Mahkamah Persekutuan Putuskan Individu Islam Tidak Boleh Jadi Pertikaian Perkahwinan Bukan Islam


BERNAMA
Seksyen 3(3) Akta Memperbaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 (LRA) dengan jelas memperuntukkan bahawa umat Islam dikecualikan daripada permohonan LRA.


 Istana Kehakiman di Putrajaya yang menempatkan Mahkamah Persekutuan. Gambar: AFP
Mahkamah Persekutuan dalam keputusan majoriti 2-1, memutuskan individu beragama Islam tidak boleh dinamakan sebagai pihak dalam pertikaian perkahwinan yang melibatkan pasangan suami isteri bukan Islam di Mahkamah Sivil.
Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat ketika menyampaikan keputusan majoriti panel tiga hakim berkata Seksyen 3(3) Akta Memperbaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 (LRA) dengan jelas memperuntukkan bahawa umat Islam dikecualikan daripada permohonan LRA.
Bagaimanapun, Tengku Maimun berkata undang-undang itu terpakai terhadap mualaf Islam dalam kes melibatkan pasangan bukan Islamnya memfailkan petisyen selepas bekas pasangan memeluk Islam iaitu selepas perkahwinan sivil mereka.
Beliau berkata tujuan LRA itu bukan sahaja untuk mengawal perkahwinan dan perceraian orang bukan Islam, malah ia juga sebagai pemisah undang-undang berasingan bagi orang Islam dan bukan Islam di negara ini.
“Ini adalah berdasarkan Perkara 121 (A) Perlembagaan Persekutuan mengenai prinsip pemisahan bidang kuasa di antara Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah.
Keputusan majoriti itu yang disokong Hakim Mahkamah Persekutuan Mohd Zawawi Salleh, mahkamah menolak rayuan yang dikemukakan oleh seorang wanita yang identitinya tidak didedahkan.
Bagaimanapun, Hakim Mahkamah Persekutuan Nallini Pathmanathan yang turut sama bersidang, membuat penghakiman menentang.
Kes hari ini berkaitan rayuan oleh seorang wanita berhubung permohonan undang-undangnya untuk memasukkan seorang wanita sebagai responden bersama dalam petisyen perceraian yang difailkan pada Julai tahun lepas di Mahkamah Tinggi terhadap suaminya, mendakwa perkahwinannya musnah selepas suaminya membuat hubungan sulit dengan wanita Islam itu.
Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa individu Islam boleh dinamakan sebagai responden bersama dalam petisyen perceraian dan bukannya dalam perpisahan kehakiman dan oleh itu mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa untuk mengecam responden bersama bagi ganti rugi di bawah Seksyen 58 LRA.
Dalam perceraian, kontrak perkahwinan dibatalkan manakala dalam kes perpisahan kehakiman, perkahwinan itu terus kekal tetapi pasangan dibenar untuk tinggal berasingan.
Mahkamah Rayuan yang membenarkan rayuan wanita Islam itu, memutuskan undang-undang tersebut tidak terpakai kepada orang Islam.
Sementara itu, dalam penghakiman menentang, Nallini berkata Seksyen 3(3) LRA tidak menghalang seorang Muslim dinamakan sebagai responden bersama atas dakwaan berzina untuk petisyen perpisahan kehakiman.
Beliau berkata mahkamah diberi kuasa mengikut Seksyen 17 (a) Akta Tafsiran 1997 untuk melihat kepada niat dan tujuan perundangan apabila mentafsir peruntukan.
Beliau berkata pendekatan kontekstual dan tujuan perlu diguna pakai dalam mentafsir frasa “tidak terpakai kepada orang Islam” mengikut Seksyen 3(3) LRA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/mahkamah-persekutuan-putuskan-individu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekat Jual Arak Guan Eng Dakwa Kerajaan Persekutuan Campur Tangan Gaya Hidup Bukan Islam

Sekat Jual Arak Guan Eng Dakwa Kerajaan Persekutuan Campur Tangan Gaya Hidup Bukan Islam

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 153 hits
Ketetapan baharu kerajaan sekarang dipengaruhi dasar ekstremis PAS KUCHING Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mendakwa Kerajaan Persekutuan masuk campur gaya hidup dan amalan perniagaan orang bukan Islam di negara ini Dakwanya ini dapat dili...
Umno Boleh Putuskan Cinta Tiga Segi Tajaan Pas

Umno Boleh Putuskan Cinta Tiga Segi Tajaan Pas

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 235 hits
Jika ada usaha rapi dan gigih dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya menggalakkan pengundi perantau Melaka pulang mengundi dalam PRN Sabtu lalu berjaya adakah keputusannya akan berubah Sekiranya tiada ancaman wabak Covid 19 yang menggerunk...
Dap Perlu Kompromi Kerusi Pkr Boleh Menang

Dap Perlu Kompromi Kerusi Pkr Boleh Menang

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 197 hits
KEADILAN Sarawak menyeru DAP negeri itu kembali ke meja rundingan melakukan pembahagian kerusi sebelum hari penamaan calon Menurut KEADILAN Sarawak rundingan dan persetujuan yang diperolehi DAP negeri sebelum ini bersama Pengerusi Majlis Pi...
Pas Tidak Boleh Paksa Umno Terima Bersatu Dengan Gunakan Mn

Pas Tidak Boleh Paksa Umno Terima Bersatu Dengan Gunakan Mn

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 176 hits
Pas tidak boleh paksa UMNO terima Bersatu dengan gunakan MN PAS tidak boleh menggunakan Muafakat Nasional untuk memaksa UMNO menerima Bersatu kerana kedua dua parti itu adalah seteru politik yang nyata Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Moha...
Kes Orang Tak Boleh Bayar Sewa Meningkat 10 800 Kes Bankrap 2022

Kes Orang Tak Boleh Bayar Sewa Meningkat 10 800 Kes Bankrap 2022

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 185 hits
KL Nov 24 Many 30 45 yrs bankrupt next year when aid packages endaccording to Malaysian Association of Borrowers and Consumers Solution when loans bank moratoriums EPF withdrawals i Sinar end next month10 800 bankruptcy nationwide next year...
Rasa Nak Marah Tarik Nafas Boleh Pause Emosi Taklah Terlepas Pukul Anak

Rasa Nak Marah Tarik Nafas Boleh Pause Emosi Taklah Terlepas Pukul Anak

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 208 hits
Bab mendidik anak anak setiap ibu bapa ada cara masing masing Apa saja yang dilakukan untuk kebaikan selagi ia tak mendatangkan kecederaan fizikal dan tak meninggalkan kesan negatif pada emosi anak Walaupun ibu bapa menganggap pukulan kecil...
Masakan Asam Pedas Teratai Tular Netizen Teruja Pertama Kali Mengetahui Ia Boleh Dijadikan Hidangan

Masakan Asam Pedas Teratai Tular Netizen Teruja Pertama Kali Mengetahui Ia Boleh Dijadikan Hidangan

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 230 hits
Oleh Maharizad Md Ali bersama pokok teratai yang dicabutnya SEORANG gadis tidak menyangka hanya dengan berkongsi satu video pendek ibunya mencabut pokok teratai untuk dijadikan hidangan di sebatang sungai berhampiran rumahnya tular Video de...
Keh Keh Rega Sayur Pun Tak Boleh Kontrol Mana Pak Lebai Nak Bmf

Keh Keh Rega Sayur Pun Tak Boleh Kontrol Mana Pak Lebai Nak Bmf

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 201 hits
NI ZAMAN WALAUNCAI PERINTAH ISLE N MELAYU LA SANGAT MELINGKUP DAN MENYUSAHKAN RAKYAT SAIFUDDIN NASUTIONAyam RM 5 99 sekilo Telur Gred B RM 9 49 sepapan Tomato RM 2 99 sekilo dan Kacang Panjang RM 5 99 sekilo Hari ini saya telah melakukan pa...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Syarahan Umum Pengenalan Pengkomputeran Kuantum

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent