Projek Mega P Pinang Selatan Akan Jejas Umno Ph


freemalaysiatoday.comDineskumar Ragu 02 May 2023, 8:45am

Sumber dalaman Umno berkata, PN akan menuduh pemimpin Melayu dalam Umno dan PH gagal mempertahankan komuniti nelayan.
Nelayan di Permatang Damar Laut dan Teluk Kumbar membantah projek Pulau Pinang Selatan.
GEORGE TOWN: Umno dan Pakatan Harapan (PH) akan terjejas teruk pada PRN akan datang berikutan kelulusan bersyarat kepada projek penambakan mega Pulau Pinang Selatan (PSI), kata sumber dalaman Umno.

Menurutnya, beliau tidak dapat melihat kesan positif projek itu kepada penduduk Pulau Pinang dan Umno sendiri.

Sumber yang enggan dinamakan itu berkata, Perikatan Nasional (PN) akan cuba mempolitikkan projek penambakan itu dengan isu perkauman untuk menarik sokongan pengundi Melayu pada PRN.

Katanya, PN akan cuba mencemarkan imej Umno dan PH dengan mendakwa pemimpin Melayu mereka gagal mempertahankan komuniti nelayan, “walaupun hakikatnya komuniti nelayan bukan hanya terdiri daripada orang Melayu”.

Sumber itu berkata, pengumuman kerajaan negeri mengenai kelulusan projek itu tidak kena pada masanya kerana dibuat sebelum PRN dan ia akan memberi kesan buruk kepada Umno disebabkan isu terbabit berpotensi dimanipulasi PN.

“Sebenarnya, ketua menteri sepatutnya memilih masa sesuai untuk mengumumkan kelulusan itu. Walaupun ia tidak akan memberi kesan kepada 25 kerusi majoriti bukan Melayu, 15 kerusi majoriti Melayu akan terjejas.

“Kehilangan kerusi itu kepada PN akan menyebabkan kerajaan negeri pimpinan DAP kehilangan majoriti dua pertiga di DUN,” katanya kepada FMT.

Justeru, beliau menggesa pemimpin kerajaan persekutuan dan negeri menjelaskan secara terperinci bagaimana projek itu akan memanfaatkan rakyat Pulau Pinang dari segi ekonomi, memandangkan kesan buruk terhadap perikanan dan sektor lain sudah dimaklumkan.

“Kita boleh menjangkakan penolakan daripada pengundi Melayu apabila isu ini dimainkan dan tidak dijelaskan dengan sewajarnya oleh kerajaan pusat dan negeri.”

Projek itu membabitkan penambakan tiga pulau seluas 1,620ha di luar pantai selatan, antara Permatang Damar Laut dan Gertak Sanggul. Penjualan hartanah dan tanah penambakan itu akan membantu membiayai Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang, di mana lebuh raya baharu dan sistem transit akan dibina.

Minggu lalu, Ketua Menteri, Chow Kon Yeow membayangkan PSI tidak mungkin menjejaskan PH pada PRN akan datang kerana projek mega itu, yang mula dicadangkan pada 2013, tidak menjejaskan PH dalam dua PRU lalu.

Kelulusan bersyarat oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) bagi PSI diberikan di tengah-tengah bantahan daripada komuniti nelayan dan kumpulan pencinta alam sekitar yang mendakwa projek itu akan merosakkan ekosistem marin di pantai selatan.

Kami tak politikkan isu PSI, kata PN

Pengerusi PN Pulau Pinang, Dominic Lau berkata, gabungan itu tidak mempolitikkan atau mengambil kesempatan daripada kelulusan PSI.

Beliau berkata, PN sekadar menjalankan tugasnya sebagai pembangkang dengan mengetengahkan kebimbangan nelayan dan NGO yang menghubungi gabungan itu mengenai projek terbabit.

Katanya, dakwaan mempolitikkan isu itu hanya akan timbul jika orang ramai tidak mempunyai masalah dengan PSI.

“Tetapi, rakyat menunjukkan rasa tidak puas hati mereka melalui demonstrasi dan rayuan oleh nelayan dan NGO alam sekitar. Ini adalah fakta,” kata Lau


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/05/projek-mega-p-pinang-selatan-akan-jejas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perjuangan Umno Nak Membebaskan Najib

Perjuangan Umno Nak Membebaskan Najib

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 121 hits
Amanah tak layak jadi sahabat perjuangan kata PuadMalaysiakiniAmanah terus menerima kecaman Umno kali ini daripada Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi susulan gesaannya agar permohonan pengampunan Najib Razak ditolak Menurut...
Suspended Umno Man Yet To Decide On Pn S Election Offer

Suspended Umno Man Yet To Decide On Pn S Election Offer

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 144 hits
Salim Sharif was suspended by Umno for allegedly sabotaging the party s campaign at the 2022 general election PETALING JAYA Former Jempol MP and suspended Umno leader Salim Sharif has yet to decide if he will accept an offer from Perikatan ...
Tunduk Desakan Umno Khalid Mohon Maaf

Tunduk Desakan Umno Khalid Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 308 hits
Mohon maaf kerana sebab najib Tapi dulu khalid paling beria minta rakyat tolak umno tolak najib Walaupun seolah maaf tu agak berbelit lidah Ia seolah seperti khalid terpaksa tunduk desakan umno kerana perkara berkaitan najib So apakah kita ...
Umno Vs Amanah Haritu Dengan Dap Hahaha

Umno Vs Amanah Haritu Dengan Dap Hahaha

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 116 hits
Umno menyifatkan Amanah tidak sesuai dijadikan sahabat kerana berpotensi meruntuhkan kerajaan perpaduan yang dibentuk Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi membidas parti itu susulan bantahan Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad...
Kerana Najib Umno Kelantan Sedia Putus Kerjasama Dengan Amanah

Kerana Najib Umno Kelantan Sedia Putus Kerjasama Dengan Amanah

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 152 hits
UMNO kekal dengan pendirian mahu bebaskan najib dan dalam umno sendiri boleh dikatakan majoriti dikuasai oleh geng najib Persoalannya apakah PH akan menggadaikan prinsipnya sekali lagi dengan membebaskan najib dan AMANAH mengambil inisiatif...
Tak Perlu Sampai Putus Hubungan Khalid Jawab Umno Kelantan

Tak Perlu Sampai Putus Hubungan Khalid Jawab Umno Kelantan

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 229 hits
Khalid Samad berkata Amanah kekal dengan pendirian membantah pengampunan diraja terhadap Najib Razak dan mahu pendirian itu dihormati PETALING JAYA Amanah berharap hubungan parti itu di Kelantan dengan Umno tidak terputus susulan isu pengam...
Umno Man Hopes Najib Gets To Attend His Son S Wedding

Umno Man Hopes Najib Gets To Attend His Son S Wedding

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 311 hits
The absence of Datuk Seri Najib Razak at his youngest son s engagement ceremony today has been highlighted by Umno supreme council member Datuk Mohd Puad Zarkashi NSTP file picKUALA LUMPUR The absence of Datuk Seri Najib Razak at his younge...
Mengapa Sekolah Cina Dapat Dana 2 Kali Ganda Berbanding Sekolah Agama Soal Pemuda Umno

Mengapa Sekolah Cina Dapat Dana 2 Kali Ganda Berbanding Sekolah Agama Soal Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 127 hits
satuberita myBy April 29 2023PEMUDA UMNO mempersoalkan pengumuman kerajaan baru baru ini berhubung peruntukan berjumlah RM15 7 juta kepada 63 sekolah persendirian Cina yang akan menerima bantuan dua kali ganda berbanding jumlah diperuntukka...
Umno K Tan Sedia Putus Hubungan Dengan Amanah Jika Khalid Tak Mohon Maaf

Umno K Tan Sedia Putus Hubungan Dengan Amanah Jika Khalid Tak Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 351 hits
malaysiakini comDiterbitkan Apr 29 2023 4 34 PMUmno Kelantan pertimbang untuk memutuskan hubungan dengan Amanah sekiranya Pengarah Komunikasi parti itu Khalid Samad tidak memohon maaf secara terbuka susulan kenyataan mengenai permohonan pen...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya