P Pinang Sedia Pertimbang Tanaman Jagung Untuk Makanan Ayam Di Tanah Tol


 
Bernama -May 24, 2022 Penanaman bijirin atau jagung untuk makanan ayam berskala besar tidak sesuai di Pulau Pinang yang mempunyai keluasan tanah yang kecil, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow.GEORGE TOWN: Kerajaan Pulau Pinang bersedia mempertimbangkan permohonan daripada mana-mana pihak untuk mengusahakan tanaman jagung sebagai alternatif makanan ayam dalam skala kecil, di tanah lesen pendudukan sementara (TOL) di negeri itu.
Ketua Menteri Chow Kon Yeow, berkata pihaknya menggalakkan petani menceburi tanaman jagung itu dalam skala kecil kerana ketika ini permohonan untuk tanah TOL kebanyakannya hanya untuk penanaman buah-buahan.
“Penanaman bijirin atau jagung untuk makanan ayam berskala besar tidak sesuai di Pulau Pinang yang mempunyai keluasan tanah yang kecil dan setakat ini hanya penanaman padi dalam skala besar sahaja dijalankan iaitu di kawasan Seberang Perai Utara.
“Tanah TOL juga sebenarnya pegangannya perlu diperbaharui setiap tahun (satu tahun) dan ia tidak sesuai untuk tanaman jangka panjang.

“Keluasan tanah TOL juga cuma sekitar 10,000 kaki persegi dan terdapat plot-plot kecil untuk individu sekitar 2,000 hingga 5,000 kaki persegi yang kerap dimohon untuk aktiviti pertanian,” katanya.
Chow berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) di Bayan Baru, dekat sini hari ini.
Beliau mengulas laporan akhbar mengenai Kabinet meminta kerjasama kerajaan negeri, agensi kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) menyediakan tanah TOL untuk penanaman jagung, bagi jangka masa panjang.
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, dilaporkan berkata, keputusan itu berdasarkan pandangan Jemaah Menteri berkaitan penanaman jagung, untuk menjadi alternatif kepada makanan ayam dan pihak berkaitan juga diminta membentangkan pelan-pelan terbabit dalam masa terdekat bagi projek penanaman jagung dan sebagainya.
Chow berkata, Pulau Pinang juga ketika ini amat menggalakkan aktiviti pertanian dan penternakan malah negeri itu merupakan antara negeri yang mempunyai tahap kemampuan tinggi untuk berdikari dalam bidang antaranya penternakan dan perikanan dalam sangkar.
Menurutnya, hasil laut Pulau Pinang dieksport ke negeri lain antara penyumbang terbesar kepada sektor ekonomi, malah hasil padi juga antara tertinggi disumbangkan kepada ekonomi negeri.
Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai kekurangan bekalan ayam dan barangan makanan lain di negeri ini, beliau berkata pihaknya tidak menerima sebarang laporan mengenai kekurangan yang meruncing.
“Dengan isu kekurangan bekalan yang dihadapi ketika, saya mengharapkan agar Jabatan Perkhidmatan Veterinar dapat memantau hasil dari ladang di negeri ini dan sekiranya bekalan untuk negeri mencukupi maka kita galakkan ia dieksport ke negeri berdekatan yang menghadapi masalah kekurangan bekalan,” katanya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/p-pinang-sedia-pertimbang-tanaman.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tapak Bela Lembu Kondo Kini Dijadikan Ladang Tanaman Jagung Jagung Ya Bukan Ketum

Tapak Bela Lembu Kondo Kini Dijadikan Ladang Tanaman Jagung Jagung Ya Bukan Ketum

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 103 hits
Projek tanaman jagung bijirin di tapak projek ternakan lembu National Feedlot Corporation terbengkalai di Gemas dekat sini dijangka akan bermula Julai depan
Pertimbang Cadangan Wujud Zon Kekal Pengeluaran Ayam Kata Zahid

Pertimbang Cadangan Wujud Zon Kekal Pengeluaran Ayam Kata Zahid

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 123 hits
Ahmad Zahid Hamidi berkata masalah kekurangan bekalan ayam sudah lama diketahui sejak pandemik Covid 19 tetapi belum ada mekanisme berkesan untuk menangani isu itu PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi meminta kerajaan mempertimban...
Ayam Sambal Kembali

Ayam Sambal Kembali

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 347 hits
Assalamualaikum wbtHARI tu dua beranak ni kata dah tak ada stok ayam dalam peti sejuk Lepas tu nak pergilah beli ayam di Lotus lepas balik dari Kuala Ketil tu kan Tak ada ayam ya di Lotus Sk dengar dengar ayam habis di pasaran Menakutkan su...
Hiburan Sekilo Kena 80 Sen Netizen Bengang Ada Peniaga Caj Harga Lain Kalau Minta Potong Ayam

Hiburan Sekilo Kena 80 Sen Netizen Bengang Ada Peniaga Caj Harga Lain Kalau Minta Potong Ayam

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 243 hits
Satu perkongisan di laman meraih pelbagai respon daripada netizen berikutan seorang individu mendedahkan bahawa terdapat sebuah kedai menjual ayam mengenakan cas sebanyak RM0 80 setiap kilo bagi ayam yang ingin dipotong kepada bahagian keci...
Ayam Goreng Pandan Nampak Cantik Bila Hidang Ini Tip Cara Gorengnya

Ayam Goreng Pandan Nampak Cantik Bila Hidang Ini Tip Cara Gorengnya

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 313 hits
Ayam Goreng Pandan dengan kuning keemasan pasti membuatkan kita berselera hendak makan Selalu juga tertanya tanya bagaimana cara untuk mendapatkan Ayam Goreng Pandan yang cantik begini Nah dikongsikan cara hendak menggoreng Ayam Goreng Pand...
Apps Terbaru Marry Brown Dan Cara Dapatkan Deals Menarik Dapat Deals Best Dan Ayam Goreng Free Jom Korang

Apps Terbaru Marry Brown Dan Cara Dapatkan Deals Menarik Dapat Deals Best Dan Ayam Goreng Free Jom Korang

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 175 hits
Mengimbau kembali kenangan masa muda remaja dulu Suka sangat pergi makan nasi ayam sedap kat Marry Brown Aku masih ingat ayam rangup dia dengan papadom perghhhhh pergi dia Bila orang cakap pasal cinta yang susah dilupakan I akan cakap nasi ...
Akibat Tersedak Makan Sagon Ayam Habis Pun Pakat Diam Kiok Dah Kot Kah Kah Kah Bmf

Akibat Tersedak Makan Sagon Ayam Habis Pun Pakat Diam Kiok Dah Kot Kah Kah Kah Bmf

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 200 hits
Ya ALLAH UMNO dan korup berpisah tiada Ini rupanya kek besar yang banduan moo duk melabun tu Geng depa dapat kek penyokong dapat serdak Ni ayam pakat habis pun semua senyap macam kenyang mungkin depa semua makan Ostrich sebab tu tak bising ...
Ayam Gunting Alis Fried Chicken

Ayam Gunting Alis Fried Chicken

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 250 hits
Ya ampunnn Lamanya bercuti update blog dan blogwalking Kecelaruan jiwa hati tak tenang setenang tenang air tenang jangan disangka tak ada buaya Ehh itu dah lain dah Suka makan ayam gunting Sejak PKP dan pasar malam berdekatan rumah pun maca...
Resepi Mee Goreng Ayam Masakan Sabah

Resepi Mee Goreng Ayam Masakan Sabah

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 422 hits
AssalamualaikumBismillahHai hari ini aku mahu kongsikan dengan korang masakan sabah which is masakan aku lah hehe iaitu Mee Goreng Ayam ataupun Mee Goreng Kicap Kenapa aku kata masakan Sabah Sebab ada bahan dalam masakan ini hanya dari saba...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

What You Should Know About New Construction Plumbing

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Cara Qada Solat Fardhu

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm