Penjarakan Pesalah Pkp Langkah Tidak Betul Ngo



Cadangan kerajaan Melayu Perikatan Nasional (PN) untuk mewujudkan 13 penjara khas baru bagi menempatkan pesalah-pesalah perintah kawalan pergerakan (PKP) bukanlah satu idea yang baik.
Kumpulan NGO, Menghapuskan Kematian dan Penderaan Dalam Tahanan (EDICT) berkata, melalui keputusan itu kerajaan memberikan isyarat kepada badan kehakiman agar semua pesalah selepas ini perlu dihumban ke penjara.
“EDICT sekali lagi ingin menggesa badan kehakiman untuk tidak memenjarakan pesalah PKP.
“EDICT ingin mengingatkan badan kehakiman dan kerajaan bahawa hak untuk menghukum adalah hak prerogatif badan kehakiman, bukannya pihak kerajaan.
“Memenjarakan pesalah PKP bukanlah suatu idea yang baik. Mewujudkan 13 buah penjara baru juga bukanlah suatu idea yang baik. Mereka akan lebih terdedah kepada kemudaratan,” kata NGO itu dalam satu kenyataan.
Semalam Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kementerian dalam negeri telah mewartakan 11 penjara sementara untuk menahan pesalah yang mengingkari PKP. Katanya, penjara itu akan mula beroperasi pada 23 April.
Mengulas lanjut, EDICT berkata, penjara bukan hanya sekadar suatu binaan tetapi perlu dilengkapi dengan pusat pemeriksaan kesihatan, pengurusan uniform dan pakaian, penyediaan makanan, penyediaan ubat-ubatan untuk tahanan yang memerlukan.
Selain itu, penyediaan keselamatan, sistem kawalan, pengurusan pelawat, kakitangan terlatih, termasuk warden, pengangkutan dan sebagainya juga perlu diambil kira.
Sehubungan itu, EDICT mengingatkan kerajaan akan tanggungjawab pemerintah sebelum memenjarakan rakyat.
“Pertama, kerajaan adalah bertanggungjawab atas kebajikan, kesihatan dan keselamatan setiap tahanan walaupun penjara tersebut dibuat hanya untuk pesalah PKP.
“Kedua, orang yang berada dalam tahanan lebih mudah untuk mempunyai kecenderungan untuk membunuh diri. Oleh itu, kakitangan penjara harus mempunyai pengetahuan dan segala yang diperlukan untuk menghadapi tingkah laku bunuh diri tahanan. Mereka juga mesti dipertanggungjawabkan bagi setiap percubaan membunuh diri oleh tahanan.
“Ketiga, kemungkinan akan ada segelintir tahanan yang bersifat agresif dan berlaku ganas. Pergaduhan boleh berlaku di dalam penjara. Kakitangan penjara harus bersedia dan mencegah pergaduhan daripada tercetus,” katanya.
EDICT juga mengingatkan kerajaan bahawa dalam kes-kes melibatkan kematian dalam tahanan, mahkamah sentiasa memberi perhatian mengenai tanggungjawab pihak penjara.
Memetik contoh, kes Kamarulnizam Ismail yang meninggal dunia di penjara Tapah selepas beberapa hari menjalani hukuman 14 hari penjara, EDICT berkata hakim mendapati 12 individu dan pihak kerajaan bertanggungjawab dalam menyebabkan kematian itu.
“Mahkamah berpendapat bahawa, memandangkan tahanan tersebut tidak sihat, warden patut memberikan perhatian kepadanya dan mengambil berat terhadap tahanan di bawah jagaan mereka.
“Mahkamah turut memberikan kos berjumlah RM162,000.00 serta faedah dikira daripada tahun 2014,” katanya.
Sehubungan itu, kata EDICT, rakyat sebagai pembayar cukai tidak harus menanggung ganti rugi yang diberi oleh mahkamah atas sebab kematian salah yang bakal berlaku – wang itu seharusnya digunakan untuk perkara yang lebih bermanfaat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27228

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kompaun Rm1 000 Pesalah Pkp Bermula Hari Ini

Kompaun Rm1 000 Pesalah Pkp Bermula Hari Ini

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 262 hits
Diterbitkan Hari ini 4 07 pmKompaun sebanyak RM1 000 akan mula dikenakan terhadap individu yang melanggar perintah kawalan pergerakan bermula hari ini Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Acryl Sani Abd...
Icrc Puji Tindakan Malaysia Tidak Penjara Pesalah Pkp

Icrc Puji Tindakan Malaysia Tidak Penjara Pesalah Pkp

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 197 hits
Kuala Lumpur Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah mengalu alukan tindakan pihak berkuasa Malaysia memberikan respons terhadap kebimbangan penggunaan hukuman penjara sebagai hukuman pelanggaran Perintah Kawalan Pergerakan Ia berikutan perm...
Pesalah Pkp Akan Di Tahan Reman Sebelum Ke Mahkamah

Pesalah Pkp Akan Di Tahan Reman Sebelum Ke Mahkamah

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 288 hits
KUALA LUMPUR Penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan fasa ketiga yang bermula esok akan diperketatkan dengan polis boleh menahan reman mereka yang ingkar seterusnya dihadapkan ke mahkamah Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berk...
Mahkamah Kenakan Hukuman Denda Khidmat Masyarakat Pada Pesalah Pkp

Mahkamah Kenakan Hukuman Denda Khidmat Masyarakat Pada Pesalah Pkp

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 210 hits
Mahkamah di beberapa negeri hari ini menjatuhkan hukuman denda antara RM300 hingga RM1 000 terhadap pesalah yang melanggar perintah kawalan pergerakan dan mengarahkan mereka menjalani perintah khidmat masyarakat Ada beberapa individu yang d...
Guna Budi Bicara Hukum Pesalah Ingkar Pkp Kata Ketua Hakim

Guna Budi Bicara Hukum Pesalah Ingkar Pkp Kata Ketua Hakim

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 241 hits
Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat PETALING JAYA Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat menyeru hakim mahkamah menggunakan budi bicara dalam mengenakan hukuman terhadap pesalah yang melanggar Perintah Kawalan Pergerakan dengan men...
Hukum Pengingkar Pkp Bayar Kompaun Langkah Baik Kata Peguam

Hukum Pengingkar Pkp Bayar Kompaun Langkah Baik Kata Peguam

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 449 hits
Peguam mengalu alukan langkah kerajaan untuk mengeluarkan notis kompaun ke atas individu yang melanggar perintah kawalan pergerakan dengan berkata ia akan meringankan beban kerja polis dan juga mahkamah selain mengurangkan risiko jangkitan ...
Agong Sokong Pkp Dilanjutkan Langkah Tegas Kekang Covid 19

Agong Sokong Pkp Dilanjutkan Langkah Tegas Kekang Covid 19

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 267 hits
Astro Awani Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menerima menghadap Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba secara dalam talian hari ini Foto Istana Negara KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong Al Sul...
Covid 19 Ngo Penggerak Komuniti Negara Negeri Pahang Turut Turun Padang Untuk Bantu Rakyat Di Waktu Pkp

Covid 19 Ngo Penggerak Komuniti Negara Negeri Pahang Turut Turun Padang Untuk Bantu Rakyat Di Waktu Pkp

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 715 hits
KUANTAN Sebuah lagi Badan Bukan Kerajaan iaitu Penggerak Komuniti Negara Negeri Pahang kini sedang bergerak aktif membantu rakyat ketika Perintah Kawalan Pergerakan masih berjalan sekarang NGO ini mula bergerak sejak beberapa tahun lalu seb...
Lebih 14 000 Langgar Pkp 5 930 Pesalah Sudah Dituduh Di Mahkamah

Lebih 14 000 Langgar Pkp 5 930 Pesalah Sudah Dituduh Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Lebih 14 000 individu melakukan kesalahan melanggar Perintah Kawalan Pergerakan sejak ia dilaksanakan pada 18 Mac hingga 14 April bagi fasa 1 dan 2 Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Huzir Mohamed berkata terdapat pen...
No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Suria Klcc Dan Hari Jumaat Di Sentral Suites Kl

Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

Prime Video Bangunkan Sekuel Road House Lakonan Jake Gyllenhaal

Cara Buat Aduan Buruh Serta Pengurusan Aduan



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Lirik Lagu Takyah Sonaone

Popia Ayam Sayur

I Received Warning After Acid Attack Selangor Fc Chief Says

10 Updates Coming To The Android Ecosystem

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research