Makin Lama Ibu Menyusukan Bayi Lagi Rendah Risiko Dapat Kencing Manis


Lagi lama ibu menyusukan bayi, lagi rendah risiko kencing manis. Anda pasti terkejut dengan fakta ini kan? Betul ke ibu yang menyusukan bayi mampu menurunkan risiko menghidap diabetes?
Menurut Dr. Ezairy M.Sallih, data yang diperoleh ke atas 1238 wanita berumur 18 hingga 30 tahun dalam suatu kajian selama 30 tahun semenjak pertengahan tahun 1980an. Hasil daripada kajian tersebut mendapati tidak ada seorang pun daripada mereka mempunyai masalah diabetes. Semua mereka telah mempunyai sekurang-kurangnya seorang anak, menyusukan bayi dan mereka telah menjalani follow up sekurang-kurangnya tujuh kali selama tiga dekad!
Kajian yang disiarkan di Journal JAMA Internal Medicine ini merumuskan bahawa ‘protection against diabetes’ meningkat dengan jangka masa seorang wanita itu menyusukan anaknya.
Ibu yang menyusukan anaknya untuk sekurang-kurangnya tempoh enam bulan didapati menurunkan risiko mendapat kencing manis sebanyak 47% berbanding dengan dengan wanita yang tidak menyusukan anak!
Risiko juga berkurang 25% bagi mereka yang menyusukan kurang daripada enam bulan!
Puan-puan, kakak dan adik-adik semua…
Disamping faedah baik yang dibuktikan ini, anda secara tidak langsung sedang mencipta ‘bonding’ bersama anak. Lagi lama tempoh penyusuan, lebih dekat anak-anak dengan si ibu. Ini dah tentu lebih elok kan?
Bagi yang memang susu tak banyak macam mana? Mudah dapat kencing manis ke?

Bukan ini persoalannya. Ada susu ke, tak ada ke bukanlah suatu isu yang ingin saya ‘highlight’kan di sini. Yang penting, para ibu harus sedar dan tahu akan maklumat ini. Supaya daya tolakan, agar keperluan serta kepentingan untuk menyusukan anak diberi perhatian. Itu saja.
“Alaah, tak apa lah. Susu saya memang selalu tak banyak, lagi pun nanti dah kerja susahlah nak pam-pam. Susu botol je senang,”
Eh, jangan ingat tak ada ibu-ibu yang seperti ini? Bukan bermakna tidak sayang anak. Bukan bererti kasih kepada anak dikurang-kurangkan. Tapi lebih kepada kurangnya pendedahan dan kesedaran akan pentingnya susu ibu. Itu yang dirisau.
Firman Allah dalam surah al-Baqarah Ayat 233:
“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu”
Merujuk kepada ayat al-Quran di atas, secara asasnya dapat kita fahami bahawa Allah menggalakkan para ibu untuk menyusukan anak-anak mereka sejak mereka lahir hinggalah mereka berusia 2 tahun.
Beberapa tip mudah yang boleh saya kongsi di sini untuk para ibu, kakak, adik-adik dan kawan-kawan di luar sana yang baru nak belajar-belajar teknik breastfeeding yang sesuai.
1. ‘Observe’ dan ‘set up support’.
Ini penting. Sebab ramai di kalangan ibu muda khususnya gagal untuk melalui proses ini. Pastikan anda mendapat sokongan yang kuat daripada suami dan keluarga. Lihat bagaimana mereka yang lain menyusukan anak. Belajar bagaimana teknik, cara dan gaya kehidupan mereka. Kehidupan anda akan bertukar 360 darjah sebaik sahaja bayi yang anda kandungkan lahir nanti. Ibu muda kena sedar ini!
Susui bayi seawal mungkin Cuba sedaya mungkin mulai susukan bayi dalam sejam atau dua jam pertama kelahiran. Ini dapat membantu pengecutan rahim anda disamping memberi susu colostrum yang mengandungi banyak khasiat kepada bayi. Penting ini.
‘Skin to skin contact’ Ini penting terutama beberapa hari selepas kelahiran. Enam minggu pertama lazimnya waktu yang mencabar bagi ibu. Ada yang berputus asa. Tenang. Kerapkan hubungan sentuhan dengan anak. Ini semua membantu.
Sentiasa sedia dan ubah ‘mindset’ Ibu-ibu perlu sentiasa bersedia untuk menyusukan anak terutama dalam tempoh awal selepas kelahiran. Susu akan bertambah masuk hari ketiga dan keempat dan seterusnya. Jangan takut-takut. Jangan teragak-agak.

Susukan bayi sekerap mungkin Sekurang-kurangnya lapan ke dua belas kali sehari untuk yang baru lahir. Anda boleh perhatikan tanda-tanda bayi anda inginkan susu seperti kerap memegang mulut, mencari-cari puting, menangis, tidak selesa, dan sebagainya.
Fully breastfeeding Cuba elakkan guna apa-apa puting selain natural breastfeeding. Ini akan mengganggu proses normal penyusuan ibu. Take note!
Air yang cukup Ibu perlu minum banyak air. Ini penting. Tapi ramai yang tak sedar. Pastikan anda mendapat air secukupnya setiap hari bagi memastikan susu sentiasa sihat dan sedia untuk anak.
Cari ‘comfort zone’ Cuba menyusu di kawasan yang tenang dan tidak terlalu ramai orang. Ini akan membantu proses penyusuan anda khususnya ketika baru-baru proses kelahiran.
Positif Perkara ini nampak biasa. Macam remeh kan? Siket-siket positif. Ya, tapi jika kita dikelilingi oleh orang yang negatif, yang selalu memomokkan cerita yang tidak elok even sebelum kita melahirkan anak, sudah tentu akan mendatangkan idea tidak elok kepada kita. Justeru, sentiasa kekal positif, jauhi mereka yang negatif! Pergi jauh-jauh!
Saya doakan anda semua sihat bersama keluarga, suami dan anak-anak tentunya. Silakan #SHARE untuk kebahagiaan dan manfaat kita bersama.
Sumber: Dr. Ezairy M.Sallih
www.twitter.com/drezairy
Rujukan : Lactation Duration and Progression to Diabetes in Women Across the Childbearing Years: The 30-Year CARDIA Study, Gunderson E et al, JAMA Internal Medicine Kaiser Permanente Diabetes UK
The post Makin Lama Ibu Menyusukan Bayi, Lagi Rendah Risiko Dapat Kencing Manis appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/makin-lama-ibu-menyusukan-bayi-lagi-rendah-risiko-dapat-kencing-manis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebelum Caesar Ada Sebab Doktor Suruh Puasa Dulu Curi Curi Makan Bahayakan Nyawa Ibu Bayi

Sebelum Caesar Ada Sebab Doktor Suruh Puasa Dulu Curi Curi Makan Bahayakan Nyawa Ibu Bayi

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 289 hits
Selama ini mungkin ramai ibu yang terfikir kenapa perlu berpuasa sekurang kurangnya 6 jam sebelum pembedahan caesarean Rupanya ia bersebab kalau tak patuh boleh bahayakan nyawa ibu dan anak Melahirkan anak sama ada secara pembedahan atau no...
Ibu Buang Bayi Perempuan Dari Jambatan Selepas Bertengkar Dengan Ibu Mertua

Ibu Buang Bayi Perempuan Dari Jambatan Selepas Bertengkar Dengan Ibu Mertua

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 350 hits
The ReporterTergamak seorang ibu di Shaanxi China membuang bayi perempuannya dari jambatan selepas bertengkar dengan ibu mertuanya Dalam kejadian 3 Ogos lalu suspek Zhou menziarahi ibu mertuanya untuk menguruskan hal berkaitan dengan pengeb...
Ibu Bayi Tinggalkan Pesan Kalau Dia Besar Jangan Beritahu Dia Diberikan Sebegini

Ibu Bayi Tinggalkan Pesan Kalau Dia Besar Jangan Beritahu Dia Diberikan Sebegini

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 439 hits
Seorang wanita bergelar ibu terpaksa mengambil keputusan nekad untuk membuang bayi yang baru dilahirkan kerana didakwa takut bayi tersebut akan dijual oleh suaminya Kejadian ini disedari oleh orang ramai apabila penduduk Dusun Krajan II Des...
Ni Bukan Anak Haram Ibu Buang Bayi Sebab Takut Anak Kena Jual Dengan Suami

Ni Bukan Anak Haram Ibu Buang Bayi Sebab Takut Anak Kena Jual Dengan Suami

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 536 hits
Hampir setiap hari kita baca berita tentang pembuangan bayi dan rata ratanya dah tentulah ada sebab tersendiri Antara sebab yang common adalah melahirkan anak luar nikah Namun kes yang berlaku di negara jiran kita ni lain pula Seorang pendu...
Ibu Sembelit Buat Ekzema Anak Makin Teruk Cepat Cepat Atasinya

Ibu Sembelit Buat Ekzema Anak Makin Teruk Cepat Cepat Atasinya

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 350 hits
Anak yang mempunyai masalah ekzema memang perlukan penjagaan yang rapi dari semua sudut Mama yang menyusu lebih perlu berhati hati dalam semua perkara Sembelit misalnya menjadi penyebab ekzema anak makin teruk Bagaimana Menurut masalah toks...
Cara Mendapatkan Penyakit Kencing Manis

Cara Mendapatkan Penyakit Kencing Manis

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 665 hits
Tips Cara Menjemput Kencing Manis 1 Banyakkan dan selalu berdamping dengan air manis bergula dan bersusu pekat Beli air manis selalu 2 Makan sumber karbohidrat ringkas dengan kerap Roti putih roti krim nasi bihun biskut biskut lemang ketupa...
Kencing Manis Selepas Bersalin

Kencing Manis Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 924 hits
AssalamualaikumKencing Manis Selepas Bersalin Bagi yang menghidapi kencing manis ketika mengandung pasti sedia maklum perlu minum air gula lagi selepas bersaalin Ini bertujuan memastikan samada kencing manis yang dihidapi ketika mengandung ...
12 Cara Sederhana Ibu Bonding Dengan Bayi Dekatkan Diri Dengan Si Kecil Lewat Kegiatan Sehari Hari

12 Cara Sederhana Ibu Bonding Dengan Bayi Dekatkan Diri Dengan Si Kecil Lewat Kegiatan Sehari Hari

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 297 hits
Bukan hanya dengan menyusui saja lo para orang tua bisa bonding dengan si kecil ada banyak caranya
Kulit Bayi Sangat Lembut Dan Sensitif Sebab Itu Pentingnya Ibu Memilih Produk Bebas Paraben

Kulit Bayi Sangat Lembut Dan Sensitif Sebab Itu Pentingnya Ibu Memilih Produk Bebas Paraben

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 373 hits
Seronok bergelar ibu membuatkan ramai teruja untuk membeli pelbagai produk untuk si manja mereka Dalam keterujaan tersebut ibu kena tahu memilih produk yang sesuai untuk bayi yang mempunyai kulit lembut dan sensitif Jangan mudah terpengaruh...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy

Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash