Makin Senang Nak Bersalin Ibu Hamil Kena Buat Senaman Mudah Ni


Semakin dekat hari nak bersalin, ada baiknya anda melakukan pelbagai senaman ringan dan regangan. Semua ini bagi memastikan proses bersalin berjalan dengan lancar.

Senaman macam mana? Sebenarnya tak perlukan gerakan atau senaman yang sukar, pergerakan yang mudah misalnya amat membantu ibu ketika hamil malah ketika hampir bersalin.
Wanita hamil yang bersenam juga pada kebiasaannya kurang alami sakit belakang, lebih bertenaga dan sesudah melahirkan anak, kembali lebih cepat ke bentuk badan yang asal.
pregnant exercise Tidak hanya mudah hendak bersalin bahkan senaman ketika hamil juga dapat membuat tubuh lebih relaks disamping dapat mengurangkan risiko lain termasuklah gestational diabetes dan darah tinggi.
Senaman berikut boleh dilakukan di rumah dan selamat untuk dilakukan. Pun begitu, sila rujuk kepada pakar terlebih dahulu jika terdapat sebarang ketidakselesaan.

1. Push-Up
Mulakan aktiviti senam ibu hamil anda dengan melakukan push-up menghadap dinding. Ini akan menguatkan otot di hadapan dada dan otot triceps di belakang lengan anda.
Caranya adalah dengan berdiri menghadap dinding dan kemudian sandar pada dinding pada paras bahu. Pastikan lutut anda berasa selesa.
Bengkokkan siku dan turun sehingga dada menyentuh diding. Kemudian angkat badan anda semula ke keadaan asal. Lakukan sehingga 15 kali.

2. Leg lift
Anda juga boleh mencuba leg lift (senaman kaki) untuk menguatkan otot belakang dan perut anda. Mulakan dengan kedua-dua tangan dan lutut anda menyentuh tanah. Angkat lutut kanan anda, dan luruskan kaki supaya selari dengan lantai.
Kemudian letakkan semula kaki kanan anda ke kedudukan asal dan angkat lutut kiri anda pula; dan luruskan kaki selari dengan lantai. Ulang sehingga 10 set untuk kedua-dua belah kaki.

3. Step up
Seterusnya ialah senaman step-up dengan menggunakan bangku kecil atau tangga di rumah anda. Berdiri tegak di belakang bangku tadi dan angkat kaki utama anda ke bangku dan angkat kaki lagi satu, kemudian turunkan kedua-dua kaki tadi.
Tukar kepada kaki lagi satu dan angkat kaki tersebut ke atas bangku dan angkat kaki lagi sebelah, kemudian turun semula. Ulang seberapa banyak bagi setiap kaki berselang-seli selagi yang anda mampu.

4. Sandar dinding
Aktiviti senam ibu hamil yang terakhir anda boleh lakukan adalah senaman mencangkung. Setiap kali anda lakukannya, ia boleh membantu untuk membuka laluan ruang pelvis dan memudahkan bayi untuk keluar. Dengan berdiri tegak dan menyandar pada dinding, turunkan badan anda dengan membengkokkan lutut anda ke paras yang anda selesa.
Sila pastikan tumit anda kekal rata di atas lantai. Kemudian kembali semula ke kedudukan asal. Ulang seberapa kerap yang anda mampu.
Lakukan sekurang-kurangnya sekali sehari. Lebih banyak anda bersenam, badan terasa lebih kuat dan cergas untuk menghadapi proses bersalin. Pun begitu, elakkan terlalu memaksa tubuh dan ikutlah kemampuan diri anda. Jangan berlebih-lebih.
Selamat mencuba!
Menarik: Uqasha Senrose Tayang Wajah Anak Selepas Dua Bulan, “Comelnya Macam Ibu”?
Majlis Aqiqah & Kesyukuran Anak Kamal Adli, Uqasha Meriah, Cantik Serba Merah Jambu
Dato Siti Nurhaliza Tak Fokus Hamil Lagi, Mahu Jaga Kesihatan, “Dulu Ada Masalah Uri Melekat”

Wow best giler! Inilah peluang untuk semua followers Pa&Ma dan Pn Nad Masrom bersama rakan-rakan menyambut MINGGU PENYUSUAN SEDUNIA bersama-sama di WEBINAR PENYUSUAN – SYOKNYA SUSUKAN ANAK!
Tunjukkan kuasa ibu menyusu mampu gegarkan webinar ini dengan kehadiran seramai yang boleh. Sambil-sambil itu kita tambah lagi ilmu penyusuan.
Bukan itu sahaja ya, ada banyak hadiah cabutan menarik kita sediakan. Antaranya, baucar penginapan 2H 1M di hotel best, pam susu elektrik serta banyak lagi.
Rugi kalau tak join, penyertaan percuma! Daftar sekarang dengan klik saja di sini 👇🏼https://docs.google.com/forms/d/1ri7TZR7G3fyj2GXVQDHoBaEyhUkdGoF3KZZJt18GmEQ/edit?usp=forms_home&ths=true
Dah daftar terus join Grup Telegram di bawah 👇🏻
https://t.me/+t5RGPHBUsBQ4NTU1  untuk kita kongsikan segala info dan link Webinar!
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Dapatkan lebih ilmu keibubapaan di Tik Tok Pa&Ma @pama.my
The post Makin Senang Nak Bersalin, Ibu Hamil Kena Buat Senaman Mudah Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/makin-senang-nak-bersalin-ibu-hamil-kena-buat-senaman-mudah-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Terpaksa Induce Waktu Nak Bersalin Ada Sebabnya

Ibu Hamil Terpaksa Induce Waktu Nak Bersalin Ada Sebabnya

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 61 hits
Terpaksa bersalin melalui proses induce atau proses bersalin secara paksa adalah untuk membolehkan kontraksi rahim terjadi sebelum kelahiran semula jadi berlaku Proses bersalin secara induce ini mungkin akan disarankan oleh doktor atau peng...
Ingat Mudah Nak Bagi Walaun Faham Bab Bayar Dan Kurang Hutang Ni Depa Ingat Juai Coq Kodok Kot

Ingat Mudah Nak Bagi Walaun Faham Bab Bayar Dan Kurang Hutang Ni Depa Ingat Juai Coq Kodok Kot

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 99 hits
Abu seorang peniaga Jumlah jualannya lebih kurang RM20 000 Dengan wang itu dia gunakan untuk buat Akhir akhir ini perniagaannya merosot sedikit Jumlah jualan menjadi lebih kurang RM15 000 sahaja Tetapi RM20 000 sebulan Bagaimana cara untuk ...
Ditegur Ibu Hamil Tak Elok Minum Teh Intan Najuwa Perjelas Cuma Penuhi Selera Mengidam

Ditegur Ibu Hamil Tak Elok Minum Teh Intan Najuwa Perjelas Cuma Penuhi Selera Mengidam

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 60 hits
Pelakon Datin Intan Najuwa ditegur netizen mengenai ibu hamil tak elok minum teh ais yang didakwa mempunyai pewarna buatan merisikokan janin dalam kandungan Intan atau nama sebenarnya Intan Najuwa Abdul Wahid 26 bagaimanapun tidak mudah mel...
Ibu Hamil Jangan Pakai Inai Ini Sebab Kena Tahu

Ibu Hamil Jangan Pakai Inai Ini Sebab Kena Tahu

papar berkaitan - pada 16/7/2024 - jumlah : 91 hits
Ibu jangan pakai inai ini sebab kena tahu Trend memakai di kalangan wanita sentiasa popular sepanjang zaman Kebanyakan kaum wanita menjadikan hiasan inai sebagai salah satu pelengkap gaya pada kuku mereka Ibu Hamil Jangan Pakai Inai Ini Seb...
Plasenta Tak Normal Bahayakan Ibu Hamil Jangan Tanggung Risiko

Plasenta Tak Normal Bahayakan Ibu Hamil Jangan Tanggung Risiko

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 149 hits
Plasenta atau uri yang berada pada kedudukan tidak normal sememangnya mengundang bahaya kepada ibu hamil Malah beberapa risiko lain turut memberi masalah kepada ibu Kenal pasti risikonya Ada beberapa kriteria plasenta tidak normal yang bole...
Bantu Ibu Hamil Tidur Nyenyak Di Minggu Ke 30 Tip Ni Buatkan Tidur Lebih Sempurna

Bantu Ibu Hamil Tidur Nyenyak Di Minggu Ke 30 Tip Ni Buatkan Tidur Lebih Sempurna

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 61 hits
Diam tak diam anda sudahpun memasuki minggu ke 30 dengan jayanya Bagi bakal ibu yang mengalami pelbagai masalah seperti sembelit dan sebagainya ada baiknya anda gandakan aktiviti di siang hari supaya membantu proses pembuangan dengan jayany...
Minum Air Gula Jangan Merungut Gdm Ibu Hamil Boleh Bahayakan Diri Bayi

Minum Air Gula Jangan Merungut Gdm Ibu Hamil Boleh Bahayakan Diri Bayi

papar berkaitan - pada 31/7/2024 - jumlah : 92 hits
Setiap kali hamil rutin minum air gula selalu buat ramai yang merungut Jangan merungut kerana proses ini untuk membantu malah mengesan masalah kesihatan yang bukan sahaja membahayakan ibu hamil bahkan bayi dalam kandungan Perkongsian mengen...
Penyakit Yang Sering Menyerang Bayi Kanak Kanak Ibu Bapa Jangan Ambil Mudah

Penyakit Yang Sering Menyerang Bayi Kanak Kanak Ibu Bapa Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 66 hits
Penyakit yang sering menyerang bayi dan kanak kanak ibu bapa jangan ambil mudah Kanak kanak adalah golongan yang paling mudah terdedah kepada pelbagai jenis penyakit kerana sistem imun mereka yang masih dalam perkembangan Penyakit Yang Seri...
Ibu Hamil Jangan Merungut Kena Minum Air Gula Doktor Bagi Bukan Saja Saja

Ibu Hamil Jangan Merungut Kena Minum Air Gula Doktor Bagi Bukan Saja Saja

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 70 hits
Rutin minum air gula ketika hamil adakalanya buat ibu hamil rasa risau dan berdebar Bukan kerana mahu menolaknya tetapi kena bimbang akan termuntah sebaik sahaja minum Rutin minum air gula ini dilakukan adalah bagi mengukur paras gula dalam...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Latih Anak Pilih Satu Barang Saja Di Kedai Rm2 Biar Anak Belajar Kawal Diri

Ajal Menjemput Ketika Berniaga Wanita Maut Dihempap Pokok

Sentiasa Mencari Petunjuk Allah

Belajar Jahit Smocking Definisi

Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

Pernah Gagal Dalam Beberapa Program Realiti Farhan Mustapha Kini The Grand Champion Gimme The Mic Malaysia