Malaysia Bakal Keluar Vaksin Influenza Halal



Malaysia bakal keluar vaksin influenza halal
KUALA LUMPUR: Menjelang 2024, Malaysia bakal mengeluarkan vaksin influenza untuk manusia berstatus halal menerusi kilang Malaysian Vaccines and Pharmaseutical (MVP) Sdn Bhd, bukan sahaja bagi pasaran tempatan, malah beberapa negara asing.
Pengarah Eksekutif MVP, Rashidah Ibrahim berkata, vaksin itu akan tersedia dan diunjurkan pada tiga tahun pertama, sebanyak 10 juta dos vaksin kuantiti maksimum boleh dihasilkan.
Beliau berkata, langkah hasil inisiatif kerajaan itu relevan sebagai persediaan kesiapsiagaan vaksin negara sekiranya pandemik berlaku lagi pada masa akan datang.
“MVP menjangkakan mampu menghasilkan 10 juta dos menjelang tiga tahun bermulanya roll out pada 2024. Kami mempunyai bangunan dua lot kilang dan berbekalkan teknologi sama dan kepakaran kami menghasilkan vaksin haiwan, dalam tempoh kurang dari tiga tahun, kami mampu membekalkan vaksin manusia.
“Kami tiada masalah kerana kebanyakan pekerja di sini mempunyai kepakaran teknikal yang sangat tinggi,” katanya pada Majlis Pertukaran Dokumen MVP dan St Petersburg Scientific Research Institutes For Vaccine And Serum Russia, di Puchong, dekat sini.
Hadir sama, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Adham Baba dan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Zainal Abidin Abu Hasan.
Yang turut hadir, Ahli Lembaga Pengarah MVP dan bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Kesihatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Leftenan Jeneral Datuk Panglima Dr Amin Muslan serta Wakil Perdagangan Persekutuan Rusia, Nikita Ponomarenko.
Terdahulu, mereka turut melawat makmal pembuatanKetua Pengarah Perkhidmatan Kesihatan Angkatan Tentera Malaysia, Leftenan Jeneral Datuk Dr Md Amin Muslan vaksin MVP di Puchong.
Rashidah berkata, perjanjian dengan St Petersburg memberikan MVP pasaran di Asia Tenggara dan beberapa negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).
MVP Sdn Bhd adalah syarikat yang menghasilkan vaksin untuk unggas. Sejak 1994, syarikat berkenaan menghasilkan 16 vaksin unggas di negara ini oleh pakar tempatan untuk pasaran domestik dan sebahagian besar dieksport.
Menurut Rashidah, melalui penubuhan cabang syarikat MVP Healthcare, ia sebagai langkah untuk firma itu untuk menceburi bidang penghasilan vaksin manusia sesuai dengan pengalaman, kepakaran dan teknologi dimilikinya.
Sementara itu, mengenai lawatan di kilang MVP berkenaan, Dr Adham berkata, ia bagi meninjau bagaimana Mosti boleh mengangkat syarikat MVP Sdn Bhd yang sudah beroperasi sejak 27 tahun lalu, untuk maju dan mara ke hadapan supaya boleh menceburi arena pembuatan vaksin manusia.
Beliau berkata, pandemik COVID-19 mendorong kerajaan untuk memberi lebih fokus terhadap memperkukuhkan jaringan keselamatan kesihatan dan keselamatan makanan dengan memberi tumpuan terhadap bidang berkaitan sains, penyelidikan dan teknologi.
Katanya, pandemik yang masih berlangsung ketika ini juga memaksa usaha meliputi aspek inovasi dan kreativiti digandakan. BH
Malaysia bakal keluar vaksin influenza halal
Baca Artikel Menarik :
Seleweng geran MITRA, SPRM tahan 16 pengarah syarikat Sajat sengaja bikin kontroversi untuk undang ugutan bunuh Najib jawab rungutan Mahathir Bekas pengurus Sajat bakal saman Harith Iskandar ‘Kuman Dalam Darah Semakin Mengganas’-Maria Tunku Sabri Pandelela ‘jawab’ Faizal Azumu Gara-Gara Rakam Tayang Payudara Luar Gereja Model Dihujani Ugutan Bunuh ‘Hantu Kak Limah’ rasa bersalah dan terkilan? Berpakaian seperti hantu, wanita maut ditembak jiran Cubaan Mohammed Bin Salman Untuk Bawa Arab Saudi Ke Arah Liberal Anak Soekarno jalani upacara masuk Hindu di Bali Layari Laman Facebook MYKMU
Kekayaan Elon Musk kini RM1 trilion

The post Malaysia bakal keluar vaksin influenza halal appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/27/malaysia-bakal-keluar-vaksin-influenza-halal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Bakal Menjadi Hab Pengeluaran Vaksin Ismail Sabri

Malaysia Bakal Menjadi Hab Pengeluaran Vaksin Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 191 hits
Oleh AHMAD SHAHERMAN SHAMSURI Ismail Sabri berucap pada Majlis Pelancaran PPVN dan MGVI hari ini KAJANG Malaysia akan mengeluarkan vaksin sendiri dan bakal menjadi hab pengeluar vaksin pada masa hadapan menerusi Pelan Hala Tuju Pembangunan ...
Covid 19 Malaysia Terus Perjuang Akses Vaksin Yang Adil

Covid 19 Malaysia Terus Perjuang Akses Vaksin Yang Adil

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 299 hits
Malaysia akan terus memperjuangkan akses vaksin yang adil mampu milik dan saksama Menurut Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob meskipun secara purata di peringkat global kes dan kematian COVID 19 semakin menurun kita tidak seharun...
6007 Mahkamah Benarkan Semakan Kehakiman Kes Bekas Sarjan Enggan Vaksin Malaysia Kini 28 10 2021

6007 Mahkamah Benarkan Semakan Kehakiman Kes Bekas Sarjan Enggan Vaksin Malaysia Kini 28 10 2021

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 257 hits
Seorang bekas sarjan hari ini mendapat kebenaran mahkamah untuk meneruskan cabaran undang undang terhadap pemecatannya kerana menolak vaksinasi Covid 19 Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini memberi kebenaran kepada Wan Ramli Wan Seman untu...
Malaysia Bakal Raih Keuntungan Daripada Krisis Tenaga

Malaysia Bakal Raih Keuntungan Daripada Krisis Tenaga

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 169 hits
Walaupun kesan positif dijangkakan negara harus berdepan kesan kenaikan harga minyak Loji cecair gas asli atau LNG di Maryland US Menurut pakar krisis tenaga Eropah akan memberikan kesan positif kepada Malaysia kerana negara ini adalah peng...
Keluar Bertiga Dari Malaysia Keluarga Malaysia Www Zunar My

Keluar Bertiga Dari Malaysia Keluarga Malaysia Www Zunar My

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 393 hits
Keluar Bertiga dari Malaysia KELUARGA MALAYSIA Please Share More www zunar my keluargamalaysia lawak KerajaanGagal2 PandoraPapers
Bakal Pengantin Tak Lengkap Vaksin Dikompaun Diarah Patah Balik

Bakal Pengantin Tak Lengkap Vaksin Dikompaun Diarah Patah Balik

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 234 hits
TUMPAT Hajat sepasang kekasih untuk melangsungkan perkahwinan di Pasir Mas di sini terbantut apabila mereka yang belum lengkap dua dos vaksin diarah berpatah balik semasa tiba di sekatan jalan raya Batu Melintang Jeli hari ini Lebih malang ...
Zuraida Bakal Ketuai Parti Bangsa Malaysia

Zuraida Bakal Ketuai Parti Bangsa Malaysia

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 132 hits
Zuraida bakal ketuai Parti Bangsa Malaysia Ahli Parlimen Ampang Datuk Zuraida Kamaruddin bakal mengetuai sebuah parti baharu yang dikenali Parti Bangsa Malaysia Menurut sumber parti berkenaan sudah diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan pada ...
Malaysia Bakal Buka Empat Pintu Sempadan Baharu

Malaysia Bakal Buka Empat Pintu Sempadan Baharu

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 277 hits
Oleh HAMZAH Zainudin mendengar penerangan daripada Pengarah Urusan Datasonic Berhad Wan Zalizan Wan Jusoh semasa lawatan kerja ke CIQ Desaru Coast Johor hari ini MALAYSIA akan membuka empat pintu sempadan antarabangsa baharu menjelang akhir...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free