Lonjakan Kes Di Lembah Klang Kkm Tubuh Pasukan Bertindak Khas


Oleh UtusanTV Pegawai Perubatan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) membuat persediaan sebelum memberikan suntikan vaksin kepada sebahagian penduduk-penduduk yang kini berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Mentari Court, Petaling Jaya, baru-baru ini. GAMBAR: Abd Razak Aid PASUKAN Bertindak Khas “Greater Klang Valley” diwujudkan Kementerian Kesihatan (KKM) bagi memantapkan tahap kesiapsiagaan sistem kesihatan di Lembah Klang dalam mengurus pandemik COVID-19.
Dr Adham Baba./ Gambar media sosial Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, pasukan khas yang mula beroperasi Khamis lepas dan diketuai Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam) Datuk Dr Chong Chee Kheong.
Katanya, jawatankuasa itu berperanan untuk menangani segera situasi semasa di Selangor dan Kuala Lumpur serta kawasan bersempadan, terutama dalam isu kekurangan katil dan sumber manusia.
“Walaupun dipanggil ‘Greater Klang Valley’, kita akan masukkan juga kawasan selatan Perak, barat Pahang dan utara Negeri Sembilan dan di situ (di setiap kawasan tersebut) terdapat pusat arahan yang akan menyalurkan maklumat pada pasukan bertindak khas itu,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media khas berhubung langkah kesiapsiagaan dan strategi KKM mengurus pandemik di Lembah Klang, di Putrajaya hari ini.
Susulan pelantikan Chee Keong untuk mengetuai pasukan bertindak itu, Dr Adham berkata, peranan beliau dalam Petugas Khas Imunisasi Covid-19 (CITF) akan diganti oleh Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Penyelidikan Dan Sokongan Teknikal) Datuk Dr Hishamshah Mohd Ibrahim.
Katanya, pasukan bertindak itu akan memastikan kesiapsiagaan semua hospital KKM dan operasi perkhidmatan swasta yang terlibat dalam rawatan COVID-19, bagi mengurus pandemik itu secara holistik dan sebaiknya.
Selain itu, Dr Adham berkata pasukan itu juga bertanggungjawab dalam membuat persiapan rapi bagi menghadapi tempoh tamat Ordinan Darurat, pada 1 Ogos ini.
Ini berikutan, KKM ketika ini menggunakan pelbagai fasiliti milik agensi dan kementerian dalam tempoh pelaksanaan ordinan dan apabila tempoh darurat tamat, kemudahan itu perlu dipulangkan kepada pihak terbabit.
Beliau memberi contoh Hospital Pakar Kanak-Kanak Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di bawah Kementerian Pengajian Tinggi, yang kini digunakan untuk merawat pesakit COVID-19, perlu kepada rundingan semula supaya hospital itu boleh terus digunakan selepas Ordinan Darurat tamat.
Sementara itu, Chee Keong berkata, pasukan itu menumpukan usaha mengekang penularan COVID-19 di kawasan Lembah Klang serta kawasan bersempadan kerana mengambil kira pergerakan orang ramai.
“Berikutan peningkatan kes, terdapat keperluan mendesak untuk memastikan keperluan seperti katil, peralatan, sumber manusia dan yang berkaitan dengan pengurusan kes mencukupi,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/lonjakan-kes-di-lembah-klang-kkm-tubuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Tinggi Di Lembah Klang Berpunca Varian Delta Yang Merebak Cepat

Kes Tinggi Di Lembah Klang Berpunca Varian Delta Yang Merebak Cepat

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 194 hits
AGENDA DAILY Varian baharu sudah dikesan berada dalam negara Peningkatan kes jangkitan Covid 19 yang berlaku di Lembah Klang berpunca akibat daripada varian baharu Delta yang dikesan merebak dengan cepat dikalangan orang ramai ketika ini ka...
Pasukan Petugas Khas Ditubuhkan Untuk Memvaksinasi Industri Pembinaan Sabah

Pasukan Petugas Khas Ditubuhkan Untuk Memvaksinasi Industri Pembinaan Sabah

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 197 hits
Pengarah CIDB Dr Roland Chia dan presiden Shareda Datuk Chua Soon Ping KOTA KINABALU Pasukan petugas khas telah dibentuk untuk mempercepat Program Vaksinasi Industri Pembinaan dalam usaha untuk mencapai Imuniti Kelompok dan mengurangkan klu...
Kkm Jangka Kes Harian Turun Satu Dua Minggu Lagi Kata Hisham

Kkm Jangka Kes Harian Turun Satu Dua Minggu Lagi Kata Hisham

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 207 hits
Dr Noor Hisham Abdullah berkata lonjakan kes baharu sejak beberapa hari lepas adalah berikutan lebih banyak saringan bersasar Covid 19 dilaksanakan khususnya di Selangor dan Kuala Lumpur yang dikenakan PKPD KUALA LUMPUR Kementerian Kesihata...
Pasukan Bertindak Tumpu Kilang Sangat Diperlukan Di Selangor Kata Kumpulan Industri

Pasukan Bertindak Tumpu Kilang Sangat Diperlukan Di Selangor Kata Kumpulan Industri

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 236 hits
MALAYSIA NOW MEF menggesa agar politik diketepikan operasi turut meliputi ribuan kilang haram di Lembah Klang Pekerja kilang elektronik melakukan kerja kerja produksi di kawasan perindustrian Kota Damansara Kumpulan mewakili pemilik syarika...
Senarai Food Bank Petronas Shell Di Lembah Klang

Senarai Food Bank Petronas Shell Di Lembah Klang

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 311 hits
Senarai food bank Petronas Shell di Lembah Klang Senarai food bank di stesen minyak Petronas dan Shell sekitar Lembah Klang KES Covid 19 dalam negara masih lagi tinggi dan kerajaan juga sedaya upaya sedang menurunkan angka ini serendah yang...
Percepatkan Vaksinasi Di Lembah Klang

Percepatkan Vaksinasi Di Lembah Klang

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 163 hits
BH ONLINE PPV berskala besar di Axiata Arena Bukit Jalil di sini mampu memuatkan kira kira 4 000 penerima vaksin setiap hari Foto BERNAMA KUALA LUMPUR Malaysia perlu mengambil pendekatan berasaskan risiko dalam pelaksanaan Program Imunisasi...
2 Juta Vaksin Akan Diagih Ke Lembah Klang N9 Kata Pm

2 Juta Vaksin Akan Diagih Ke Lembah Klang N9 Kata Pm

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 192 hits
Muhyiddin Yassin berkata berdasarkan data pada 11 Julai keseluruhan kes jangkitan Covid 19 di Selangor berjumlah 286 352 manakala bagi Kuala Lumpur dan Putrajaya pula sebanyak 88 958 orang KLANG Sebanyak dua juta dos vaksin Covid 19 yang di...
Covid 19 Saringan Bersasar Buru Individu Dijangkiti Di Lembah Klang

Covid 19 Saringan Bersasar Buru Individu Dijangkiti Di Lembah Klang

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 173 hits
Oleh Kaedah saringan bersasar dilihat lebih berkesan untuk dijadikan sandaran bagi memburu individu dijangkiti COVID 19 di Lembah Klang Foto NSTP KUALA LUMPUR Kaedah saringan bersasar dilihat lebih berkesan untuk dijadikan sandaran bagi mem...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11