Pernah Tengok Anak Cakap Sendiri Bersungguh Seperti Sedang Berlakon Tanda Anak Sangat Bijak


“hello, ye..haaa, okay-okay” sambil bercakap sendiri seolah-olah sedang berinteraksi dengan orang lain di dalam telefon bimbit, tetapi tiada sesiapa. Ataupun sering kali pernah terlihat anak sedang bermain-main sendiri dan bercakap-cakap seolah ada kawan dihadapanya. Bagi ibu bapa yang tidak mempunyai pengalaman pastinya rungsing jika hal ini terjadi pada anak sulung.
Tentu sekali pelbagai persoalan yang bermain diminda ibu ayah, “okay ke anak saya ni”, “kenapa dia bersikap begitu”, “perlu ke merujuk pakar ataupun mendapatkan rawatan?”

Pensyarah Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Hazhari Ismail berkata, tidak dapat dinafikan, kebanyakan ibu bapa risau apabila melihat anaknya bercakap seorang sendiri terutama anak yang berumur 3-5 tahun.
Self-talking atau bercakap seorang diri dalam kalangan kanak-kanak adalah sesuatu yang normal. Sama ada mereka akan bercakap dengan diri sendiri atau bercakap dengan barang-barang seperti anak patung dan barang permainan.
Keadaan ini lazimnya wujud pada usia tertentu namun ibu bapa dinasihatkan supaya tidak panik dan terus bertindak tanpa mengetahui perkara ini dengan lebih jelas.
Bercakap sendiri selalu dikaitkan dengan perkembangan kognitif. Ia menunjukkan kanak-kanak itu berkomunikasi dengan dunia yang penuh dengan imaginasi.
kanak-kanak itu sendiri sedang berimaginasi dengan dunianya sendiri. Dalam dunia mereka, akan ada karakter yang wujud dan kadangkala sama seperti dunia sebenar termasuk sifat, perwatakan dan percakapan namun ada masa ia berlaku sebaliknya.
Kita akan lihat kanak-kanak itu akan menjadi diri sendiri atau menjadi seperti individu lain. Ini disebabkan mereka sedang memainkan watak atau karakter individu lain dan mereka cuba untuk meniru.
Kebiasaannya kanak-kanak juga akan memilih untuk bercakap dengan objek yang tidak bernyawa atau tiada tindak balas. Contoh terdekat adalah anak patung. Itu adalah salah satu cara untuk mereka meluahkan diri terutama perasaan dan berfikir. Ciri-ciri ini membantu mereka membiasakan diri dengan keadaan sekeliling seperti penggunaan bahasa dan tingkah laku.
Yakinlah, apabila ibu bapa melihat anak bercakap sendiri, si kecil tersayang anda sedang melalui fasa ini dan jangan khuatir kerana ia akan hilang secara semula jadi.
Kanak-kanak juga akan bercakap sendiri dengan intonasi yang kuat berbanding orang dewasa.
Terdapat banyak kebaikan kepada kanak-kanak yang gemar bercakap sendiri.
Ini kerana mereka tidak sedar atau tidak perasan dengan keadaan sekeliling disebabkan terlalu asyik berimaginasi. Atas sebab itu, sekiranya keadaan itu ditegur terutama ketika mereka sedang bercakap sendiri, mereka akan tersentak dan terus berhenti untuk bercakap.
Jika diperhati, kadangkala mereka bercakap seperti bersungguh-sungguh dan sedang berlakon. Penuh dengan eskpresi wajah, intonasi suara dan gaya. Hakikatnya, ia adalah sesuatu yang baik!
Bercakap sendiri adalah sesuatu yang normal pada usia tiga hingga lima tahun dan jangan bimbang kerana kelakuan ini akan hilang.
Kebaikan bercakap sendiri
Banyak kajian sudah dijalankan berkenaan kebaikan bercakap dengan diri sendiri untuk kanak-kanak antaranya:
• Menunjukkan kebijaksanaan kanak-kanak itu. Lebih banyak kanak-kanak bercakap dengan diri sendiri, ia menunjukkan mereka akan menjadi lebih bijak pada masa akan datang.
• Kanak-kanak kecil sedang memahami konsep dunia sekeliling. Mereka akan memerhati, berkenalan dan membiasakan diri mereka sendiri.
• Mereka sedang meningkatkan keyakinan diri.
• Mengukuhkan perbendaharaan kata. Mereka menggunakan perkataan yang diketahui dan ‘memainkan’ semula ketika sesi bercakap dengan diri sendiri.
• Meningkatkan kreativiti. Ya, mereka akan jadi lebih kreatif. Mereka akan menyoal dan mereka jugalah akan menjawab persoalan itu. Jika didengari betul-betul, kadang-kadang kita sebagai ibu bapa sendiri tidak faham apa cerita mereka.
Kredit: Hazhari Ismail
Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan permainan anak dengan harga murah boleh klik di SINI 
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Pernah Tengok Anak Cakap Sendiri, Bersungguh Seperti Sedang Berlakon? Tanda Anak Sangat Bijak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/pernah-tengok-anak-cakap-sendiri-bersungguh-seperti-sedang-berlakon-tanda-anak-sangat-bijak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tipper Lori Terangkat Sendiri Rempuh Papan Tanda

