Majikan Harus Henti Beri Alasan Tak Bersedia Laksana Gaji Minimum Mtuc Berita Harian 28 12 2022


KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menggesa kerajaan menguatkuasakan gaji minimum secara menyeluruh kerana majikan sering menggunakan alasan tidak bersedia untuk melaksanakan perkara itu.
Menurut MTUC, sejak 2013 majikan memberi alasan yang sama iaitu mereka tidak bersedia untuk membayar gaji minimum kepada pekerja.
Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani, berkata dengan penangguhan yang diumumkan kerajaan, semalam, ia akan terus membunuh industri Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana (PMKS).
"Kami di MTUC amat terkejut dengan langkah diambil oleh kerajaan berkenaan gaji minimum.
Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani.
"PMKS adalah industri yang sukar mendapatkan pekerja, dengan tidak melaksanakan gaji minimum, pekerja tidak mahu bekerja dengan PMKS dan industri ini akan alami kerugian besar," katanya.
Mohd Effendy berkata, kebanyakan pekerja di PMKS adalah golongan B40 dan kerajaan seharusnya membantu membela nasib mereka.
"Sebelum ini, pelaksanaan gaji minimum sepatutnya dilaksanakan pada 1 Mei, namun ditangguhkan sehingga 1 Januari. Kini, kerajaan mengumumkan ia ditangguhkan lagi, ini tidak mendatangkan kebaikan kepada pekerja atau pemain industri," katanya.
Semalam, Menteri Sumber Manusia, V Sivakumar, berkata kerajaan memutuskan untuk menangguhkan penguatkuasaan gaji minimum RM1,500 membabitkan majikan yang mempunyai kurang daripada lima pekerja sehingga 1 Julai 2023.
Beliau berkata, majikan dalam kategori berkenaan diberikan penangguhan selama enam bulan terhadap penguatkuasaan gaji minimum itu berbanding tarikh 1 Januari 2023 yang ditetapkan sebelum ini.
Katanya, keputusan itu dibuat kerajaan selepas mengambil kira soal kesediaan majikan dalam kategori berkenaan bagi menguatkuasakan gaji minimum baharu kepada pekerja mereka.
MTUC berpendapat, jika gaji minimum dilaksanakan, PMKS akan meningkatkan produktiviti mereka bagi membolehkan mereka membuat bayaran gaji pekerja seterusnya akan meningkatkan lagi industri itu.
"Inilah masanya kerajaan melihat mana-mana PMKS yang mengalami masalah kewangan atau aliran tunai, masa itulah mereka diberi bantuan oleh kerajaan, bukan sekat gaji minimum pekerja.
"Sejak 2013 majikan sering memberi alasan sama, tidak bersedia. Sampai bila ? Adakah kini majikan gulung tikar kerana gaji minimum dinaikkan beberapa kali? Jawapannya tidak, kerana terdapat pelbagai bantuan kerajaan untuk usahawan," katanya.
Mohd Effendy berkata, kajian menunjukkan produktiviti negara meningkat untuk menjana pendapatan pada suku kedua dan ketiga 2022 iaitu selepas musim COVID-19.
Sementara itu, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mahu kerajaan menjalankan kajian sepenuhnya sebelum melaksanakan apa sahaja dasar baharu, termasuk gaji minimum.
Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan, berkata mengambil contoh pelaksanaan gaji minimum, jika gaji lebih baik ditawarkan di syarikat besar, pekerja tidak lagi mahu bekerja dengan PMKS.
"Industri itu mungkin akan terjejas. Tetapi keputusan kerajaan sudah ada, jika ditarik balik kesannya adalah kepada pemain industri dan jika ditarik balik, rakyat akan pandang serong kepada kerajaan, adakah kerajaan tidak berpendirian," katanya.
Nadzim berkata, jika kerajaan berpendapat majikan tidak mampu melaksanakan gaji minimum, kerajaan harus bersedia menyediakan satu mekanisma lain untuk menampung perbezaan RM300 itu.

Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan.
"Mungkin kerajaan boleh beri kupon atau program subsidi bersasar untuk cukupkan beza RM300 itu. Impaknya amat besar kalau dikupas satu per satu. Kerajaan harus buat kajian menyeluruh jangan beri ruang untuk orang ramai mengkritik kerajaan," katanya.


Artikel oleh: Berita Harian
MAJIKAN HARUS HENTI BERI ALASAN TAK BERSEDIA LAKSANA GAJI MINIMUM - MTUC 
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2022/12/1045044/majikan-harus-henti-beri-alasan-tak-bersedia-laksana-gaji-minimum




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2022/12/majikan-harus-henti-beri-alasan-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tangguh Laksana Gaji Minimum Rm1 500 Keputusan Kabinet

Tangguh Laksana Gaji Minimum Rm1 500 Keputusan Kabinet

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 83 hits
malaysiakini comMenteri Sumber Manusia V Sivakumar menafikan penangguhan pelaksanaan gaji minimum RM1 500 ke atas majikan yang mempunyai kurang daripada lima pekerja dibuat tanpa persetujuan kabinet Berjanji untuk menangani perkara itu dia ...
Awani Tonight Minimum Wage Deferment Unfair For Workers Mtuc

Awani Tonight Minimum Wage Deferment Unfair For Workers Mtuc

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 118 hits
Malaysian Trades Union Congress believes deferring the implementation of the RM1 500 minimum wage for small firms is unfair to the workers SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http
Terkini Permohonan Jawatan Kosong Di Uitm Disember 2022 Gaji Bermula Rm3 070 Hingga Rm14 587 54

Terkini Permohonan Jawatan Kosong Di Uitm Disember 2022 Gaji Bermula Rm3 070 Hingga Rm14 587 54

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 169 hits
Terkini Permohonan Jawatan Kosong Di UiTM Disember 2022 Gaji Bermula RM3 070 hingga RM14 587 54 Berita terbaru buat seluruh rakyat Malaysia UiTM di cawangan Sarawak kini menawarkan pengisian kekosongan jawatan bagi seluruh rakyat Malaysia P...
Menteri Jamin Panjangkan Isu Cptpp Ke Kabinet Berita Harian 29 12 2022

Menteri Jamin Panjangkan Isu Cptpp Ke Kabinet Berita Harian 29 12 2022

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 178 hits
PUTRAJAYA Enam tuntutan badan bukan kerajaan berhubung Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans Pasifik yang didakwa memberi kesan negatif kepada petani nelayan dan penternak tempatan akan dibawa ke mesyuarat Kabinet Jam...
Analisis Teknikal Pergerakan Harga Urusniaga Harian Indeks Usd Rabu 28 Disember 2022

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Urusniaga Harian Indeks Usd Rabu 28 Disember 2022

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 115 hits
Indeks Dolar Amerika Syarikat pada carta 4 jam nampaknya bergerak dalam julat 103 42 104 90 yang juga telah disahkan oleh pergerakan Moving Average yang bergerak dalam julat badan Candlestick ini boleh difahami memandangkan tidak ramai pese...
Analisis Teknikal Pergerakan Harga Harian Aset Komoditi Minyak Mentah Brent Isnin 19 Disember 2022

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Harian Aset Komoditi Minyak Mentah Brent Isnin 19 Disember 2022

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 105 hits
Dengan pergerakan harga aset komoditi Minyak Mentah bergerak dalam saluran menurun dan di bawah Moving Average 100 hari ini telah mengesahkan bahawa kecenderungan CL masih dikuasai oleh penjual di mana dalam beberapa hari akan datang nampak...
Kl Selangor Catat Harga Rumah Paling Mahal Ppim Harian Metro 22 12 2022

Kl Selangor Catat Harga Rumah Paling Mahal Ppim Harian Metro 22 12 2022

papar berkaitan - pada 23/12/2022 - jumlah : 197 hits
Kuala Lumpur Kuala Lumpur dan Selangor mencatatkan harga rumah teres paling mahal di negara ini Manakala Melaka dan Perlis merekodkan harga rumah paling murah biarpun purata gaji pada kadar hampir RM3 000 Harga purata rumah teres masih di b...
Argentina Lolos Final Piala Dunia 2022 Istri Messi Bingung Harus Ngomong Apa

Argentina Lolos Final Piala Dunia 2022 Istri Messi Bingung Harus Ngomong Apa

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 196 hits
Lionel Messi berhasil mengantarkan Argentina lolos ke final Piala Dunia 2022 usai menang 2 0 atas Kroasia Kemenangan itu disaksikan langsung istri dan anak anak Messi
Perintah Gaji Minimum Malaysia

Perintah Gaji Minimum Malaysia

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 216 hits
TERKINI PELAKSANAAN GAJI MINIMUM RM1500 DITANGGUHKAN BAGI KATEGORI PEKERJA KURANG 5 ORANG Setelah mengambil kira kesediaan kategori majikan yang menggajikan pekerja kurang dari 5 orang Kerajaan telah mengambil keputusan untuk MENANGGUHKAN p...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A

Cara Hilangkan Bau Badan Dengan Mudah Di Rumah

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Jim Parsons Mayim Bialik Kembali Sebagai Sheldon Amy Dalam Gambar Siri Finale Young Sheldon