Mana Wakil Rakyat Sampai Bila Nak Harapkan Ebit Lew


PETALING JAYA: Sesi persekolahan yang baharu bermula melalui kaedah pembelajaran dan pengajaran di rumah (PdPR) menimbulkan polemik terutama berkaitan masalah ketiadaan peranti dalam kalangan murid kurang berkemampuan serta isu capaian internet yang lemah.

Kedua-dua isu itu bukanlah perkara baharu malah berlanjutan sejak negara mula melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Mac tahun lalu sehingga sekolah dan institusi pengajian tinggi juga terpaksa ditutup.

Kini hal yang sama timbul lagi namun lebih hangat diperkatakan selepas baru-baru ini pendakwah bebas, Ebit Lew memuat naik gambarnya dalam media sosial bersama 100 tablet untuk diberikan kepada murid dan pelajar yang benar-benar memerlukan peranti tersebut untuk mengikuti pembelajaran dalam talian.

Bantuan dan sumbangan Ebit itu menimbulkan persoalan, di manakah peranan wakil-wakil rakyat, adakah mereka tidak ambil kisah masalah yang sedang dihadapi masyarakat?

Pengerusi Persatuan Kebajikan Surplus Pulau Pinang, Sophian Mohd. Zain berkata, sumbangan tradisi seperti baju sekolah dan sebagainya daripada ahli Parlimen dan ADUN wajar dihentikan buat sementara memandangkan keperluan pelajar pada masa ini adalah komputer riba, telefon pintar dan data internet.

“Setiap wakil rakyat mempunyai peruntukan masing-masing, dahulu sumbangan baju sekolah adalah antara yang kerap disalurkan.

”Namun dalam keadaan kebiasaan baharu ini keperluan pelajar berubah yang mana mereka lebih memerlukan gajet yang sesuai bagi mengikuti sesi PdPR,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini semalam.

Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan mengenai keluhan ibu bapa dan pelajar yang mengalami kesukaran untuk meneruskan sesi PdPR akibat ketiadaan gajet yang sesuai.

Selain itu, ibu bapa juga terpaksa menanggung kos tambahan yang tinggi memandangkan data internet masih mahal di negara ini.

Pengerusi Muafakat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) daerah Barat Daya, Pulau Pinang, Ismail Kassim turut mendesak semua wakil rakyat daripada pelbagai parti politik berganding tenaga membantu menyediakan kemudahan peralatan peranti seperti gajet kepada anak-anak golongan kurang berkemampuan.

“Hentikan perbalahan atau perbandingan parti politik sedia ada demi masa depan anak bangsa. Cari inisiatif atau jalan terbaik bagi menyediakan kemudahan gajet atau komputer riba untuk digunakan mereka dalam sesi pembelajaran online,” katanya.

Naib Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Kedah, Amirul Syahir Musa pula berkata, kerajaan negeri dan wakil rakyat sepatutnya mengambil tindakan segera dengan mengenal pasti ibu bapa yang perlu dibantu dalam menyediakan peranti untuk kemudahan anak-anak mereka mengikuti PdPR.

Menurutnya,mereka sepatutnya menyediakan peruntukan khas untuk keluarga yang kurang berkemampuan membeli gajet sekurang-kurangnya satu gajet sebuah keluarga untuk kemudahan anak-anak.

Setiausaha Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Mohd. Yusrizal Yusoff berkata, pihak kerajaan dan wakil rakyat sepatutnya membantu menyediakan kemudahan WiFi di pusat komuniti di kawasan-kawasan yang mempunyai masalah capaian internet yang lemah.

Katanya, pelajar di kawasan tersebut boleh memanfaatkan kemudahan internet itu di pusat komuniti untuk mengikuti sesi PdPR dengan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat dan kehadiran terhad pada satu-satu masa.

Bagi Setiausaha Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Kedah, Zainol Abidin Mohamad, ini merupakan masa terbaik buat kalangan ahli politik menjadi juara rakyat dengan tampil memberi bantuan.

Terdahulu Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim berkata, Kementerian Pendidikan digesa mendapatkan peruntukan khas bagi membantu keluarga pelajar yang terkesan untuk mengikuti kaedah PdPR.

Di SEREMBAN, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelaburan, Perindustrian, Keusahawanan, Pendidikan dan Modal Insan negeri, Datuk Dr. Mohamad Rafie Ab Malek berkata, pihaknya juga mengambil inisiatif sendiri dengan memberikan bantuan komputer riba selain menyediakan kemudahan pembelajaran lengkap dengan komputer dan capaian internet di tempat awam seperti balai raya.

Sementara itu Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke Siew Fook berkata, pihaknya juga menyedari tentang kebimbangan ibu bapa mengenai tahap pendidikan anak-anak selepas sekolah ditutup terutama yang tidak mempunyai gajet di rumah masing-masing.

“Untuk merapatkan jurang digital ini, pejabat saya telah memulakan inisiatif mengumpul komputer terpakai untuk disumbangkan kepada keluarga yang kurang mampu. Sejak dimulakan hampir 500 buah komputer telah diserahkan melalui pihak sekolah,” katanya. – UTUSAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/01/mana-wakil-rakyat-sampai-bila-nak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ampunkan Dosa Saya Maaf Tak Dapat Nak Bantu Semua Ebit Lew

Ampunkan Dosa Saya Maaf Tak Dapat Nak Bantu Semua Ebit Lew

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 253 hits
NAMA Ustaz Ebit Lew bagaikan tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat di negara ini Malah segala usaha murni pendakwah itu dalam lapangan kerja kebajikan sering menyentuh hati netizen dan menjadi perbualan ramai Pada Khamis misalnya Ebit ...
Jika Rakyat Malaysia Derma Rm2 Sudah Cukup Bantu Ebit Lew Beli Tablet Pelajar

Jika Rakyat Malaysia Derma Rm2 Sudah Cukup Bantu Ebit Lew Beli Tablet Pelajar

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 353 hits
Isabelle LeongEbit Lew menerusi satu muat naik di Facebook berkata menerima 43 000 mesej daripada pemohon OKU tiada pekerjaan anak yatim piatu dan keluarga kurang berkemampuan untuk memohon untuk kelengkapan gajet untuk pembelajaran di ruma...
Macam Mana Nak Buat 13 Baru Bulan Madu Dah Suruh Balik Nabil Mahir

Macam Mana Nak Buat 13 Baru Bulan Madu Dah Suruh Balik Nabil Mahir

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 256 hits
Sebelum ini kecoh dalam kalangan warganet apabila pelakon dan penyanyi Ayda Jebat serta suaminya Nabil Mahir menyatakan hasrat bagi memiliki 13 orang cahaya mata Ramainya Selepas sah bergelar suami isteri mereka kini sedang menikmati bulan ...
Macam Mana Nak Jadi Orang Yang Tenang Tak Suka Ma Rah2 Dan Pandai Urus Masa Dengan Baik

Macam Mana Nak Jadi Orang Yang Tenang Tak Suka Ma Rah2 Dan Pandai Urus Masa Dengan Baik

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 285 hits
Satu petua yang kuat yang saya pelajari dari ustaz kegemaran saya Sheikh Hussain Yee Apabila anda Berikan masa untuk Allah Allah akan memberi kamu waktu yang kamu perlukan Apabila anda mengamalkan ketenangan dan kedamaian di solat Allah aka...
Macam Mana Nak Terlelap Tidur Dengan Pantas Sebaik Saja Anda Baring Atas Katil

Macam Mana Nak Terlelap Tidur Dengan Pantas Sebaik Saja Anda Baring Atas Katil

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 285 hits
Anda ada masalah untuk tidur dengan pantas Artikel ni boleh bantu anda untuk pastikan selepas ini terus dapat tidur bila masuk ke dalam bilik tidur baringkan badan dan pejamkan mata Masalah mata tak boleh nak lelap bila setiap kali masuk ti...
Betul Ke Najib Prihatin Kepada Rakyat Atau Sengaja Nak Burukkan Kerajaan Pn

Betul Ke Najib Prihatin Kepada Rakyat Atau Sengaja Nak Burukkan Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 359 hits
Kan aku dah kata Menega stakat 8 malam di mintak sampai 10 malam alasan rakyat nak cari makan Bila kjaan bgi ruang lanjut sampai 10 malam di mintak supaya lockdown total macam pkp 1 langsong org nak menega tak boleh alasan takut rakyat kena...
Penganut Kristian Terharu Kebajikan Pendakwah Islam Ebit Lew

Penganut Kristian Terharu Kebajikan Pendakwah Islam Ebit Lew

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 168 hits
KEIKHLASAN pendakwah Islam Ebit Lew masuk ke dalam gereja di Sabah dan menghulurkan bantuan mengundang rasa hormat dan rasa terharu dalam kalangan penganut Kristian Menurut mereka sikap yang ditunjukkan oleh ahli perniagaan itu ketika mengh...
Ebit Lew Sekali Lagi Jadi Tumpuan

Ebit Lew Sekali Lagi Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 215 hits
PETALING JAYA Penceramah terkenal Ustaz Ebit Lew sekali lagi mencuri tumpuan netizen apabila kali ini menggerakkan misi bantuan membawa pelbagai barangan keperluan seperti bekalan makanan pelitup muka serta komputer tablet ke Sabah Ebit Lew...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal