Malang Jika Kerajaan Tak Berani Pertahan Dasar Pendidikan


Oleh Siti Hafidah Abd GhaffarAdakah UEC sudah diiktiraf melihat pada iklan pengambilan khas calon guru?
BANGI – Pelik! Sudahlah tidak mahu berada dalam sistem dan dasar pendidikan kebangsaan, tetapi mahu pula menuntut keistimewaan pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dalam permohonan ke institusi pendidikan tinggi (IPT).
Ketua Wanita BERJASA, Johor, Azizah Che Awang berkata, jika sekolah persendirian Cina mahu kerajaan mengiktiraf sijl UEC, maka pihak itu wajar mengikuti sistem pendidikan kebangsaan.
Jelasnya, langkah itu boleh dilakukan dengan mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sepenuhnya dan bukan hanya mata pelajaran tertentu sahaja.
Biarpun begitu, Azizah tertanya-tanya sama ada UEC sudah diiktiraf susulan melihat iklan pengambilan khas calon guru bagi Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Fasa 2 dan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Lepasan SPM yang mempunyai Sijil Menengah Agama (SMA) Atau Sijil Menengah Ugama (SMU) dan Sijil UEC bagi tahun 2021.
Katanya, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak pernah menyatakan kerajaan akan mengiktiraf sijil UEC walaupun pada hakikatnya UEC telah mendapat pengiktiran sebahagian (partial recognition) untuk program PISPM dalam bidang pengkhususan Bahasa Cina untuk SJKC di Institusi Perguruan Guru Malaysia (IPGM) sejak 2012 lagi.
Katanya lagi, jika benar UEC telah diiktiraf sejak 2012 bagi program PISMP, bererti telah ramai graduan Bahasa Cina yang mengajar di SJKC di seluruh negara.
“Bayangkan jika mereka yang tidak terdidik di bawah silibus atau kurikulum kebangsaan sebaliknya menggunakan silibus dari luar menjadi tenaga pengajar di sekolah-sekolah.
“… tidak mustahil benih-benih pemikiran anti bahasa kebangsaan, anti sejarah Tanah Melayu, anti-Dasar Pendidikan Kebangsaan dan anti-Dasar Perpaduan negara terus bercambah.
“Jadi bolehkah kita mengharapkan jati diri dan semangat patriotisme yang tinggi dari pelajar-pelajar ini,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.
Dalam perkembangan sama, Azizah menegaskan, para akademik di tanah air ramai yang menolak pengiktirafan sijil UEC kerana bertentangan dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Justeru katanya, amat malang bagi rakyat jika kerajaan tidak berani mempertahankan apa yang terkandung di dalam Dasar Pendidikan dan Perlembagaan serta membaiki kesilapan lalu.
“Benarlah kuasa autoriti yang dimenangi pemimpin melalui peti undi belum tentu ianya benar-benar berkuasa jika mereka tiada keberanian, integriti serta mempunyai pengaruh dalam bidang-bidang lain seperti media, ekonomi, jaringan hubungan (dalam dan luar negara) teknologi dan sebagainya.
“Ia dilihat seperti ada tangan-tangan ghaib yang menguasai atau janji ghaib yang mengikat,” katanya.
Serentak itu juga, beliau menggesa agar kerajaan Perikatan Nasional (PN) membuat tindakan penambahbaikan segera berhubung masalah ini.
“Do the right thing agar hati rakyat yang sedang dihimpit kesulitan hidup kesan pandemik COVID-19 terubat apabila melihat pemimpin negara tegas dan komited dalam menjalankan tanggungjawab dan menyantuni keperluan rakyat,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/malang-jika-kerajaan-tak-berani.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kementerian Pendidikan Diingatkan Jangan Buat Lagi Kerja Bodoh Ibu Bapa Boleh Saman Kerajaan

Kementerian Pendidikan Diingatkan Jangan Buat Lagi Kerja Bodoh Ibu Bapa Boleh Saman Kerajaan

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 196 hits
Jika ikut unjuran KKM 1 Sept tu kes baharu Covid diramal tertinggi antara 21 000 hingga 23 000 kes tapi KPM umum buka sekolah Jadi ibu bapa kena percaya pada KKM atau KPM Anda sanggup pertaruh nyawa anak anda atas kegagalan kerajaan tebuk a...
Pertahan Kerajaan Darurat Ditarik Balik Majoriti Kerajaan Pn Tidak Boleh Diuji

Pertahan Kerajaan Darurat Ditarik Balik Majoriti Kerajaan Pn Tidak Boleh Diuji

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 276 hits
MALAYSIADATELINE Selepas ditekan agar Dewan Rakyat membuat keputusan mengenai Perintah Darurat melalui perbahasan dan undian Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan mengumumkan keputusan yang mengejutkan iaitu keraja...
Malangnya Dasar Pendidikan Negara

Malangnya Dasar Pendidikan Negara

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 306 hits
Malang jika kerajaan tak berani pertahan Dasar Pendidikan Pelik Sudahlah tidak mahu berada dalam sistem dan dasar pendidikan kebangsaan tetapi mahu pula menuntut keistimewaan pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu dalam permohonan ke ins...
Panas Pemimpin Umno Cabar Adun Bersatu Kalau Berani Tariklah Sokongan Terhadap Kerajaan Johor

Panas Pemimpin Umno Cabar Adun Bersatu Kalau Berani Tariklah Sokongan Terhadap Kerajaan Johor

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 192 hits
July 14 2021 Ahli Majlis Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi mencabar empat Adun Bersatu Johor untuk menarik sokongan terhadap kerajaan di negeri itu bagi membuktikan mereka benar benar berani Jika tidak katanya ancaman yang dilakukan mereka ...
Kerajaan Minoriti Atau Majoriti

Kerajaan Minoriti Atau Majoriti

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 147 hits
Penerangan tentang politik terkiniNORMAN RADZUANKERAJAAN MAJORITI ATAU MINORITITerlampau byk yg PM dan call Saya beri jawapan ringkas buat semasa ini Seperti kita tahu Peguam Negara kata kerajaan ini masih kekal Ya benar kekal kerana proses...
Pakar Ekonomi Kata Kerajaan Tipu Ekonomi Negara Makin Pulih

Pakar Ekonomi Kata Kerajaan Tipu Ekonomi Negara Makin Pulih

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 265 hits
KERAJAAN tidak berkata benar apabila mengumumkan ekonomi Malaysia bertambah baik sedangkan data dan angka menunjukkan sebaliknya kata pakar ekonomi tersohor Dr Muhammed Abdul Khalid Pakar ekonomi itu berkata ada beberapa penunjuk arah yang ...
Umno Tarik Diri Daripada Kerajaan Apa Kesannya

Umno Tarik Diri Daripada Kerajaan Apa Kesannya

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 184 hits
Abdul Hamid Mohamad Malaysia Now Soalannya bolehkah seseorang di luar PH dan PN mendapat majoriti untuk menubuhkan sebuah kerajaan dan mengekalkannya PH masih mantap dengan bilangan ahli ahli Parlimennya yang mungkin mempunyai majoriti Seba...
Ikut Duluan Kerajaan Mahiaddin Dah Bungkus

Ikut Duluan Kerajaan Mahiaddin Dah Bungkus

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 278 hits
Pergolakan politik di Malaysia tidak akan selesai selagi Perdana Menteri yang telah hilang majoriti di Parlimen Tan Sri Mahiaddin Yassin tidak meletak jawatan Ketua Penerangan KEADILAN Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata penarikan...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free