Tipper Lori Terangkat Sendiri Rempuh Papan Tanda

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 254 hits
Seorang lelaki berdepan detik cemas selepas lori yang dipandunya terlanggar papan tanda di Lebuh Raya Tun Dr Lim Choong Eu dalam kejadian pada jam 3 petang Khamis Ketua Polis Daerah Barat Daya Superintendan AA Anbalagan berkata ketika kejad...
Kalau Bukan Secara Automatik Benarkan Anak Muda Daftar Sendiri Undi 18

Kalau Bukan Secara Automatik Benarkan Anak Muda Daftar Sendiri Undi 18

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 227 hits
Nailah HudaMac 27 2021 Pada Sabtu lebih 200 penunjuk perasaan mengadakan Himpunan Tuntut Undi 18 di hadapan bangunan Parlimen bagi meluahkan kekecewaan terhadap SPR yang gagal melaksanakan Undi 18 pada Julai ini Foto MUDABACA Sebelum ini be...
Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri

Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 327 hits
Dalam soal zuriat semua ibu bapa pastinya mengharapkan anak yang dilahirkan sempurna dan membesar dengan normal Namun jika Allah pilih kita untuk membesarkan anak istimewa pasti ada ganjaran pahala Betul cabaran membesarkan anak istimewa bu...
Nak Anak Bijak Pandai Kirimkan Hajat Kita Dengan Niat Ini Buatlah Seikhlas Hati

Nak Anak Bijak Pandai Kirimkan Hajat Kita Dengan Niat Ini Buatlah Seikhlas Hati

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 268 hits
Tiada apa yang diinginkan oleh seorang ibu melainkan untuk melihat anak anak yang dilahirkannya menjadi orang yang bijak pandai Jika kita selidik dan berkongsi pengalaman dengan ibu bapa yang mempunyai anak berjaya mereka ada cara tersendir...
Pandainya Nak Suap Sendiri Fatima Cukup Enam Bulan Fazura Teruja Suapkan Anak Makan

Pandainya Nak Suap Sendiri Fatima Cukup Enam Bulan Fazura Teruja Suapkan Anak Makan

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 532 hits
Pengalaman menyuapkan anak makan buat pertama kalinya menjadi momen paling berharga buat ibu Debaran untuk melihat reaksi anak sudah semestinya ditunggu tunggu malah bimbang anak tidak mahu makan turut menjadi keraguan bagi semua ibu bapa P...
Sangka Besarkan Anak Kandung Rupanya Adik Sendiri Kisah Budak Ditinggalkan Mati Kebuluran Dna Bongkar Rahsia Nenek Seok

Sangka Besarkan Anak Kandung Rupanya Adik Sendiri Kisah Budak Ditinggalkan Mati Kebuluran Dna Bongkar Rahsia Nenek Seok

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 540 hits
595 total views 595 views today Seorang kanak kanak perempuan berusia 3 tahun telah ditemui mati oleh polis disebabkan kebuluran selepas ditinggalkan sendirian oleh ibunya di sebuah apartment di bandar Gumi di utara daerah Gyeongsang Korea ...
Garlic Bread Mudah Untuk Bekal Anak Sekolah Tak Cukup Makan Satu Sedap Sangat

Garlic Bread Mudah Untuk Bekal Anak Sekolah Tak Cukup Makan Satu Sedap Sangat

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 441 hits
Bosan dengan menu yang sama setiap hari sesekali anak mahukan kelainan dalam sajian pemakanannya Bukan hanya untuk sarapan atau minum petang Garlic Bread mudah ini boleh mama sediakan untuk anak ke sekolah Pasti anak makan berkeping keping ...
Hiburan Tidak Yakin Boleh Berlakon Jadi Hodoh Dan Buruk Che Ta Akui Pernah Digugur Nama Oleh Produksi Tv

Hiburan Tidak Yakin Boleh Berlakon Jadi Hodoh Dan Buruk Che Ta Akui Pernah Digugur Nama Oleh Produksi Tv

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 253 hits
Pelakon cantik Rozita Che Wan yang mesra disapa sebagai Che Ta mendedahkan bahawa dia berasa terkilan apabila ada pengarah yang meminta sebuah produksi untuk membuang namanya hanya kerana tidak yakin dia boleh berlakon watak hodoh dan buruk...
Biar Anak Anak Pilih Laluan Kerjaya Sendiri Kata Pendidik

Biar Anak Anak Pilih Laluan Kerjaya Sendiri Kata Pendidik

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 263 hits
IIbu bapa tidak sepatutnya menekan anak anak mereka untuk memilih profesyen tertentu kata pendidik PETALING JAYA Golongan pendidik menasihati ibu bapa supaya tidak menekan anak mereka dalam memilih profesyen tertentu dan menyarankan mereka ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku