Lontaran Najib Untuk Menyokong Anwar Adalah Demi Masa Depan Umno


 
Daripada sudut logika, apabila Najib Razak mencadangkan agar UMNO bekerjasama dengan Anwar Ibrahim bagi membentuk kerajaan baru dan meninggalkan PN, ia memang sesuatu yang sukar untuk diterima akal.
Lebih-lebih lagi bagi pemimpin UMNO yang agak tertutup pemikirannya, mereka lantas melompat menentang idea tersebut dengan kepercayaan bahawa bekerjasama dengan Anwar bermakna bekerjasama dengan DAP.
Ada juga yang membangkitkan sejarah permusuhan UMNO dengan Anwar yang telah berlarutan sejak lebih 20 tahun lalu.
Tetapi, daripada sudut strategi politik, cadangan Najib itu adalah sesuatu yang cukup baik, terpuji dan merupakan langkah ke hadapan untuk menyelamatkan masa depan UMNO.
Cadangan bekerjasama dengan Anwar hanyalah dalam membentuk kerajaan semata-mata dan tidak sesekali bermakna UMNO mesti menyertai PH.
UMNO akan terus kekal dalam BN dan Anwar kekal bersama PKR dan PH di mana dalam PRU akan datang nanti, mereka boleh bertanding secara bebas di kawasan masing-masing.
Berbanding bersama PN yang memungkinkan UMNO terpaksa bertoleransi dan mengorbankan kerusi-kerusi tradisinya untuk diserahkan kepada Bersatu, sebaliknya perkara itu tidak berlaku apabila bekerjasama dengan Anwar dan PKR.
UMNO bukan saja tidak bertembung di sebahagian besar kerusi dengan PKR, malah sama sekali tidak berlaga dengan DAP di kawasan yang sama.
UMNO secara tradisinya bertanding di kawasan Melayu, PKR di kawasan campuran dan DAP di kawasan bandar atau yang majoriti pengundinya adalah kaum Cina.
Dengan yang demikian, melalui kerjasama dengan Anwar, selain UMNO boleh terus kekal berada dalam kerajaan, tidak lagi dibuli sebagaimana jika terus bersama Muhyiddin Yassin, malah berpeluang cerah untuk kembali sebagai kerajaan selepas PRU15 akan datang.
Dengan bertanding secara berasingan, antara PH dan BN, siapa yang nanti menang banyak kerusi, merekalah yang berhak menjadi kerajaan.
Sebaliknya, kalau terus bersama PN dan kekal menyokong Muhyiddin, apakah ada jaminan pemimpin UMNO berpeluang menjadi Perdana Menteri selepas PRU15 akan datang?
Mahu melantik Timbalan Perdana Menteri pun begitu sukar hendak dilakukan oleh Muhyiddin, maka UMNO haruslah sedar antara kawan, musuh dan siapa pembuli yang sebenar.
Selain itu, tiada yang peliknya jika UMNO bekerjasama dengan Anwar yang telah dimusuhi sejak lebih 20 tahun lalu kerana dengan Bersatu yang merupakan musuh yang ketara di kawasan yang sama, malah memainkan peranan penting mengalahkan UMNO dalam PRU lalu pun masih boleh dibuat kawan untuk menubuhkan PN, inikan pula Anwar yang sebenarnya dijadikan musuh oleh UMNO hanyalah disebabkan beliau musuh dan ketakutan buat Tun Mahathir Mohamad ketika itu.
Dalam hal yang lain, ada pula yang bertanya, kenapa Najib mesti melontarkan idea untuk bekerjasama dengan Anwar dan bukan mencadangkan pemimpin UMNO sendiri seperti Tengku Razaleigh Hamzah misalnya, sebagai calon Perdana Menteri?
Harus difahami bahawa yang menang dalam PRU14 lalu adalah PH dan bukannya BN.
Tidak logik sama sekali untuk menaikkan pemimpin UMNO sebagai Perdana Menteri tanpa melalui pilihanraya terlebih dahulu, sedangkan parti itu kalah dalam PRU14 lalu.
Ia sama seperti yang berlaku ketika Langkah Sheraton dulu, UMNO ketika itu memilih menyokong Muhyiddin sebagai calon Perdana Menteri adalah disebabkan beliau daripada Bersatu yang merupakan salah satu komponen dalam PH.
UMNO hanya boleh dan wajar merebut kembali kerusi Perdana Menteri selepas mandat PRU14 berakhir dengan ketibaan PRU yang baru.
Maknanya, memilih Anwar selepas meninggalkan Muhyiddin yang banyak bermasalah adalah pendekatan terpuji Najib dalam mengekalkan pilihan pengundi dalam pilihanraya sebelum ini.
Kepada pendokong PH pula, terutama DAP yang bimbang bahawa bekerjasama dengan UMNO bermakna bekerjasama dengan Najib yang sudah didapati bersalah atas pertuduhan rasuah dan salah guna kuasa, harus difahami bekas Perdana Menteri itu tidak akan berada dalam kerajaan yang akan diketuai Anwar nanti.
Dengan kata mudah, Najib hanya membantu untuk menyingkirkan Muhyiddin dan menaikkan Anwar semata-mata.
Selepas itu, dalam pembentukan kabinet, sebagaimana Anwar dikenali sebagai pejuang reformasi dan tidak akan berkompromi dengan sebarang unsur rasuah atau salah guna kuasa, beliau pasti hanya akan melantik mereka yang benar-benar bersih saja dalam barisannya.
Yang ada kes dan kesalahan, biarlah mereka membersihkan nama mereka terlebih dahulu melalui saluran yang sewajarnya.
Kesimpulannya, idea Najib inilah pilihan menang-menang dan terbaik buat UMNO demi kelangsungan masa depannya.
 (Shahbudindotcom 29/10/2020)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/lontaran-najib-untuk-menyokong-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Tak Akan Hukum Zahid Najib Sekiranya Mereka Sokong Anwar Kata Penganalisis

Umno Tak Akan Hukum Zahid Najib Sekiranya Mereka Sokong Anwar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 315 hits
freemalaysiatoday com October 21 2020 12 31 PMUmno tidak mungkin mengambil tindakan disiplin terhadap Presiden Zahid Hamidi dan bekas presiden Najib Razak sekiranya benar kedua duanya menyokong usaha Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana ment...
Di Mana Senarai Nama 30 Ahli Parlimen Umno Yang Menyokong Dato Seri Anwar Ibrahim

Di Mana Senarai Nama 30 Ahli Parlimen Umno Yang Menyokong Dato Seri Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 417 hits
oleh Dr KamarulSudah bertebaran rata dakwaan Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad bahawa Presiden UMNO Dato Seri Zahid Hamidi kononnya menjanjikan sokongan 30 Ahli Parlimen UMNO kepada Dato Seri Anwar Ibrahim Antara lainnya berita ini te...
Perjuampaan Dengan Ku Li Adalah Strategi Mahathir Nak Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin

Perjuampaan Dengan Ku Li Adalah Strategi Mahathir Nak Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 401 hits
Anggota Majlis Tertinggi Umno mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad mahu membunuh tiga pihak sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Umno Ini yang Tun Mahathir mahu lakukan Dia lain dari yang lain Dia mahu bunuh Umno Muhyi...
Umno Won T Punish Zahid Najib Even If They Back Anwar Say Analysts

Umno Won T Punish Zahid Najib Even If They Back Anwar Say Analysts

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 246 hits
Umno is unlikely to take disciplinary action against its president Ahmad Zahid Hamidi and his predecessor Najib Razak if it is true the two are backing Anwar Ibrahim s bid to become prime minister PETALING JAYA Two political analysts have v...
Najib Defends Call To Work With Anwar Notes Umno Now Partners With Ex Foes Pas And Bersatu

Najib Defends Call To Work With Anwar Notes Umno Now Partners With Ex Foes Pas And Bersatu

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 242 hits
Datuk Seri Najib Razak today defended his proposal for ruling party Umno to partner with PKR president and Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim pointing out that Umno is now in federal power because of its readiness to work with forme...
Bila Masa Anwar Minta Sokongan Najib

Bila Masa Anwar Minta Sokongan Najib

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 235 hits
WFAUZDIN NS Siapa pernah dengar Anwar kata mahu dapatkan sokongan Najib atau Zahid Takde kan Tiba2 Najib menyatakan di antara tiga option yg beliau cadangkan kpd Umno salah satunya adalah menyokong Anwar Ibrahim sebagai PM Kalau Anwar tidak...
Cadangan Ds Najib Kerjasama Dengan Anwar Adalah Serangan Kepada Musuh Kenapa Kita Pula Yang Menggelabah

Cadangan Ds Najib Kerjasama Dengan Anwar Adalah Serangan Kepada Musuh Kenapa Kita Pula Yang Menggelabah

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 399 hits
Sebaik sahaja tamat perjumpaan Ahli Parlimen UMNO tular di media sosial kononnya DS Najib telah cuba mengkhianati UMNO demi untuk kepentingan diri beliau sendiri dengan cuba mendesak Ahli Parlimen UMNO supaya memberikan sokongan kepada Anwa...
Najib Umno Has No Problem Striking Deal With Anwar But Dap Stays Out Of Picture

Najib Umno Has No Problem Striking Deal With Anwar But Dap Stays Out Of Picture

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 257 hits
Datuk Seri Najib Razak said if the party could enter into a cooperation with Tan Sri Muhyiddin Yassin and Datuk Seri Azmin Ali why couldn t it do so with Anwar Bernama picKUALA LUMPUR There should be no issue for Umno to enter into a condit...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis