Majlis Fatwa Putuskan Korban Di Luar Negara Harus Ini Antara Cara Terbaik Untuk Laksanakannya


Hujung minggu ini umat Islam akan menyambut satu lagi perayaan besar iaitu Hari Raya Aidiladha atau juga dikenali dengan nama Hari Raya Korban.
Perayaan ini sangat sinonim dengan dua ibadah yang tinggi martabatnya dalam hidup seorang Muslim iaitu ibadah haji dan korban. Seperti yang kita tahu, menunaikan haji adalah termasuk dalam rukun Islam. Namun, tidak semua berkemampuan untuk menunaikannya.
Jadi, Islam telah menyediakan korban, satu lagi ibadah khusus pada bagi perayaan ini yang mana hukum melaksanakannya ialah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat dituntut.
Walaupun para ulama’ berpendapat bahawa ibadah korban yang terbaik dan mengikut sunnah adalah yang dilakukan di kawasan sendiri, namun tidak dinafikan ibadah korban di luar negara juga semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat hari ini.
Foto: Zabeeh Services Ini kerana melakukan ibadah korban di luar negara adalah lebih murah maka ia sering menjadi pilihan golongan yang kurang berkemampuan dari segi kewangan.
Ia disebabkan oleh ibadah korban luar negara ini biasanya dilaksanakan di negara-negara yang berpendapatan rendah dan mempunyai ramai rakyat yang memerlukan.
Hukumnya pula adalah harus dan sah, menurut Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan ke-66. Hari ini, ada beberapa syarikat tempatan yang menyediakan perkhidmatan untuk membantu rakyat Malaysia melakukan ibadah korban dan aqiqah di luar negara.
Antara yang sering menjadi pilihan ialah Zabeeh Services Sdn Bhd(Zabeeh). Antara sebab mengapa mereka yang ingin melaksanakan ibadah korban di luar negara untuk memilih Zabeeh Services Sdn Bhd ialah:
1. Syarikat yang berdaftar dan boleh dipercayai
Apabila kita mengeluarkan wang untuk sesuatu perkhidmatan yang kita tidak boleh nampak dengan mata kepala kita sendiri, antara perkara yang paling kita risaukan adalah ditipu.
Dengan Zabeeh, anda tidak perlu risau. Ini kerana Zabeeh adalah merupakan sebuah syarikat yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia(SSM) dengan nombor pendaftaran; 1100144-T.
Malah, mereka juga mempunyai pengalaman selama 9 tahun dalam menguruskan ibadah korban di 13 buah negara – Myanmar, Indonesia, Bangladesh(Kem Pelarian Rohingya), Laos, Kemboja, Thailand, Filipina, India, Vietnam, Chad, Malawi, Mali dan Kenya(Kem Pelarian Somalia).
Malah, pihak syarikat juga akan memuatnaik gambar korban yang telah dijalankan dalam akaun Facebook rasmi mereka dan peserta korban pula akan diberikan sijil penyertaan korban.
Foto: Zabeeh Services Foto: Zabeeh Services Foto: Zabeeh Services 2. Daging diagihkan kepada umat Islam yang lebih memerlukan
Seperti yang telah diberitahu lebih awal, daging-daging korban akan diagihkan kepada umat Islam yang lebih memerlukan di 13 buah negara terpilih.
Foto: Zabeeh Services Antara kawasan yang disalurkan ialah dua kem pelarian, iaitu kem pelarian Rohingya di Bangladesh dan kem pelarian Somalia di Kenya. Pada pelarian yang tinggal di sana sangat memerlukan bantuan daripada orang ramai dan sesuai untuk menerima agihan korban.
3. Harga yang lebih rendah dan ‘mampu korban’
Kita sedia mengetahui bahawa korban yang terbaik ialah yang dilaksanakan di tempat sendiri. Seelok-eloknya jika berkemampuan, lakukanlah ibadah tersebut di kawasan tempat tinggal kita sendiri.
Namun, sekiranya tidak mampu, sebaiknya janganlah kita tinggalkan terus ibadah yang hanya boleh dilakukan setahun sekali itu. Jadi, korban luar negara adalah pilihan yang terbaik.
Dengan Zabeeh Services, harga yang ditawarkan oleh syarikat berkenaan kepada pelanggan mereka ialah:
1 bahagian lembu – RM290(ibadah korban sahaja) 1 ekor lembu – RM2030(korban dan aqiqah) 1 ekor kambing – RM580(korban dan aqiqah) 4. Pendaftaran dibuka sehingga Hari Raya pertama
Hari raya dah dekat? Tak sempat nak daftar lagi? Jangan risau, Zabeeh Services masih membuka pendaftaran sehingga hari raya Aidiladha pertama, 11 Ogos nanti. Masih sempat lagi ni kalau nak daftar.
5. Kaedah mendaftar yang sangat mudah
“Pendaftaran dah nak tutup, mesti agak rushing kalau nak berdaftar.” Dengan Zabeeh Services, anda boleh mendaftar untuk ibadah korban walaupun ketika anda sedang berbaring di atas katil.
Caranya sangat mudah, anda boleh terus melayari laman sesawang rasmi Zabeeh Services di www.zabeeh.com.my atau mendaftar menggunakan aplikasi WhatsApp melalui pautan – https://zabeeh.wasap.my.
Foto: Zabeeh Services Jadi apa tunggu lagi? Jangan lepaskan peluang anda untuk menjalankan ibadah korban sempena perayaan Aidiladha tahun ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/07/majlis-fatwa-putuskan-korban-di-luar-negara-harus-ini-antara-cara-terbaik-untuk-laksanakannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayaran Levi Pelepasan 2019 Semua Penumpang Udara Luar Negara

Bayaran Levi Pelepasan 2019 Semua Penumpang Udara Luar Negara

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 327 hits
Mungkin ini berita yang kurang baik untuk mereka yang selalu terbang ke keluar negara Kadar Bayaran Levi Pelepasan 2019 akan mula dikuatkuasakan Untuk info semua Bayaran Levi Pelepasan 2019 Semua Penumpang Udara Luar Negara Ia akan mula ber...
Jangan Cuma Happy Berkunjung Ke Luar Negara Bawalah Balik Pelaburan Asing Najib

Jangan Cuma Happy Berkunjung Ke Luar Negara Bawalah Balik Pelaburan Asing Najib

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 332 hits
Selain galak menjual harta negara setiap minggu kerajaan Pakatan Harapan mestilah bekerja keras menggalakkan lagi banyak pelaburan swasta masuk desak bekas Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak Jangan cuma happy berkunjung k...
Umno Sorok Duit Luar Negara Skrip Terbaru Mahathir Tutup Kelemahan Ph

Umno Sorok Duit Luar Negara Skrip Terbaru Mahathir Tutup Kelemahan Ph

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 295 hits
Tuduhan sorok duit alasan tutup kelemahan PH Tohmahan Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya kerajaan terdahulu menyimpan duit di luar negara bagi menggangu PH memulihkan ekonomi adalah skrip terbaru beliau bagi menutup kelemahan urus tadbir ekon...
Cara Tutup Celah Potensi Kerugian Negara Dari Cukai Rokok

Cara Tutup Celah Potensi Kerugian Negara Dari Cukai Rokok

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 241 hits
Kerugian negara yang muncul dari celah kebijakan cukai rokok disebabkan adanya produsen yang membayar tarif cukai rokok lebih rendah dibandingkan yang seharusnya
Punca Orang Tidak Suka Melancong Ke Luar Negara

Punca Orang Tidak Suka Melancong Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 263 hits
Pergi bercuti berjalan jalan dan melancong lebih lebih lagi ke luar negara memang menarik Kita dapat tengok negara orang kenal adat tradisi dan budaya mereka dapat belajar cara hidup mereka dapat merasai makanan mereka merasai suasana baru ...
Cara Pembahagian Daging Korban

Cara Pembahagian Daging Korban

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 217 hits
Pembahagian daging korban terbahagi kepada dua jenis iaitu sembelihan korban wajib dan sembelihan sunat seperti yang berikut Pembahagian daging korban wajib atau nazarWajib semua dagingnya termasuk kulit dan tanduk disedekahkan kepada orang...
Peka Benar Pelarian Negara Luar Bekerja Satu Usaha Terpuji

Peka Benar Pelarian Negara Luar Bekerja Satu Usaha Terpuji

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 253 hits
KUANTAN Membenarkan pelarian dari negara luar untuk bekerja di negara ini merupakan usaha terpuji dan dipandang tinggi terutama dalam konteks kemanusiaan jika perkara itu dilaksanakan kerajaan Pusat Presiden Pertubuhan Kebajikan Kemanusiaan...
Kadar Cukai Levi Akan Di Kenakan Bagi Yang Ingin Ke Luar Negara

Kadar Cukai Levi Akan Di Kenakan Bagi Yang Ingin Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 287 hits
Menerusi laman kadar Levi berlepas 2019 tidak lama lagi bagi sesiapa yang ingin berlepas ke luar negara akan di cas kadar berlepas Levi Ini tertakluk kepada penerbangan antarabangsa sahaja dan ianya tidak menjejaskan pengangkutan diantara s...
Skip Hop Zoo Characters Antara Set Lengkap Terbaik Untuk Barangan Kanak Kanak

Skip Hop Zoo Characters Antara Set Lengkap Terbaik Untuk Barangan Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 479 hits
Signature Skip Hop ZOO characters merupakan salah satu koleksi cantik dari jenama pengeluar set lengkap terbaik untuk barangan kanak kanak Antara barangan yang paling mendapat sambutan adalah seperti Skip Hop Zoo Lunchie Beg Skip Hop Backpa...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad