Masa Baby Nangis 24 Jam Sampai Mommy Buntu Dah Besar Naira Mudah Sangat Dijaga


Setiap anak dilahirkan dengan sifat dan perangai yang berbeza. Daripada anak sulung hinggalah yang bongsu, masing-masing mempunyai sikap berlainan. Ini normal dan pasti akan dilalui oleh semua ibu bapa.
Sebagai contoh ada bayi yang mudah dijaga, jenis yang menangis sepanjang masa atau sesekali sukar nak dibaca caranya. Orang kata tiba-tiba kalau nak menangis dia menagis. Jika ok, ok sangat.

Diam masa tidur je
Melalui perkongsian Siti Nadhirah Shahar, dia berkongsi pengalaman anak sulungnya yang high demand sehingga menyebabkannya stres semasa dalam pantang dan buntu menghadapi keadaan itu. Walapun masa tu ramai yang tolong jaga tetapi disebabkan tangisan bayi itu bukan biasa-biasa memang benar-benar tertekan.
Bayangkan dari pagi sampai ke malam, lepas tu sambung pula ke Subuh. Hanya diam bila tidur sahaja. Tiap kali anak menangis, suamilah selalu cakap tengok muka anak, anak itulah yang di nantikan dulu.

Sini saya nak kongsi pengalaman saya dulu pernah melalui fasa menjaga baby high demand. Inilah babynya, Naira Alysha. Tahun ni dah usia 5 tahun kesayangan mommy.
“Mommy pun menangis sekali”
Saya faham sangat bila ibu-ibu cerita tentang cabaran menjaga baby high demand. Lagi-lagi jika anak sulung. Memang boleh buat kita terkejutlah. Yelah bila lahir je asyik nak melekat, menangis 24 jam dan senyap masa tidur saja.
Menurut Siti Nadhirah, Naira dari lahir balik rumah je dan kebetulan berpantang kat rumah mak memang dia menangis sepanjang masa. Orang kata celik mata menangis. Serba tak kena.

Sampaikan mommy pun join menangis sekali sebab tak tahu nak buat apa dah. Tambah lagi anak sulung yang memang tiada pengalaman. Macam-macam cara dan ikhtiar dah buat. Beli puting kosong dan buai, tapi buai pun tak jalan juga.
Mujurlah suami selalu beri kata-kata semangat dan nasihat yang positif. Dia selalu beritahu saya, insyaAllah nanti baby besar akan jadi anak yang baik dan bijak.

Masuk 2 tahun, Naira dah makin ok
Apabila nak masuk umur 2 tahun lebih tu baru la sedikit demi sedikit high demand dia tu berkurang dan bila Naira dah usia antara 3 hingga 4 tahun alhamdulillah dia dah tak meragam lagi dah.

Kalau ingat semula dulu-dulu dia memang jenis nangis kuat, tak kira siang malam, setiap hari. Puas buat macam-macam cara tak serasi juga. Namun dalam pada itu, saya tetap yakin Naira akan ok bila dia makin besar.

Dah besar anak yang pandai berdikari & rajin 
Tambah Siti Nadhirah lagi, kini apabila Naira dah masuk usia 5 tahun alhamdulillah doa saya itu Allah dah makbulkan dan sekarang dia seorang anak yang mudah di jaga dan pandai berdikari.

Jika dikenang kembali pengalaman 5 tahun lalu, memang tersenyum sendiri. Kebetulan pula waktu itu, lepas kahwin saya terus jadi fully housewife. Allah dah atur cantik. Kalau tak, tak tahulah macam mana bila dihantar pengasug sebab dia memang tak nak dengan orang.

Sekarang Naira dah ada dua adik. Mujurlah kedua-duanya bukan kategori itu. Betullah orang kata setiap anak, ragamnya berbeza-beza. Sama ada kita kuat atau tak je bersabar. Tapi saya syukur bila Naira besar ni, dia sangat memudahkan kerja saya kerana rajin menolong mommy dan daddy jaga adik-adik dan senanglah diurus.
Banyak bersabar, sokongan suami penting

Nasihat sata buat ibu-ibu yang melalui fasa seperti saya dan mempunyai bayi high demand, bersabarlah dan kena kuat demi anak-anak. Allah uji kita sebab Allah yakin kita boleh laluinya. Bila tengok anak dah semakin besar kita pun tak akan sangka boleh berjaya hadapi saat yang sukar dulu.
Kredit: Siti Nadhirah Shahar
Ada gambar anak minum susu yang cute-cute? Jom share dengan Pa&Ma dan anda mungkin berpeluang memenangi hamper barangan bernilai RM100. Muat naik gambar anak anda di SINI

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Masa Baby Nangis 24 Jam, Sampai Mommy Buntu. Dah Besar Naira Mudah Sangat Dijaga” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masa-baby-nangis-24-jam-sampai-mommy-buntu-dah-besar-naira-mudah-sangat-dijaga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Asam Pedas Ikan Pari Kuah Paling Kaw Mudah Sangat Cara Masaknya

Resipi Asam Pedas Ikan Pari Kuah Paling Kaw Mudah Sangat Cara Masaknya

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 245 hits
Keenakan sajian Asam Pedas terletak pada kuahnya yang padu Cukup pekat rasa pedas masam dan masinnya menjadikan sajian ini digemari ramai Untuk lauknya boleh guna pelbagai jenis ikan daging ayam mahupun sotong Semuanya enak Namun pastikan s...
Nasi Mandy Campak Campak Resipi Ringkas Sangat Mudah

Nasi Mandy Campak Campak Resipi Ringkas Sangat Mudah

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 296 hits
Sajian Timur Tengah seperti Nasi Mandy ni sudah menjadi menu kegemaran rakyat Malaysia Ramai yang menggemari hidangan ini tidak kira tua atau muda Namun ada juga yang risau nak masak sendiri Nasi Mandy kerana merasakan ia susah untuk dimasa...
Anwar Berjaya Kumpul Rm500k Dalam Masa 24 Jam

Anwar Berjaya Kumpul Rm500k Dalam Masa 24 Jam

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 181 hits
Alhamdulillah dalam tempoh 24 jam kami dapat mengumpulkan dana sebanyak RM500 000 untuk kebajikan warga Palestin Lantaran keadaan terdesak di Semenanjung Gaza kami telah mengirim segera kepada merekaSaya menggesa pertubuhan tempatan serta k...
Ikan Masak Asam Ni Sangat Sedap Mudah Sangat Masaknya

Ikan Masak Asam Ni Sangat Sedap Mudah Sangat Masaknya

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 275 hits
Anda tidak akan menyesal masak menu ikan ini kerana rasanya yang masam dan pedas ni memang membuka selera makan apa lagi kalau kena dengan nasi panas Comfirm anda sekeluarga makan bertambah tambah Untuk resipi penuh anda boleh follow resipi...
Cara Mudah Masak Daging Hitam Berempah Ala Kenduri Yang Sangat Sedap

Cara Mudah Masak Daging Hitam Berempah Ala Kenduri Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 343 hits
As Salam Cara Mudah Masak Daging Hitam Berempah Ala Kenduri Yang Sangat Sedap Syukur Hari ke 19 Syawal Misi mengembangkan badan yang sedia kembang terpaksa diteruskan ciss Banyak nau alasan Inilah masalah mak mak se Malaya yang jadi chef ka...
Tengok Kakak Macam Ni Ibu Sedih Sangat Sampai Sekarang Nangis Cium Baju Adik

Tengok Kakak Macam Ni Ibu Sedih Sangat Sampai Sekarang Nangis Cium Baju Adik

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 262 hits
Semua orang boleh cakap macam macam tetapi yang tak berada dalam situasi ini mereka tak akan faham Ibu mana sanggup serahkan anak dikandung selama 9 bulan sebelum ini kepada pengasuh yang sanggup menganiayai sehingga pergi buat selamanya an...
Resepi Rendang Kerang Yang Sangat Sedap Dan Mudah Di Sediakan Di Rumah

Resepi Rendang Kerang Yang Sangat Sedap Dan Mudah Di Sediakan Di Rumah

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 773 hits
As Salam Resepi Rendang Kerang Yang Sedap dan Mudah Disediakan Di Rumah Yeahh Kita sudah berada di Syawal ke 9 hari ini Sekejap betul rasanya Padahal puasa sunat enam syawal baru buat dua hari Nampak nau fefeling raya ko tak habis lagi kann...
Tadi Baby Belanja Isap Jari Ya Allah Comel Sangat Shuib

Tadi Baby Belanja Isap Jari Ya Allah Comel Sangat Shuib

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 300 hits
Suami kepada penyanyi Siti Sarah Shuib memuat naik beberapa foto kandid dirinya yang selesai menemani isteri tercinta melakukan check up bayi keempat mereka Sambil menzahirkan rasa syukur Shuib pada masa sama turut teruja berkongsi perkemba...
Mimpi Rumah Yang Sangat Besar

Mimpi Rumah Yang Sangat Besar

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 381 hits
Selama ni mimpi ada rumah besar Sekadar keluar masuk rumah Tak pernah nampak detail sangat dalam rumah Tapi semalam dapat tengok sejelas nya di dalam rumah Rumah saya terlalu besar Lebih besar dari sebuah negara Berbillion bilik kat rumah t...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Cara Memasarkan Homestay Anda

Overcoming Funding Challenges

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur