Mangsa Banjir Dalam Kesusahan Kerajaan Harus Beri Rm10 Ribu Bantuan Kewangan


 
Banjir luar jangka yang berlaku di beberapa kawasan di Selangor serta negeri-negeri lain boleh dikata sudah surut sepenuhnya sekarang ini.
Hanya tinggal beberapa kawasan di Pahang yang masih belum surut, tetapi di negeri tersebut, banjir yang berlaku ketika ini tidaklah begitu memeranjatkan kerana ia merupakan bencana ulangan yang berlaku hampir setiap tahun.
Cuma, banjir yang berlaku ini keadaannya sedikit luar biasa dengan beberapa kawasan penempatan turut ditenggelami air yang agak dalam berbanding tahun-tahun sebelumnya.
Berbeza dengan Selangor, terutama di Shah Alam dan Hulu Langat, selain banjirnya kali ini begitu luar biasa dengan banyak rumah yang musnah, hanyut, tenggelam dan hanya nampak bumbung, banjir yang menimpa kali ini juga adalah yang terburuk sekali.
Setelah seminggu berlalu, tumpuan ketika ini ialah operasi membersihkan rumah dan kawasan persekitaran kesan daripada bencana tersebut
Tetapi, sebagaimana kita semua sedia maklum, banjir kali ini turut sama memusnahkan banyak kenderaan, malah ada yang hilang dan dihanyutkan entah ke mana.
Bagi rumah yang tenggelam dan dipenuhi air selama hampir seminggu lamanya, pasti akan berdepan dengan dinding yang rosak, perabot, peralatan letrik, pakaian serta pelbagai barangan keperluan lain yang turut musnah juga.
Untuk itu, selain melakukan kerja-kerja membersih lumpur yang tentunya rumit dan meletihkan, persoalan utama di kalangan mangsa banjir kali ini ialah bagaimana untuk memulakan kehidupan dan mengganti segala barangan yang musnah itu.
Ketika ini, bantuan makanan dan keperluan ringan lain rasanya sudah begitu banyak disumbangkan oleh pelbagai pihak.
Malah di pusat-pusat penempatan sementara juga kelihatan pelbagai pihak swasta dan NGO turut menyumbangkan makanan, selimut, keperluan untuk wanita, bayi dan sebagainya.
Pendeknya, bantuan untuk mangsa banjir dari segi makan minum serta keperluan ringan lainnya boleh dikata tidak menjadi masalah lagi.
Tambahan lagi, kerajaan pusat juga memberikan bantuan segera RM1000 kepada setiap mangsa yang terlibat dengan banjir kali ini.
Kerajaan negeri Selangor juga menyumbang bantuan segera sebanyak RM1000 kepada mangsa-mangsa banjir.
Namun, siapa mahu membantu mangsa banjir dari segi membaiki rumah, mengganti perabot dan peralatan kediaman lainnya supaya mereka selepas ini dapat bernafas dengan selesa meneruskan kehidupan?
Dalam hal ini, adalah dicadangkan kerajaan pusat pimpinan Ismail Sabri Yaakob yang berjenama Keluarga Malaysia dapat memikirkan untuk memberi bantuan kewangan sekurang-kurangnya RM10 ribu kepada setiap rumah yang terlibat dengan banjir.
Walaupun jumlah RM10 ribu tidaklah mencukupi, ia sekurang-kurangnya dapat digunakan untuk membaiki segala kerosakan, membeli perabot dan mengganti barangan yang telah musnah akibat banjir.
Bagi mereka yang rumahnya musnah atau hanyut, kerajaan mesti menyediakan peruntukan untuk membinanya semula.
Mungkin kalau dikira dengan banyaknya rumah yang tenggelam, bantuan RM10 ribu itu akan menjadikan jumlah keseluruhannya terlalu besar dan membebankan kewangan kerajaan.
Tetapi, Ismail Sabri tidak harus terlalu berkira dalam hal ini dan sedarlah apa yang sangat-sangat diperlukan oleh mangsa banjir selepas air surut ialah “kepala harimau” bagi memulihkan semula kehidupan mereka sekeluarga.
Dibandingkan dengan membayar gaji RM60 hingga RM80 ribu setiap bulan kepada menteri-menteri bersama kemudahan sebuah kereta mewah Vellfire, sedangkan sebahagian besarnya tidak berguna dan tidak berfungsi, malah ramai yang hilang ketika banjir ini, bantuan RM10 ribu kepada mangsa banjir itu terlalu kecil sebenarnya.
Juga kalau dibandingkan dengan beberapa duta bertaraf menteri dan penasihat khas Perdana Menteri yang hakikatnya tiada kerja dan hanya makan gaji buta, tetapi mengaut puluhan ribu setiap bulan masuk ke poket sendiri, amatlah zalim dan bakhil kerajaan ini jika masih berkira untuk membantu RM10 ribu kepada mangsa banjir yang sedang kesusahan itu.
Kerja dan fungsi kerajaan ialah menolong rakyat dan mangsa banjir ini adalah kelompok rakyat yang benar-benar memerlukan bantuan serta pertolongan.
Baiklah berhenti jadi kerajaan kalau bantuan sekecil RM10 ribu untuk rakyat membina semula keluarga pun tak mampu dilakukan, tapi bermewah dalam hal lain senang-senang pula dilakukan. – ShahbudinHusin 24/12/2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/mangsa-banjir-dalam-kesusahan-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minta Kerajaan Persekutuan Beri Bantuan Segera Mangsa Banjir Anwar

Minta Kerajaan Persekutuan Beri Bantuan Segera Mangsa Banjir Anwar

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 202 hits
Mangsa banjir di Selangor yang telah berada di pusat pemindahan banjir melebihi 24 jam masih tidak memperolehi peralatan tidur dan makanan yang sempurna perlu diberi tumpuan oleh Kerajaan Persekutuan Hal itu ditegaskan oleh Ketua Pembangkan...
Kerajaan Umum Pelbagai Bantuan Tambahan Untuk Mangsa Banjir Ismail Sabri

Kerajaan Umum Pelbagai Bantuan Tambahan Untuk Mangsa Banjir Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 285 hits
Oleh Orang ramai membantu mangsa dalam kejadian banjir disekitar Taman Seri Muda Shah Alam hari ini GAMBAR Abd Razak Aid KERAJAAN mengumumkan beberapa lagi bantuan dan peruntukan tambahan bagi membantu mangsa mangsa banjir yang di beberapa ...
Cara Mohon Bantuan One Off Rm500 Untuk Mangsa Banjir Pahang Daripada Kerajaan Negeri

Cara Mohon Bantuan One Off Rm500 Untuk Mangsa Banjir Pahang Daripada Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 337 hits
Susulan keadaan yang telah berlaku baru baru ini Kerajaan Negeri Pahang tampil menghulurkan bantuan melalui Bantuan Khas Banjir secara one off sebanyak RM500 Bantuan ini merupakan wang bantuan ihsan kerajaan Negeri khusus kepada mangsa banj...
Mangsa Banjir Layak Dapat Bantuan Wang Ihsan Walaupun Tidak Berpindah Ke Pps

Mangsa Banjir Layak Dapat Bantuan Wang Ihsan Walaupun Tidak Berpindah Ke Pps

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 452 hits
Mangsa Banjir Layak dapat Bantuan Wang Ihsan Walaupun Tidak Berpindah Ke PPS Bantuan Wang Ihsan akan diberikan kepada mereka yang terjejas akibat bencana banjir Bantuan Wang Ihsan ini masih akan diberikan kepada mangsa banjir walaupun tidak...
Awani Ringkas Bantuan Kepada Mangsa Banjir Digerakkan Maxisbiz

Awani Ringkas Bantuan Kepada Mangsa Banjir Digerakkan Maxisbiz

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 252 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini
3 462 Mangsa Banjir Di Negeri Sembilan Sudah Terima Bantuan

3 462 Mangsa Banjir Di Negeri Sembilan Sudah Terima Bantuan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 185 hits
Oleh Aminuddin menyampaikan sijil khairat kematian kepada ADUN Paroi Datuk Mohamad Taufek Abdul Ghani di Seremban Foto NSTP Mohd Amin Jalil SEREMBAN Kerajaan negeri sudah menyalurkan bantuan berjumlah lebih RM3 4 juta kepada 3 462 ketua isi...
Semua Mangsa Banjir Boleh Ambil Bantuan Di Pps Rina

Semua Mangsa Banjir Boleh Ambil Bantuan Di Pps Rina

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 194 hits
AGENDA DAILY Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rina Harun melawat pusat penempatan sementara mangsa banjir di Kota Warisan Sepang hari ini Semua mangsa banjir tidak kira yang berada di pusat penempatan sementara ...
Pasca Banjir Kerajaan Persekutuan Perlu Bantu Mangsa Lebih Banyak

Pasca Banjir Kerajaan Persekutuan Perlu Bantu Mangsa Lebih Banyak

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 171 hits
Kerajaan Persekutuan digesa memberi lebih banyak bantuan kepada mangsa mangsa banjir termasuk menggantikan barang barang keperluan asas rumahtangga yang musnah Menurut Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim Kerajaan ti...
Dewan Kecoh Pembangkang Persoal Bantuan Mangsa Banjir Lambat

Dewan Kecoh Pembangkang Persoal Bantuan Mangsa Banjir Lambat

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 225 hits
December 20 2021 Ahli Parlimen pembangkang mempersoalkan di Dewan Rakyat mengenai bantuan mangsa banjir yang lambat tiba khususnya penduduk yang terjejas teruk di sekitar Lembah Klang KUALA LUMPUR Dewan Rakyat hari ini kecoh selepas Ahli Pa...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven