Mada Di Kluster Agro Pelancongan Maha 2018


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang saya kasihi sekalian. Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Baiklah dalam entri kali ini saya ingin kongsikan dengan anda semua mengenai MADA di Kluster Agro Pelancongan MAHA 2018.
Semua sedia maklum, bahawasanya Malaysia Agriculture, horticulture & Agrotourism Show ataupun singkatanya MAHA kini kembali. Acara dwi-tahunan ini sememangnya ditunggu-tunggu oleh warga Malaysia. saya juga tidak terkecuali untuk turut sama berkunjung ke sini.

Dengan bertemakan ‘Makanan Kita Masa Depan Kita’, ia dijangka menarik pengunjung seramai 3.5 juta yang berlangsung selama 11 hari bermula 22 November sehingga 2 Disember 2018 bertempat di MAEPS, Serdang. Jadi buat anda yang masih belum ke sini, bolehlah berbuat demikian kerana terdapat pelbagai aktiviti dan acara menarik utnuk anda sertai.
Namun pada perkongsian kali ini, saya ingin kongsikan dengan adna semua mengenai sub klustur Agro Pelancongan MAHA 2018 yang dipertanggungjawabkan oleh pihak MADA. Eh, apa pula MADA ini?

MADA merupakan singkatan kepada Lembaga Kemajuan Pertanian Muda. Ianya merupakan salah satu agensi dibawah Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani yang bertanggungjawab sebagai agensi peneraju bagi Kluster Agro pelancongan sempena MAHA2018.
AGRO PELANCONGAN Untuk Kluster Agro Pelancongan pada kali ini, pihak MADA telah membawakan Kampung Pulau Pisang ke MAHA 2018 ini, Yang menariknya, di kampung ini, terdapat bahagian-bahagian tertentu yang memaparkan pelbagai lagi sub untuk agro pelancongan ini.

Antara sub cluster adalah:
Charuk Pelanduk Wakaf Mahsuri Warong Ulu Sedaka Gelanggang Pantai Merdeka Pelantaq Gunung Keriang Setiap subkluster ini membawakan tema ataupun aktiviti yang berlainan. Ianya pasti memberikan lebih mengalaman dan pemahaman kepada industri agro pelancongan ini.
Charuk Pelanduk Di Charuk Pelanduk ini, para pengunjung berpeluang menyaksikan demonstrasi penghasilan kertas daripada serat nenas dan juga jerami yang dihasilkan oleh usahawan di Agro Art & DIY @ Charuk Pelanduk Valley. Selain itu, aktiviti lain turut diadakan seperti DIY mewarna seramik dan batik. Melalui aktiviti ini, orang ramai termasuk kanak-kanak berpeluang mendekati cara pembuatan kraftangan agar ia lebih dihargai.

Kanak-kanak juga berpluang untuk membuat sendiri kraftangan seperti batik dan juga taman mini mereka sendiri. Wah! Kiranya mereka dapat menggunakan minda dan kreativiti mereka dalam penghasilan kraf ini.
Wakaf Mahsuri Semua sedia maklum akan lagenda Mahsuri. Dengan kecantikannya yang membuatkan ramai yang iri hati akannya. Jadi di Wakaf Mahsuri ini lebih kepada kecantikan dan kesihatan. Di sini ditawarkan pelbagai jenis produk yang berasaskan alam semulajadi yang memberikan kecantikan dalaman dan juga luaran. Selain itu jgua, disini terdapat perkhidmatan urutan kesihatan untuk para pengunjung.

Warung Ulu Sedaka Ulu Sedaka merupakan sebuah kampung yang terletak di daerah Yan dalam negeri Kedah Darul Aman. Destinasi Ulu Sedaka manjadi pilihan pengunjung bagi menikmati minuman nira nipah yang disajikan dengan pelbagai menu lain seperti peknga, laksa dan pulut pekasam.

Berkait itu, subkluster Lepak Santai menamakan Warong Ulu Sedaka sebagai simbolik kepada perkampungan yang mengetengahkan pelbagai menu makanan tradisional dan minuman ikonik negeri Kedah yang nostalgia lagi mengusik jiwa.
Saya sendiri telah mencuba ubi kayu rebus mereka, cukup sedap dan mengembalikan memori masa kecil saya di kampung dahulu.
Gelanggang Pantai Merdeka “Cinta kita di Pantai Merdeka..”
Masih ingatkan kalian akan lbait bait lagu tersebut? Saya yakin, geng-geng 90-an akan ingat dan mengetahui akan lagu tersebut. Pantai Merdeka sememangnya terkenal di negeri Kedah sebagai tempat rekreasi dan beraktiviti bersama keluarga. Jadi di subkluster ini, para pengunjung akan dibawakan kepada aktiviti-aktiviti sukan rakyat seperti congkak, dam aji dan pelbagai lagi.

Ianya menjadi simbolik kepada subkluster untuk sukan dan rekreasi dalam sektor agro pelancongan,
Pelantaq Gunung Keriang Gunung Keriang merupakan sebuah bukit yang terdapat di negeri Kedah Darul Aman dengan ketinggian 217.92 meter di tengah-tengah jelapang padi Kedah. Kini Gunung Keriang terkenal sebagai warisan geologi unik dan menjadi lokasi pilihan bagi pelbagai program berunsurkan kebudayaan dan kesenian.

Bersangkutan itu, nama Pelantaq Gunung Keriang digunakan bagi subkluster AgroCulture yang menyajikan pelbagai persembahan kebudayaan masyarakat Malaysia. Ia juga dijadikan sebagai pentas utama bagi kluster Agro Pelancongan ini.
LAMAN PADI Selain dari itu, pihak MADA juga terlibat dalam laman Padi. Sebenanrya saya cukup teruja bilamana berkunjung ke laman padi ini. Mana tidaknya, tenang mata memandang tatkala melihat kehijauan sawah padi di tengah kota!

Sebagai seorang anak petani, sememangnya saya rindu akan kehijauan sawah padi ini. Tak sangka pula ditengah kota ini, padi tumbuh dengan subur dan menghijaunya.
Jenis jenis padi Pemprosesan padi kepada beras Di Laman Padi ini juga, para pengunjung boleh mempelajari segalanya tentang padi. Dari awal penamaman padi, hinggalah kepada sesi menuai dan pemprosesan padi menjadi beras. Selain dari itu, para pengunjung dapat juga mempelajari jenis beras, cara tanaman padi, jenis serangga perosak dan pelbagai lagi.
Jenis serangga perosak Saya yakin ianya bakal memberikan pengalaman baharu kepada semua yang jarang dapat melihat padi secara lebih dekat Di Laman Poadi ini juga, para pengunjung dapat melihat orang-orang yang berada di sawah. Kerbau, dan ikan yang berenang bebas dalam bendang pasti menggamit memori di kampung halaman.
Kerbau dari jerami padi Selain itu juga, terdapat aktiviti-aktiviti yang dijalankan di sini yang membuat kita teruja. Antaranya adalah aktiviti bola sepak bendang, aktiviti menangkap ikan, dan aktiviti membajak sawah dengan kerbau. Cukup menarik untuk kita saksikan.
Teknolgi terbaru dalam penyemburan racun dengan menggunakan dron USAHAWAN MADA Selain daripada pameran, MADA juga membawakan usahawan-usahawan yang ebrnaung di bawah mereka ke MAHA 2018 kali ini. Usahawan-usahawan MADA dibimbing dalam pernigaan mereka supaya produk yang mereka hasilkan berada dalam keadaan terbaik dan mampu untuk dijual secara konsisten.
Berikut antara usahawan-usahawan di bawah MADA.




Jadi buat anda yang masih belum berkunjung ke MAHA 2018, bolehlah berbuat demikian sehingga 2 Disember ini untuk mendapatkan pelbagai tawaran menarik dari para usahawan kita selain dari mendapat pelbagai informasi yang berguna dari agensi-agensi kerajaan yang terlibat.
The post MADA di Kluster Agro Pelancongan MAHA 2018 appeared first on AMIRNAWAWI.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://amirnawawi.com/mada-di-kluster-agro-pelancongan-maha-2018/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maha 2018 Tarikan Kampung Pulau Pisang Oleh Mada

Maha 2018 Tarikan Kampung Pulau Pisang Oleh Mada

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 368 hits
MAHA 2018 TARIKAN KAMPUNG PULAU PISANG OLEH MADA Assalamualaikum semua MAHA 2018 tiba lagi Macam tak percaya rupanya dah 2 tahun berlalu Rasanya macam baru je lagi pergi ke MAHA tapi tu tahun 2016 yang lalu Cepat kan masa berlalu Tapi tak k...
Maha 2018 Teroka Industri Kekayaan Baru

Maha 2018 Teroka Industri Kekayaan Baru

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 261 hits
Oleh Saadah Latib KUALA LUMPUR Kerajaan menerusi Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah menjalankan Program Sumber Kekayaan Baru yang bertujuan membantu masyarakat terutama petani serta penternak dalam menjana pendapatan Menurut...
Mesti Singgah Di Maha 2018

Mesti Singgah Di Maha 2018

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 434 hits
Setiap kali ada MAHA mesti berduyun duyun orang pergi Tak kira golongan belia bujang mahupun yang dah berkahwin semua tak nak lepaskan peluang untuk pergi Ada yang datang bersama kawan kawan ada juga yang datang bersama keluarga dan anak an...
Bawa Payung Ke Maha 2018

Bawa Payung Ke Maha 2018

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 330 hits
Tinggal berbaki dua hari iaitu esok merupakan hari terakhir MAHA 2018 Berbanding MAHA 2016 edisi tahun ini agak hambar kerana kurang promosi Jika sebelum ini anak anak excited nak ke Kampung Durian Runtuh Upin Ipin tahun ini kosong je tempa...
Laman Padi Dan Kampung Pisang Lokasi Menarik Maha 2018

Laman Padi Dan Kampung Pisang Lokasi Menarik Maha 2018

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 727 hits
Seperti yang kita sedia maklum pada masa ini telah berlangsung Ekspo Dan Pameran Antarabangsa Pertanian Hortikultur Dan Agro Pelancongan Malaysia MAHA 2018 yang bertempat di di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia Serdang Ia nya telah berlansung ...
Produk Agrobazaar Di Maha 2018 Kini Boleh Di Dapati Secara Online Murah Plak Tuh

Produk Agrobazaar Di Maha 2018 Kini Boleh Di Dapati Secara Online Murah Plak Tuh

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 766 hits
Hi Korang Kemain rancak betul jualan mega produk Agrobazaar di MAHA 2018 ni ek Eh iye wei sebab hari tuh kak lily singgah ke area AgroBazaar di Hall C MAHA2018 ni ya ampun nak lalu tengok tengok barang pun tak dapattau huahauhauhau ramai na...
Maha 2018 Jangan Lupa Datang

Maha 2018 Jangan Lupa Datang

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 583 hits
MAHA singkatan bagi Malaysia Agriculture Horticulture Agrotourism Show Ianya dibuat hampir setiap tahun dan bertempat di MAEPS Serdang akan berlangsung selama 11 hari mulai 22 November 2018 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia di sini mensasar...
Maha 2018 Sasar 3 5 Juta Pengunjung

Maha 2018 Sasar 3 5 Juta Pengunjung

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 297 hits
Oleh Saadah Latib KUALA LUMPUR Pameran Pertanian Hortikultur dan Agro Pelancongan Antarabangsa 2018 sedang berlangsung yang bermula pada 22 November sehingga 2 December ini Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menyasarkan seramai le...
Apa Yang Menarik Di Maha 2018 Maeps Serdang

Apa Yang Menarik Di Maha 2018 Maeps Serdang

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 1165 hits
Apa Yang Menarik di MAHA 2018 Maeps Serdang Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Siapa yang dah pergi MAHA 2018 di Maeps Serdang Kita tak geng Hahhaha Saya memang confirm confirm lah tak berkesempatan nak pergi sebab jauh but pada se...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer