Mahathir Punca Kehancuran Sistem Kehakiman Najib Kata




Datuk Seri Najib Tun Razak menyangkal dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa pembatalan pendaftaran UMNO pada 1988 sebagai bukti tidak campur tangan dalam badan kehakiman negara.
Menyokong hujahnya, Najib berkongsi apa yang berlaku pada tahun tersebut hingga menyebabkan UMNO diharamkan dan tertubuhnya UMNO baharu.
Najib berkata pada April 1987, UMNO mengadakan pemilihan parti yang menyaksikan pertembungan antara Dr Mahathir dan Tengku Razaleigh Hamzah untuk jawatan presiden parti.
Ketika itu Mahathir mempunyai pasukannya sendiri yang dikenali 'Team A' manakala Tengku Razaleigh atau Ku Li mengetuai pasukan 'Team B'.
“Sebanyak 1,500 perwakilan mengundi, dan Tengku Razaleigh dijangka menang selepas kemelesetan 1985, tetapi selepas berlaku ‘blackout’ di bilik kiraan undi Mahathir pula yang menang dengan 761 undi mengatasi 718 undi yang diperoleh Tengku Razaleigh. Perbezaan sebanyak 43 undi," kata Najib.
Najib turut memberitahu, pasukan Tengku Razaleigh mendakwa Mahathir memenangi jawatan tersebut dengan 78 perwakilan yang mengundi datangnya dari 30 cawangan yang tidak berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM).
Pasukan Tengku Razaleigh berkata 78 perwakilan itu tidak layak mengundi dan mencabar keputusan pemilihan UMNO itu di mahkamah.
“Mahkamah memerintahkan penyelesaian di luar mahkamah. Namun, kumpulan Tengku Razaeligh mahu pemilihan baharu diadakan.
“Mahathir pula tidak mahu pemilihan baharu, dan Mahkamah Tinggi mengisytiharkan UMNO tidak sah, bermaksud pemilihan 1987 itu terbatal dan tidak sah,” katanya lagi.
Najib berkata sebelum rayuan pasukan Tengku Razaleigh itu dapat didengar, Tun Salleh Abas, yang ketika itu presiden Mahkamah Agung, dan semua Hakim Mahkamah Agung digantung. Salleh kemudiannya disingkir.
“Inilah permulaan kepada kehancuran sistem kehakiman.
“Mahathir kemudian menubuhkan UMNO Baru dan memindahkan semua aset parti lama yang tidak sah itu dan ahli-ahli yang mesra kepada UMNO baharu, kecuali Ku Li dan pasukannya,” katanya.
Baru-baru ini, dalam satu wawancara khas bersama portal FMT, Mahathir mengingatkan beberapa keputusan mahkamah ketika beliau menjadi Perdana Menteri keempat tidak memihak kepadanya, khususnya apabila UMNO yang dipimpin beliau diisytiharkan tidak sah oleh Mahkamah Tinggi pada 4 Feb 1988.
Keputusan itu dibuat selepas 11 ahli UMNO menyaman parti itu pada 1987, menuntut pemilihan parti pada awal tahun sama diisytiharkan tidak mematuhi Perlembagaan dan tidak sah.
Hakim Tan Sri Harun Hashim memutuskan UMNO tidak sah berdasarkan apa yang didakwa oleh Mahathir sebagai “salah laku kecil oleh segelintir cawangan kecil UMNO”.
Mahathir berkata Harun boleh mengambil tindakan terhadap cawangan terbabit namun memilih untuk mengisytiharkan seluruh UMNO sebagai tidak sah, menunjukkan “banyak keputusan mahkamah ketika itu tidak memihak kepada saya.” ~ AstroAwani

**Mahathir salahkan Najib.. Najib pula salahkan Mahathir.. kedua-dua mereka adalah Bekas Perdana Menteri yang juga Bekas Presiden UMNO.

Kesimpulannya... Parti mana yang dah merosakkan dan juga mencampuri sistem kehakiman negara?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/02/mahathir-punca-kehancuran-sistem.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Ketawakan Dakwaan Mahathir Tak Campuri Badan Kehakiman

Najib Ketawakan Dakwaan Mahathir Tak Campuri Badan Kehakiman

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 165 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak mengetawakan dakwaan Dr Mahathir Mohamad tidak mencampuri badan kehakiman lalu berkongsi apa yang beliau tahu sekitar pembatalan pendaftaran Umno pada 1988 Ha ha ha Mahathir kata pembatalan pendaftaran Umno...
Panas Mahathir Dedah Najib Sebenarnya Yang Campuri Badan Kehakiman

Panas Mahathir Dedah Najib Sebenarnya Yang Campuri Badan Kehakiman

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 160 hits
February 10 2021 Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menolak dakwaan beliau mencampuri badan kehakiman sebaliknya menuduh Najib Razak yang berbuat demikian Bekas perdana menteri itu sering dikaitkan dengan dakwaan campurtangan susulan pemecatan...
Najib Yang Campuri Hal Kehakiman Tun Kata

Najib Yang Campuri Hal Kehakiman Tun Kata

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 149 hits
Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menolak dakwaan beliau mencampuri badan kehakiman sebaliknya menuduh Najib Razak yang berbuat demikian Bekas perdana menteri itu sering dikaitkan dengan dakwaan campurtangan susulan pemecatan Salleh Abas seba...
Jauhkan Bangsa Dari Agama Punca Kehancuran Sebuah Tamadun

Jauhkan Bangsa Dari Agama Punca Kehancuran Sebuah Tamadun

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 208 hits
Jangan terpedaya idea salahkan agama konon halang kemajuanBANGI Umat Islam diingatkan tidak terpedaya dengan sebarang idea yang menyalahkan agama kononnya menghalang kemajuan Meskipun menguasai ilmu sains dan teknologi adalah penting memaha...
Pilih Anwar Sebagai Pm Adalah Punca Ph Tumbang Mahathir

Pilih Anwar Sebagai Pm Adalah Punca Ph Tumbang Mahathir

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 164 hits
PETALING JAYA Punca kejatuhan pentadbiran Pakatan Harapan yang sebelum ini disokong PPBM DAP PKR dan Amanah adalah disebabkan pemilihan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri kata bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Mahathir berkata se...
Derhaka Paling Dahsyat Jika Sengaja Leka Untuk Lanjut Pkp Darurat Kata Najib

Derhaka Paling Dahsyat Jika Sengaja Leka Untuk Lanjut Pkp Darurat Kata Najib

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 179 hits
Najib Razak berharap spekulasi kerajaan sengaja leka dengan membenarkan SOP perintah kawalan pergerakan 2 0 longgar dan membiarkan kes Covid 19 tinggi supaya PKP dan darurat boleh dipanjangkan adalah tidak benar Najib berkata jika perkara i...
Lulus Perjawatan Baharu Petugas Untuk Perkukuh Sistem Kesihatan Kata Tok Mat

Lulus Perjawatan Baharu Petugas Untuk Perkukuh Sistem Kesihatan Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 187 hits
Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata sistem kesihatan perlu ditambah baik kerana wabak Covid 19 dijangka berterusan sehingga 2024 PETALING JAYA Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan menggesa sistem kesihatan terus ditambah baik susul...
Ph Jatuh Sebab Pilih Anwar Jadi Pm Kata Dr Mahathir

Ph Jatuh Sebab Pilih Anwar Jadi Pm Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 220 hits
SHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan tindakan beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri menjadi punca kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan Sebaliknya beliau berkata PH jatuh kerana memilih Presiden Parti Kead...
Mahathir Sangkal Cemuhan Kata Prestasi Kerajaan Ph Pimpinannya Amat Baik

Mahathir Sangkal Cemuhan Kata Prestasi Kerajaan Ph Pimpinannya Amat Baik

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 152 hits
KUALA LUMPUR Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin beliau mencapai banyak perkara sungguhpun dicemuh oleh pembangkang sebagai kerajaan bukan Melayu Beliau turut menempelak dakwaan Tommy Thomas bahawa beliau gaga...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan

Andika Mahesa Feat Dodhy Kangen Band Dimana Perasaanmu Chord

Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau