Hanya Individu Lengkap Divaksin Boleh Masuk Pasar Raya Dine In Di Sabah


Berkuat kuasa hari ini, hanya individu yang lengkap divaksin sahaja dibenarkan masuk ke pasar raya


KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah memutuskan untuk memperketatkan semula syarat kemasukan ke premis perniagaan dan restoran berkuat kuasa serta-merta.

Berkuat kuasa hari ini, hanya individu yang lengkap divaksin sahaja dibenarkan masuk ke pasar raya dan dine-in di restoran berkuat kuasa, termasuk pekerja di premis berkaitan.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Seri Panglima Masidi Manjun berkata, berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) yang baharu, hanya pelanggan dan pekerja yang telah lengkap divaksin dan berstatus risiko rendah Covid-19 melalui aplikasi MySejahtera dibenarkan memasuki pasar raya mahupun restoran.

Sementara itu, aktiviti rentas daerah di Sabah masih belum dibenarkan tapi, pergerakan pasangan jarak jauh dan ibu bapa yang ingin berjumpa anak berumur di bawah 18 tahun dibenarkan.

Namun, aktiviti merentas daerah dalam negeri Sabah membabitkan pasarangan jarak jauh dan ibu bapa itu perlu mendapat kebenaran PDRM.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Seri Panglima Masidi Manjun Mengenai SOP pelancongan pula, operasi hotel dan penginapan dibenarkan bagi pelanggan dalam daerah yang sama dengan syarat pelanggan dan pekerja hotel atau inap desa telah lengkap divaksin.

“Bagaimanapun ketika ini, destinasi dan tapak pelancongan termasuk di kawasan luar bandar masih tidak dibenarkan beroperasi.

“Tetapi, aktiviti pelancongan yang melibatkan gelembung perjalanan dibenarkan dengan syarat pengusaha pelancongan dan pekerja hotel atau inap desa telah lengkap divaksin dan mendapat kelulusan Jawatankuasa Pengurusan Covid-19 negeri Sabah,” katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Bagi aktiviti keagamaan di masjid dan surau juga dibenarkan mengikut ketetapan pihak berkuasa agama negeri. Upacara akad nikah di pejabat agama terhad lapan orang dan acara pengebumian terhad kepada 12 orang.

Menurutnya, aktiviti dan upacara di rumah ibadat bukan Islam dibenarkan tertakluk kepada ketetapan pihak berkuasa negeri.

Kerajaan negeri turut melanjutkan operasi pasar awam dan pasar harian sehingga 6 petang, berbanding 3 petang sebelum ini. Pasar tamu dan pasar malam masih tidak dibenarkan.

Kelonggaran dan langkah memperketatkan SOP di Sabah ini sejajar dengan pengumuman Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai beberapa kelonggaran diberikan terhadap individu lengkap divaksin.

Hari ini Sabah mencatatkan 2,052 kes positif dengan 28 kematian dan satu kluster baharu. Ia merupakan kes tertinggi dan kematian terbanyak yang dilaporkan setakat ini.

Tambahan 2,052 kes positif itu menjadikan kumulatif kes di Sabah sebanyak 100,031 kes dan kumulatif kes sembuh sebanyak 85,337 orang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/hanya-individu-lengkap-divaksin-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masuk Pasar Raya Dine In Perlu Lengkap Divaksin

Masuk Pasar Raya Dine In Perlu Lengkap Divaksin

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 285 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun KOTA KINABALU Kerajaan negeri mula memberi kelonggaran dan menetapkan beberapa syarat berkaitan kemasukan ke premis perniagaan berdasarkan prosedur operasi standard baharu Lan...
Hanya Pelanggan Vaksinasi Lengkap Boleh Dine In Di Kedai Makan Labuan

Hanya Pelanggan Vaksinasi Lengkap Boleh Dine In Di Kedai Makan Labuan

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 481 hits
Kebanyakan kedai makan di pulau bebas cukai di sini mula menguatkuasakan peraturan baharu membenarkan hanya individu yang menerima vaksinasi lengkap boleh makan di premis LABUAN Kebanyakan kedai makan di pulau bebas cukai di sini mula mengu...
Hanya 4 Kes Kematian Libat Individu Lengkap Divaksin Kata Kp Kesihatan

Hanya 4 Kes Kematian Libat Individu Lengkap Divaksin Kata Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 219 hits
80 kematian atau 0 6 hanya menerima satu dos suntikan vaksin Petugas kesihatan berpakaian lengkap PPE ketika pengebumian jenazah pesakit Covid 19 Gambar Bernama Audit data terbaru terhadap jumlah kematian akibat Covid 19 di negara ini menun...
Individu Terima Vaksinasi Lengkap Di Negeri Fasa 2 Boleh Rentas Daerah Dan Dine In Di Restoran

Individu Terima Vaksinasi Lengkap Di Negeri Fasa 2 Boleh Rentas Daerah Dan Dine In Di Restoran

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 323 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin sebentar tadi telah mengumumkan kemudahan kemudahan bagi individu yang telah lengkap menerima vaksinasi lengkap Menurut Muhyiddin Yassin setiap keputusan kemudahan yang diberikan kepada individu terima vaksinasi len...
Hanya 17 6 Rakyat Sabah Terima Vaksin 2 Dos Lengkap

Hanya 17 6 Rakyat Sabah Terima Vaksin 2 Dos Lengkap

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 277 hits
Jurucakap perkembangan harian Covid 19 Sabah Datuk Masidi Manjun Hanya 17 6 sahaja daripada jumlah penduduk dewasa di Sabah yang direkodkan sudah melengkapkan suntikan vaksin dua dos lengkap setakat semalam Jurucakap perkembangan harian Cov...
Sabah Beri Tempoh Sebulan Vaksin Pekerja Pasar Raya Restoran

Sabah Beri Tempoh Sebulan Vaksin Pekerja Pasar Raya Restoran

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 217 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun KOTA KINABALU Kerajaan negeri memberi tempoh selama sebulan kepada pekerja pasar raya dan restoran divaksin sebelum menguat kuasakan sepenuhnya pematuhan prosedur operasi stan...
Lengkap Vaksinasi Boleh Solat Di Masjid Sukan Tanpa Sentuhan

Lengkap Vaksinasi Boleh Solat Di Masjid Sukan Tanpa Sentuhan

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 205 hits
MALAYSIAKINI Kerajaan persekutuan bersetuju membenarkan aktiviti solat di masjid dan surau bagi jemaah yang telah menerima vaksinasi lengkap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata kebenaran itu terpakai ke atas semua fasa dalam Pelan Pemu...
Dalam Sepekan 619 Orang Tak Boleh Masuk Mal Karena Ditolak Sistem Peduli Lindungi

Dalam Sepekan 619 Orang Tak Boleh Masuk Mal Karena Ditolak Sistem Peduli Lindungi

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 166 hits
Data diperoleh dari sistem Peduli Lindungi Ada 1 015 303 orang yang melakukan check in pada sistem Peduli Lindungi Tujuannya agar bisa masuk ke dalam mal atau pusat perbelanjaan
Dine In Di Sabah Masih Tidak Wajibkan Kad Vaksin

Dine In Di Sabah Masih Tidak Wajibkan Kad Vaksin

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 311 hits
ABDUL HAKIM Gimo menyediakan sup di medan selera pusat membeli belah Centre Point Sabah di Kota Kinabalu hari ini KOTA KINABALU Aktiviti makan di restoran atau dine in di Sabah masih berjalan seperti biasa tanpa perlu menunjukkan kad sebaga...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan