Malam Tak Cukup Tidur Dikejut Alarm Clock Sah Kita Dah Jadi Mak Ayah


Tidak banyak aktiviti yang boleh dilakukan oleh seorang bayi melainkan perkara asas seperti makan atau minum, bermain dan tidur. Paling penting adalah tidur kerana ia boleh mempengaruhi tahap kesihatan anak anda.
Waktu tidur yang baik  untuk bayi 0-6 bulan rata-rata dianggarkan 16 jam sehari. Semakin bertambah usianya, maka waktu tidurnya menjadi semakin berkurangan.
Pun begitu, ada sesetengah ibu ayah yang mengalami kesukaran kerana bayi mereka tidak mahu tidur malam. Mungkin anda boleh meneliti faktor-faktor ini yang mungkin menjadi penyebab si manja susah mahu tidur dan asyik meragam pada waktu malam.
Artikel Menarik: [Banyak Cakap, Letih Melayan. Tapi Kalau Dia Tak Ada, Mulalah Ibu Rindu Teruk]
Kenapa anak saya susah sangat nak tidur malam? 1. Kelaparan Bayi juga manusia biasa, malahan lebih lemah sifat fizikal mereka jika dibandingkan dengan seseorang dewasa. Bayi memerlukan perutnya sentiasa kenyang dan ia juga kerap terasa lapar.
Artikel Menarik: [Bayi Lebih Suka Tengok Individu Cantik. Dapat Bantu Bayi Kenal Dunia Sosial]
Sebagai ibu, susukanlah anak anda sekurang-kurangnya setiap empat jam kerana bayi mudah terasa lapar. Sebelum tidur, susukanlah anak anda secukup-cukupnya, pasti masalah bayi anda yang susah tidur ini akan mula berkurangan.
 

#Jika anak anda menyusu menggunakan susu tepung, anda hendaklah pantau apabila menyusukannya. Elakkan anak anda menyusu sehingga matanya terlelap kerana khuatir akan tersedak.
2. Suasana Yang Tidak Selesa Tidur memerlukan relaks dan ketenangan sendiri. Jadi, jauhkan bilik tidurnya dari suasana bising dan lampu yang terlalu terang. Selain itu, pastikan juga ruang udaranya mencukupi untuk menjaga keselesaan serta kesihatan bayi.
Suhu bilik juga perlu diberikan perhatian, jangan terlalu panas atau terlalu sejuk. Jika menggunakan penghawa dingin,  suhunya jangan sampai bayi menggigil kesejukan.
 
3. Tidak Selesa Dengan Pakaiannya Pakaian yang tidak selesa di tubuh bayi, seperti tidak menyerap peluh atau terlalu sempit boleh menganggu tidur bayi. Sebaiknya, pakaikanlah baju tidur yang ukurannya sesuai dengan tubuh bayi (jangan terlalu besar/kecil), serta diperbuat daripada material yang lembut serta menyerap peluh.

4.  Mula Tumbuh Gigi Tumbuh gigi bagi bayi amat menyakitkan sehingga tidurnya menjadi kurang nyenyak. Gigi yang baru hendak tumbuh akan membuatkan bayi berasa tidak selesa kerana gusinya terasa gatal.
Usia bayi di mana gigi pertamanya mula tumbuh  adalah berbeza-beza, namun rata-rata bayi mulai tumbuh gigi pada sekitar enam bulan. Kebanyakan bayi yang tumbuh gigi akan menunjukkan tanda-tanda seperti mengeluarkan air liur dan suka menggigit benda keras.
Cara terbaik untuk melegakan ketidakselesaan anak anda ialah dengan picit gusinya dengan lembut. Pastikan anda membasuh tangan sebelum melakukannya untuk mengelakkan pembiakan kuman di dalam mulut anak anda.
5. Penyakit Atau Gangguan Kesihatan Biasanya bayi kalau ada sesuatu yang tidak selesa di tubuhnya seperti adanya penyakit atau gangguan kesihatan seperti demam dan batuk pasti akan kerap menangis.

Jika perlu, segeralah jumpa doktor kerana gangguan pernafasan pada setiap bayi adalah berbeza-beza.
6.Terlalu Akrab Dengan Ibu bapa Menemani bayi sehingga benar-benar lena adalah kunci kesalahan yang utama. Bayi akan terbiasa dengan kehadiran anda sehingga saatnya terjaga, dan tidak melihat anda, dia akan berasa gelisah.
Artikel Menarik: [Kalau Nampak Bayi Bangun Tidur, Bermain Dengan Jari & Membebel Sendiri Usah Ganggu!]
Temani bayi anda sehingga hampir tidur dan bukannya sehingga terlelap! Ketika bayi sudah terbiasa dengan dunia sendirinya, maka dia tidak akan lagi merengek minta ditemani kala terbangun di tengah malam.

Secara tidak langsung anda telah mendidik anak anda untuk mengatasi kegelisahan dan membuatkannya lebih berkeyakinan pada kemudian hari.
Sumber: www.wom.my
The post Malam Tak Cukup Tidur, DiKejut ‘Alarm Clock’. Sah Kita Dah Jadi Mak Ayah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/malam-tak-cukup-tidur-dikejut-alarm-clock-sah-kita-dah-jadi-mak-ayah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Risau Suhu Naik Mencanak Mak Ayah Sanggup Tak Tidur Kalau Anak Demam

Risau Suhu Naik Mencanak Mak Ayah Sanggup Tak Tidur Kalau Anak Demam

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 259 hits
Ibu ayah mana yang tidak risau jika anak diserang demam Kemudian demamnya itu berpanjangan dan suhu badan pun panas Sudah dua tiga klinik dikunjungi dan ambil ubat tetap tidak sembuh Selera makan anak pun semakin berkurangan dan tidak aktif...
Wanita Yang Cantik Biasanya Tidur Sebelum Pukul 11 Malam Pakar

Wanita Yang Cantik Biasanya Tidur Sebelum Pukul 11 Malam Pakar

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 388 hits
Tanyalah pada mana mana wanita semuanya pasti ingin sentiasa kelihatan cantik dan sihat Sebenarnya ada cara mudah untuk kekal cantik dan sihat yang perlu wanita ikuti iaitu dengan tidur awal Jika anda mempunyai masa tidur selepas jam 11 mal...
Selalu Bawa Keluar Malam Antara Punca Anak Mudah Sakit Ada Masalah Tidur

Selalu Bawa Keluar Malam Antara Punca Anak Mudah Sakit Ada Masalah Tidur

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 396 hits
Gambar Sekadar HiasanUmur berapa sesuai bawa anak keluar malam Ada segelintir ibu bapa yang tidak ambil hirau tentang hal ini Mereka bawa bayi keluar hingga larut malam seolah olah sudah tidak ada siang lagi esoknya Ada juga ibu bapa yang t...
Baru Jadi Ayah 37 Hari Adik Pergi Ketika Tidur Ini Luahan Sayu Yana Samsudin

Baru Jadi Ayah 37 Hari Adik Pergi Ketika Tidur Ini Luahan Sayu Yana Samsudin

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 288 hits
Pelakon popular Yana Samsudin malam tadi telah memaklumkan khabar duka di mana adik lelakinya telah meninggal dunia Yana telah membuat kenyataan tersebut menerusi akaun media sosialnya disertakan dengan gambar gambar bersama Allahyarham Adi...
Arwah Ayah Dulu Ajar Mak Kalau Sayang Anak Jangan Beratkan Dia Mak Kena Selalu Mudahkan Anak

Arwah Ayah Dulu Ajar Mak Kalau Sayang Anak Jangan Beratkan Dia Mak Kena Selalu Mudahkan Anak

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 316 hits
Ada satu kisah yang sangat menarik untuk dikongsi bersama semua Perkongsian ini di buat oleh salah seorang pengguna Facebook yang bernama Kak Kay tentang ibu mertuanya yang boleh dijadikan pengajaran buat semua Apa yang dikongsi oleh ibu me...
Gigi Anak Saya Terkeluar Doktor Masa Jatuh Basikal Mak Ayah Jangan Lambat Bertindak

Gigi Anak Saya Terkeluar Doktor Masa Jatuh Basikal Mak Ayah Jangan Lambat Bertindak

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 464 hits
Adakalanya malang tidak berbau Kecederaan yang berlaku tanpa kita jangka membuatkan anak kecil kita menerima kesan yang berpanjangan hingga membesar Salah satu hal yang perlu dijaga adalah gigi anak anak terutama apabila anak sudah pun mend...
Cara Semak Kita Cukup Tidur Atau Tidak

Cara Semak Kita Cukup Tidur Atau Tidak

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 342 hits
Cara Semak Kita Cukup Tidur atau Tidak Kali ni kita bercerita pasal tidur ramai di kalangan kita masih tidak cukup tidur dan kenapa masih lagi mengatuk Mari kita semak dahulu diri kenapa kita masih lagi mengatuk walau kita rasa tidur sudah ...
Hanya Sekali Lafaz Zahirah Sah Jadi Isteri Aiman Hakim Pada Malam 20 02 2020

Hanya Sekali Lafaz Zahirah Sah Jadi Isteri Aiman Hakim Pada Malam 20 02 2020

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 332 hits
Pasti peminat dunia hiburan di malaysia sudah tahu hubungan antara Aiman Hakim dan Zahirah Macwilson yang melangsungkan perkahwinannya hari ini Video yang kami ambil dari Instagram peminat mereka sendiri menunjukkan upacara akad nikah Denga...
Salah Sikit Mengamuk Jangan Marah Anak Buat Hal Sebab Tak Cukup Tidur

Salah Sikit Mengamuk Jangan Marah Anak Buat Hal Sebab Tak Cukup Tidur

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 259 hits
Sudah tentu ibu ayah akan merasa rungsing jika anak tidak mahu tidur Biarpun aktif pada waktu siangnya dia tetap tidur lewat pada malamnya Anak anak yang kurang tidur akan menyebabkan mereka tidak mendapat rehat yang secukupnya Inilah salah...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan