Mahiaddin Sudah Hilang Moral Ketuai Kerajaan


 
1. Khamis 29hb July 2021 tarikh memalukan demokrasi berparlimen disaksikan oleh seluruh rakyat Malaysia.
Sepatutnya Parlimen menjadi medan terbaik ketika isu pelanggaran perlembagaan dibangkitkan oleh Tuanku YDPA sebagai Ketua Negara dan Ketua kedua Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
2. Istana melalui kenyataannya pada 29hb July 2021 menegaskan beberapa perkara dasar perlembagaan seputar kontraversi Ordinan Darurat yang didakwa telah dibatalkan oleh kabinet pada 21 July yang lalu.
Perkara tersebut disebut oleh Menteri Undang2 ketika diasak oleh pembangkang pada hari pertama persidangan 26hb July perihal Ordinan Darurat yang perlu dibahaskan seperti titah Tuanku.
3. Asas pelanggaran yang dilakukan oleh PM Mahiaddin adalah terhadap kuasa YDPA yang telah dinafikan oleh Kabinet dalam hal berkaitan membuat Ordinan-ordinan Darurat (undang dibuat luar parlimen) termaktub dalam perkara 150 (2B) dan 150(3) Perlembagaan Persekutuan.
Kuasa YDPA jelas disebut dalam perkara 150 dalam hal Proklamasi Darurat dan penggubalan Ordinan-ordinan di bawah kuasa Tuanku YDPA dalam subseksyen2 150.
4. Tuanku juga perkenan bertitah pada 24hb July dalam pertemuan secara maya dengan Menteri Undang2 dan Peguam Negara supaya Ordinan-ordinan yang digubal dan diperkenankan oleh Tuanku dibentangkan dan dibahas di Parlimen untuk pembatalan.
Jelas titah Tuanku tidak diendahkan kerana pembatalan Ordinan sejak awal lagi tidak termasuk dalam agenda pembentangan.
5. Asas inilah yang kami ahli parlimen PH, Warisan, Pejuang dan Muda bangkitkan kenapa persidangan kali ini tidak dibawa usul perbahasan Ordinan-ordinan yang hendak dibatalkan memandangkan tarikh tamat Darurat adalah pada 1 Ogos.
Semua Penerangan Menteri tidak bermakna tanpa diselesaikan dahulu soal Ordinan Darurat di kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
Terbukti desakan kami diperakui melalui kenyataan Istana bahawa itu adalah hasrat Tuanku yang dizahirkan kepada Menteri Undang2 dan Peguam Negara terlebih awal.
6. Dewan Parlimen yang mulia telah dicemari dengan sikap Speaker Dewan yang acuh tak acuh kepada isu pokok ini dan ketika kenyataan Istana dikeluarkan, kami Ahli Parlimen Pembangkang dari semua blok telah meyakini bahawa PM Mahiaddin telah dengan sedar melanggar kuasa Tuanku dan tidak mengendahkan titah Baginda supaya hal Ordinan Darurat dibahaskan oleh Ahli Dewan.
7. Lebih memalukan ialah apabila Dewan terpaksa ditangguhkan oleh Speaker sebanyak 3 kali dengan dalih-dalih yang melucukan.
Salah satu penangguhan pada pukul 3.30 ptg dialaskan atas sebab semua MP perlu membuat pemeriksaan covid (swab test) sedangkan semua MP telahpun membuat pemeriksaan pada Jumaat 23hb July lalu.
Tiba-tiba sahaja Speaker memaklumkan ada kes positive tiga hari yang lalu!
8. Membuat alasan covid untuk melengah-lengahkan soal pelanggaran kuasa YDPA dan sekaligus melanggar Perlembagaan Persekutuan adalah tidak bertanggungjawab dan memalukan institusi Demokrasi Parlimen.
Usul Ketua Pembangkang pada sesi petang 29hb July yang memohon Dewan membuat ketetapan supaya PM Mahiaddin dimakzulkan atau dibuat usul dipecat telahpun diterima di pejabat Speaker.
9. Saya yakin sesi hari terakhir persidangan Isnin 2hb Ogos akan ditangguh keseluruhannya atas alasan Covid juga.
Dari sudut moralnya PM Mahiaddin sudahpun hilang kepercayaan dewan apabila gagal mematuhi lunas-lunas perlembagaan apatah lagi melanggar kuasa YDPA dalam Perkara 150(2B) dan 150(3).
Apabila seorang Perdana Menteri gagal mempertahankan Perlembagaan dan gagal menghormati kuasa YDPA, kerajaannya sudah hilang moral untuk mentadbir negara.
Jalan terbaik kepada PM Mahiaddin dan seluruh anggota kabinetnya ialah letak jawatan jikalau tidak mahu dimakzulkan setelah hilang kredebiliti untuk memerintah.
DS Dr Mujahid Yusof Rawa
Ahli Parlimen Parit Buntar
30hb July 2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/mahiaddin-sudah-hilang-moral-ketuai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 222 hits
Segala segalanya kini sudah terdedah dan terserlah tanpa dapat disembunyikan lagi Hakikat bahawa pembatalan darurat yang diumumkan Takiyuddin Hassan di Parlimen Isnin lalu dilakukan tanpa mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong terlebih dahu...
Kerajaan Mahiaddin Sudah Hilang Akal

Kerajaan Mahiaddin Sudah Hilang Akal

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 391 hits
Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin tidak lagi mampu menggunakan akal rasional dengan menutup terus Parlimen mulai hari ini untuk tempoh dua minggu dengan alasan berlaku jangkitan Covid 19 Menurut Presiden Amanah Mohamad Sabu PM Mahiad...
Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 196 hits
Jika kita perhatikan sejak awal lagi penderhakaan terhadap titah Yang Dipertuan Agong ini bukan saja dilakukan oleh Mahiaddin Md Yasin tetapi juga melibatkan seluruh anggota kabinet kerajaan PN Dengan yang demikian Mahiaddin anggota kabinet...
Kalau Selepas Mahiaddin Nyata Derhaka Ini Pun Tak Keluar Juga Daripada Kerajaan Eloklah Umno Dibubarkan Saja

Kalau Selepas Mahiaddin Nyata Derhaka Ini Pun Tak Keluar Juga Daripada Kerajaan Eloklah Umno Dibubarkan Saja

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 201 hits
Berikutan kemelut dan ketidaktentuan yang berpanjangan dalam kerajaan gagal pimpinan Mahiaddin Md Yasin terbaru dengan Yang Dipertuan Agong sendiri menunjukkan kemurkaan baginda UMNO akan mengadakan mesyuarat MT khasnya petang ini Mesyuarat...
Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 281 hits
The ReporterUnited Malays National Organisation hari ini mengumumkan penarikan balik sokongan terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini selepas mengadakan mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMN...
Benteng Terakhir Dirempuh Pemberontakan Derhaka Kerajaan Mahiaddin

Benteng Terakhir Dirempuh Pemberontakan Derhaka Kerajaan Mahiaddin

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 227 hits
RAJA KAMARUL BAHRIN SHAHKrisis Perlembagaan yang berlaku hari ini tercetus apabila Ordinan Darurat yang sepatutnya dibawa ke Parlimen seperti mana yang dititahkan oleh Yang di Pertuan Agong supaya dibahaskan dibatalkan secara pintu belakang...
Rentasan 935 Gempar Kini Kerajaan Pn Sudah Hilang Kuasa Eksekutif Seb

Rentasan 935 Gempar Kini Kerajaan Pn Sudah Hilang Kuasa Eksekutif Seb

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 199 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9351 SEMUA ORDINAN DARURAT DIBATAL 21 JULAI RAKYAT DITIPU 2 DATA APA YANG MITI PEGANG 3 ADAKAH PERKENAN YANG DI PERTUAN AGONG SUDAH DIDAPATI 4 KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL BUNUH DIRI
Kerajaan Pn Lembab Beri Bantuan Kepada Pks 65 000 Hilang Pekerjaan Keadilan

Kerajaan Pn Lembab Beri Bantuan Kepada Pks 65 000 Hilang Pekerjaan Keadilan

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 205 hits
Kelembapan kerajaan Perikatan Nasional memberi bantuan kepada sektor Perusahaan Kecil dan Sederhana menyebabkan pertumbuhan sektor itu merosot teruk pada tahun ini dan tahun lalu Menurut Bendahari Agung KEADILAN Lee Chean Chung Berdasarkan ...
65k Sektor Pks Hilang Pekerjaan Akibat Kelembapan Kerajaan Pn

65k Sektor Pks Hilang Pekerjaan Akibat Kelembapan Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 255 hits
Kelembapan kerajaan Perikatan Nasional memberi bantuan kepada sektor Perusahaan Kecil dan Sederhana menyebabkan pertumbuhan sektor itu merosot teruk pada tahun ini dan tahun lalu Menurut Bendahari Agung KEADILAN Lee Chean Chung Berdasarkan ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis