Malangnya Dasar Pendidikan Negara


Malang jika kerajaan tak berani pertahan Dasar Pendidikan

Pelik! Sudahlah tidak mahu berada dalam sistem dan dasar pendidikan kebangsaan, tetapi mahu pula menuntut keistimewaan pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dalam permohonan ke institusi pendidikan tinggi (IPT).

Ketua Wanita BERJASA, Johor, Azizah Che Awang berkata, jika sekolah persendirian Cina mahu kerajaan mengiktiraf sijl UEC, maka pihak itu wajar mengikuti sistem pendidikan kebangsaan.

Jelasnya, langkah itu boleh dilakukan dengan mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sepenuhnya dan bukan hanya mata pelajaran tertentu sahaja.

Biarpun begitu, Azizah tertanya-tanya sama ada UEC sudah diiktiraf susulan melihat iklan pengambilan khas calon guru bagi Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Fasa 2 dan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Lepasan SPM yang mempunyai Sijil Menengah Agama (SMA) Atau Sijil Menengah Ugama (SMU) dan Sijil UEC bagi tahun 2021.

Katanya, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak pernah menyatakan kerajaan akan mengiktiraf sijil UEC walaupun pada hakikatnya UEC telah mendapat pengiktiran sebahagian (partial recognition) untuk program PISPM dalam bidang pengkhususan Bahasa Cina untuk SJKC di Institusi Perguruan Guru Malaysia (IPGM) sejak 2012 lagi.

Katanya lagi, jika benar UEC telah diiktiraf sejak 2012 bagi program PISMP, bererti telah ramai graduan Bahasa Cina yang mengajar di SJKC di seluruh negara.

“Bayangkan jika mereka yang tidak terdidik di bawah silibus atau kurikulum kebangsaan sebaliknya menggunakan silibus dari luar menjadi tenaga pengajar di sekolah-sekolah.

“… tidak mustahil benih-benih pemikiran anti bahasa kebangsaan, anti sejarah Tanah Melayu, anti-Dasar Pendidikan Kebangsaan dan anti-Dasar Perpaduan negara terus bercambah.

“Jadi bolehkah kita mengharapkan jati diri dan semangat patriotisme yang tinggi dari pelajar-pelajar ini,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.

Dalam perkembangan sama, Azizah menegaskan, para akademik di tanah air ramai yang menolak pengiktirafan sijil UEC kerana bertentangan dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Justeru katanya, amat malang bagi rakyat jika kerajaan tidak berani mempertahankan apa yang terkandung di dalam Dasar Pendidikan dan Perlembagaan serta membaiki kesilapan lalu.

“Benarlah kuasa autoriti yang dimenangi pemimpin melalui peti undi belum tentu ianya benar-benar berkuasa jika mereka tiada keberanian, integriti serta mempunyai pengaruh dalam bidang-bidang lain seperti media, ekonomi, jaringan hubungan (dalam dan luar negara) teknologi dan sebagainya.

“Ia dilihat seperti ada tangan-tangan ghaib yang menguasai atau janji ghaib yang mengikat,” katanya.

Serentak itu juga, beliau menggesa agar kerajaan Perikatan Nasional (PN) membuat tindakan penambahbaikan segera berhubung masalah ini.

“Do the right thing agar hati rakyat yang sedang dihimpit kesulitan hidup kesan pandemik COVID-19 terubat apabila melihat pemimpin negara tegas dan komited dalam menjalankan tanggungjawab dan menyantuni keperluan rakyat,” katanya. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/07/malangnya-dasar-pendidikan-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malang Jika Kerajaan Tak Berani Pertahan Dasar Pendidikan

Malang Jika Kerajaan Tak Berani Pertahan Dasar Pendidikan

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 238 hits
Oleh Siti Hafidah Abd GhaffarAdakah UEC sudah diiktiraf melihat pada iklan pengambilan khas calon guru BANGI Pelik Sudahlah tidak mahu berada dalam sistem dan dasar pendidikan kebangsaan tetapi mahu pula menuntut keistimewaan pengiktirafan ...
Three More Lines For Bakul Prihatin Negara Applications Rina

Three More Lines For Bakul Prihatin Negara Applications Rina

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 633 hits
The Women Family and Community Development Ministry has provided three additional telephone numbers to facilitate applications for the Bakul Prihatin Negara aid launched by Prime Minister Muhyiddin Yassin on July 15 Its minister Rina Mohd H...
Kemakmuran Bersama Singkirkan Sekolah Vernakular Dari Sistem Pendidikan Negara

Kemakmuran Bersama Singkirkan Sekolah Vernakular Dari Sistem Pendidikan Negara

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 232 hits
Mahu kemakmuran bersama Singkir dasar berasaskan kaum kata ahli ekonomi PETALING JAYA Jika kerajaan benar benar berniat mahu mencapai Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 ia mesti dimulakan dengan menyingkirkan dasar berasaskan kaum kata seorang...
Bakul Prihatin Negara Borang Cara Permohonan Bermula 15 Julai 2021

Bakul Prihatin Negara Borang Cara Permohonan Bermula 15 Julai 2021

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 370 hits
BAKUL PRIHATIN NEGARA BORANG CARA PERMOHONAN BERMULA 15 JULAI 2021 Siapakah yang memperkenalkan Bakul Prihatin Negara Ia adalah cetusan idea daripada YAB Perdana Menteri ekoran kesan penularan pandemik Covid 19 Bagaimanakah cara mohon Bantu...
Pn Perlu Bahas Pelan Pemulihan Negara Di Parlimen

Pn Perlu Bahas Pelan Pemulihan Negara Di Parlimen

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 223 hits
Taklimat khas oleh Menteri Kewangan berkaitan Pelan Pemulihan Negara pagi tadi dengan mengudang wakil dari KEADILAN memberi kesempatan untuk para perwakilan menyampaikan pandangan parti kepada pemerintah Menurut kenyataan dari wakil wakil K...
Malaysia Negara Gagal

Malaysia Negara Gagal

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 386 hits
Sudah sekurang kurangnya dua kali Malaysia didakwa negara gagal Kali pertama sebelum Pilihan Raya Umum 2018 yang dituduh pihak lawan terhadap kerajaan semasa itu Terbaharu ia ditukas pula pihak luar Apabila didakwa sedemikian ia ditujukan k...
Selesa Di Luar Negara Nazri Aziz Tidak Simpati Ketika Rakyat Derita Harungi Covid 19

Selesa Di Luar Negara Nazri Aziz Tidak Simpati Ketika Rakyat Derita Harungi Covid 19

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 198 hits
Sikap Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz yang bersenang senang di Perancis ketika rakyat di kawasannya menderita bergelut pandemik Covid 19 mendapat kecaman banyak pihak Bagi Naib Ketua Cabang KEADILAN Padang Rengas Muhammad Kamil Abdul...
Pelan Pemulihan Negara Perlu Dibentang Dibahas Di Parlimen Keadilan

Pelan Pemulihan Negara Perlu Dibentang Dibahas Di Parlimen Keadilan

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 140 hits
Taklimat khas oleh Menteri Kewangan berkaitan Pelan Pemulihan Negara pagi tadi dengan mengudang wakil dari KEADILAN memberi kesempatan untuk para perwakilan menyampaikan pandangan parti kepada pemerintah Menurut kenyataan dari wakil wakil K...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Tiada Peruntukan

How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih