Ph Jatuh Sebab Pilih Anwar Jadi Pm Kata Dr Mahathir



SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan tindakan beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri menjadi punca kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Sebaliknya beliau berkata, PH jatuh kerana memilih Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri semasa membuat pengakuan kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

"Jika PH menamakan saya, segala-gala yang berlaku sekarang tidak akan berlaku,” kata Dr Mahathir yang juga adalah Ahli Parlimen Langkawi dalam catatan di blognya pada Jumaat.

Dr Mahathir mengulas buku ditulis bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas bertajuk 'My Story: Justice in the Wilderness' yang berpendapat bahawa peletakan jawatan Perdana Menteri sebagai 'surrender of power', penyerahan balik kuasa yang sukar difaham.

“Saya pula tidak faham kenapa peletakan jawatan itu sukar difaham. Bersatu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) yang saya menjadi Pengerusi telah tolak nasihat saya supaya tidak tergesa-gesa keluar daripada PH.

"Ini bermakna parti saya tidak lagi mempunyai kepercayaan kepada saya. Mereka menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin dan memutuskan untuk keluar daripada PH dengan serta-merta," katanya.

Dr Mahathir berkata, apabila beliau tidak lagi memiliki kepercayaan daripada parti, beliau membuat keputusan untuk meletak jawatan sebagai Pengerusi Bersatu.

“Saya dilantik jadi Perdana Menteri kerana saya Pengerusi Bersatu. Apabila saya tidak lagi jadi Pengerusi Bersatu, saya tidak lagi layak jadi Perdana Menteri. Maka saya pun terpaksa letak jawatan sebagai Perdana Menteri.

“Walaupun saya minta supaya Bersatu tangguh keputusan keluar daripada PH, tetapi pada malam 23 Februari 2020, Bersatu ada majlis makan malam bersama Pas dan UMNO, iaitu gabungan parti-parti yang dirancang oleh Muhyiddin untuk menjadi kerajaan apabila PH jatuh.

“Saya jatuh bersama dengan kejatuhan PH. Tidak munasabah saya terus jadi Perdana Menteri apabila PH tidak lagi jadi kerajaan,” kata Dr Mahathir.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, veteran DAP, Lim Kit Siang pula berpendapat kerajaan PH jatuh kerana Dr Mahathir letak jawatan.

Namun menurutnya, jika PH masih ada majoriti, ia tidak akan jatuh. PH boleh pilih ahli Dewan Rakyat lain untuk jadi Perdana Menteri.

“Anwar memang berminat untuk jadi Perdana Menteri. Tetapi kerana PH hilang majoriti di waktu saya letak jawatan, Anwar tidak dapat ganti saya.

“Kemudian semua 222 wakil rakyat diberi peluang oleh Yang di-Pertuan Agong untuk cadang calon mereka untuk jadi Perdana Menteri.

“PH yang sepatutnya cadang saya, telah cadang Anwar konon kerana ia mendapat cukup bilang disebabkan sokongan dari Sabah dan Sarawak.

“Tetapi Anwar hanya dapat 92 pencalonan daripada PH. Sabah dan Sarawak tolak Anwar. Saya dapat 62 pencalonan kerana PH tolak saya.

“Jika PH calon saya seperti yang saya berhak dapat, saya akan dapat 154 undi. Saya sanggup kembali sebagai Perdana Menteri walaupun Bersatu tolak saya,” katanya.

Kata Dr Mahathir lagi, setelah pencalonan depan Yang di-Pertuan Agong gagal menentukan Perdana Menteri baharu, pemimpin PH termasuk Anwar datang berjumpanya dengan cadangan memilih beliau sebagai Perdana Menteri.

"Saya letak syarat nama Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri tidak disebut. Pada hari esok syarat saya dipersetujui.

“PH berjaya mendapat 114 wakil rakyat yang menyertai kumpulan baharu ini. Tetapi sebelum dapat dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong, Muhyiddin sudah dipilih oleh Yang di-Pertuan Agong.

“Apa yang jelas ialah tidak mungkin Muhyiddin mempunyai majoriti kerana 114 daripada wakil rakyat tidak bersama dengan beliau.

"Tetapi apabila dilantik sebagai Perdana Menteri beberapa penyokong kumpulan PH ditawar jadi menteri oleh Muhyiddin. Maka ia pun memperoleh majoriti,” kata beliau. - SH



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/02/ph-jatuh-sebab-pilih-anwar-jadi-pm-kata.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Dakwa Ph Jatuh Sebab Namakan Anwar Sebagai Pm

Tun Mahathir Dakwa Ph Jatuh Sebab Namakan Anwar Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 217 hits
149 total views 149 views today Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan tindakan beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri telah menjadi punca kepada kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpinnya ketika itu Sebali...
Fdi Jatuh Salah Kerajaan Henti Jadikan Covid 19 Alasan Kata Anwar

Fdi Jatuh Salah Kerajaan Henti Jadikan Covid 19 Alasan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 217 hits
FDI jatuh salah kerajaan henti jadikan Covid 19 alasan kata Anwar January 27 2021 Anwar Ibrahim berkata ketidakstabilan politik ialah faktor utama pelabur asing memilih negara lain berbanding Malaysia PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar I...
Setiakawan Ph Putus Jika Amanah Benar Parti Mahathir Guna Logo Kata Penyokong Anwar

Setiakawan Ph Putus Jika Amanah Benar Parti Mahathir Guna Logo Kata Penyokong Anwar

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 235 hits
freemalaysiatoday com January 29 2021 8 51 AMKumpulan penyokong Anwar Ibrahim Otai Reformis berkata langkah Amanah menggunakan logo sendiri bersama Pejuang akan merugikan PH kerana bakal kehilangan 15 20 kerusi yang dimenangi parti itu dala...
Pilih Anwar Sebagai Pm Adalah Punca Ph Tumbang Mahathir

Pilih Anwar Sebagai Pm Adalah Punca Ph Tumbang Mahathir

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 162 hits
PETALING JAYA Punca kejatuhan pentadbiran Pakatan Harapan yang sebelum ini disokong PPBM DAP PKR dan Amanah adalah disebabkan pemilihan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri kata bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Mahathir berkata se...
Proklamasi Darurat Menyesalkah Datuk Seri Anwar Dan Tun Dr Mahathir

Proklamasi Darurat Menyesalkah Datuk Seri Anwar Dan Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 307 hits
by1Media my January 23 2021Dr Kamarul Zaman Yusoff UUM 22 Januari 2021 Pada 9 Mei 1994 Datuk Seri Anwar Ibrahim yang waktu itu adalah Timbalan Perdana Menteri telah membentangkan satu rang undang undang di Parlimen bagi memasukkan Fasal ke ...
Ksn Perlu Jelaskan Penyertaannya Dalam Mesyuarat Politik Pn Kata Anwar

Ksn Perlu Jelaskan Penyertaannya Dalam Mesyuarat Politik Pn Kata Anwar

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 162 hits
January 25 2021 Anwar Ibrahim menjemput Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali menghadiri mesyuarat majlis presiden kerajaan Pakatan Harapan akan datang susulan kehadirannya pada mesyuarat Majlis Presiden Perikatan Nasional semalam Pengerusi...
Amalan Pilih Kasih Sebab Saya Tinggalkan Malaysia Kata Uncle Hashim

Amalan Pilih Kasih Sebab Saya Tinggalkan Malaysia Kata Uncle Hashim

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 237 hits
Dua momen amalan pilih kasih oleh pihak berkuasa Malaysia meyakinkan Hashim Abdul Rahman untuk berhijrah ke Australia setengah abad yang lalu Beliau tidak pernah kembali kecuali sesekali untuk melawat sebaliknya menjadi terkenal di Australi...
Mahathir Sangkal Cemuhan Kata Prestasi Kerajaan Ph Pimpinannya Amat Baik

Mahathir Sangkal Cemuhan Kata Prestasi Kerajaan Ph Pimpinannya Amat Baik

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 151 hits
KUALA LUMPUR Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin beliau mencapai banyak perkara sungguhpun dicemuh oleh pembangkang sebagai kerajaan bukan Melayu Beliau turut menempelak dakwaan Tommy Thomas bahawa beliau gaga...
Isteri Izinkan Saya Kahwin Lain Tapi Saya Pilih Setia Walaupun Isteri Iumpuh Kata Edika Yusoff

Isteri Izinkan Saya Kahwin Lain Tapi Saya Pilih Setia Walaupun Isteri Iumpuh Kata Edika Yusoff

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 211 hits
Jika sudah sayang walau apa terjadi pun akan tetap kekal bersama mengharungi suka duka kehidupan
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia