Mahathir Cabar Anwar Ketepikan Saya Dari Pembangkang Bersedialah Untuk Hilang Undi Melayu



Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Pakatan Harapan tidak akan meraih sokongan orang Melayu pada pilihan raya akan datang sekiranya gabungan itu enggan bekerjasama dengannya.
Menurut Mahathir penglibatannya ketika berada bersama PH sewaktu pilihan raya umum 2018, telah membantu meningkatkan sokongan orang Melayu terhadap gabungan itu.
“Saya telah membantu pembangkang untuk menang (pada PRU14) kerana saya telah bawa sokongan orang Melayu.
“DAP yang tidak pernah memperolehi lebih dari 18 kerusi, mendapat 42 kerusi kerana sokongan orang Melayu yang saya bawa,” katanya dalam temubual dengan China Press.
Untuk rekod, PH memenangi 89 kerusi pada pilihan raya 2013 dengan DAP memperolehi 38 kerusi parlimen. Gabungan itu, dengan bantuan Bersatu yang diasaskan oleh Mahathir, memenangi sejumlah 113 kerusi parlimen pada pilihan raya 2018.
Walaupun sokongan orang Melayu terhadap PH meningkat, usahanya untuk meraih undi Melayu di kawasan pedesaan masih terhad dengan Bersatu hanya meraih 13 kerusi.
Mahathir berkata dia ingin bekerjasama dengan Anwar tetapi presiden PKR itu telah menolak cadangan tersebut.
 
“Apa yang telah saya lakukan kepadanya? Saya telah membebaskannya (dari penjara) dan saya belum sampai masa untuk mengundurkan diri. Tapi saya undurkan diri lebih awal.
“Saya tidak menghalangnya, saya mahu bekerja dengannya, saya katakan kepadanya,’baiklah, jika kamu tidak suka saya, berilah saya enam bulan (lagi) kerana jika kamu tidak mempunyai sokongan orang Melayu, pembangkang tidak boleh menang,” kata Mahathir.
Mahathir dilantik sebagai perdana menteri selepas PH dan parti sekutunya di Sabah – Warisan, menang pilihan raya 2018.
Bagaimanapun, kerajaan tersebut tumbang selepas 22 bulan mentadbir apabila Bersatu menarik diri daripada PH melalui Langkah Sheraton.
Mahathir, yang menentang tindakan Bersatu itu akhirnya disingkirkan daripada parti itu. Dia kini menubuhkan parti baru yang dinamakan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang).
Dia sepatutnya menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar tetapi tidak dapat menjadi kenyataan apabila kerajaan PH tumbang.
Anwar perlu memastikan dia mempunyai sokongan untuk menjadi perdana menteri yang seterusnya, kata Mahathir.
“Tetapi lihat rekodnya, berapa kali dia mendakwa mendapat sokongan (majoriti)? Sebaliknya dia tidak mendapat sokongan,” katanya
Dia juga mendedahkan ramai penyokong tegar Anwar memintanya untuk tidak membiarkan Anwar mengambil alih jawatan perdana menteri.
“Oleh itu, saya memutuskan, sekiranya (kita) tidak mahu Anwar mengambil alih, maka biar Dewan Rakyat tentukannya,” katanya.
Antara mereka yang berkomplot menjatuhkan kerajaan PH, termasuklah pemimpin kanan parti Anwar sendiri, Azmin Ali, yang juga Ahli Parlimen Gombak.
“Ketika Anwar mengatakan dia mendapat sokongan, dia menjelaskan yang dia akan mengecualikan saya. Sekiranya dia mempunyai sokongan, maka buktikan, tetapi dia tidak memilikinya.
“Mereka (ahli parlimen kerajaan) berjanji untuk menyokong Anwar mungkin kerana janji-janji yang dibuat olehnya. Tetapi mereka yang merupakan sebahagian daripada gabungan kerajaan faham bahawa dengan menggulingkan Muhyiddin Yassin, mereka juga perlu mengundurkan diri dan masa depan mereka akan menjadi tidak menentu,” katanya.
Semasa pengundian Belanjawan 2021, Anwar hanya mampu mengumpulkan sokongan 108 anggota parlimen untuk menolak belanjawan, dengan perbezaan tiga undian yang menyokong apabila ia diluluskan dengan sokongan 111 ahli parlimen.
Pada masa ini, terdapat 220 ahli parlimen daripada 222 ahli parlimen di Dewan Rakyat. Terdapat dua kekosongan kerusi parlimen, di Batu Sapi dan Gerik susulan kematian penyandangnya mendiang Liew Vui Keong dan allahyarham Hasbullah Osman.
Sementara itu, Amanah dan DAP berpendapat satu anjakan politik diperlukan oleh pembangkang, dengan mencadangkan gabungan besar yang menyatukan semua parti pembangkang.
Meskipun, Pemuda PKR (AMK) Selangor berkata mereka terbuka dengan cadangan tersebut, tetapi menegaskan pembentukan gabungan besar pembangkang itu tidak boleh melibatkan Mahathir.
Anwar pula telah menyuarakan kesediaan untuk bekerjasama dengan sesiapa sahaja – termasuk Mahathir – asalkan mematuhi prinsip PH dan parti gabungan lain tidak boleh membawa agenda peribadi.
Bagaimanapun, Mahathir menyatakan apa yang diharapkan oleh Anwar adalah sokongan ‘tidak berbelah bahagi’ daripadanya yang tidak dapat dilakukannya.
The post Mahathir Cabar Anwar: Ketepikan Saya Dari Pembangkang, Bersedialah Untuk Hilang Undi Melayu appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/31/mahathir-cabar-anwar-ketepikan-saya-dari-pembangkang-bersedialah-untuk-hilang-undi-melayu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketepi Saya Dari Pembangkang Ph Tak Dapat Undi Melayu Kata Dr Mahathir

Ketepi Saya Dari Pembangkang Ph Tak Dapat Undi Melayu Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 179 hits
1 366 total views 1 366 views today Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Pakatan Harapan tidak akan meraih sokongan orang Melayu pada pilihan raya akan datang sekiranya gabungan itu enggan bekerjasama dengannya Menurut Mahathi...
Tak Ada Bukti Tanpa Mahathir Ph Tak Dapat Undi Melayu

Tak Ada Bukti Tanpa Mahathir Ph Tak Dapat Undi Melayu

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 251 hits
Kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa sekiranya beliau diketepikan oleh Pakatan Harapan maka gabungan itu tidak akan mendapat undi Melayu dalam Pilihan Raya Umum akan datang dipertikaikan banyak pihak Bagi Ahli Parl...
Jangan Mimpilah Mahathir Nak Jadi Penentu Undi Orang Melayu Hassan Karim

Jangan Mimpilah Mahathir Nak Jadi Penentu Undi Orang Melayu Hassan Karim

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 224 hits
Kemarahan rakyat terhadap Najib Razak dan populariti Anwar Ibrahim adalah faktor utama undi Melayu bertambah untuk Pakatan Harapan pada pilihan raya umum lalu dan bukan pengaruh Dr Mahathir Mohamad kata Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abd...
Tanpa Mahathir Orang Melayu Tidak Akan Undi Pakatan Harapan

Tanpa Mahathir Orang Melayu Tidak Akan Undi Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 163 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Pakatan Harapan tidak akan meraih sokongan orang Melayu pada pilihan raya akan datang sekiranya gabungan itu enggan bekerjasama dengannya Menurut Mahathir penglibatannya ketika berada bersa...
Sokong Anwar Dan Tolak Mahathir Bukan Kerana Kita Taksub Atau Walaun Anwar

Sokong Anwar Dan Tolak Mahathir Bukan Kerana Kita Taksub Atau Walaun Anwar

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 237 hits
Saya tertarik dengan ucapan Salahuddin Ayob Timbalan Presiden Amanah dalam konvensyen parti tersebut hari ini Syabas diucapkan kepada beliau kerana secara jujur memberitahu Amanah bukan taksub kepada mana mana individu bukan walaun kepada M...
Pkr Selar Mahathir Usah Bicara Grand Coalition Kalau Tolak Anwar

Pkr Selar Mahathir Usah Bicara Grand Coalition Kalau Tolak Anwar

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 256 hits
mykmu netPETALING JAYA Pemuda PKR mempersoalkan cadangan beberapa pemimpin pembangkang untuk menubuhkan grand coalition atau gabungan besar antara parti itu Setiausaha Pemuda PKR Syukri Razab berkata idea penubuhan itu bukan perkara baru da...
Desak Anwar Lepas Ketua Pembangkang Usikan Nakal Kata Pemuda Amanah

Desak Anwar Lepas Ketua Pembangkang Usikan Nakal Kata Pemuda Amanah

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 172 hits
December 18 2020 Ketua Pemuda Amanah Shazni Munir berkata sejak akhir akhir ini wujudnya persepsi gerakan untuk menukar status Anwar Ibrahim yang juga presiden PKR dan pengerusi PH sehingga mewujudkan satu polemik PETALING JAYA Gerakan mend...
Anwar Tak Dapat Jadi Pm Kalau Tak Dekat Dengan Mahathir Kata Zahid

Anwar Tak Dapat Jadi Pm Kalau Tak Dekat Dengan Mahathir Kata Zahid

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 259 hits
Harapan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri tidak akan kesampaian sekiranya presiden PKR itu tidak berdamai dengan Dr Mahathir Mohamad kata bekas setiausaha politik perdana menteri ketujuh Zahid Md Arip Dalam keadaan sekarang dia de...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau