Mana Mungkin Umno Dilihat Bersih Positif Jika Kekotoran Belum Dibersihkan Penganalisis


bharian.com.my
Oleh Ahmad Suhael Adnan 
[email protected]
Mei 12, 2023 @ 4:37pm
UMNO tidak boleh menuding jari menyalahkan musuh politik berikutan persepsi negatif yang terbentuk dalam kalangan rakyat terhadap parti.
KUALA LUMPUR: UMNO tidak boleh menuding jari menyalahkan musuh politik berikutan persepsi negatif yang terbentuk dalam kalangan rakyat yang masih menyelubungi parti itu.

Sebaliknya, UMNO perlu muhasabah diri dan menilai sama ada pendirian dibuat parti itu sejak kebelakangan ini selaras identiti serta perjuangan sebenar parti berkenaan.

Penganalisis politik di Universiti Teknologi MARA (UiTM), Dr Abdul Aziz Azizam, berpandangan UMNO perlu menerima hakikat bahawa persepsi negatif kebanyakan rakyat terhadap parti itu timbul kerana tindak-tanduk segelintir pemimpin parti itu sendiri.

Malah, beliau melihat tindakan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menggambarkan parti itu sebagai mangsa politik kebencian, seolah-olah menunjukkan UMNO belum sedar dan mendapat pengajaran selepas hampir terkorban dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

"Apabila Ahmad Zahid menyalahkan parti lawan, ia menunjukkan UMNO belum sedar bahawa persepsi negatif ini timbul kerana memang ada kekotoran pada parti itu.

"Mana mungkin UMNO boleh mengharapkan orang ramai melihat parti itu bersih dan positif jika kekotoran itu belum dibersihkan.

"Untuk memulihkan UMNO, parti itu perlu mengakui realiti serta berani membuat keputusan besar dan tidak melindungi mana-mana pemimpin dalam UMNO atas dasar kepentingan individu...jika ini berlaku, persepsi negatif tidak akan wujud," katanya kepada BH.

Semalam, Ahmad Zahid melalui kenyataan sempena Ulang Tahun UMNO ke-77 mendakwa parti itu menjadi mangsa politik kebencian dan prejudis melampau disebar musuh politiknya, sehingga membentuk persepsi negatif, sekali gus mengenepikan politik nilai dan khidmat yang sepatutnya menjadi pegangan semua pihak.

Timbalan Perdana Menteri itu mendakwa, permainan persepsi diasak sepanjang masa oleh musuh UMNO kini sudah membentuk satu realiti yang berbahaya dalam pemikiran dan kehidupan rakyat.

Mengulas lanjut, Abdul Aziz melihat kenyataan itu secara tidak langsung menjadi pengakuan Ahmad Zahid bahawa UMNO di bawah pimpinannya berada dalam keadaan bermasalah dan imej parti itu tercemar.

Zahid sedang gagal kemudian UMNO

"Ahmad Zahid secara tidak langsung bersetuju bahawa persepsi awam terhadap UMNO adalah negatif, namun cuba mengalihkan kesalahan pada parti lawan.

"Jika beliau (Ahmad Zahid) maklum dengan masalah ini, sepatutnya beliau perlu sedar bahawa beliau sedang gagal dalam mengemudi UMNO dan perlu memberi laluan kepada pemimpin lain mengambil kedudukannya," katanya.
Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.Penganalisis politik di Universiti Malaya (UM), Dr Mohammad Tawfik Yaakub, pula menyifatkan kenyataan Ahmad Zahid itu sebagai cubaan meraih simpati daripada akar umbi dan penyokong UMNO menjelang enam pilihan raya negeri (PRN) tidak lama lagi.

Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Politik dan Pentadbiran UM itu berpandangan, strategi itu digerakkan kerana Ahmad Zahid sedar ramai akar umbi yang masih dalam dilema selepas UMNO dan Barisan Nasional (BN) memilih untuk bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) bagi membentuk kerajaan.

"Ramai ahli dan penyokong UMNO masih tertanya-tanya sama ada kerjasama UMNO dengan PH selari dengan perjuangan asalnya, jadi Ahmad Zahid cuba meraih simpati supaya kemarahan akar umbi dialihkan kepada parti lawan.

"Strategi ini penting untuk meningkatkan sokongan kepada Ahmad Zahid dan UMNO menjelang PRN, kerana masih ramai akar umbi yang setia pada bekas pemimpin UMNO yang dipecat seperti Khairy Jamaluddin dan Tan Sri Noh Omar.

"Kedua-dua pemimpin ini misalnya, masih memiliki pengaruh besar dan berisiko mempengaruhi penyokong serta ahli UMNO untuk membuat undi protes dalam PRN nanti," katanya.

Mohammad Tawfik menjangkakan, Ahmad Zahid mampu mengatasi situasi berkenaan kerana percaya Presiden UMNO itu mendapat nasihat daripada Perdana Menteri yang juga mentornya, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengemudi UMNO.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/05/mana-mungkin-umno-dilihat-bersih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sehingga Kini Belum Ada Pimpinan Umno Yang Disucikan Oleh Kerajaan Ni

Sehingga Kini Belum Ada Pimpinan Umno Yang Disucikan Oleh Kerajaan Ni

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 119 hits
Selama beberapa bulan PH bekerjasama dengan BN membentuk kerajaan perpaduan aku masih tak nampak pemimpin BN disucikan Begitu juga dengan penyokong BN Masih ada rasa skeptikal terhadap PH terutama DAP Ini tak pelik sebab dah lama bermusuhan...
Khalid Samad Buat Kenyataan Sumbang Terlupa Umno Dan Amanah Dalam Kerajaan Sama Terpaksa Mohon Maaf

Khalid Samad Buat Kenyataan Sumbang Terlupa Umno Dan Amanah Dalam Kerajaan Sama Terpaksa Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 156 hits
Oleh Adam MalikAmat malang apabila pemimpin tidak matang dan masih bermain naratif lapuk dan tidak ikut perkembangan semasa Antara pemimpin yang dimaksudkan adalah Khalid Abdul Samad Isu yang tiada keuntungan politik atau kesan politik kepa...
Umno Pun Selepas Ini Janganlah Desak Lagi Pengampunan Najib

Umno Pun Selepas Ini Janganlah Desak Lagi Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 772 hits
Ribut kecil yang berlaku disebabkan UMNO tersinggung dengan kenyataan Khalid Samad berkenaan pengampunan Najib Razak akhirnya reda dan boleh dikata selesai setelah Timbalan Presidan Amanah Salahuddin Ayub menunjukkan sikap budiman membuat p...
Umno Kini Hanya Tinggal Kaki Bodek Kata Noh Omar

Umno Kini Hanya Tinggal Kaki Bodek Kata Noh Omar

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 128 hits
agendaily com02 05 2023Noh mengesahkan akan menyertai PN dan bertanding pada pilihan raya negeri akan datang Bekas Pengerusi UMNO Selangor Tan Sri Noh Omar menyifatkan parti lamanya itu kini hanya ditunjangi pemimpin kaki bodek Beliau yang ...
Projek Mega P Pinang Selatan Akan Jejas Umno Ph

Projek Mega P Pinang Selatan Akan Jejas Umno Ph

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 88 hits
freemalaysiatoday com 02 May 2023 8 45amSumber dalaman Umno berkata PN akan menuduh pemimpin Melayu dalam Umno dan PH gagal mempertahankan komuniti nelayan Nelayan di Permatang Damar Laut dan Teluk Kumbar membantah projek Pulau Pinang Selat...
Hai Nak Pujuk Umno Pulak Kah

Hai Nak Pujuk Umno Pulak Kah

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 195 hits
Bila baca tajuk pada awalnya aku fikir dia bercakap tentang dakwaan terhadap Mahiaddin Tapi bila baca aku silap Rupanya dia cakap tentang Najib Malah lebih mengejutkan lagi dakwaan terhadap Zahid pun dianggap pendakwaan politik Jadi tak bol...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa

Khutbah Jumat Kewajiban Kita Terhadap Palestina

Bercakap Dengan Diri Sendiri Sebagai Terapi Diri