge. Don’t comment. But ASK. And UNDERSTAND.
My pantang’s period is almost over. Alhamdulillah, terima kasih Allah atas perlindungan. Mohon maaf suami, ma, abah kalau ada kesilapan yang dilakukan. And last but not least, my sweetheart. Ammar Danial, I may hurt you a lot during this period. I’m really sorry. I may not be a good mother, but seriously I try really hard to be a better one.
#NAD
#ibusayanganak2ibu
#motherof2
#pantang
#hatethisperiod
#reallytough
#motherhoodjourney
.
Kredit : Nur Fakriah Ramli
The post “Masa Berpantang Untuk Ibu Berehat, Kalau Baby Tidur Jangan Kejutkan” Bagi Masa Ibu Sembuh appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masa-berpantang-untuk-ibu-berehat-kalau-baby-tidur-jangan-kejutkan-bagi-masa-ibu-sembuh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Besar Nanti Jadi Anak Yang Pandai Masa Baby Tidur Cubalah Bercakap Dengannya

Besar Nanti Jadi Anak Yang Pandai Masa Baby Tidur Cubalah Bercakap Dengannya

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 262 hits
Masa si manja tengah tidur cubalah bercakap dengan dia Cakap benda elok elok Haaa ibu ibu sekalian pernah tak dapat nasihat macam ini Kalau anda melakukannya seperti yang dinasihatkan adakah anda tahu kebaikan daripada perbuatan anda itu Jo...
Senang Baring Je Tahu Tahu Keluar Baby Jangan Pandang Mudah Kesakitan Ibu Operate

Senang Baring Je Tahu Tahu Keluar Baby Jangan Pandang Mudah Kesakitan Ibu Operate

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 326 hits
Bersalin bukan mudah Baik secara normal mahupun pembedahan kedua duanya sama sakit dan tetap menguji ketahanan mental fizikal si ibu Mungkin disebabkan sakit kontraksi yang amat sangat ada kes di mana ibu minta dibedah untuk mengeluarkan ba...
Tak Perlu Tanya Jenis Jahitan Atau Berapa Banyak Janji Koyakan Ibu Sembuh Semula

Tak Perlu Tanya Jenis Jahitan Atau Berapa Banyak Janji Koyakan Ibu Sembuh Semula

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 987 hits
Ketika melahirkan ada masanya ibu mengalami koyakan pada bahagian faraj Jika si ibu pandai meneran mungkin tiada sebarang atau koyakannya kecil sahaja Terdapat beberapa tahap koyakan yang terjadi disebabkan kelahiran Pegawai Kesihatan Wanit...
Simple Je Cara Ibu Ini Buat Alhamdulillah Akhirnya Anak Sembuh Influenza

Simple Je Cara Ibu Ini Buat Alhamdulillah Akhirnya Anak Sembuh Influenza

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 398 hits
Sekarang musim Influenza sudah banyak kes yang menyerang bayi kanak kanak bahkan orang dewasa Kes smakin meningkat dan paling menyedihkan turut melibatkan penghidapnya meninggal dunia Di dalam perkongsian ibu anak 5 ini melalui akaun Facebo...
Kerap Mandi Tidur Ibu Hamil Biasa Buat Untuk Hilangkan Sakit Kepala

Kerap Mandi Tidur Ibu Hamil Biasa Buat Untuk Hilangkan Sakit Kepala

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 357 hits
Sesetengah ibu hamil mengalami pening kepala atau merasa loya pada awal kehamilan Ada juga yang tidak bernasib baik kerana rasa mabuk itu berlanjutan sehingga kandungan sudah besar Siapalah yang tahan kalau asyik pening kepala kan tapi untu...
Jangan Sampai Kerana Kerja Anak Kita Kena Sawan Guru Tegur Ibu Bapa Hantar Anak Ke Sekolah Walaupun Sakit

Jangan Sampai Kerana Kerja Anak Kita Kena Sawan Guru Tegur Ibu Bapa Hantar Anak Ke Sekolah Walaupun Sakit

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 496 hits
Jangan sampai kerana kerja anak kita kena sawan di sekolah demikian kata guru lelaki ini yang kesal ada sesetengah ibu bapa yang lebih mengutamakan kerja dari anak mereka yang tidak sihat dan tetap dihantar ke sekolah Jangan sampai kerana k...
Mandi Air Suam Buat Latihan Pernafasan Antara Cara Mama Nak Dapat Tidur Lena Masa Hamil

Mandi Air Suam Buat Latihan Pernafasan Antara Cara Mama Nak Dapat Tidur Lena Masa Hamil

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 444 hits
Mata dah mengantuk tapi tak boleh nak tidur itulah yang sering menjadi keluhan ibu hamil yang menunggu saat melahirkan Perut yang membesar dan rasa tidak selesa sering mengganggu tidur nyenyak pada malam hari Waktu tidur yang diperlukan ole...
Anak Suka Cakap Kasar Amp Kotor Ibu Ayah Jangan Salahkan Anak Tengok Dulu Sekitar Mereka

Anak Suka Cakap Kasar Amp Kotor Ibu Ayah Jangan Salahkan Anak Tengok Dulu Sekitar Mereka

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 311 hits
Sedarkah anda bahawa komunikasi keluarga atau orang sekeliling anak akan memberi pengaruh terhadap gaya pertuturan mereka Bagi anak yang baru belajar mereka tidak hanya bercakap perkataan yang baik sahaja malah mereka akan mengikuti perkata...
Pesan Ibu Ini Ekzema Perlukan Makanan Untuk Sembuh Bukan Semua Kena Pantang

Pesan Ibu Ini Ekzema Perlukan Makanan Untuk Sembuh Bukan Semua Kena Pantang

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 598 hits
Sekiranya anak anda ada ekzema ia tak bermakna mereka hanya perlu makan nasi kosong sahaja Perkongsian Puan ibu kepada Saeed yang pernah mengalami ekzema teruk ketika umurnya dua bulan dan sembuh selepas lebih setahun menderita ini boleh me...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16