Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri


Dalam soal zuriat, semua ibu bapa pastinya mengharapkan anak yang dilahirkan sempurna dan membesar dengan normal. Namun jika Allah pilih kita untuk membesarkan anak istimewa, pasti ada ganjaran pahala.
Betul cabaran membesarkan anak istimewa bukan mudah, melainkan jika ada kesabaran yang tinggi. Mungkin setiap ibu bapa yang ada anak istimewa mempunyai pendekatan tersendiri untuk mengajar dan mendisiplinkan anak. Tujuannya hanya satu untuk pastikan anak boleh berdikari.
Seperti perkongsian ibu ini yang mempunyai anak autisme, Puan Nor Azlinda Abdul Kader, caranya mendidik Danish mungkin agak tegas tetapi dia bersyukur dapat melihat perkembangan positif.
Kena kuat semangat
Agak risau juga untuk berkongsi pengalaman saya mendidik Danish menjadi seperti sekarang dan alhamdulillah mampu berdikari serta boleh buat kerja rumah.
Danish sama seperti kanak-kanak autisme yang lain. Ketika usianya 3 atau 4 tahun, dia selalu mengamuk bila tak dapat sesuatu barang yang dia inginkan. Dia suka hantukkan kepalanya ke lantai dan dia suka baling-baling barang.

Pada mulanya saya memujuk, saya perhatikan saja. Tak tahu nak buat apa ketika dia berada dalam keadaan seperti itu. Bila dia hantukkan kepalanya, saya akan lapikkan bantal. Bila dia balik barang, saya kemaskan balik.
Tiba-tiba, saya dapat satu idea untuk buat apa yang dia buat tapi saya buat lebih ganas dari dia. Rupanya dia takut pada orang yang lebih tegas, garang dan beri dia sedikit rasa sakit yang boleh menyebabkan dia rasa serik untuk melakukan hal tersebut.
Faham kehendak anak
Bila saya dapat kunci kelemahannya, saya praktikkan cara itu. Contoh, bila dia hantukkan kepalanya, saya akan hantukkan kepalanya dengan kuat sedikit yang menyebabkan dia terkejut dan agak takut untuk mengulanginya lagi. Bila dia baling barang, saya akan hempaskan sesuatu barang yang menyebabkan dia rasa takut untuk mengulanginya.
Kalau dia nakkan sesuatu, saya akan ajar dia sebut barang itu dan saya akan pastikan matanya melihat kearah mata saya dengan tepat. Memang perlu tahap kesabaran yang tinggi dalam mendidik dan membentuknya mengikut cara saya. Bukan dalam masa yang singkat ia berhasil, mengambil masa yang agak lama juga untuk melihat hasilnya.
Danish umur 5 tahun, dia dah tak pakai pampers sepenuhnya. Cara saya melepaskan pampersnya, agak sedikit kejam tapi saya terpaksa cuba dengan cara itu.
Saya mula buang pampersnya di malam hari. Saya beli pelapik alas meja plastik putih jernih, letakkan diatas tilam. Kemudian saya bentangkan converter, baru saya suruh dia tidur. Bila dia terkencing, saya akan cubit di pehanya, dia terkejut dan lari masuk bilik air.

Malam yang kedua berlaku perkara yang sama. Saya cubit di pehanya, dia lari masuk bilik air. Malam yang ketika, dia bangun kencing masuk bilik air dan seterusnya.. secara automatik waktu siangnya dia kencing dalam bilik air. Selesai bab kencing.
Kemudian bab dia nak buang air besar setiap kali dia nak buang air besar, dia akan tunjuk pampers. Saya tunjuk tandas cangkung kat dia, dia geleng kepalanya. Saya pakaikan juga Pampers, tapi saya hukum dia cuci najis sendiri. Bila dia pakai Pampers, najis tu akan melekat di punggungnya. Dia geli, dia menangis.. Saya tak perduli, saya paksa juga dia cuci najis dia sendiri.

Hari seterusnya dia nak buang air besar, tapi kali ni dia tak minta di pakaikan pampers, sebaliknya dia tunjuk tandas cangkung. Saya suruh juga dia cuci najisnya sendiri, tapi kali ni dia tak menangis.. mungkin sebab najis tak terkena sangat jarinya. Kemudian saya tanya dia, “nak berak pakai Pampers ke, nak berak kat tandas? ” Dia tarik tangan saya, tunjuk tandas. Alhamdulilah.. selesai bab Pampers.. ketika itu umur Danish 5 tahun..
Bagi saya, selagi sesuatu perbuatan itu tidak memudaratkan atau mendatang cedera yang teruk dengan niat untuk melatih dan mengajar, teruskan.

Kita tidak selamanya sihat atau hidup untuk menguruskan anak istimewa kita. Kena ajar anak berdikari dan pantau kembali apa yang kita suruh dia buat. Kalau tak bersih anak cuci, jangan marah. Ajak anak masuk bilik air dan ajar dia cuci sehingga dia mampu melakukannya dengan baik.
Selalulah beri pujian pada anak dengan sesuatu perkara yang diluar jangkaan yang boleh dia lakukan. Supaya anak lebih bersemangat untuk belajar menguruskan dirinya dengan baik.
Kredit: Nor Azlinda Abdul Kader

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Mama Tak Malu Ada Anak Autisme! Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/mama-tak-malu-ada-anak-autisme-lagi-bangga-sebab-danish-boleh-berdikari-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diuji 2 Anak Autisme Doakan Kami Kuat Firash Farish Tiket Mama Papa Ke Syurga

Diuji 2 Anak Autisme Doakan Kami Kuat Firash Farish Tiket Mama Papa Ke Syurga

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 299 hits
Nikmat apa lagi harus ku dusta kan Dulu Allah bagi rezeki dapat anak lambat mama menangis sedih tengok orang lain dapat baby Bila Allah dah bagi rezeki anak mama pertikaikan kenapa mama diuji lagi Allah Siapa kita untuk mempertikaikan takdi...
Anak Asyik Nak Makan Sendiri Sahaja Tak Apa Biarkan Sahaja Anak Anda Makan Comot

Anak Asyik Nak Makan Sendiri Sahaja Tak Apa Biarkan Sahaja Anak Anda Makan Comot

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 241 hits
Bila anak makan sendiri ini ibu bapa mesti ada pelbagai reaksi Ada yang menarik nafas lega rasa dah tak perlu dah suap anak Tapi ada juga ibu bapa yang melahirkan kerisauan apabila melihat anak sudah mula makan sendiri atau self feeding Apa...
Minyak Ikan Makanan Otak Untuk Anak Boleh Tingkatkan Sistem Imun Beri Pada Waktu Makan

Minyak Ikan Makanan Otak Untuk Anak Boleh Tingkatkan Sistem Imun Beri Pada Waktu Makan

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 288 hits
Anda pasti pernah mendengar tentang kebaikan mengambil minyak ikan dalam diet pemakanan seharian bukan Tetapi adakah anda benar benar memahami apa itu minyak ikan dan apakah manfaat dan kebaikan yang boleh diperolehi daripadanya Artikel ini...
Ajar Anak Berwuduk Sebelum Tidur Kita Dodoi Dia Dengan Bacaan Al Quran Suara Sendiri

Ajar Anak Berwuduk Sebelum Tidur Kita Dodoi Dia Dengan Bacaan Al Quran Suara Sendiri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 328 hits
Ada sesetengah anak sukar untuk tidur malam Biarpun pada siang hari mereka tidak tidur tapi tetap sukar nak lelapkan mata Anak anak tetap aktif walaupun badan sudah keletihan kerana mereka umpama menahan mata Jika kurang tidur ia akan mempe...
Sedih Tak Boleh Tolong Mommy Gelagat Anak Amyra Rosli Menangis Teresak Esak Bantu Mommy Buat Warganet Hiba

Sedih Tak Boleh Tolong Mommy Gelagat Anak Amyra Rosli Menangis Teresak Esak Bantu Mommy Buat Warganet Hiba

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 237 hits
Gelagat anak sulung pasangan pelakon Amyra Rosli dan Amar Baharin Aqeef Anaqi sememangnya cukup menyentuh hati semua Mana tidaknya keprihatinannya bila mana kain ibunya tersepit pada pintu buat wargamaya kagum walaupun hiba menyaksikan Aqee...
Hiburan Saya Tak Boleh Terima Gara Gara Tak Pakai Pelitup Muka Aeril Zafril Digelar Anak B Bi

Hiburan Saya Tak Boleh Terima Gara Gara Tak Pakai Pelitup Muka Aeril Zafril Digelar Anak B Bi

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 360 hits
Susulan kes sebuah butik pakaian terkemuka yang menganjurkan pertunjukan fesyen namun tidak mematuhi Prosedur Operasi Standard yang ditetapkan kerajaan nampaknya pelakon dan juga usahawan Aeril Zafril turut menerima tempias View this post o...
Hiburan Keluar 44 Hari Siapa Nak Bagi Anak Bini Makan Tidak Pilih Tabligh Awie Punya Cara Sendiri Belajar Ilmu Agama

Hiburan Keluar 44 Hari Siapa Nak Bagi Anak Bini Makan Tidak Pilih Tabligh Awie Punya Cara Sendiri Belajar Ilmu Agama

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 254 hits
Sejak kebelakangan ini ramai juga artis tempatan yang dilaporkan mula mengikuti jemaah tabligh dalam usaha mencari ilmu agama dan mendekatkan diri dengan ajaran Islam View this post on InstagramAdvertisementTidak ketinggalan untuk diajukan ...
Kalau Bukan Secara Automatik Benarkan Anak Muda Daftar Sendiri Undi 18

Kalau Bukan Secara Automatik Benarkan Anak Muda Daftar Sendiri Undi 18

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 227 hits
Nailah HudaMac 27 2021 Pada Sabtu lebih 200 penunjuk perasaan mengadakan Himpunan Tuntut Undi 18 di hadapan bangunan Parlimen bagi meluahkan kekecewaan terhadap SPR yang gagal melaksanakan Undi 18 pada Julai ini Foto MUDABACA Sebelum ini be...
Pernah Tengok Anak Cakap Sendiri Bersungguh Seperti Sedang Berlakon Tanda Anak Sangat Bijak

Pernah Tengok Anak Cakap Sendiri Bersungguh Seperti Sedang Berlakon Tanda Anak Sangat Bijak

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 210 hits
hello ye haaa okay okay sambil bercakap sendiri seolah olah sedang berinteraksi dengan orang lain di dalam telefon bimbit tetapi tiada sesiapa Ataupun sering kali pernah terlihat anak sedang bermain main sendiri dan bercakap cakap seolah ad...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord