Sekat Jual Arak Guan Eng Dakwa Kerajaan Persekutuan Campur Tangan Gaya Hidup Bukan Islam


Ainul Illia‘Ketetapan baharu kerajaan sekarang dipengaruhi dasar ekstremis PAS’ KUCHING – Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mendakwa Kerajaan Persekutuan masuk campur gaya hidup dan amalan perniagaan orang bukan Islam di negara ini.
Dakwanya, ini dapat dilihat dengan tindakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melarang kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai ubat Cina daripada menjual minuman keras, dakwanya. 
Ahli Parlimen Bagan itu juga dilaporkan tidak berpuas hati apabila kerajaan Perlis melalui majlis tempatannya mengehadkan penjualan bir di kedai kopi di negeri itu kepada hanya empat karton sehari.
“Ini bukan sahaja menyebabkan beban kewangan tambahan dengan membayar kos lesen tambahan oleh kedai kopi dan restoran melebihi RM1,000, tetapi juga dengan sengaja mengenakan sekatan yang tidak perlu dan campur tangan dalam gaya hidup dan amalan perniagaan ke atas orang bukan Islam,” dakwanya dalam satu kenyataan hari ini.
Guan Eng dilaporkan berkata demikian sebagai mengulas laporan China Press berkenaan had penjualan empat kotak minuman keras sehari kepada pengusaha restoran dan kopitiam oleh kerajaan negeri, yang berkuat kuasa bulan depan.
Selain itu, terdapat syarat tambahan di mana semua kedai kopi perlu memohon lesen minuman keras untuk menjual minuman itu.
Memetik pegawai kastam, China Press melaporkan, kedua-dua peraturan akan berkuat kuasa pada Januari, selaras dengan keperluan peraturan eksais 1976.
Mengulas perkara itu, Guan Eng mendakwa, keputusan terbaharu Jabatan Kastam bermula tahun depan ke atas semua kedai kopi dan restoran itu akan memberi kesan buruk kepada lebih 10,000 pertubuhan perniagaan di seluruh negara.
Dia mendakwa dengan margin keuntungan yang kecil untuk menjual bir, beberapa kedai kopi kecil mungkin terpaksa berhenti menjual bir kerana mereka tidak mampu membayar yuran pelesenan melebihi RM1,000.
“Semasa saya menjadi Menteri Kewangan dan juga Menteri Kewangan terdahulu, ini tidak pernah dibangkitkan atau menjadi isu. 
“Ini adalah ketetapan baharu kerajaan sekarang yang dipengaruhi oleh dasar ekstremis PAS,” dakwa Guan Eng seperti dilapor News Straits Times.  
Katanya, Menteri Kabinet bukan Islam khususnya dari Sabah dan Sarawak mesti bertanggungjawab sepenuhnya dan menjelaskan mengapa mereka tidak menghalangnya sebaliknya membenarkan atau menyokong dasar ekstremis itu.
“Menyokong menteri bukan Islam termasuk Gabungan Parti Sarawak (GPS) pada pilihan raya Sarawak akan datang hanya akan membawa kepada hakisan malah rampasan hak bukan Islam untuk memenuhi dasar ekstremis PAS,” dakwanya.
Berikutan itu, Guan Eng menggesa kerajaan tempatan khususnya di negeri dikuasai Pakatan Harapan (PH) supaya tidak melaksanakan peraturan sedemikian yang menyekat dan mengehadkan hak sedia ada orang bukan Islam.
“DAP juga akan mengarahkan peguam kami untuk meneliti peraturan untuk mencabar di mahkamah mengenai sekatan ke atas kedai kopi dan restoran yang menjual bir yang memerlukan lesen minuman keras ini,” dakwanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/sekat-jual-arak-guan-eng-dakwa-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syarat Lesen Baharu Jual Arak Dibatalkan Warganet Kecam Kerajaan Dianggotai Pas

Syarat Lesen Baharu Jual Arak Dibatalkan Warganet Kecam Kerajaan Dianggotai Pas

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 144 hits
FAZLI RADZIRata rata warganet mengecam kerajaan hari ini yang turut dianggotai Pas ekoran pembatalan dasar baharu perlesenan arak untuk restoran dan kedai kopi Kerajaan Melayu Islam yang dilabel sebelum ini dianggap gagal mengawal isu berka...
Guan Eng Mocks Christianity By Mocking Islam

Guan Eng Mocks Christianity By Mocking Islam

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 237 hits
And the fact that Mat Sabu and the Amanah people allow these DAP people to do this and get away with it demonstrates what the perjuangan of these ex PAS people really is NO HOLDS BARRED Raja Petra Kamarudin DAP s Lim Guan Eng is demonstrati...
Nothing To Stop States From Enforcing Liquor Licence Law Says Guan Eng

Nothing To Stop States From Enforcing Liquor Licence Law Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 192 hits
Lim Guan Eng says he fears for states under the influence of the extremist PAS when it comes to the ruling on liquor licence for coffee shops and restaurants PETALING JAYA There is nothing to stop state governments from enforcing laws that ...
Guan Eng Dr M Has Faulty Memory Unfair To Pin Blame On Advisor

Guan Eng Dr M Has Faulty Memory Unfair To Pin Blame On Advisor

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 120 hits
Former finance minister Lim Guan Eng has questioned Dr Mahathir Mohamad s memory calling it faulty after the former premier singled him and one of his former advisors out in the nonagenarian s upcoming book This came after Mahathir reported...
Guan Eng S Adviser Was Arrogant Mahathir Maintains

Guan Eng S Adviser Was Arrogant Mahathir Maintains

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 154 hits
He says the aide behaved as though he were the minister instead of a political secretary Dr Mahathir Mohamad today defended his remarks about an aide to former finance minister Lim Guan Eng whom he accused in his latest memoir of interferin...
Dr M Tells How He Put A Stop To Guan Eng S Trusted Adviser

Dr M Tells How He Put A Stop To Guan Eng S Trusted Adviser

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 153 hits
Dr Mahathir Mohamad has singled out a senior DAP man described as a trusted adviser to former finance minister Lim Guan Eng over his unauthorised involvement in government business saying it showed how some actions had only provided bullets...
Kembali Ke Parlimen Perjelas Kenyataan Berbeza Mengenai Thaipusam Guan Eng Beritahu Halimah

Kembali Ke Parlimen Perjelas Kenyataan Berbeza Mengenai Thaipusam Guan Eng Beritahu Halimah

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 140 hits
Lim Guan Eng mendakwa Halimah Sadique bertindak mendahului Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dalam membuat kenyataan memandangkan perkara itu masih belum dibincangkan dalam Jawatankuasa Pengurusan Bencana Covid 19 KUALA LUMPUR Menteri Per...
Why Pass Liquor Licence Buck To States Guan Eng Asks Govt

Why Pass Liquor Licence Buck To States Guan Eng Asks Govt

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 144 hits
Former finance minister Lim Guan Eng said the federal government must explain its move to pass the buck to state governments on the liquor licensing conditions for coffee shops and restaurants This was after Finance Minister Tengku Zafrul T...
Timbalan Menteri Pendidikan Campur Tangan Lepas Papan Tanda Sjk Tiada Tulisan Cina

Timbalan Menteri Pendidikan Campur Tangan Lepas Papan Tanda Sjk Tiada Tulisan Cina

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 191 hits
KUALA LUMPUR Timbalan Menteri Pendidikan Mah Hang Soon campur tangan selepas beberapa sekolah rendah bantuan kerajaan beraliran Cina di Pekan Pahang menerima papan tanda nama sekolah baru tanpa aksara Cina Sinchew Daily baru baru ini melapo...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Cara Memasarkan Homestay Anda

Overcoming Funding Challenges

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur