Mahkamah Persekutuan Perlu Putuskan Isu Perlembagaan Kuasa Tyt Singkir Ketua Menteri Sabah


Isu mengenai keperlembagaan kuasa Yang Dipertua Negeri Sabah untuk menyingkirkan Ketua Menteri yang sedang berkhidmat dan dilantik secara sah perlu diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan, kata Hakim Datuk Abdul Rahman Sebli dalam penghakimannya.
Dalam penghakiman 34 halaman, Hakim Mahkamah Persekutuan itu berkata merit rayuan bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman perlu didengar demi kepentingan awam dan bukannya ditolak sebagai bersifat akademik.
“Sudah diketahui umum bahawa ini bukan kali pertama rakyat Sabah menghadapi kemelut politik dan krisis perlembagaan seperti ini, dan ini bukan yang terakhir jika tidak diselesaikan oleh mahkamah ini,” katanya.
Abdul Rahman berkata amat penting bagi Mahkamah Persekutuan menentukan sama ada kedudukan undang-undang sebagaimana yang ditafsirkan oleh Mahkamah Tinggi dalam kes ini, merupakan kedudukan undang-undang yang betul.
“Ini untuk mengelak berlakunya krisis perlembagaan, yang berpotensi untuk berulang setelah keputusan Pilihan Raya Negeri Sabah ke-16 akan diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya,” katanya.
Minggu lepas, Abdul Rahman dan Hakim Datuk Zabariah Mohd Yusof dalam keputusan majoriti 2-1 membenarkan Musa merayu ke Mahkamah Persekutuan berhubung keputusan Mahkamah Rayuan yang tidak memihak kepadanya.
Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Mohd Zawawi Salleh, dalam penghakimannya berkata keputusan kebenaran untuk merayu tidak sepatutnya diberikan kepada Musa dan sudah tidak wujud ‘isu hidup’ dalam kes tersebut.
Dalam penghakimannya yang dikeluarkan semalam, Abdul Rahman berkata belum ada pengakhiran mengenai isu sama ada Musa disingkirkan secara sah.
“Rakyat Sabah mempunyai hak untuk mengetahui sama ada penyingkiran Tan Sri Musa sebagai Ketua Menteri yang dilantik secara sah dilakukan secara sah, mengikut undang-undang dan menurut Perlembagaan Sabah,” katanya.
Beliau berkata Yang Dipertua Negeri Sabah telah menyingkirkan Musa dalam masa kira-kira 48 jam, sambil menambah bahawa Musa tidak diberi kesempatan untuk memohon pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN).
Abdul Rahman berkata kes Musa berbeza dengan kes di Perak yang Menteri Besar Perak ketika itu, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin telah memohon untuk membubarkan DUN mengikut Perlembagaan Perak tetapi kemudiannya ditolak oleh Sultan Perak.
“Tidak seperti Sultan Perak, yang merupakan Raja Melayu, Yang Dipertua Negeri Sabah diwujudkan mengikut Perlembagaan Sabah,” katanya.
Beliau berkata Mahkamah Rayuan, yang berpendapat rayuan Musa bersifat akademik, menggunakan jalan penyelesaian mudah tanpa menjawab persoalan asas perlembagaan di hadapannya.

Musa mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri pada 10 Mei, 2018, selepas memperoleh majoriti mudah pada Pilihan Raya Umum Ke-14 tetapi hilang majoriti apabila beberapa Ahli DUN daripada partinya (UMNO) serta daripada parti komponen Barisan Nasional (UPKO) melompat parti dan menyatakan sokongan terhadap Parti Warisan Sabah yang diketuai Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.
Musa kemudiannya memfailkan saman pemula bagi mencabar pelantikan Mohd Shafie sebagai ketua menteri yang baharu, mendakwa beliau adalah Ketua Menteri Sabah yang sah.
Pada 7 Nov 2018, Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu semasa menolak saman pemula Musa memutuskan bahawa pelantikan Mohd Shafie sebagai Ketua Menteri mengikut perlembagaan.
Musa juga gagal dalam rayuannya di Mahkamah Rayuan tahun lepas yang ditolak atas alasan ia bersifat akademik.
BERNAMA
The post Mahkamah Persekutuan perlu putuskan isu perlembagaan kuasa TYT singkir Ketua Menteri Sabah appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/04/mahkamah-persekutuan-perlu-putuskan-isu-perlembagaan-kuasa-tyt-singkir-ketua-menteri-sabah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Persekutuan Putuskankan Pemecatan Musa Aman Oleh Tyt Sabah Menyalahi Perlembagaan Prk Sabah Batal

Mahkamah Persekutuan Putuskankan Pemecatan Musa Aman Oleh Tyt Sabah Menyalahi Perlembagaan Prk Sabah Batal

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 659 hits
Mahkamah Persekutuan Malaysia telah menetapkan TYT Sabah Tun Datuk Seri Panglima Hj Juhar Hj Mahiruddin telah membuat keputusan yang salah dan bertentangan dengan Perlembagaan apabila beliau sebagai Tuan Yang Terutama Sabah memecat TS Musa ...
Wilayah Persekutuan Akan Tubuh Badan Urus Air Sendiri Kata Menteri

Wilayah Persekutuan Akan Tubuh Badan Urus Air Sendiri Kata Menteri

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 586 hits
Annuar Musa berkata dengan adanya badan pengurusan air sendiri Wilayah Persekutuan boleh menguruskan konsesi air sendiri dan membeli air mentah atau memproses air PUTRAJAYA Badan pengurusan air akan diwujudkan di Wilayah Persekutuan bagi me...
Kes Ketua Menteri Sabah Apa Yang Tak Kena Dengan Bernama

Kes Ketua Menteri Sabah Apa Yang Tak Kena Dengan Bernama

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 596 hits
Pelik sungguh bila membaca laporan BERNAMA agensi berita rasmi negara mengenai penghakiman Mahkamah Persekutuan yang memberikan Tan Sri Musa Aman kebenaran untuk membuat rayuan ke atas keputusan Mahkamah Rayuan yang menolak permohonan belia...
Peguam Berhujah Mahkamah Perlu Putuskan Kesahihan Pembubaran Dun Sabah

Peguam Berhujah Mahkamah Perlu Putuskan Kesahihan Pembubaran Dun Sabah

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 300 hits
PUTRAJAYA Seorang peguam memberitahu Mahkamah Rayuan bahawa tindakan undang undang bagi mencabar keputusan Yang Dipertua Negeri membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah pada 30 Julai adalah isu perlembagaan yang penting dan perlu diputuskan ...
Menteri Dan Rakyat Ejek Mengejek Isu Veveonah

Menteri Dan Rakyat Ejek Mengejek Isu Veveonah

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 323 hits
Nora JamilahBila menteri panggil Veveonah Mosibin tree girl rakyat panggil menteri sloth minister apacam Isu pelajar panjat pokok cari internet untuk jawab soalan exam iaitu Adik Veveonah yang difitnah oleh Timbalan Menteri PN kalau kita li...
Sd Melanggar Perlembagaan Dalam Tatacara Perlantikan Seorang Perdana Menteri

Sd Melanggar Perlembagaan Dalam Tatacara Perlantikan Seorang Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 205 hits
Muhyiddin Yasin bangga Haji Hadi Awang orang yang pertama tandatangan SD untuk menyokong beliau menjadi PM 2 Di sebalik kata Muhyddin Yasin itu memberi makna bahawa Haji Hadi Awang adalah lidah biawak yang bercabang Dulu dia juga yang dahul...
2 Timb Menteri Hina Rakyat Sabah

2 Timb Menteri Hina Rakyat Sabah

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 358 hits
Ahli Dewan Negara Senator Adrian Lasimbang menyifatkan kenyataan dua Timbalan Menteri yang berunsur serangan terhadap Veveonah Mosibin sebagai satu penghinaan kepada rakyat Sabah Beliau berkata Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Mal...
Menteri Perlekeh Anak Muda Tolak Pn Di Sabah Fahmi

Menteri Perlekeh Anak Muda Tolak Pn Di Sabah Fahmi

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 187 hits
Penghinaan ke atas pelajar Universiti Malaysia Sabah Veveonah Mosibin oleh Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Zahidi Zainul Abidin bukan sahaja melampau tetapi merupakan sifat buruk dan menjadi kebiasaan pemimpin Umno Perikata...
Isu Veveonah Timbalan Menteri Angkuh Untuk Melihat Permasalahan Sebenar

Isu Veveonah Timbalan Menteri Angkuh Untuk Melihat Permasalahan Sebenar

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 240 hits
KENYATAAN MEDIA9 SEPTEMBER 2020ISU VEVEONAH TIMBALAN MENTERI ANGKUH UNTUK MELIHAT PERMASALAHAN SEBENAR Satu kesilapan besar Kerajaan dalam isu Veveonah ini adalah kerajaan seakan akan tidak mampu untuk melihat bahawa isu ini sebenarnya timb...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan