Kalau Selepas Mahiaddin Nyata Derhaka Ini Pun Tak Keluar Juga Daripada Kerajaan Eloklah Umno Dibubarkan Saja


 
Berikutan kemelut dan ketidaktentuan yang berpanjangan dalam kerajaan gagal pimpinan Mahiaddin Md Yasin, terbaru dengan Yang Dipertuan Agong sendiri menunjukkan kemurkaan baginda, UMNO akan mengadakan mesyuarat MT khasnya, petang ini.
Mesyuarat berkenaan akan berlangsung pada jam 4.00 petang secara dalam talian.
Menurut Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan, mesyuarat khas tergempar berkenaan bertujuan membincangkan isu politik terkini, antaranya kenyataan media Istana Negara, warkah Agong, darurat serta ordinannya dan penangguhan sidang Parlimen semalam yang dilakukan oleh Mahiaddin.
Berdasarkan situasi terkini dan kedudukan UMNO yang merupakan komponen Ahli Parlimen terbanyak dalam kerajaan PN, mesyuarat petang ini tentulah bukan mesyuarat yang biasa-biasa.
Sebelum ini, pada 7 Julai itu, mesyuarat MT UMNO secara rasmi membuat ketetapan menarik sokongan terhadap Mahiaddin dan menggesanya agar berundur dengan segera.
Tetapi, oleh kerana ketetapan itu tidak disertai dengan keberanian UMNO keluar daripada kerajaan, maka Mahiaddin terus buat muka sardinnya yang tak malu itu dan enggan meletakkan jawatan.
Maka, ketetapan menarik sokongan UMNO itu boleh dikata langsung tidak bernilai apa-apa.
Ia malah bukan saja menyebabkan Mahiaddin tidak memperdulikannya, malah Ahli-Ahli Parlimen UMNO yang berada dalam kerajaan sendiri, terutamanya Ismail Sabri yang baru beroleh jawatan Timbalan Perdana Menteri, turut tidak malu-malu untuk terus memberi sokongan serta mempertahankan Perdana Menteri.
Lebih buruk dan hodoh lagi perangai mereka itu, setelah Agong menunjukkan kemurkaan baginda pun, sokongan kepada Mahiaddin tetap juga dikekalkan lagi.
Cisss…pemimpin Melayu apa dan warganegara jenis apa mereka ini?
Ini juga bermakna, dalam jiwa kebanyakan pemimpin UMNO, sementara salah satu teras perjuangan parti itu ialah mendaulat dan mempertahan kedudukan Raja-Raja, hakikatnya kesetiaan dan jilatan mereka lebih kepada Perdana Menteri yang mampu memberikan jawatan dan kedudukan bagi meraih nikmat kehidupan di dunia ini.
Tetapi, kesalahan sebenar dalam hal ini adalah pucuk pimpinan UMNO itu sendiri yang tidak benar-benar tegas dan menyeluruh dalam keputusan yang dibuatnya.
Kalaulah sejak awal lagi UMNO bersikap berani, bukan saja menarik sokongan, malah keluar daripada kerajaan, sudah tentulah hari ini tidak berlaku sebarang penderhakaan terhadap Agong.
Bahkan, tidak perlu untuk Agong meluahkan rasa amat dukacita baginda yang sebenarnya itulah tanda kemurkaan seorang Raja.
Apa yang ada di depan mata kita sekarang boleh dikira sudah melampaui batas yang sepatutnya, bukan saja ada menteri yang terbuka menunjukkan sikap derhaka, enggan mematuhi titah Agong, lebih daripada itu Perdana Menteri dan seluruh kabinet turut menunjukkan penderhakaan mereka secara berjemaah.
Titah Agong agar Parlimen dibuka di mana ia terus diderhakai sehingga baginda bertitah sebanyak tiga kali mengenainya, maka ketika itu barulah ia cuba ditunaikan.
Itu pun tidak sepenuhnya titah Agong diakuri kerana dalam baginda bertitah agar perbahasan dilakukan, sebaliknya hanya sidang Parlimen khas yang penuh ucapan tanpa perbahasan serta pengundian menjadi persaksian kita semua.
Kemudian apabila Mahiaddin menangguhkan sidang khas Parlimen, sekali lagi dengan mengkambing-hitamkan alasan Covid19, tindakan itu juga sebenarnya adalah satu bentuk penderhakaan terhadap titah Agong.
Sementara tidak melaksanakan sepenuhnya titah Agong adalah penderhakaan, menghentikan perlaksanaan titah pula menunjukkan penderhakaan yang lebih buruk lagi.
Untuk itu, berikutan penderhakaan yang berulang-ulang dilakukan, Mahiaddin dan kerajaan PN ini tidak layak lagi diberi lanjutan masa mentadbir negara.
Dengan yang demikian, mesyuarat khas MT UMNO petang ini, jika tidak berani juga membuat keputusan keluar meninggalkan kerajaan PN atau menjatuhkan Mahiaddin, lebih baiklah UMNO selepas ini berhenti bercakap soal perjuangan untuk rakyat dan mendaulatkan Raja.
Kalau selepas petang ini masih lagi dengan keputusan sama – mengulangi menarik sokongan, mendesak Mahiaddin berundur, tetapi tetap kekal berada dalam kerajaan – eloklah juga UMNO ini dibubarkan saja dan masuklah beramai-ramai ke dalam Bersatu.
Kemudian sokong dan jilatlah Mahiaddin semahu-mahunya untuk sama-sama juga menjadi penderhaka kepada Raja.
Rakyat pun tentunya senang membuat keputusan tidak lagi memerlukan UMNO selepas ini kerana nampaknya ia terbukti parti paling tak berguna sekali.
 (ShahbudinHusin 03/08/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/kalau-selepas-mahiaddin-nyata-derhaka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 196 hits
Jika kita perhatikan sejak awal lagi penderhakaan terhadap titah Yang Dipertuan Agong ini bukan saja dilakukan oleh Mahiaddin Md Yasin tetapi juga melibatkan seluruh anggota kabinet kerajaan PN Dengan yang demikian Mahiaddin anggota kabinet...
Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 283 hits
The ReporterUnited Malays National Organisation hari ini mengumumkan penarikan balik sokongan terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini selepas mengadakan mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMN...
Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 226 hits
Segala segalanya kini sudah terdedah dan terserlah tanpa dapat disembunyikan lagi Hakikat bahawa pembatalan darurat yang diumumkan Takiyuddin Hassan di Parlimen Isnin lalu dilakukan tanpa mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong terlebih dahu...
Zahid Ahli Parlimen Umno Perlu Melepaskan Semua Jawatan Dalam Kerajaan Jika Darurat Dilanjutkan Selepas 1 Ogos

Zahid Ahli Parlimen Umno Perlu Melepaskan Semua Jawatan Dalam Kerajaan Jika Darurat Dilanjutkan Selepas 1 Ogos

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 210 hits
Ahli Parlimen Umno harus undi batal kuasa darurat kata ZahidFMT ReportersPETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata semua Ahli Parlimen parti itu harus menyokong usul untuk membatalkan Proklamasi Darurat serta ordinannya dalam s...
Benteng Terakhir Dirempuh Pemberontakan Derhaka Kerajaan Mahiaddin

Benteng Terakhir Dirempuh Pemberontakan Derhaka Kerajaan Mahiaddin

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 228 hits
RAJA KAMARUL BAHRIN SHAHKrisis Perlembagaan yang berlaku hari ini tercetus apabila Ordinan Darurat yang sepatutnya dibawa ke Parlimen seperti mana yang dititahkan oleh Yang di Pertuan Agong supaya dibahaskan dibatalkan secara pintu belakang...
Kalau Kerajaan Derhaka Agong Tidak Terima Pm Menghadap Sampai Tiga Kali Seminggu Kata Annuar

Kalau Kerajaan Derhaka Agong Tidak Terima Pm Menghadap Sampai Tiga Kali Seminggu Kata Annuar

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 182 hits
Annuar Musa menyifatkan tuduhan derhaka dicipta oleh orang yang mahu menjatuhkan kerajaan PETALING JAYA Annuar Musa menolak tuduhan pihak tertentu kononnya kerajaan telah derhaka kepada Yang di Pertuan Agong susulan pengumuman pembatalan Or...
Ismail Sabri Kata Derhaka Pada Agong Jika Jatuhkan Kerajaan Muhyiddin Sebelum September

Ismail Sabri Kata Derhaka Pada Agong Jika Jatuhkan Kerajaan Muhyiddin Sebelum September

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 226 hits
Ismail jaja titah diraja pada sidang media sokong kerajaan MuhyiddinFMT ReportersPETALING JAYA Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob kerap menggunakan titah Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah ketika mempertahanka...
Ahli Parlimen Maran Nyata Sokongan Penuh Kepada Pm Dan Kerajaan Perikatan Nasional

Ahli Parlimen Maran Nyata Sokongan Penuh Kepada Pm Dan Kerajaan Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 288 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Maran Datuk Seri Dr Ismail Abd Mutalib menyatakan sokongan penuh kepada kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Beliau yang juga Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan da...
Mereka Cuma Ikut Kerajaan Pengkhianat Dan Derhaka Sahaja Siapa Derhaka

Mereka Cuma Ikut Kerajaan Pengkhianat Dan Derhaka Sahaja Siapa Derhaka

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 181 hits
Presiden MIC taasub kerajaan PN sampai tak endah institusi raja kata Khaleed August 2 2021 Mohamed Khaled Nordin berkata Presiden MIC SA Vigneswaran perlu memahami bahawa negara sedang berhadapan dengan krisis Perlembagaan PETALING JAYA Pre...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Apa Yang Berlaku Selepas Halving Bitcoin Bulan April Nanti Nak Beli Ke Nak Jual Btc

Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled