Mahiaddin Adalah Bala Sebenar Bagi Malaysia


 
Ketika Najib Razak jadi Perdana Menteri, ramai di antara kita ketika itu berasa malu menjadi warganegara Malaysia.
Skandal 1MDB dan pelbagai karenah Rosmah Mansor sebagai isteri Perdana Menteri yang terpapar dalam hampir semua media adalah antara dua isu yang menyumbang kepada perkara itu.
Ke mana-mana saja kita pergi, isu berkaitan 1MDB dan Rosmah tidak pernah lekang menjadi pokok perbualan serta perbincangan yang tidak berkesudahan di kalangan orang ramai.
Setiap hari, setiap minggu dan setiap bulan pasti ada saja isu-isu baru yang timbul berkaitan 1MDB dan Rosmah yang bukan saja disiarkan di media nasional, bahkan menjangkau ke peringkat internasional.
Skandal 1MDB dan Rosmah boleh dikata mencetus nama yang buruk bagi negara sehingga ada di antara mereka yang ke luar negara tidak mahu mengaku diri mereka sebagai rakyat Malaysia.
Mereka sebaliknya lebih selesa mengaku datang daripada Brunei atau Singapura.
Namun demikian, itulah yang kemudiannya mendorong rakyat berazam kuat untuk menjatuhkan BN dan menamatkan era pentadbiran Najib.
Alhamdulillah, berkat penyatuan rakyat, BN akhirnya berjaya ditumbangkan pada PRU 2018.
Walaupun PH yang menjadi kerajaan selepas itu tidak lama tempohnya iaitu hanya selama 22 bulan dan banyak masalah yang timbul sepanjang tempoh tersebut lebih disebabkan ketidakjujuran Tun Mahathir Mohamad yang mempunyai agenda peribadi terlalu tinggi, selain tidak berpegang pada janji, tetapi kejayaan mengakhiri penguasaan BN tetap suatu sejarah manis yang banyak baiknya untuk rakyat serta negara.
Jika BN tidak ditumbangkan dan Najib masih Perdana Menteri lagi, kita mungkin sukar membayangkan bagaimana tambah bergayanya Jho Low dan Rosmah sehingga ke hari ini.
Itu belum termasuk lagi puluhan pegawai-pegawai Najib yang kerana kalahnya BN itu, maka bekas Perdana Menteri itu sendiri pada hari ini kenal siapa di antara mereka yang benar-benar setia serta mengenang budi dan siapa yang hanya menempek untuk mencari kekayaan semata-mata, lalu sanggup menikamnya semula.
Apabila kuasa PH berakhir yang kemudian digantikan oleh PN melalui pengkhianatan dan pintu belakang, Mahiaddin Md Yasin akhirnya dilantik sebagai Perdana Menteri.
Selama 15 bulan PN berkuasa sehingga ini, meskipun Mahiaddin tidak terlibat dengan skandal mega seperti 1MDB misalnya dan isteri beliau juga tidak seperti Rosmah, tetapi pemerintahannya terlalu banyak kecerlaruan dan caca marba sehingga membuatkan rakyat meluat serta menyampah dengannya.
Tidak cukup dengan sentiasa berselindung di sebalik Covid19 untuk mengekalkan kuasanya, yang terbaru pula sanggup menangguhkan Parlimen pada Isnin depan pun melalui alasan yang sama.
Sudahlah tiada keabsahan dan mendatangkan banyak kesusahan, Mahiaddin juga terlihat sanggup derhaka beberapa kali terhadap titah Yang Dipertuan Agong dek kerana bimbang kuasa dalam genggamannya terlepas daripada tangan.
Bagi rakyat, tindakan derhaka berkali-kali sehingga Agong berasa amat dukacita lantaran diketepikan dalam keputusan kerajaan membatalkan darurat, seterusnya disertai warkah peribadi baginda untuk menjawab kenyataan media PMO, semua itu adalah gambaran kerajaan yang tidak layak untuk mentadbir negara.
Kerajaan tidak seharusnya berbalah dengan Agong selaku Ketua Negara, bahkan sehingga baginda menggunakan ganti nama Beta dalam warkah peribadinya menjawab kenyataan media PMO, ia ialah langkah yang menunjukkan Agong ingin memberitahu Perdana Menteri bahawa baginda adalah Raja dan Ketua Negara bagi Malaysia.
Berbalah dengan istana sehingga menyebabkan berlakunya krisis perlembagaan, disertai dengan tindakan menafikan peranan Parlimen melalui darurat dan kemudian menangguhkan sidang Isnin depan lantaran bimbang asakan blok pembangkang, Mahiaddin sebenarnya telah mempertaruhkan nasib rakyat demi kepentingan peribadi dan jawatan semata-mata.
Sepatutnya, dalam amalan demokrasi, beliau harus sentiasa terbuka dan berlapang dada untuk diuji keabsahan dan sokongan yang dimilikinya di mana kalau lulus ujian, kekallah menjadi Perdana Menteri dan jika gagal, harusnya sedia untuk berundur.
Demokrasi bukan laluan untuk Perdana Menteri berdalih kerana takut dan bacul berdepan realiti dijatuhkan.
Lantaran sudah berkali-kali berdalih dan dan mengelak untuk kedudukannya diuji, tahap meluat dan menyampah rakyat kini sedang memuncak terhadapnya.
Kalau dengan mengelak dan berdalih itu kerana beliau seorang Perdana Menteri yang hebat, mampu membuatkan rakyat gembira dan negara sentiasa sejahtera, tidak mengapalah juga.
Ini tidak, sementara bermati-matian mempertahankan jawatannya itu, rakyat sebaliknya makin sengsara dengan kes bunuh diri dan kematian terus mencatat angka yang tinggi setiap hari.
Lalu, di mana logiknya Mahiaddin mahu terus bertahan lagi?
Di dalam negara, kelakuan Mahiaddin sekarang ini tidak kurang membuatkan rakyat mula rasa malu dan meluat dengan perangainya.
Kalau di era Najib, ramai yang malu mengaku sebagai warganegara Malaysia berikutan isu dalam negara telah membusuk hingga ke merata dunia, di era Mahiaddin pula lebih ramai yang mahu berpindah ke luar negara.
Ramai yang kini malu berperdana-menterikan Mahiaddin yang langsung tiada perasaan malu untuk terus kekal berkuasa, walau tiada keabsahan, mengguna pelbagai helah untuk menutup Parlimen, menjadikan Covid19 sebagai alasan dan sehingga sanggup derhaka kepada Raja.
Celaru dan huru-haranya negara ini tidak lain adalah disebabkan ketidakmampuan dan kegagalannya, ditambah-buruk lagi kerana beliau punya muka tak malu yang enggan menyedari bahawa dianya adalah seburuk-buruk Perdana Menteri berbanding semua pendahulunya.
Negara di bawah kepimpinannya sedang bergerak ke belakang dengan langsung tiada kemajuan dan rekod baik sejak 15 bulan lalu.
Berbanding Covid19, bala sebenar bagi kita sebenarnya ialah Mahiaddin itu sendiri. 


(ShahbudinHusin 01/08/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/mahiaddin-adalah-bala-sebenar-bagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 196 hits
Jika kita perhatikan sejak awal lagi penderhakaan terhadap titah Yang Dipertuan Agong ini bukan saja dilakukan oleh Mahiaddin Md Yasin tetapi juga melibatkan seluruh anggota kabinet kerajaan PN Dengan yang demikian Mahiaddin anggota kabinet...
Lg S 2021 Life S Good Campaign Kicks Off In Malaysia With Syada Amzah

Lg S 2021 Life S Good Campaign Kicks Off In Malaysia With Syada Amzah

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 338 hits
LG calls on aspiring musicians and creators to express their own life s good message Award winning brand LG Electronics Malaysia announced that LG s Life s Good Music Challenge a component of the global company s annual Life s Good campaign...
Cloudmile Raised Us 10 Million To Open Up The Ai And Cloud Market In Malaysia

Cloudmile Raised Us 10 Million To Open Up The Ai And Cloud Market In Malaysia

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 259 hits
CloudMile the winner of the 2020 Google Cloud Public Sector Partner of the Year APAC award recently appointed the IT industries rising star Lester Leong to lead the Malaysia businessThe winner of the 2020 Google Cloud Public Sector Partner ...
Poco X3 Gt Kini Rasmi Di Malaysia Dimensity 1100 10gb Ram 120hz Dan 67w Pada Harga Bermula Rm1 299

Poco X3 Gt Kini Rasmi Di Malaysia Dimensity 1100 10gb Ram 120hz Dan 67w Pada Harga Bermula Rm1 299

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 308 hits
Xiaomi Malaysia hari ini telah melancarkan Poco X3 GT secara rasmi Peranti ini boleh dikatakan adalah pembunuh peranti mercu era baharu kerana banyak ciri dan fungsi sesebuah peranti mercu yang mahal dipadatkan dalam pakej berkali ganda leb...
Kind Malaysia 2021 Celebrates The Spirit Of Kindness And Compassion

Kind Malaysia 2021 Celebrates The Spirit Of Kindness And Compassion

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 337 hits
Three day virtual event aims to connect corporates and civil society to promote a caring culture among Malaysians From economic uncertainties to the lack of physical interaction there is no doubt that the pandemic has upended the lives of m...
Contribution Of 415 000 Doses Of Az Vaccines Opens Door For Uk Malaysia Travel Bubble Others

Contribution Of 415 000 Doses Of Az Vaccines Opens Door For Uk Malaysia Travel Bubble Others

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 272 hits
The United Kingdom s contribution of 415 000 doses of AstraZeneca vaccines to Malaysia has been seen as a foot in the door for both countries to work together on various matters including mutual vaccine recognition and travel bubbles NSTP A...
Malaysia Is Not Too Far Behind In The Fight Against Covid 19

Malaysia Is Not Too Far Behind In The Fight Against Covid 19

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 242 hits
The good news is Malaysia is not too far behind in performance The bad news is even if 100 of Malaysians have been vaccinated this does not mean Covid 19 will go away It is still going to be with us Hence our task now is to learn how to liv...
5 Pati Warga Indonesia Cuba Masuk Malaysia Positif Covid 19

5 Pati Warga Indonesia Cuba Masuk Malaysia Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 271 hits
3 daripada 5 PATI warga Indonesia yang ditahan maritim selepas cubaan menyusup masuk ke Tawau malam tadi didapati positif Covid 19 Foto Maritim TAWAU Tiga daripada lima pendatang tanpa izin warga Indonesia yang ditahan Agensi Penguatkuasaan...
Kapit S Rm12 Million Lily Pond Upgrading To Be Ready Before Malaysia Day

Kapit S Rm12 Million Lily Pond Upgrading To Be Ready Before Malaysia Day

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 268 hits
Masing is seen during a photo call at the upgraded Lily Pond He is flanked by Nyabong and Jamit KAPIT The RM12 million upgrading project for Kapit s iconic Lily Pond landmark is scheduled to be completed before Malaysia D
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment