Maritim Malaysia Tumpaskan Sindiket Bawa Masuk Pti Ke Sabah


11 suspek yang ditangkap oleh APMM kerana cuba memasuki ibu negara dari Pulau Banggi secara haram.


KOTA KINABALU: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Sabah berjaya menumpaskan sindiket yang membawa masuk Pendatang Tanpa Izin (PTI) di perairan Kota Kinabalu dalam satu operasi khas semalam.

Pengarah Maritim Negeri Sabah dan Labuan Laksamana Pertama Maritim Datuk Mohd Rosli Abdullah berkata tangkapan dibuat hasil maklumat risikan dan intipan berkenaan kegiatan sindiket PTI yang menggunakan bot pancing tempatan bagi mengaburi pihak berkuasa dalam membawa masuk dan keluar PTI di perairan Sabah.

“Bertindak dengan maklumat, satu operasi khas dilaksanakan bagi menyerbu sebuah bot pancing tempatan yang sedang bergerak dalam keadaan mencurigakan di kedudukan 1.0 batu nautika barat laut Pulau Sepanggar kira-kira jam 11.30 malam.

“Hasil pemeriksaan terhadap bot itu menemukan 11 individu termasuk tekong, lima penumpang lelaki termasuk seorang remaja perempuan dikenal pasti sebagai warga Filipina yang tidak memiliki sebarang dokumen pengenalan diri sah.

“Empat penumpang lain adalah warga tempatan termasuk seorang wanita berumur sembilan hingga 61 tahun,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

TAHAN: Sebahagian individu yang ditahan dalam bot pancing tempatan dalam satu operasi khas di perairan Kota Kinabalu. Beliau berkata hasil siasatan awal mendapati, sindiket ini menggunakan bot pancing sebagai kaedah pengangkutan pergi dan balik dari Kota Kinabalu ke Pulau Banggi yang terletak bersempadan dengan Filipina bagi menggaburi mata pihak berkuasa.

Katanya bot, tekong dan penumpang dibawa ke Jeti Maritim Negeri Sabah, Sepanggar untuk tindakan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959 dan Seksyen 8(2) Enakmen Pelabuhan dan Dermaga Sabah 2002.

Dalam kejadian berasingan, sebuah bot pam tanpa nombor pendaftaran ditahan selepas dipercayai melakukan aktiviti mengebom ikan di 1.2 batu nautika barat laut Tanjung Gaya kira-kira jam 12.05 tengah malam.

“Hasil pemeriksaan terhadap bot berkenaan membawa kepada penahanan tiga kru lelaki berumur antara 16 hingga 33 tahun kerana dipercayai memiliki ikan yang ditangkap menggunakan bom.

“Kes akan disiasat mengikut Akta Perikanan 1985 dan jika didapati bersalah pesalah boleh dikenakan denda mengikut Sekyen 26(1)(b) tidak melebihi RM 20,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya,” katanya.

RAMPAS: Ikan dipercayai ditangkap menggunakan kaedah bom ikan dirampas daripada suspek. Menurutnya aktiviti mengebom ikan ini bukan sahaja salah di sisi undang-undang negara malah memberi kesan buruk terhadap ekosistem laut kerana boleh memusnahkan batu karang yang menjadi habitat kepada ikan-ikan kecil dan hidupan marin yang lain.

“Pelaku juga boleh mengalami kecederaan dan kematian akibat kegiatan ini dan turut membahayakan individu yang sedang melakukan aktiviti selaman.

“Maritim Malaysia akan terus melakukan operasi dan risikan bagi membanteras aktiviti penyeludupan PTI dan bom ikan ini manakala kawalan sempadan perairan negeri Sabah juga akan terus diperkasakan agar aktiviti kemasukan PTI dapat dibanteras,” katanya.

Tambahnya Maritim Malaysia mohon kerjasama daripada komuniti maritim untuk melaporkan sebarang aktiviti penyeludupan dan bom ikan yang berlaku dipersekitaran perairan Kota Kinabalu ditalian Pusat Operasi Maritim Negeri Sabah 088-387774.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/maritim-malaysia-tumpaskan-sindiket.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Bawa Konco Konconya Jadi Ahli Politik Paling Hina Dalam Sejarah Malaysia

Zahid Bawa Konco Konconya Jadi Ahli Politik Paling Hina Dalam Sejarah Malaysia

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 476 hits
agendadaily com4 8 2021Majlis Tertinggi UMNO Zahid Hamidi dan konco konconya sudah semakin teruk Segala galanya ada pada mereka Dendam kesumat benci marah dan takut bersarang dalam hati sanubari bak ahli politik yang sudah hilang arah pedom...
Pm Lawan Semua Pelabur Tidak Akan Masuk Ke Malaysia Mat Sabu

Pm Lawan Semua Pelabur Tidak Akan Masuk Ke Malaysia Mat Sabu

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 221 hits
POSTED BY AMIR WRLRPerdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin tidak lagi mampu menggunakan akal rasional dengan menutup terus Parlimen mulai hari ini untuk tempoh dua minggu dengan alasan berlaku jangkitan Covid 19 Menurut Presiden Amanah Moh...
Varian Lambda Belum Masuk Malaysia

Varian Lambda Belum Masuk Malaysia

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 144 hits
Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan Malaysia belum mengesan kemasukan varian Lambda ke Malaysia buat masa ini kata Ketua Pengarahnya Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Beliau berkata KKM akan terus meningkatkan usah...
Si Ibu Selamba Buka Pintu Rumah Bawa Anak2 Masuk Paling Ser4m

Si Ibu Selamba Buka Pintu Rumah Bawa Anak2 Masuk Paling Ser4m

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 195 hits
Siapa yang memelihara kucing pasti sudah sangat kenal dengan sifat kucingnya yang kadangkala ada menunjukkan gelagat lucu yang sememangnya boleh membuatkan mereka tepuk dahi Apa tidaknya meskipun bertubuh kecil dan mempunyai bulu yang comel...
Hanya Individu Lengkap Divaksin Boleh Masuk Pasar Raya Dine In Di Sabah

Hanya Individu Lengkap Divaksin Boleh Masuk Pasar Raya Dine In Di Sabah

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 635 hits
Berkuat kuasa hari ini hanya individu yang lengkap divaksin sahaja dibenarkan masuk ke pasar raya KOTA KINABALU Kerajaan Sabah memutuskan untuk memperketatkan semula syarat kemasukan ke premis perniagaan dan restoran berkuat kuasa serta mer...
Malaysia Perlukan Anwar Sebagai Pm Bawa Dasar Baharu Tangani Covid 19

Malaysia Perlukan Anwar Sebagai Pm Bawa Dasar Baharu Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 272 hits
Lim Kit Siang sifatkan PH lebih berkemampuan menangani krisis yang kini dihadapi negara Malaysia memerlukan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri baharu untuk membawa masuk pasukan dan dasar yang lebih segar untuk menangani krisis kesihatan...
Idea Kembara Bawa Keluarga Pusing Satu Malaysia Jika Semua Aktiviti Dibuka Seperti Biasa

Idea Kembara Bawa Keluarga Pusing Satu Malaysia Jika Semua Aktiviti Dibuka Seperti Biasa

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 229 hits
Kali pertama saya buat projek kembara pusing satu Malaysia kalau tak silap pada tahun 2003 dulu Masa itu anak baru 2 orang Kedua duanya masih kecil lagi Tak sukar sangat nak bawa naik kereta pusing satu Malaysia Kami bergerak dari rumah di ...
Polis Sabah Kesan 4 Individu Bawa Plakad Lawan Depan Ppns

Polis Sabah Kesan 4 Individu Bawa Plakad Lawan Depan Ppns

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 211 hits
Polis Kesan Empat Individu Bawa Plakad Lawan Depan PPNS KOTA KINABALU Polis sedang mengesan empat individu yang dipercayai menyertai perhimpunan Keluar dan Lawan pada Sabtu Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Mohd Zaidi Abdullah berkata e...
Sudah Tiba Masanya Jawatan Tpm Diberi Kepada Pemimpin Sabah Sarawak Penganalisis

Sudah Tiba Masanya Jawatan Tpm Diberi Kepada Pemimpin Sabah Sarawak Penganalisis

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 240 hits
Sekiranya berjaya dilaksanakan ia dilihat sebagai peluang baik untuk kedua dua negeri ini membawa agenda pembangunan negeri Kepimpinan negara yang baharu diharap dapat melakukan pembaharuan dalam kepimpinan tertinggi dengan mempertimbangkan...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan